Jiří Novák’s starting point lies in the field of classical sculpture and traditional techniques. After visiting the EXPO 58 World Exhibition he abandoned classical approaches and contours in favour of a fluid and pointed stylisation and soon began creating almost abstract symbols of basic natural forces and events. One of the crucial features of his work was its great technical and dexterity and its interest in technique and construction. After experimenting with various types of artificial materials, from the end of the fifties onwards metal became his main material. From his early works (Fish and Work, Ostrov Nad Ohří 1958-59, Speed, Prague-Strašnice, 1960-61) the main theme of his sculptures is movement. From 1957 he began to master actual movement, the wind or water, the human impulse, an electrical engine. Through his kinetic mobiles Novák joined the global direction being taken at that time by the young generation of sculptors and in the sixties exhibited at Czech and international shows. He applied kinetic aspects to a small extent, but above all in large sculptures accentuating the space of new urban architecture (Light and Shade, PKOJF-Prague 1960, Distances, Prague, Novodvorská housing estate 1963-69, Wings of Butterflies, Liberec, 1969, Reflections, Prague-Horní Počernice, 1986).
Novák’s personal creative approach is most marked in his horizontal sculptures (Mobile for the Czechoslovak pavilion at EXPO 1967 in Montreal, 1967, Mobil for the roof garden of the Federal Assembly, 1969, and a Waves for Czech Television, 1980) – the accretion of individual particles with his own mobile programme. Novák was sought out by his colleagues for his technical abilities as an assistant during the realisation of sculptures, and this sometimes spilled over into a creative partnership (with E. Kmentová, V. Janoušek, V. Karoušek).
As well as his mobile sculptures Novák created a host of stable symbolic works for architecture (Two Entry Emblems of Czech Television, 1983). For decades Novák combined his work as sculptor with restoration and the creation of copies, mainly of baroque sculptures (e.g. copies of the sculptures of St. Wenceslas by J.J. Bendl from the former Horse Market, 1959-60, The Dream of Saint Luitgard by M. B. Braun on Charles Bridge in Prague, 1993-95).
Studies:
1945-1949 Academy of Fine Arts in Prague (Jan Lauda and Karel Pokorný)
1942-1945 Academy of Applied Arts in Prague ( Jana Lauda´s studio,in 1945 shortly at Josef Wagner´s studio)
Employment:
1970-74 adter the tragic death of Valerián Karoušek he completed his outdoor scukotures (Aeskulap, Prague-Pankrác, Květ (Blossom), Podbrezová in Slovakia, Vzlet (Ascent), Prague-Ruzyně)
1963 Distance mobile sculpture for the Novodvorská housing estate in Prague
1958-1959 first modern stylized sculptures for public spaces (Fish and Birds in Ostrov nad Ohří and Fountain with a Crane for the Tylovo náměstí in Prague
1958 collaborated with Vladimír Janoušek on his sculpture Music (Hudba) for the EXPO 58 in Brussels
1957 the M 57 art group was founded
1952 restauration work for the Holy Trinity Church (kostel Nejsvětější trojiceú in Manětín
Action/Performance:
2005
Eva Kmentová: Brána snů / Gate of Dreams, Jiří Novák: Motýlí křídla / Butterfly Wings, Liberec, Liberec
"Diskutujeme ke sjezdu. Skupina M 57.", Výtvarná práce, VIII, 1960, č. 21, s. 4.
Jirkalová, Karolína, "Stačí se rozhlédnout." Art & Antiques, 2009, č. 5, str. 45.
Jirous, Ivan M., "Socha v plenéru." Výtvarná práce, 1969, roč. XVI, č. 10-11, s. 1.
Karous, Pavel, "Volavky, vetřelci a ti druzí: Plastika ve veřejném postoru doby normalizace." Art & Antiques, 2009, č. 5, str. 40-44 (repr. Dálky).
Klivar, Miroslav, "Přínos plastických hmot výtvarnému umění.", Výtvarné umění, 1959, roč. IX, č. 9, s. 408-413. (repr. Rychlost, model, v. 70)
Kotalík, Jiří, X Bienal de Săo Paulo, Tchecoslováquia. 1969.
Lahoda, Vojtěch, „Bruselský styl“ mezi „vysokým“ a „nízkým“ in Kramerová, Daniela, Skálová, Vanda [ed.] Bruselský sen: Československá účast na světové výstavě EXPO 58 v Bruselu a životní styl 1. poloviny 60. let. Arbor vitae, Praha, 2008 s. 340-351.
Lukeš, Zdeněk, "Předpokládané nemusí vždy ladit s fyzikálnímí zákony." Revolver Revue, 2008, č. 70, str. 188-207.
Lukeš, Zdeněk, "Umělec, jehož sochy pohání vítr. Nad ukončeným dílem sochaře Jřího Nováka." Lidové noviny XXIII, 2010, č. 49 (27.2. 2010), s. 31.
Mráz, Bohumír, "Výtvarné realizace v naší architektuře." Výtvarné umění, 1969, roč. XIX, č. 9-10s. 433-453, obr s. 422 a 444. (repr. s. 450).
"Jiří Novák (Anketa Socha a město)." Výtvarné umění, XIX ,1970, č. 9-10, s. 474.
Padrta, Jiří, "Konstruktivní tendence." Výtvarné umění 1966, roč. XVI , č. 6-7, s. 327.
Padrta, Jiří, "Netradiční technologie. "Boštík Václav , Demartini Hugo, Kafka Čestmír , Nepraš Karel , Novák Jiří , Kratina Radoslav, Zálešák František." Výtvarná práce, 1970, roč. XVIII, č. 22, s. 1, 8.
Raimanová, Ivona, Socha a město Liberec 1969, Spacium, Liberec, 2008.
Šetlík, Jiří, "Socha 1964 v Liberci.", Výtvarné umění, 1965, roč. XV, č. 03, s. 49-56. (repr.).
Šetlík, Jiří, "Socha a město v Liberci."Výtvarná práce, XVIII, 1970, č. 2, s. 49-56 (2 x repr.).
Šetlík Jiří, "Bilance československého sochařství (Problémy vývoje československého výtvarného umění v dvaceti letech osvobozené vlasti)." Výtvarné umění, 1965, roč. 15, č. 4-5, s. 145-167 (repr. s. 156 - Hra IV, 1964).
Šetlík Jiří, "Pražské výstavy v dubnu." Výtvarná práce, 1964, roč. XII, č. 8, s. 2 (repr .Hra, 1961).
Ševčík, Oldřich, Beneš, Ondřej, Architektura 60. let: „Zlatá léta“ v české architektuře 20. století. Grada Praha 2009. s. 72, 174, 177, 250.
Šolta Vladimír, "První zkušenosti z úkolové akce", Výtvarné umění. roč. 1, 1950, č. 12, s. 272-280.
Rostislav Švácha, Marie Platovská [ed.], Dějiny českého výtvarného umění VI. Academia Praha, 2007, s. 57, 58, 75, 77, 103.
Vachtová, Ludmila, Čas Jiřího Nováka. nedat.
Vachtová, Ludmila, "Na okraji." Výtvarné umění, , roč. XVI , 1966, č. 7, s. 351 (repr.).
Encyklopedie, slovníky:
AbART
Dodatky ke Slovníku československých výtvarných umělců. SNKLHU, Praha, 1955, s. 138.
Slovník českých a slovenských výtvarných umělců. Výtvarné centrum Chagall, Ostrava, 1993, 1994, 2002, sv. X. s. 35-36.
Prokop Toman, Nový slovník českých výtvarných umělců. díl 2, praha, 1993.
Jan Lukeš www.lidovky.cz/umelec-jehoz-sochy-pohani-vitr-dz5-/ln_noviny.asp (in Czech only)
www.turnovskovakci.cz/view.php (in Czech only)