Right from its origins in the mid-1960s, the work of Karel Adamus has been linked with poetry. At first Adamus operated within its original semantic boundaries, but later shifted to the sphere of visual poetry. By the end of the sixties he was creating his first poetic images, in which he worked with the word not as the bearer of meaning but as a graphic symbol.
Adamus refers to his work as visual poetry containing several semantic subgroups. These include Cigarette Poems (1969–1970), which work with burning paper and the transparency of its individual layers. Another subgroup would be Mobile Poems (1970–1971), in which Adamus included movement in the structure and form of a poem: by rotating the individual elements the viewer creates their own text and method of reading. The visual poems would include Poems of the Score (1973–76), an original contribution to musical scores being created within minimalism.
Since the 1970s, the artist has also been working with Poems of Objects and Object Poems, in which he consciously draws on the work of his predecessors, especially Jiří Kolář. From the original inspiration emphasising poeticisation, Adamus has shifted to a distinctive authorial contribution. His objects, collages and assemblages are characterised not only by a Dadaist playfulness, but also the permanent presence of visual metaphor that is a fundamental component of most of his works.
The procedure and movement present in his Mobile Poems as far back as the 1970s continues to predominate in the Peripatetic Poems, during the creation of which the artist returned to paper. He created artefacts, genuine poems, without visual and rational control, sometimes moving beyond the alphabet itself. The poems came into being during walks and the resulting visual form is influenced by the environment (mountain excursion...) and climate. Adamus thus brought many new ideas to Czech art of the latter half of the twentieth century, both in terms of the deliberate inclusion of the environment in which the work was created, and in the explication of psychomotorism as an important aspect in the resulting form of the work.
The Peripatetic Poems are related to the Wind Poems, in which atmospheric conditions, especially the wind, become the predominant feature. The artist allows a sheet of paper to float freely in the breeze. While walking he applies a brush or pen to it. The touches and coloured lines are not the result of his “writing”, but aleatoric, a record of the force and direction of the wind. By using rolled paper, paintbrushes and ink, fascinating associations with far Eastern calligraphy arise.
As well as the visual poems, which over the last decade have been few and far between, Adamus has concentrated on the written text, in which the inspiration of eastern philosophy is clear. A cycle of these short stories and ideations has been published in several parts under the generic title Po dně a podněžníci / Along the Bottom and Bottom Dwellers.
1957–1961 Střední průmyslová škola, obor strojírenská technologie, Karviná
Pracoval jako konstruktér, zauhlovač, pomocník těžkého stroje, manipulační dělník dřevoskladu, bělič, cestář, lesní dělník, stavební dělník, dělník na trati, strojník a úpravář vody-chemik, provozní zámečník.
Performance: 1998 Vnitřní horizont, (20 minut), klášter Plasy, zahrada konventu, Mezinárodní symposium Hermit, 17.-24.května 1992 Krátká řeč o umění III, (20 minut), klášter Plasy, zahrada konventu, Mezinárodní výtvarné symposium Hermit 1992, Plasy, 20.června 1991 Krátká řeč o umění I, (30 minut), Het Apollohuis, Eindhoven, 25.května Krátká řeč o umění II, (50 minut), Spazio Ansaldo, IX. Milano-Poesia, Milano, 2.října 1973 Hold šlépějím, aktivní báseň (báseň akce), Třinec, 7.9.
2012
Lucie Rohanová: Karel Adamus: Soupis autorského archivu a analýza díla
Diplomová práce. Vedoucí práce Doc. MVDr. Jiří H. Kocman
Vysoké učení technické v Brně, Fakulta výtvarných umění, Brno
2005
Lasotová Dáša: Bydliště:Třinec, Karel Adamus, Jan Wojnar, Ostrava (dialogový katalog)
2004
Valoch Jiří: Slezský koncept, Galerie výtvarného umění v Ostravě,Dům umění, (katalog výstavy)
2002
Lasotová Dáša: Poetika výtvarna Karla Adamuse, Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, Ostrava
Lasotová Dáša: Komentář k setkáním s tvorbou, Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, Ostrava
1999
Morganová Pavlína: Akční umění, Votobia, Olomouc
1992
Zhoř Igor: Proměny soudobého výtvarného umění, Státní pedagogické nakladatelství, Praha
1991
Zhoř Igor, Horáček Radek, Havlík Vladimír: Akční tvorba, Pedagogická fakulta univerzity Palackého, Olomouc
1995
Klimeš Martin: Větrné básně, Opava
1994
Valoch Jiří: Karel Adamus, Objekty a kresby, Brno (katalog výstavy)
1991
Valoch Jiří: Vizuální básně, Olomouc (katalog výstavy)
Klimeš Martin: K.Adamus-Vizuální básně, J. H. Kocman-Autorské ruční papíry, Ostrava (katalog výstavy)
F.M.: Umění akce, Praha (katalog výstavy)
1990
Valoch Jiří: Vizuální poezie, Třinec (katalog výstavy)
1987
Valoch Jiří. Peripatetické básně, Brno (katalog výstavy)
1986
F.M.: Peripatetické básně, Vítkov (katalog výstavy)
1982
Valoch Jiří. Kresby, Orlová(katalog výstavy)
1981
Valoch Jiří: Vizuální básně, Český Těšín (katalog výstavy)
1979
Benamou G.: L´art aujord´hui en Tchecoslovaquie, Edition Genevieve Benamou, Paris
1977
Sarenco, de Vree Paul: La poesia visiva, Factotum Art No. 1, Calaone-Baone
1976
Valoch Jiří: VisuelelPoesie-een historische anthologie, Edition G.J.de Rook, Utrecht, 1970
Valoch Jiří: Obrazy, objekty, vizuální básně, kresby, Brno (katalog výstavy)
2013
Valoch Jiří: Karel Adamus aneb vizuální poezie a metafora, Pěší zóna, 12,13/2003, Kulturní sdružení ARS, Plzeň
2000
Sedláček Zbyněk: Pozoruhodní neznámí; Adamus-Wojnar, Literární noviny, 44/2000
1994
Horáček Radek: Básně obrazy, Ateliér, Praha, 6/1994
1991
Klimeš Martin: Papír a poezie, Ateliér, Praha, 25/1991
1990
Valoch Jiří: České vizuální texty, ROK-revue otevřené kultury 1/1990, Brno
1986
Valoch Jiří: Mezi básní a obrazem, Umění a řemesla, Praha, 4/1986
1983
Ulver Stanislav: Mezivztahy, Film a doba, Praha, 8/1983
1982
Valoch Jiří: Česká vizuální poezie sedmdesátých let, Literárněvědný sborník, Památník národního písemnictví, Praha, 1982
1982
Doubravová Jarmila: Hudba a výtvarné umění, Studie ČSAV č. 3, Academia, Praha, 1982