Ve své práci ohledává Jiří Thýn možnosti fotografie a testuje hranici mezi fotografovaným a viděným. Přestože řadí fotografie do cyklů, nevytváří početné série snímků na jedno téma. Cyklus využívá jako rámec přemýšlení o určitém problému, na který ukazuje z různých úhlů pohledu. Na výstavách kombinuje fotografie různých formátů s trojrozměrnými objekty a vytváří rytmizovaný celek, kde meziprostory zesilují sdělení. Obnažuje fotografii, aby ukázal, co předurčuje veškerou práci v tomto médiu. V jeho tvorbě se fotografická tradice nenásilně propojuje se současným postkonceptualismem.
Na fotografiích z cyklu Best Before (2004-5), které vypovídají o času, prostoru a intimitě, se zachycená realita stává tak trochu fikcí, když se člověk proměňuje v bezhlavé tělo a z předmětů každodenní potřeby jsou vytvářeny instalace. Autorova intervence odklízí přebytečné informace, nastavuje skutečnost a posouvá význam viděného.
Ve fotografickém cyklu All the Best (2005-6) autor s přáním všeho nejlepšího objevoval dočasnost naší existence zkoumáním stáří, uvadající krásy a pomíjivosti.
Jiří Thýn fotografický obraz staví, neobohacuje skutečnost pouhou volbou úhlu pohledu, ale cíleně vytváří novou realitu. V zátiších z roku 2007 systematicky hledal ideální kompozici, když během čtrnácti dnů fotografoval předměty na pracovním stole, aby nakonec dospěl k výběru dvou snímků (Kompozice č. 17 a Kompozice č. 27, 2007).
S tématem prostoru pracoval i v souboru 4 rohy hotelu Hilton (2008), který vytvořil pro výstavu v galerii Etc. Vyfotografováním všech čtyř rohů hotelu vnutil fotografii jinak nezachytitelnou trojrozměrnost stavby, která je paradoxně na jednotlivých snímcích totálně zploštěna a promítá se do nich jenom díky naší zkušenosti s prostorem.
V roce 2009 vystavil v Galerii Hunt Kastner rozměrný objekt připomínající billboard s nápisem Zánik západu, ztracený kontakt s východem, ve kterém se galerie zrcadlila. Ve fotografiích (m. j. z cyklu So Sad in These Luxurious Times, 2008–9) téma zrcadlení skutečnosti rozvinul a pokračoval ve výzkumech dotýkajících se (ne)možnosti zachycení reality na fotografii.
V cyklu 50% šedá podrobuje fotografii nejrůznějším zkouškám a dospívá k dílům, která už nesdělují informaci tím, co je na nich zobrazeno, ale tím, jakým způsobem odhalují médium fotografie. Černobílé fotogramy prezentované na výstavách i s originální barevnou skleněnou matricí (Positiv Negativ, 2009) a proužkové zkoušky vyzvětšované na barytový papír se vypořádávají se samotnými principy analogové fotografie.
Se symetrickým vztahem pozitivu a negativu pracoval Jiří Thýn i v projektu pro Gask Art Fest, v rámci kterého realizoval koncert, na němž zazněl Bachův varhanní koncert zahraný podle zrcadlově přepsané partitury (Reversed Harmony, 2009).
Vzdělání:
1999–2006
Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, fotografický ateliér prof. Pavla Štechy
2002–2003
AVU Praha, ateliér malby prof. Vladimíra Skrepla a Jiřího Kovandy
1998–1999
Institut tvůrčí fotografie, Filozoficko-přírodovědecká fakulta, Slezská univerzita, Opava, obor fotografie
Stipendia:
2013
CEAAC’s International Artist Residency Program, Strasbourg, FR
Egon Schiele Center Studio Program, Cesky Krumlov, funded by the Art & Theatre Institute in Prague
2011
Visegrad Artist residency, Triangle Arts Center & Futura Center for Contemporay Art, N.Y.C. USA
2010
Theatre Institute Artist residency stipend, El Centro de la Imagen, Mexico City, Mexico
2008
FONCA, Mexico City
2007
Ministry of Culture Artist residency stipend at PROGR, Bern, Switzerland
2003
UIAH University Helsinky, ateliér fotografie
Praxe:
2018–2024
Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Katedra fotografie, Ústí nad Labem
2014–2018
FAMU, Katedra fotografie, Praha
od 2012
Scholastika, Praha
Ocenění:
2011, 2012 – finalista Ceny Jindřicha Chalupeckého