Jiří Plieštik patří ke generaci sochařů 80. let. Pracuje s nejrůznějšími materiály od sádry přes kámen, dřevo, železo, bronz a sklo až po plastické hmoty. Dá se však říci, že jeho typickou doménou je kámen a bronz. Kromě sochařství se zabývá i fotografií, designem a psaním básní. Studoval v 80. let na Akademii výtvarných umění a ze sešroubovaného prostředí oficiálních školních prací mu poskytla východisko práce na sérii expresívně laděných figur, zejména hudebníků (Trumpeťák, 1986). Plieštik říká, že tyto figury pro něj znamenaly zobrazení „pocitu z divně hnusné doby“. Na konci 80. let Plieštik svůj sochařský výraz radikálně mění: začínají vznikat figury maximálně zjednodušené a schematizované do elementárních tvarů, které jsou pro sochaře typické po dnes. Inspirací mu byly starověké kultury, hlavně Egypt a sochařství Kykladských ostrovů. „V sochařství jsem ovlivněn starověkými kulturami, podmiňují mne v práci a lákají mne. Myslím si, že tehdejší lidé uměli zobrazit svět ve fragmentu, a přesto v jeho celistvosti, a to je hodně vysoká laťka, k níž se chci přibližovat“, říka Plieštik. Dále pro něj bylo důležité setkání se sochařem Zdeňkem Palcrem, s jehož tvorbou mají Plieštikovy sochy leccos společného. Tak jako Palcrovy sochy i sochy Plieštikovy jsou sochami bez jakýchkoli detailů, maximálně abstrahované do jednoduchých, oproštěných tvarů. Figura je stylizována do téměř abstraktního tvaru. Archaická minulost se nezapře, ale zrovna tak je v sochách cítit i odkaz moderních sochařů, kteří se zabývali elementárními formami. Výsledkem jsou sochy, které mají sice figurální východisko, ale které svým dekomponovaným a minimalizovaným tvarem připomenou figuru mnohdy už jen zpovzdálí. Na tomto principu vznikaly sochy třeba jako V přísvitu (1987). Jsou to sochy naplněné magickým působením a skrytými významy, jsou metaforou krásy a hlubokého humanismu. V 90. letech Plieštik pokračuje v započaté cestě, která vede až k dnešku. Vznikají nadále sochy – stély, vlnovkovité sloupy (Linie, konec 90. let) a sochy specifického tvaru: jakoby šlo o sklánějící se figuru abstrahovanou do vlnovky (Anděli, anděli, 1990, Nehmatatelná postava 1992). Brancusiho Nekonečný sloup připomene socha Interference z oceli (1996) i jedna z Plieštikových realizací v Praze: Pomník bojovníkům v zahraničí za II. světové války (2004). Plieštikova tvorba je na první pohled velice elegantní a krásná. Autorovi však nikdy nejde jen o formální „hrátky“. „Zabývám se tím, co je uloženo v podvědomí a nevědomí, zajímá mne světlo, ale i možnost doteku soch, to pro mne hraje velký význam,“ říká Jiří Plieštik. Návraty do historie, či spíše útěky od reality, jej přivedly k přemýšlení o roli vědomí svobody a k podvědomým interpretacím identity člověka. Jeho sochy se snaží klást otazníky: kdo je člověk a kde se nachází.
Studies:
1981-87 Academy of Fine Arts, Prague
1976-78 ČVUT FSI Prague (uncompleted)
1971-76 Secondary School of Engineering, Žďár nad Sázovou
Awards:
2004 nomination for the Design of the Year Award 2004, Prague
Study stays:
1994 Great Britain, exploring art schools in England, as a pedagogue of the Academy of Fine Arts AVU Praha
Art in Architecture and Public Spaces:
2010
spolupráce na realizaci fontány v Jeseníku s T.Rusínem a I. Wahlou
spolupráce na vítězných projektech Rusína a Wahly – návrhy fontán – Trenčín, Žďár n.Sáz.
2007
sochy do soukromého domu od autorů Rusín –Wahla
relief kašny na Masaryk. náměstí autorů Rusín –Wahla, Ostrava
2006
Bysta Paula Wernera, premiéra Lucemburska
memorial, portréty Lucemburků historické osobnosti, česká ambasáda, Luxembourg
návrh a realizace koupelny, osobní byt, Kopenhagen, DK
1.místo v soutěži na sochu ve Šternberku, Hlavní náměstí,
1999
Scenograf.návrh a realizace mezinár. fotografických výstav, Arhus, DK
Socha v Greizu, BRD
Spolupráce na realizaci náhrobního kamene sv. Vojtěcha, Chrám sv. Víta, Pražský hrad
2005
Žena ve svitu Měsíce II., Soukromý pozemek, Denmark, carrarský mramor, 2m
2003
scenogr. Návrh a vlastní realizace pro div. MILOCO v Praze
práce pro zahraniční filmy od r. 99 (Brothers Grimm )
2004
mříž Oblast. galerie Vysočiny, Jihlava
Cena BAT - Petra Parleře pro nejlepší architekt. projekt The best BATman/women price
Pomník obětěm kolektivizace v zemědělství, Praha Těšnov
Pomník vojákům na zahr. Bojištích II. Sv. Války, Praha Dejvice
Cena Nadace Rovná šance
2000
Scenograf.návrh a realizace mezinár.výstavy čínských fotografů, Arhus, DK
Osvětlovací tělesa pro kostel sv. Vavřince v Bystřici n. Pernšt
1. místo v soutěži a realizace (2004) Památníku obětem kolektivizace zemědělství
1.místov soutěži a realizace (2004) památníku Padlým čs. Vojákům v II. sv. válce pro Vítězné nám. Praha 6, s architekty T. Novotným a J. Opočenským
od 1999 Cena Nadace Vize 97 Dagmar a Václava Havlových
1999
Památník spisovatele J. Karníka v Novém Městě na Mor.
Socha pro Sympozium Evropské unie, Austria
Scenograf.návrh a realizace mezinár. fotografické výstavy , Arhus, “10 let po té”
Denmark
od 1997
Grafické listy pro vítěze soutěže Manažer roku
1995
Sloup, Olomouc
od 1993
Tři sochy na ostrově Samso, DK
1993
Kortenhof, Niederland
Výstava Pražské věžě, Prašná brána, Praha 90. léta
Dvě ceny pro film. festivaly nadace Patriae 90. Léta
Symposiums:
2009 Sochařské sympozium Sloup, Dobřichovice
1986 Přední Kopanina
1986 Neratovice - dřevo, utajované sympozium
since 1992 leading workshops of the Germinations Europe foundation, Prague 1993, 1999, Delphi, Greece, 1995 and 1997
1997 production of the Germinations X exhibition, Prague Castle
1998 production of the Germinations X exhibition, Athens, Greece