Most photographs by Míla Preslová apply inward, into family microcosmos. However, they are far from being standard family snapshots. General human need for desire and emotional relationship are proper to most work of Míla Preslová. Arising from her experience as a wife, daughter, sister, mother, etc., her images go in search of women’s identity of her own (Self-Portrait, Entangled, Housewife). Though, at the same time, they interpret emotions beyond the limits of an individual family or social role (With Šárka, Two On Two, He). Preslová often works with meditative self-portraits, finding out her place in the world this way (I Will Disperse, Horizons). Rendering the strength of human relationships attended by hope, they remind us of human vulnerability in the face of misunderstanding, loneliness, and death ( Ritual).
studies:
1989-1996 Academy of Fine Arts in Prague
1980-1984 High School of Applied Arts, Prague
awards, stipends:
2008 Nadace Jana a Milan Jelinek
2004 Neue Galerie am Landesmuzeum Joanneum, Graz, Rakousko
2003 Kulturkontakt, Wien, Rakousko
2001 Mezinárodní umělecké centrum Egon Schiele, Český Krumlov
1999-2000 Internationales Küntlerhaus Villa Concordia, Bamberg, Německo
1995 Zvláštní cena Nadace pro život
Nadace Jana a Milan Jelinek
Ateliérová cena
1994 Nadace Jana a Milan Jelinek
1993 Ateliérová cena
1994
Výzdoba 17. základní školy v Plzni
1990
Výzdoba základní školy pro tělesně postižené děti ve Zbůchu
Ilustrations:
2009
Osobnosti českých dějin Fragment
2007
Foto – přebal knihy, Kodansha, Tokyo
2003
České ženy, Fragment
234 českých osobností, Fragment
2001
Osobnosti české hudby, Fragment
1999
Dějiny moderní doby I.díl, SPL - Práce
1997
Alfred Jarry: Král Ubu
Jana a Jiří Ševčíkovi, Míla Preslová, katalog u příležitosti výstavy v galerii MXM, Praha, 1997
Bernd Goldman, Míla Preslová, Jahr, Edition Villa Concordia, Bamberg, 2000
Když nejde o život, Dvojlist k výstavě, Moravská galerie v Brně, 2004
Míla Preslová – 12 let, Alšova Jihočeská Galerie, 2010
M. Ticháčková, Stipendisté - 4 x jinak, A2 4/09