The Ostrava scene is a concept that continues to survive as a reference to the great surge in cultural life in Ostrava in the late 1980s and continued intensively throughout the 1990s. Despite the rapturous rise and reception of artists from Ostrava in the rest of the country, they have not been very strongly embraced domestically. Following numerous important activities by Ostrava artists like Jiří Surůvka, Petr Lysáček and Daniel Balabán and their eventual entry into the academic sphere, a second generation of Ostrava artists began to emerge in the 1990s, and like their predecessors and teachers they immediately began to insert themselves in the wider context of contemporary Czech art under the banner of the Ostrava scene. Artists from the second generation of the Ostrava scene include the group Kamera skura, Record, and painters Denisa Fialová, Katarína Szanyiová and Aleš Hudeček.
Members of the group Kamera skura, founded in 1996, include Martin Adamec (*1972), Jiří Maška (*1972), Martin Červenák (*1973) and René Rohan (*1973), all graduates of Lysáček’s intermedia studio in what was then still the Department of Art at the Pedagogical Faculty of the University of Ostrava. The character of their work derives from the Ostrava’s prime features; their themes are irony, subversion and social criticism rising out of the contradictory milieu of Ostrava’s industrial death throes. The high point of the external ennoblement of the Ostrava scene was their participation, following Jiří Surůvka in 2001, in the Venice Biennale in 2003, where they presented their project Superstar (2003), a three-metre sculpture of Jesus Christ dressed in athletic attire and training on gymnastic rings in a crucified pose.
A basic feature of Kamera skura’s work is their ironic self-mythologising and self-projection into well-known cliché poses. They also created the well-known performance Visualisation of the Group’s Collective Spirit (Vizualizace společného ducha skupiny), in which all the members were wrapped up in an electrical-condensing straightjacket, in an effort to project an image of a collective ‘group head’. A characteristic all the group’s members share is their fascination with performance and collective self-irony, though as individual artists they draw on slightly different principles. René Rohan focuses on the reflection of personal experiences from Ostrava, a city full of social inequalities; Martin Adamec takes an ironic approach to art itself; a more conceptual approach is observed in the objects and installations of Martin Červenák and the paintings of Jiří Maška.
References: 3. Bienále mladého umění (The Biennial of Young Art, exhibition catalogue), Galerie hlavního města Prahy, 1999.
2006 Chaplin Resident Fighter, Futura, Praha (http://www.futuraproject.cz/cz/exhibitions/chaplin/index.htm) Mezi námi skupinami II, Přehlídka současných výtvarných skupin, Dům pánů z Kunštátu, Brno Praguebiennale 2, Karlín, Praha 2005 Double Check, Camera Austria (Kunsthaus Graz), Graz, Austria Superstart in Ostrava, Dům umění Ostrava 2004 Superstart in Bratislava, koncertní síň Klarisky, Bratislava, Slovensko Superstart in Prague, Galerie VŠUP, Praha Four Roses, Galeria Arsenal, Białystok, Polsko Cena Jaromíra Funkeho 2004, Pražský dům fotografie, Praha Veselé vánice, Galerie Šternberk, Šternberk Double Check, Galerija sodobne umetnosti, Celje, Slovinsko Divine Heroes, Kulturzentrum bei den Minoriten, Graz, Rakousko Man & Woman, God Becomes A Man, Museum of New Art, Pärnu, Estonsko Interrupted Game, Galerie für zeitgenössische Kunst, Lipsko, SRN 2003 Superstart, s Kunst-fu, česko-slovenský pavilon na Benátském bienále, Itálie Naši Pražané nám rozumějí, Behémót, Praha Dvojitý Nelson, trojitý Mandela, Dům umění, Brno Trvale vysoké ceny, Art Factory, Praha Osobnost roku 2003, Výroční cena časopisu PARS za nejvýraznější výtvarný počin roku 2003 III. Zlínský salón mladých, Státní galerie Zlín Indian Summer Festival, NoD, Praha 2002 Nevíme, čo to je, s Kunst-fu, Galerie Jelení, Praha Pelmelus Classica, Galerie E. Filly, Ústí nad Labem Česká a slovenská fotografie 80. a 90. let 20. století, Muzeum umění Olomouc Česká a slovenská fotografie 80. a 90. let 20. století, Dom umenia, Bratislava, Slovensko IV. bienále mladého umění Zvon 2002, Dům U kamenného zvonu, GHMP, Praha 2001 Junge Kunst aus Prag, Galerie Raskolnikow, Drážďany, SRN Čí je to dítě?, Galerie MXM, Praha Total Bruntal, Galerie V kapli, Bruntál Hvězdy stříbrného plátna, Galerie V.Špály, Praha Kamera skura Is Not Dead, Sokolská 26, Ostrava Vánoční lesík, Galerie Šternberk, Šternberk Osma bez kormidelníka, Galerie Caesar, Olomouc Výtvarníci z Ostravy, Povážská galéria umenia, Žilina, Slovensko Icing, ICA, Dunaújváros, Maďarsko / Galerie V. Špály, Praha Babylon Times, Galerie G4, Cheb Never Stop the Action, rotor, Graz, Rakousko Akční Praha, NoD, Praha Ostrava - Košice, Muzeum V. Löfflera, Košice Criss/Cross: Praha, Stuttgart, Wroclawv, projekt NCSU, Centrum Broumov, Broumov Objekt-objekt, ČMVU, Praha 2000 Kamera skura, Galerie De Gruitpoort, Doetinchem, Nizozemí 26. salón mladých, Pavilon 5, Záhřeb, Chorvatsko Osobní rituály, Dům U rudého vola, Brno II. Zlínský salón mladých, Státní galerie Zlín De Tsjechen komen, Galerie Gemeenthuis, Huissen, Nizozemí Konec světa?, Palác Kinských, Národní galerie, Praha Hnízda her, Galerie Rudolfinum, Praha 1999 iKs album, Alliance Francaise, Ostrava Kamera skura - Luxsus, Galerie Jelení, Praha Útočník, Galerie Půda, Český Těšín ..., Universal NoD, Praha Blue Fire. III. bienále mladého umění, Dům U kamenného zvonu, GHMP, Praha Vzdálené podobnosti. Něco lepšího než kosmetika, Veletržní palác, Národní galerie, Praha Open House, s Bezhlavý jezdec, Luxsus, projekt NCSU, zámek Čimelice Laboratoř, Galerie Sýpka, Vlkov u Brna Perplex, Galerie V. Špály, Praha Zloty Schilling, Dům umění, Znojmo 1998 Marek poprvé před kamerou, Galerie W. Wünsche, Havířov Sever proti jihu, Galerie mladých U dobrého pastýře, Brno Ostrava umjeni...?, Mánes, Praha 1997 Kamera skura, Galerie 761, Ostrava Kolmo k ose, Galeria Miejsce, Czesyn, Polsko 1996 Autosalon, Pavilon C - Černá louka, Ostrava Laboratórium, býv. psychiatrická klinika, Košice, Slovensko Kapitální úlovek, Galerie Fiducia, Ostrava Konfrontace, Svárov
2003, Kamera skura vystaví na Bienále cvičícího Krista, Peter Kováč: www.novinky.cz/clanek/9494-kamera-skura-vystavi-na-bienale-cviciciho-krista.html 2002, Ježíš v Benátkách (Rozhovor s René Rohanem ze skupiny Kamera Skura), Vladan Šír, Umělec 3/2002, s.14-17: www.divus.cz/umelec/cz/pages/umelec.php 1998, Petišková, Terezie - Sever proti Jihu, Detail 8/III, 1998, s.2