Zodpovědnost vůči tradici malířského média autory často svazovala při rozhodování o tom, jak s malbou a jejími fundamentálními i aditivními komponenty nakládat. Teprve modernistické sebevědomí začalo akcentovat autonomii, jež vygradovala v éře reduktivních malířských abstraktních přístupů, které eliminovaly kontextuální přesahy směrem k romantizující duchovnosti. Malířská autonomie pak byla dále podpořena v éře (post)konceptuální tematizace determinantů samotné vizuality.
Při zběžném pohledu na obrazy Břetislava Malého by se leckterý divák neubránil dojmu, že má co do činění s jedním z mnoha způsobů abstraktního malířství, které stojí na pomezí mezi lyrickou či strukturální abstrakcí a malbou tematizující minimalistická východiska okořeněná ještě navíc optickou iluzí. O jedno ani o druhé ale autorovi fakticky nejde. To, čím se Břetislav Malý zabývá, je především průzkum samotné malby, respektive jejích nejdůležitějších součástí – barev, způsobu práce s nimi, variantami jejich kladení a nanášení a jejich vzájemnými interakcemi právě v rámci na sebe a přes sebe kladených barevných vrstev. Břetislav Malý uvažuje o malbě bez nutnosti vypomáhat si slovní interpretací. Jinak řečeno – barvou tematizuje barvu, aniž by tuto tematizaci musel komentovat.
Tento tautologický způsob uvažování o zvoleném předmětu tvoří jedno z důležitých témat filosofie jazyka. Nepřekvapí proto, jak často Břetislav Malý zmiňuje práci Ludwiga Wittgensteina, který ve svých „Poznámkách o barvách“uvažuje o barvách jako o fenoménech vztažených k řeči. Wittgenstein zde zkoumá, jak o barvách uvažujeme, když o nich mluvíme, a jaký mají tyto promluvy význam pro jejich výsledné vnímání. Problematizace (bez)ztrátového významového a obsahového přenosu mezi médiem obrazu na jedné straně a světem textu či řeči na straně druhé v tvorbě Břetislava Malého zaznívá znovu, ale zároveň jinak, než tomu bylo v éře konceptuálních průzkumů na poli analytické filosofie. Zvoleným přístupem se mu podařilo rozetnout zdánlivě neodlučitelné: slovo a obraz vyvázal z tradiční vzájemné závislosti. V jeho obrazech tedy nejde o repetici racionálně-analytického popisu užití a reflektování barvy v řeči či naopak řeči v barvě. Jedná se zde především o průzkum, který nepotřebuje a nevyžaduje interpretující transformaci do jiného znakového systému. Jako by tak svou malbou potvrzoval slova již zmíněného L. Wittgensteina: „O čem nelze mluvit, o tom se musí mlčet.“
Percepce jeho obrazů proto nevyžaduje nic jiného než jen vnímavé a rozjímavé oko, jehož úlohou je zkoumavě těkat po plochách pláten a „zakopávat“ o barevná rezidua podkladových ploch či o způsob pojednání jednotlivých, na sebe kladených vrstev. Nebo zas jindy o jejich pastózní traktaci, jemné přechody mezi zvolenými tóny či o dekonstrukci ortogonální rozprostraněnosti obrazu. Umělcovo malířsko-analytické uvažování se svým zaměřením striktně vyvazuje z očekávání, které je spjato s tradiční narativní a mimetickou funkcí malířství. Na straně druhé se odvážně zbavuje i svazující logocentrické disbalance mezi slovem a obrazem a namísto slova se deklarativně a zcela logicky staví na stranu obrazu. To, čím je a zůstává barva na obrazech Břetislava Malého, je tedy především její samotná fakticita – až by se chtělo říct, že barva je barva je barva. Vždy stejná a sama sebou. Zároveň však pokaždé jiná – jiná zmnožujícími se a proměňujícími se vztahy a efemérními vazbami mezi lokální a dominantní barevností, ale i mezi různými způsoby její traktace.
2006–2012
Fakulta výtvarných umění VUT v Brně (2006 - 07 u doc. Petra Veselého, od roku 2007 u doc Tomáše Lahody)
2011
VŠVU v Bratislavě u MgA. Klaudie Kosziby Phd.(odborná stáž)
2007
Akademie v Poznani u prof. zw. Włodzimierza Dudkowiaka (odborná stáž)
DOSTÁL, Martin. Mladí a svěží: zaručený průvodce nejmladší malířskou generacací (pro současné i budoucí sběratele i sběratelky) = Young and lush : a guaranteed guide to the youngest generation of painters (for current and future collectors) : Filip Dvořák (1990), David Krňanský (1987), Martin Lukáč (1989), Břetislav Malý (1985), Tomáš Predka (1986), Julius Reichel (1981), Sofie Švejdová (1990), Namor Ynrobyv (1988). Přeložil Stuart HOSKINS. Praha: KANT, 2018. ISBN 978-80-7437-255-1.
MAZÁČOVÁ, Petra. Re Vize. 1. Ústí nad Labem: Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem, 2017. ISBN 978-80-87512-66-1
MALÝ, Břetislav, Martin DOSTÁL a Zuzana JANEČKOVÁ. Břetislav Malý 2. Přeložil Alžběta POLIŠENSKÁ. Praha: KANT - Karel Kerlický, 2017. ISBN 978-80-7437-227-8.
Mikulovské výtvarné sympozium: dílna .. Mikulov: Městský úřad, 1994. ISBN 978-80-7437-210-0
BINDER, Ivo, Ladislav DANĚK, Martina MILÁČKOVÁ, Anežka ŠIMKOVÁ a Pavel ZATLOUKAL. Uhlem, štětcem, skalpelem.. Muzeum Umění Olomouc: Muzeum Umění Olomouc, 2016. ISBN 978-80-88103-04-2.
Strom. Uherské Hradiště: Slovácké muzeum v Uherském Hradišti, 2016. ISBN 978-80-87671-27-6
VESELÝ, Petr a Richard DRURY. Tváře Krajiny. 300. Rakovník: Rabasova Galerie, 2015.
MIKOLÁŠEK, Martin. GALERIE DOLE. Galerie Dole 2014. Ostrava: O.S. Fiducia, 2014. ISBN isbn 978-80-906016-0-4.
ZÁLEŠÁK, Jan. Light Factory. Brno: Vlastní náklad, 2013
HOUSER, Milan a Jan ZÁLEŠÁK. Diplomanti FaVU 2012: [výstava praktických diplomových prací absolventů Fakulty výtvarných umění VUT v Brně : 13.6.-28.6.2012 Wannieck Gallery : 30.6.-26.7.2012 Dům pánů z Kunštátu. V Brně: Fakulta výtvarných umění VUT, c2012, 99 s. ISBN 978-80-214-4531-4.
TUČKOVÁ, Kateřina. Arskontakt 09. Brno, 2009.
15 let FaVU VUT v Brně: Vysoké učení technické v Brně, Fakulta výtvarných umění. Redaktor Petr Spielmann, Filip Komárek, Andrea Štekrová. V Brně: Vutium, 2008, 232 s. ISBN 9788021436336.
TUČKOVÁ, Kateřina. Arskontakt 09. Brno, 2008. Katalog k soutěžní výstavě
"Figurama 08", 2008
Lipavský, Matěj. Nitkový vodopád na nic nedopadá. Souvislosti, 2014, 25(3), s. 104-106. ISSN 0862-6928.
Lipavský, Matěj. Nika. Souvislosti, 2012, 2, s. 73-77. ISSN 0862-6928.
"Ateliér - Matěj Lipavský". Revolver Revue: Kulturní magazín. Praha: Sdružení na podporu vydávání časopisů, 2016. č. 103. ISSN 1210-2881.
"Práce venku je pro mě nezastupitelná" - rozhovor s M. Lipavským. Revolver Revue: Kulturní magazín. Praha: Sdružení na podporu vydávání časopisů, 2014. č. 97. ISSN 1210-2881.
Revolver Revue: Kulturní magazín. Praha: Sdružení na podporu vydávání časopisů, 1987- . ISSN 1210-2881.