About the project
CZEN
Artlist — Center for Contemporary Arts Prague

Adéla Matasová

First Name
Adéla
Surname
Matasová
Born
1940
Birth place
Praha
Place of work
Praze
Website
www.matasova.net
Keywords
CSU Library
↳ Find in the catalogue

About artist

Adéla Matasová je netypickou představitelkou „generace solitérů“ nastupujících na pražskou uměleckou scénu v druhé polovině šedesátých let. Od většiny svých vrstevnic a vrstevníků se odlišuje především schopností volně přecházet mezi uměleckými disciplínami. Matasová si svou přirozenou touhu experimentovat a zkoušet nové postupy a techniky vzácně uchovala i v politicky nepříznivé době druhé poloviny 20. století. Vzniklo tak organicky propojené dílo, na jehož počátku byla efemérní tvorba s papírem a papírovou hmotou, která předznamenala pozvolné expandování do prostoru, a to nejprve skrze sochařské objekty, později přes performance a site-specific instalace až po práci se zvukem a videem v porevolučních letech.

Matasová v letech 1958–1964 studovala na Akademii výtvarných umění v Praze ve škole monumentální tvorby Vladimíra Sychry. Zaměření ateliéru jí dovolovalo vyzkoušet si řadu technik sloužících k výzdobě reprezentativních a veřejných prostor, ať už šlo o práci s keramikou, mozaiku nebo vitráž. V tvůrčím prostředí Sychrova ateliéru se tehdy sešla celá řada budoucích progresivních umělců. Vedle Zdeňka Berana to byla Jaroslava Pešicová, Eva Prokopová, Jana Míčková nebo Eva a Čestmír Janoškovi. Zatímco posledně jmenovaný experimentoval na škole s metodou stříkaného betonu, Matasová byla okouzlena informelem. V jeho duchu vytvořila na škole řadu obrazů, grafik a kreseb, které mezi lety 1966 a 1967 rozvinula v kresebném cyklu Subjektivní krajiny zavádějícím diváka do imanentního světa proplétajících se vláken a struktur biologického původu.

Stejně jako všichni výše zmiňovaní spolustudující se i Matasová ihned po škole zapojila do výstavního provozu, a to na kolektivních výstavách, jako byla mezigenerační Jarní výstava 66 v Mánesu nebo Výstava mladých v Galerii Václava Špály v následujícím roce. Díky svému mnohostrannému školení a tíhnutí k prostorovému vyjádření si již v roce 1967 – tedy jen pár let po dokončení Akademie – mohla vyzkoušet práci na své první sochařské realizaci v Neratovicích. Monumentální kamenné Znaky v prostoru, podléhající modernistickému tvarosloví šedesátých let, prozrazují její schopnost technicky si osvojit téměř jakýkoliv materiál. Práce na státních zakázkách, kterým se Matasová průběžně, až do roku 1989 věnovala, skýtala kromě finančního přivýdělku i možnost převést principy nacházené v práci s papírem do monumentálního měřítka. Především v osmdesátých letech tak vzniklo několik výjimečných sádrových a keramických realizací jako reliéfní stěna Zřídlo z roku 1982 pro Jánské lázně nebo o rok mladší Strom pro nemocnici v Plzni.

Slibný začátek umělecké kariéry byl stejně jako u ostatních tvůrců násilně přerušen rokem 1968. Neexistující možnost uplatnění se v kulturním provozu řešila Matasová, obdobně jako řada jiných autorů a autorek, restaurátorskými pracemi, které jí po dlouhá léta zajistily skromnou obživu. Přes ztíženou možnost prezentovat svá díla veřejnosti se jí v roce 1971 podařilo uspořádat svou první samostatnou výstavu v karlovarském Letohrádku Ostrov. Sebevědomí získané monumentálními realizacemi se nemohlo než otisknut i do její volné tvorby, ve které právě v této době odvážně vykročila z papírové plochy. Vystavené surrealistické bílé objekty ze syntetické pryskyřice Kříž, Rty, Ucho I, Ucho II, Ruka nebo Oči nejsou pouhou ilustrací smyslových orgánů, ale svou stylizovanou tělesností dráždí až nepříjemně erotickými konotacemi. V souvislosti s touto etapou Matasové tvorby se nabízí srovnání s umělkyněmi pracujícími s vlastní tělesností, s otiskem a s křehkou existenciální podstatou svých děl – s Evou Kmentovou, Evou Hesse nebo Alinou Szapocnikow.

Utužující se normalizace, nemožnost vystavovat a existenční potíže donutily umělkyni opustit esteticky působivou, ale finančně i prostorově náročnou metodu tvorby objektů z pryskyřice. Pragmaticky se navrátila ke komorní grafice a k experimentům s papírem v práci s litou papírovinou nebo vrásněným papírem a reliéfními tisky v samostatných listech i v cyklech Doteky (1977–1979) nebo Zastavený pohyb (1979–1980). Haptické, čistě bílé listy papíru deformované pod neviditelným tlakem a dotykem prozrazují vnitřní, psychické i fyzické pnutí. Tvůrčí přetlak a potřebu vystavovat Matasová v roce 1974 vyřešila na tehdejší dobu ojedinělou akcí na českobudějovické Malé scéně. Ve scénickém představení Pohybová akce k hudbě E. Varése obnovila svůj dětský zájem o tanec v doprovodu s hudbou, zvukem a hrou stínů.

Osmdesátá léta se v Československu nesla v duchu pomalého uvolňování poměrů a touhy se po období separace opět přirozeně mezigeneračně sdružovat. Matasová se v roce 1982 – ve společnosti dalších solitérů – sešla s mladšími umělci a umělkyněmi na neoficiální výstavě Setkání na tenisových dvorcích. V tomto období tvořila ze syntetické pryskyřice nebo lněné hmoty křehké ploché objekty jako například Zátěž (1984–1986), Porušení (1985–1986) nebo také sérii Dialogů (1986–1987), ve kterých můžeme tušit mentální spřízněnost s tvorbou Adrieny Šimotové. Zlom přišel mezi lety 1987 a 1988, kdy svými, do té doby převážně dvojrozměrnými, objekty začala zasahovat do prostoru a začala pomocí svých objektů z lněné papírové hmoty vytvářet site-specific instalace. Tou úplně první byla instalace papírových objektů ve fotogenickém, vyhořelém Veletržním paláci. V roce 1989 následovala monumentální Situace I se zapojením zvuku vytvořeným Alvinem Lucierem.

Ihned po sametové revoluci dosáhla Matasová za léta nuceného mlčení satisfakce, a to v podobě místa pedagožky na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v ateliéru prostorové tvorby, textilu a alternativních technik, kde k jejím prvním žákům patřil Jiří Černický nebo Pavel Kopřiva. Byly to právě ony alternativní techniky, které zvídavou umělkyni okouzlily a které záhy začala pojímat do své práce. Nejvýrazněji se u ní uplatnil zájem o počítače a jejich možné využití. Díky novým metodám se její objekty začaly rozpohybovávat – ještě chvíli sice setrvala u lněné hmoty, postupně ji však vyměnila za kov nebo zrcadla. Kinetismus do její tvorby vnesl nové impulsy, vůbec poprvé mohla pohyb skutečně iniciovat – a nejen metaforicky ztvárňovat – jako v cyklu Pohyb a zastavení (1989–1990), v němž pomocí materiálu uchovává prchavost gest a pohybů. Vedle toho se začala zajímat také o video, což vyústilo v monumentální videoinstalace, kterým se věnuje dodnes.

Matasová se ve své tvorbě po roce 1989 – i díky pokroku v technice a její dostupnosti – mohla definitivně otevřít novým možnostem, a využít tak bez překážek své přirozené rozkročení mezi různorodé výrazové prostředky a média. Díky tomu vzniklo několik monumentálních kinetických objektů v prostoru, jejichž pohyb byl naprogramován počítačem. Těžké materiály, jako je kov, kombinovala s elastickou blánou a s laserovými nebo ultrafialovými paprsky. V roce 1997 vytvořila soubor světelněkinetických objektů Skryté podoby, jež znejišťují divákův hluboce zakořeněný přístup ke – po staletí– statickému obrazu. Instalace sestávala ze zavěšených objektů, které na divákovu přítomnost reagovaly tak, že se začaly nepatrně hýbat, a tím i proměňovat.

Otázka interaktivity a stírání hranic mezi dílem a divákem se objevuje i v  dalších instalacích a objektech umělkyně, ve kterých figurují zrcadla, díky nimž se divák stává jak součástí díla, tak i jeho pozorovatelem. Tak tomu například bylo v objektu Iluminace – Čeření z roku 2005, který byl vytvořen pro výstavu Noční hlídka srdce. Výstava k 100. výročí narození Vladimíra Holana v Letohrádku Hvězda. Její snahou bylo zpracovat prostor komplexně, doslova se vším všudy, tj. od světla a pohybu přes zvuk až po pocity, se kterými bude divák odcházet.

Od roku 2008 se Matasová věnovala především performanci, jako v cyklech Čechy leží u moře a Mluv ke mně (obojí 2008) nebo Jak si usteleš (2010–2014). V poslední době pak vytváří videa se společenskými přesahy, jako jsou např. Každý jsme někdy přísahali (2019) nebo Každý se někdy chtěl dotknout jsoucnosti (2019–2020). V roce 2022 měla Matasová svou první retrospektivní výstavu Metasystémy v Galerii středočeského kraje v Kutné Hoře, ke které vyšla i knižní monografie Mezičas komplexně zpracovávající její celoživotní dílo.

Author of the annotation
Zuzana Krišková

Published
2023

CV

Studies:

1958-1964 Academy of Fine Arts in Prague (Vladimír Sychra, Arnošt Paderlík)

1954-1958 High School of Applied Arts in Prague

 

Stipends:

1968 UNESCO stipend, France

 

Employment:

since 2005 professor at the Pilsen University, Western Bohemia, Institute of art and design, Pilsen

 

Symposiums:

2001 International open-air symposium of art schools, "Contacts", Granary, Klenová Gallery, Klatovy, Czech Republic

1999 Pratty University (sculpture park), Brooklyn, New York, USA

1998 Symposium of Iron Sculpture, Trinec Ironworks, Trinec, Czech Republic

1998 International symposium "Mapping of Space", Granary, Klenová Gallery, Klatovy, Czech Republic

1997 International symposium "Socrates Sculpture Park", New York, USA

1997 International open-air symposium of art schools, "Contacts", Granary, Klenová Gallery, Klatovy, Czech Republic

1995 Iron Sculpture (international symposium), Plzen, Czech Republic

1993 Art in Politics (international sculpture symposium), Agios Nikolaos, Crete, Greece

Member of art groups included in ARTLIST.

Exhibitions

Solo exhibitions
2008
Mluv ke mně (interaktivní výstava kinetických objektů), Museum Kampa, Konírna, Praha
Muzeum Jana Amose Komenského

2005
Interspaces; Montanelli Gallery, Prague, Czech Republic

2004
Hidden images; Museum of Conterporary Art Denver, USA

2001
Fictitious Projects; Gallery of Václav Spála, Prague, Czech Republic

2000
New Projects; Czech Center (A. Matasova & M. Titlova), New York, USA

1998
The Rain Wall; project at the Klenová castle, Czech Republic (part of the event Work of Art in the Public Space, organized by the Foundation of Contemporary Art, Prague, Czech Republic)

1997
Stop in Time, 1963–1997; National Gallery, Kinsky Palace, Prague, Czech Republic

1995
Tombs; Via Art Gallery, Prague, Czech Republic

1994
Communication II; (open air installation), Klenová castle, Klatovy Gallery, Czech Republic

1993
Communication I; Old Town Hall Brno, Municipal Gallery, Brno, Czech Republic

1992
Shift in the space; Exhibition Hall of E. Filly, Usti nad Labem, Czech Republic

1991
Instalation Situation II; New Hall, Brno, Czech Republic

1990
Sculptures and reliefs, Art Be, Galerie Biehler, München, Germany

1989
Instalation Situation I; UKDZ, Prague, Czech Republic

1988
Objects, drawings, graphics; Ostrov nad Ohrí, Czech Republic
Reliefs, sculptures, drawings, graphics; castle Sokolov, Czech Republic

1986
Reliefs; Institute of macromolecular chemistry of the Czechoslovak Academy of Sciences, Prague, Czech Republic

1983
Exhibition of graphics from the private collection Mladinska galerija; Ljublana, Slovenia

1978
Graphic; Gottwaldov, Czech Republic

1972
Sculptures, graphics, drawings; Fronta Gallery, Prague, Czech Republic

1971
Sculptures, graphics, drawings; Art Gallery, Ostrov nad Ohrí, Czech Republic

1969
Drawings and graphics
Group exhibitions not included in ARTLIST.
2014
Zóna v pohybu: Dialogy profesorky Adély Matasové a jejích studentů 1990-2014, DOX, Centrum současného umění / Centre for Contemporary Art, Praha 7

2011-2012
Recyklace, Galerie NoD, Praha

2011
Terra (non)firma / (Ne)pevná půda, Galerie Kartografie, Praha
Souznění / Consonance 2011, Sýpka Klenová, Klenová

2009
Věčná pomíjivost, Kostel Zvěstování Panny Marie, Litoměřice
Doxnano!, DOX, Centrum současného umění / Centre for Contemporary Art, Praha 7

2008
Corpus delicti. Grafické listy nejen ze sbírky Galerie výtvarného umění v Havlíčkově Brodě, Galerie výtvarného umění v Havlíčkově Brodě, Havlíčkův Brod
Soustředěný pohled / Focused View. Grafika 60. let ze sbírek členských galerií Rady galerií České republiky, Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě, Jihlava

2007-2008
Členská výstava Umělecké besedy, Galerie výtvarného umění v Mostě, Most

2007
Členská výstava Umělecké besedy, Novoměstská radnice, Praha
Členská výstava Umělecké besedy, Muzeum a galerie Orlických hor, Rychnov nad Kněžnou

2006
Šedesátá / The sixties ze sbírky Galerie Zlatá husa v Praze, Galerie umění Karlovy Vary, Karlovy Vary

2005
Vigil of the heart; Museum of Czech Literature, Prague, Czech Republic
Art Prague 2005; Mánes, Prague, Czech Republic
Exhibition of art meeting; Mánes, Prague, Czech Republic
Pražské ateliéry, Novoměstská radnice, Praha

2004
See Light; Museum of Applied Art, Brno, Czech Republic

2003
IV. New Zlín Salon; State Gallery Zlín, Czech Republic
Conceptual Connections – central European art; Forum + Gallery, Chicago, USA
Color of Space; Forum + Gallery, Chicago, USA

2002
III. New Zlín Salon; State Gallery Zlín, Czech Republic

2000
Contemporary Past; Ales South Bohemia Gallery, Hluboká nad Vltavou, Czech Republic
Via 2000; Via Art Gallery, (project in the Church of Saint Vojtech), Prague, Czech Republic
On the free theme, but to the point; Gallery of Václav Spála, Prague, Czech Republic
Trans Globe; Mánes Gallery, Prague, Czech Republic

1999
Iron Sculpture; Collection of Modern and Contemporary Art of the National Gallery, Prague, Czech Republic
II. New Zlín Salon; State Gallery Zlín, Czech Republic

1997
Work of Art in the Public Space; Collection of Modern and Contemporary Art of the National Gallery, Prague, Czech Republic
Collage; National Gallery, Kinský palace, Prague, Czech Republic

1996
I. New Zlín Salon; State Gallery Zlín, Czech Republic

1993
Gray Brick; Záhorska Gallery in Senica and Kosice, Slovak Republic
Stopped Time; Liben Synagogue, Prague, Czech Republic

1992
20 years of art exhibitions in Makro 1972–1992, Prague, Czech Republic
Realistic theatre, Prague, Czech Republic
Gray Brick; Klatovy, Czech Republic

1991
Alternatives of tapiserie; Brno, Czech Republic, Bratislava, Slovak Republic

1990
Honour of J. Chalupeckému; City Library, Prague, Czech Republic
Increments of National gallery; City Library, Prague, Czech Republic
Increments of National gallery, drawings; Kinský Palace, Prague, Czech Republic
Papirial 90; Chodov Citadel, Prague, Czech Republic
Graphics and drawings 90; Culture Palace, Prague, Czech Republic
Paper Art; Prague – Krc, Czech Republic
Hollar graphics; Spála Gallery, Prague, Czech Republic
Papirial 90; Liptovský Mikulás, Slovak Republic

1989
Current Czech graphics; Mánes, Prague, Czech Republic
Concord 89; Dolní Pocernice, Prague, Czech Republic

1988
Rockfest, Prague, Czech Republic
Forum 1988; Prague's market, Prague, Czech Republic

1985
Czech paper art; Institute of Applied Design, Prague, Czech Republic

1983
Meeting; Stromovka, Prague, Czech Republic

1982
Exhibition of fifteen designers; City Cultural Center, Dobris, Czech Republic

1981
Exhibition of nine designers; Gallery in the Tower, Melnik, Czech Republic

1980
Czech drawings; Art House, Brno, Czech Republic

1971
Graphics exhibition; SCUG Hollar, Chrudim, Czech Republic

1970
Exhibition of young; Mánes, Prague, Czech Republic
Guests of Hollar; Hollar, Prague, Czech Republic

1969
Smaller game, Circle of imaginary creation; Kutná Hora Museum, Czech Republic

1968
Research of graphics; Regional Gallery Vysocina, Jihlava, Czech Republic

1967
Current Czech drawings and graphics; Regional Museum, Písek, Czech Republic
New names; Spala Gallery, Gallery D, Prague, Czech Republic
Exhibition of young; ULUV, Prague, Czech Republic

1966
Spring exhibition; Mánes, Praha, Czech Republic; Gallery of young, Bratislava, Slovak Republic

1965
Exhibition of young; ULUV, Prague, Czech Republic


International Exhibitions:

2005
Art Frankfurt 2005; Messe Frankfurt, Germany
Techno-sublime; University gallery, Boulder, Colorado, USA

2002
Politik-um, Prague Castle, Czech Republic

2001
Morelia University (A. Matasova & M. Titlova), Mexico City, Mexico

1999
North South Transcultural Visions, Museum I. M. Xaverego Dunikowskiego w Krolikarni, National Museum Warsaw, Poland
Collage, Museum Rome, Italy

1994
Changing places (part of Festival of Czech Culture), The World Trade Center, New York, USA

1992
Holland – Driebergen, Holland

1991
Czech Works on Paper; Wales, England

1989
International Art Exposition; Chicago, USA
Review and Preview; Baruch Gallery, Chicago, USA

1988
International Art Exposition; Chicago, USA

1987
Art in the Architecture; München, Germany
International Fair Art; Basel, Switzerland
International Art Exposition; Chicago, USA
Interart; Poznan, Poland

1986
Graphics Biennale; Krakov a Katovice, Poland
Interart; Poznan, Poland
International Fair Art; Basel, Switzerland

1985
XVI. Biennial of Graphic Art Ljubljana; Slovenia

1984
Graphics Biennale; Krakov and Katovice, Poland

1983
Graphics Biennale; Cabo Frio, Brazil

1982
Graphics Biennale; Ibiza, Palma de Mallorca, Madrid, Barcelna, Spain

1981
Selling exhibition of Artcentrum; Paris, Rochechouart, France
17th Independants Exhibition of Prints; Kanagawa, Japan
XIV. Biennial of Graphic Art Ljubljana; Slovenia

1980
IV. Biennale Europeéne de la Gravure; Mulhouse, France
6th Independants Exhibition of Prints; Kanagawa, Japan
II. International Print Biennale; Listowel, Ireland
Premio Internazionale per l'Incisione; Biella, Italy

1979
XVIII. Premio Juan Miró; Barcelona and Bukurešť

1978
Selling exhibition of Artcentrum, fair; Vienna, Austria

1970
50 e uno Grafici Cecoslovacchi; Massafra, Italy
44 Czech. graphic artists; Oxford, England
Festial dell'Arte Cecoslovacca; Corregio, Italy

1969
Jonge praagse Kun stenaars; Appeldord, Holland

1968
Salon d'Art Sacré; Paris, France

1967
Kunstforum Göhrde; Germany
Czechoslovakia Art; Mechico
V. Internazionale Ausstellung der Graphik; Vienna, Austria
Collections
Národní galerie v Praze
Galerii hlavního města Prahy,
Oblastní galerii Vysočina v Jihlavě,
Galerii umění v Karlových Varech,
Ostrově nad Ohří, v Městské galerii v Lublani,
Galerii města Budapešť,
Galerii města Krakov
v soukromých sbírkách doma i v zahraničí.
Other realisations

1989
Reliéfní stěna Zastavený pohyb, keramika, 1989, vstupní hala Fakultní nemocnice, Praha Motol

1988
Reliéfní stěna, keramika, 1988, Fakultní nemocnice, Praha Motol

1987
Dekorativní stěna Pohyb/Země, Voda, Vzduch, sádra, 1987, vstupní hala Hotelu Poprad, Ústí nad Orlicí

1984
Dekorativní stěna Strom, keramika, 1984, tržnice, Kladno

1982
Reliéfní stěna Zřídlo, sádra, 1982, Jánské Lázně

1981
Plastika Živočišní říše, vápenec, 1981, obchodní centrum, Kladno

1979
Reliéfní stěna, Kubánské kulturní středisko, sádra, 1979, Národní třída, Praha

1977
Plastika Sepětí, pískovec, 1977, před Kultirním domem, Beroun

1976
Fontána Trojice, vápenec, 1976, atrium areálu Eden, Beroun

1975
Sluneční hodiny, vápenec, 1975, Kladno

1973
Fontána, kov, 1973, Neratovice
Plastika Dotek, plast, kámen, 1973, sídliště Hornoměcholupská, Praha

1968
Dekorativní stěna, mramor, 1967–1968, obchodní centrum, Beroun

1967
Znaky v prostoru, beton, 1966 – 1967, vstup do areálu Spolana Neratovice

Monography

Monography

2022
MORGANOVÁ Pavlína, PACHMANOVÁ Martina, MAREŠOVÁ Veronika, KOLEČEK Michal, Adéla Matasová: Mezičas/Meatime, GASK, 2022
KOLEČEK Michal, MAREŠOVÁ Veronika, Adéla Matasová: Metasystémy/Metasystems, GASK, 2022

2019
KRATOCHVÍL Jen, Adéla Matasová: Interface 2014-2017, VŠUP, 2019

2008
Fiala Jiří, MACHALICKÝ Jiří, KOTÍK Charlotta, Adéla Matasová, Gallery, 2008

2001
PACHMANOVÁ Martina, KOTÍK Charlotta, Adéla Matasová: Fiktivní projekty, Galerie Václava Špály, 2001

1989
PÁNKOVÁ Marcela, Adéla Matasová: Instalace, ÚKDŽ, 1989

1988
PÁNKOVÁ Marcela, HONŽÍK Karel, Adéla Matasová, Reliéfy, Letohrádek Ostrov, 1988

1982
KŘÍŽ Jan, Adéla Matasová, Galerie ve věži, Mělník, 1982

1971
KŘÍŽ Jan, Adéla Matasová, Galerie umění Karlovy Vary, 1971

Articles

ČECH Viktor, Metabolismy zkušeností, Art Antiques, 5, 2022, s. 82 – 83

FIALA Jiří, Pohyb a otisk myšlení, 70, 7, 1991, s. 418

Video

Photo

Center for Contemporary Arts Prague www.fcca.cz 2006–2024
Report a problem