O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Pavel Mrkus

Jméno
Pavel
Příjmení
Mrkus
Narozen/a
1970
Místo narození
Mělník
Web
http://mrkus.ixode.org
Klíčová slova
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Elektronická realita vykazuje rozporuplné, pro nás mnohdy nečitelné znaky a systémy fungování. V intencích zkušeností a prvků aplikovaných ze světa reálného se ji snažíme prozkoumat a přiblížit. Tyto technologické alegorie však slouží pouze jako pohyblivé odkazy a vykreslují danou oblast zčásti a mnohdy zkresleně. Podobně neuchopitelná – jako celá sféra virtuálních konstruktů – je i Mrkusova tvorba. I ona je žádoucí a přitažlivá, naoko racionální a transparentní, ve skutečnosti však vzdálená jednoznačným soudům. I v jeho dílech se setkáváme s prolínáním mikrosvěta a makrocelků, které jsou si v důsledku neskonale podobné a pracují na analogických principech, stejně jako s prorůstáním reality a fikce, respektive mnohoznačným vztahem mezi manipulačními metodami a interaktivitou. Ve svých projektech Pavel Mrkus rovněž pracuje s estetikou náhody a kauzalitou dalšího řetězení, která odkazuje k výzkumným metodám nezřídka aplikovaným v oblastech sociologických průzkumů či teorie vizuální komunikace. Přes tyto často protisměrné konotace vztahující se ke společenským procesům globalizovaného světa či technologickým postupům soudobé digitální kultury však hlavní leitmotiv Mrkusovy tvorby spočívá v evokaci duchovních principů. S nekonfliktní zarputilostí autor dohledává a na umělecké projekty aplikuje prvky spirituality kyberprostoru, kterou podvědomě porovnává s principy transcendence „analogového“ světa. A podobně jako se východní náboženské systémy staly filozofickým východiskem prací raných konceptualistů, představují (v prolnutí s tradiční křesťanskou spiritualitou) v mnoha ohledech i kotviště vesmírných odyseí tohoto českého umělce.

Úsilí o dematerializaci uměleckého díla tedy v případě Mrkusova přístupu spočívá v osvobozování jakési vzácné duchovní esence, křehké natolik, že se může jen stěží stát součástí permanentního podkladu. Autor se tomuto procesu systematicky, až obsedantně věnuje již řadu let. Ať už se jedná o kultivované monochromní malby, instalace, digitální tisky čí sofistikované videoprojekce, jejich nosiče vždy představují prostředek, bez něhož by stěžejní imanentní koncept (v podobě myšlenkového či skutečného softwaru) nemohl být rozehrán. V případě ústřední interaktivní videoinstalace na výstavě v Galleria Contemporaneo Mestre - Venice nazvané Space Walk (2006) sehrály roli takového jedinečného komunikačního mediátora zmnožené frames, které – tak trochu potutelně a dozajista konspirativně – propojují záběry kosmu oficiálně distribuované agenturou NASA s elegicky úsměvným mikro příběhem konkrétního obyvatele individuálního vesmíru. Ve videoinstalaci Iris (2008) potom dopadají na talíře satelitních přijímačů, které v podobě konvexně prohnutých projekčních ploch plní funkci jakýchsi lapačů elektromagnetických vln, rozředěné informace z džungle mediálního světa. Inspirací při tvorbě obou děl i jeho předešlých projektů se přitom autorovi staly jak texty scholastiků či sútry buddhistů, tak agenturní svodky internetových zpravodajských serverů prolétávající v podobě transcendentních či numerických dat virtuálním i konkrétním prostorem našeho každodenního života.

Jak již bylo na začátku naznačeno, česká výtvarná scéna funguje do značné míry jako zvláštní středoevropský solitér se svými vlastními referencemi a specifiky. V jejím celku působí Pavel Mrkus jako jedna z výjimek. Přirozeně propojuje českou kulturní tradici s východními duchovními vlivy, rozporuplnou esencí postdemokratické globalizace a rovněž dynamickým chaosem elektronických virtuálních dimenzí. Známější v zahraničí než v domovském prostředí tvoří tento autor důležitou spojnici mezi dvěma stále ještě nedostatečně kompatibilními světy.

Autor/ka anotace
Michal Koleček

Profesní životopis

Studia:

1989-1995 VŠUP Praha, ateliér skla, prof. V. Kopecky

1991 Polytechnic University, Stoke on Trent, England

1998-1999 Faculty of Theology, Charles University, Prague

 

Pedagogická činnost:

1995-2000 assistant in glass studio at Academy of Arts, Architecture and Design in Prague

2000-2004 visiting associate professor at Toyama City Institute of Glass Art, Toyama, Japan

since 2005 assistant in Studio of Digital Media at Technical University Liberec, Czech Rep.

spring 2006 faculty in Glass and Digital Media depts. at Rhode Island School of Design, Providence, US

 

Stipendia:

2004 Künstlerhaus Schloss Wiepersdorf, Germany

 

Ceny:

2003 Honorable Mention, Vessels, Koganezaki, Japan

2002 Silver prize, Japan Contemporary Glass Art, Glass Museum, Notojima, Japan

Honorable Mention, Contemporary Glass Triennial, Toyama, Japan

Výstavy

Samostatné výstavy
(výběr:)
2011
Next Planet, House of Art, Brno

2008
Space Walk, Galleria Contemporaneo, Mestre/Venice
Water Tales, Gallery Jeleni, Prague
Iris, Büro für Kunst, Dresden, Germany

2007
F.A.Q., Dresdner Kunstverein, Dresden, Germany (+D. Hanzlik)

2006
Space Walk, House of Art, Ceske Budejovice, Czech Rep.

2005
Seagull, Büro für Kunst, Dresden, Germany
Scanner, Kunstverein Viernheim, Germany
Shift, Gallery Jan Koniarek, Synagoga Trnava, Slovakia (+D. Hanzlik)

2004
A Prayer of PW20/LW, Kunstlerhaus Schloss Wiepersdorf, Germany
KotoPlay, Chromosome, Gallery for International Media Art, Berlin
Patterns, Daimaru Dept. Store,Osaka
Stray Currents, Mau Fine Art Gallery, Toyama (+J.Hongo)

2003
Fragmented, Gallery BAU, Toyama
A Prayer off, Büro für Kunst, Dresden,Germany
In Between, Gallery Enomoto, Osaka

2000
Es fiel ein Reif, Atrium, Moravian Gallery, Brno

1999
Unreacheable, Gallery by the White Unicorn, Klatovy
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
(výběr:)
2011
Edge Park, Forte Marghera, Venice
Paralelní historie, Severočeská galerie výtvarného umění, Litoměřice
Rhytmic Exercises, BWA Sokol, Nowy Sacz, Poland
Scheinbar Sein. Faktisches und Virtuelles, Altana Gallery, Dresden

2010
Play, Mánes, Praha
One Day You Will Lose It All, 4+4 dny v pohybu, Uluv, Prague
Fertile Ground, Museum of Glass, Tacoma
A Part of No-Part, Chelsea Art Museum, New York

2009
Moving Artist, Motorenhalle, Dresden
Labyrint světla, Ekotechnické muzeum, Prague
Place in Heart, Galerie E.Filly, Ústí nad Labem
Hell of Things, Galerie Kronika, Bytom, Poland

2008
Be A Happy Worker: Work-To-Rule!, Galerija Miroslav Kraljevic, Zagreb
Close Encounters, Fine Arts Center Galleries, University of Rhode Island, Kingston

2007
New Video Art from Central Europe, RISD Museum, Providence, US

2006
New Mystics, Sala de Arte Contemporaneo, Tenerife, Canarias
Echigo-Tsumari Art Triennale, Niigata, Art Front Gallery, Japan
Modern Time Work, Machineries and Automation in the Arts of 1900, Palazzo Ducale, Genova
Frisbee, Contemporary Czech Video and Media Art, House of Art, Brno, Czech Rep.
The Destiny of Paradise is in its Geometry, KISS., Untergroningen, Germany
ArteFiera Bologna
Arco, Madrid, Spain

2005
Helden Heute, Centre PasquArt, Biel Bienne, Switzerland
Roboter, Opelvillen Rüsselsheim, Germany
Der Rote Teppich, Kunstverein KISS e.V., Untergroningen, Germany
Captured in Light and Space, EXPO 2005, Shimin Plaza Gallery, Toyama, Japan
Vladimir Kopecky and his Sphere, Chappell Gallery, New York

2004
Sputniza, Kunsthaus Dresden
Loop 04, videoart festival, Barcelona
Frisbee, (Contemporary Czech Video Art), MNAC, Bucurest, Romania
Paralel Projections, House of Art, Opava, Czech Rep.
Individual Systems, Museo Archeologico, Potenza, Italy
Art Brussel, Belgium
Hot Destination/Marginal Destiny, House of Art, Brno, Czech Rep.
Video Programm of BDV Paris, Georges, Centre Pompidou, Paris

2003
La Biennale di Venezia, Individual Systems, Arsenale, Venice
Mission Possible, 1st Prague Biennale, National Gallery, Prague
Another Movement, Kanazawa, Japan

2002
IV. Biennial of Young Artists, Gallery of Prague City
Monochromy in Czech Art of the 90ties, Czech Museum of Fine Art, Prague
Walking, Gallery Skuc, Ljubljana, Slovenia

2001
KK, House of Art, Opava

2000
Melancholy, Moravian Gallery, Brno
Unclear Evidence, House of Art, Ceske Budejovice
2nd Zlin Show of Young Artists,State Gallery, Zlin
Via 2000, Gallery Via Art, Prague

1999
Art for Hospital, Gallery V. Spala, Prague
K nebi,Gallery Sternberk
KK, Slovak National Gallery, Bratislava
L`arte contemporana Ceca, Palazzo Coen, Salo, Italy
Laboratory,Gallery Sypka, Vlkov u Brna

Public video performances:
2007
Bulva Fabula, Roxy, Prague
LPM, Linux Roma

2006
Bulva Fabula, Roxy, Prague
AVIT, Berlin
Gallery Jiri Svestka, Prague
Nirvana Revival, Club Vagon, Prague
Digital Penetration, Veletrzni Palace, Prague
Roxy, Prague
Svihov, AV multiculcural festival
Tazza, Providence, US

2005
Circus, Usti nad Labem
Tocnik, AV multicultural festival
NOD, Roxy, Prague
Multiplace, New Media Culture Festival, Slovakia
Who's next. Smiley World Association, Expo halls, Paris

2004
Video program of BDV, Georges, Centre Pompidou, Paris
Loop 04, Video art festival, Barcelona
Fu-Sui-Jin festival, Toyama
BBQ, Biwako Lake, Kyoto

Symposiums
2000
International Glass Symposium, Crystalex Novy Bor, Czech Rep.

1997
Near The Beginning, Center For Metamedia, Plasy, Czech Rep.
Zastoupení ve sbírkách
Foundation for Contemporary Arts Prague
Anita Beckers Gallery, Frankfurt
Toyama City Collection
Glass Museum Notojima
Crystal Park Koganezaki
other private collections
Další realizace

Commission in architecture

1998 Czech Center, Brussels, Belgium

Monografie, katalogy, publikace

Články, média, internet

Günter Bartoš: SANQUIS č.183/2010, str. 16, www.sanquis.cz/index1.php

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu