About the project
CZEN
Artlist — Center for Contemporary Arts Prague

Libor Novotný

First Name
Libor
Surname
Novotný
Born
1979
Birth place
Železný Brod
Place of work
Ostrava
Keywords
CSU Library
↳ Find in the catalogue

About artist

Ještě v průběhu studií se Libor Novotný vyprofiloval především jako autor intervencí do veřejného prostoru. Jejich podstatu zpravidla tvořil sémantický základ, neméně důležitá však byla i formální artikulace konkrétních textových sdělení, při které mohla sehrát důležitou roli i Novotného ateliérová zkušenost u Eduarda Ovčáčka. Výmluvně tento přístup dokládá série intervencí Střety (2007), sestávající z lakonických nápisů vykroužených z větví uměle implantovaných do koruny stromů, tak aby nejčastěji ironicky reflektovaly lokální kontext (např. nápis Sparta před vchodem na stadion FC Baník Ostrava, nápis Probuď se před Galerií výtvarného umění v Ostravě apod.). Autorova záliba ve vytváření překvapivých stimulů divácké pozornosti šla ruku v ruce s jeho zájmem o procesuálnost a efemérnost uměleckého díla, jež je zvláště ve veřejném prostoru vystaveno různým, více či méně předvídatelným faktorům. Na rozmary počasí byla například odkázána realizace umělé kaluže, jejíž nepravidelný tvar se v určitém stádiu vysychání proměňoval v jasně artikulované slovo „Amen“ či v jiném případě „Utopie“. Fascinace těmito procesy jej nakonec přivádí k nápadu provozovat „outdoorovou“ Galerii Kaluž (spolu s Janou Zhořovou), v jejímž názvu se odráží základní limity a specifika, s nimiž se musí každý z vystavujících vyrovnat. Ačkoli se práce s textem Libor Novotný ani v následujících letech nevzdává, je zřejmé, že směrem k současnosti začíná být postupně vytěsňována jinými výrazovými prostředky jako je video či instalace. I nadále si však jednotlivé realizace uchovávají příznačně subverzivní a někdy až komický charakter. Ve videoinstalaci s názvem Situace, spočívající v site-specific projekci nahého muže balancujícího na římse domu, lze dokonce zaregistrovat prvky grotesky či tzv. béčkových filmů pracujících s prvkem trapnosti. Z média filmu, byť poněkud jiného žánru, čerpá i v případě cyklu Dvě sekundy, když do mřížek plotů či kanálů umísťuje dvousekundové stripy známých hollywoodských filmů a vychází z něj i u videí Místnost či Poltergaist I, II, ve kterých - vzhledem k zdánlivé absenci základních fyzikálních zákonů – nabývají i zcela prosté úkony na naléhavosti. Vědomé nabourávání našich zažitých představ, předem definovaných vzorců vnímání a relativizace kodifikovaných pravidel konečně patří k leitmotivům tvorby Libora Novotného a lze je vysledovat jak u časných prací, jako jsou objekty Realita je fikce a Barevné zařízení či site-specific instalace Nouzový východ, tak u děl zcela recentních, jako je například objekt Giovanni (pocta Giovanni Anselmovi). Svým způsobem překvapivé však mohou být i takové intervence, které primárně směřují spíše ke kultivaci veřejného prostoru, jako Zlatý zub, Jantar či Flower Architecture. V místech, kde se objevují, totiž mohou za určitých okolností dostát role magnetizujícího fetiše. Intervenční strategie Libor Novotný využívá i v galerijním prostředí. Hojně frekventovanými pomocníky jsou mu při tom hlemýždi a choroše. Prostor ale dostávají také jiné druhy hub a další přírodniny, jež zde mohou zaútočit na některý z výdobytků naší technické civilizace, stejně jako se náhle sešikovat do sloganu firmy Philips Let´s make things better. Tito poslové světa „za zdmi“ si podmaňují prostor galerie a mimoděčně zde navozují atmosféru pozvolného rozkladu, jenž je bez neustálé údržby člověkem nevyhnutelný. V autorově pojetí se rozdíl mezi vnitřním a vnějším prostorem stírá. Odlišné je vlastně jen to, že za plnou kaluž v galerii zodpovídá namísto počasí kustod. Autor anotace: Tomáš Knoflíček

CV

Exhibitions

Solo exhibitions
2012
A ona už věděla..., ( s Janou Zhořovou), Galerie Umakart Brno

2011
Přízemní záležitosti, Galerie Kruh, Ostrava

2010
2v1, s Janou Zhořovou, Galerie V. Rady, Železný Brod Zjevení, Galerie Kaluž, Ostrava

2009
Zimmerfrei, s Petrem Kinclem, Galerie Slévárna, Brno

2008
DomestiFIKaCE, KD Střelnice Vrchlabí

2006
Analog, Langův Dům, Frýdek-Místek

2006
Spotřebovat do…., Galerie Strážná věž, Ostrava

2004
Galerie V. Rady, Železný Brod

2003
s Pavlem Albertem, Galerie pod Svícnem, Frýdek-Místek
Group exhibitions not included in ARTLIST.
2012
OBJEKTivně, Galerie E. Filly , Ústí nad Labem
Kregy Sztuki, Cziesin

2011
Predmestí, Galerie ASP, Krakow
Board, Galerie Ring, Wroclaw
Holly things, holly places, Heizkraftwerk Dresden
Someting about to happen, Galerie Školská, Praha
Zahory zadoly, (ateliér kresby FU), Zbrojovka, Brno
Predmestí, Nová sín, Ostrava
Videokemp, Brno
Kukacka, Ostrava

2010
Kukačka, Ostrava
Ja, Tu i Teraz, Lodz
Meziměsto, Galerie TRISIA, Třinec
Rodinné stříbro, Galerie Student Ostrava

2009
Kontejnery umění, Brno
Wymiary Wolnosci, Krakow

2008
Factory, Dům umění, Opava
17. marz, Galerie Student, Ostrava
OstravaArt, Ostravské muzeum, Ostrava
Podvědomím, Brno

2007
Exit 2007, Galerie Emila Filly, Ústí nad Labem
Nic k vidění, Kateřinská zahrada Praha

2006
Art and Pond, Galerie Klenová, Klatovy
Domino Diner aneb Baník Sparta 5:1, Galerie AVU, Praha
Pupečník, Důl Michal, Ostrava
Ateliér E. Ovčáčka, Galerie Gaudeumus, Ostrava

Monography

Articles

Tomáš Knoflíček, Surůvkovsko-lysáčkovský kabaret, Artalk, 25. 1. 2012, www.artalk.cz/2012/01/25/suruvkovsko-lysackovsky-kabaret/

Tomáš Knoflíček, Lepkavé stopy v prachu, Artalk, 16. 6. 2011, www.artalk.cz/2011/06/16/lepkave-stopy-v-prachu/

Tablica, Board, ASP Wroclaw, 2011, s. 36-37

Lenka Sýkorová, Konečně spolu, Ústí nad Labem 2011, s. 264

Tomáš Knoflíček, Kukaččí hnízda, Artalk, 8. 11. 2010 artalkweb.wordpress.com/2010/11/08/kukacci-hnizda/

Bienále kresby, Plzeň 2010, s. nečíslováno

Wymiary Wolnosci, ASP, Krakow 2009, s. 120-21

Tomáš Knoflíček, Domestifikace, Ateliér XX, 2008, č. 13, s. 5

Art & Pond, Galerie Klenová, Klatovy 2007, s. nečíslováno

Bienále kresby, Plzeň 2006, s. nečíslováno

Photo

Center for Contemporary Arts Prague www.fcca.cz 2006–2024
Report a problem