Hana Buddeus (rozená Kratochvílová) svůj profesní zájem soustředí na fotografii, a to zejména na její dokumentační aspekty. Sledovala ji ve vztahu k živému umění (happeningu, akčnímu umění nebo umění performance), ale zabývá se i fotografií coby nástrojem dokumentace uměleckých děl. Metodologické východisko Hany Buddeus tkví přitom v propojování současných tzv. Photography Studies (tj. důrazu na materialitu fotografie či na široké společenské využití média) s přístupy dějin umění.
V prvním ročníku dějin umění na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy se Buddeus orientovala na středověk a baroko, semináře Vojtěcha Lahody ji však záhy přitáhly k umění 20. století. A zájem o dějiny a teorii fotografie ji posléze přivedl na semináře Karla Císaře, pod jehož vedením pak napsala a obhájila dizertační práci na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Krátce také studovala na opavském Institutu tvůrčí fotografie.
Ve své dizertační práci se zabývala vztahem fotografie a uměním performance (terminologicky také otázkou performance artu či akčního umění) v sedmdesátých letech. Soustředila se zde na možnosti fotografického uchopení performance stejně jako na performativní aspekty fotografie, zamýšlela se nad podmínkami vzniku těchto fotografií a jejich úlohou ve specifickém normalizačním kontextu. V základu jejího uvažování stál předpoklad, že fotografie má nezanedbatelný podíl na vytváření dějin umění. Jak popisuje v závěru, tyto paralelní dějiny fotografie „se nezabývají fotografií jako prostředkem k estetizaci reality, ale jako nástrojem využitelným k reprodukci uměleckých děl, dokumentaci apod.“[1] K důležitým výchozím bodům její práce patřil i předpoklad, „že performance je dokumentací ustavována, nikoli popírána“ a že v daném historickém kontextu byla fotografie jedním z důležitých prostředků distribuce tohoto typu živého umění k širšímu publiku.[2] Dizertace Hany Buddeus v roce 2017 vyšla pod názvem Zobrazení bez reprodukce? Fotografie a performance v českém umění 70. let 20. století a v následujícím roce za ni autorka získala cenu Josefa Krásy, již uděluje Uměleckohistorická společnost.
Buddeus svou odbornou pozornost poté upřela k osobnosti Josefa Sudka, přičemž se soustředila na rozsáhlý soubor Sudkových fotografií uměleckých děl, u nichž problematizovala tradiční rozdělení fotografie na dokumentační a uměleckou. Šlo o pětiletý výzkumný projekt Ústavu dějin umění AV ČR, který inicioval Vojtěch Lahoda. Cílem tohoto multidisciplinárního týmového projektu bylo tyto fotografie prostudovat, utřídit, zdigitalizovat a následně i zprostředkovat v podobě on-line databáze (sudekproject.cz). Celý projekt byl v roce 2020 završen obsáhlou publikací Sudek a sochy, věnovanou Vojtěchu Lahodovi in memoriam, na níž se kromě Hany Buddeus textově podílela i Katarína Mašterová, a kratšími texty přispěli také Kateřina Doležalová, Zuzana Krišková, Mariana Kubištová, Martin Pavlis a Fedora Parkmann. Buddeus v jedné ze studií popsala, jakou roli mohlo Sudkovo fotografování sochařských uměleckých děl sehrát v jeho pozdějším zacházení s médiem fotografie: „[…] Sudek při pohledu na tyto sochy nacházel obrazy a od reprodukce významů se dostával k obrazové produkci. […] Sudkovo vědomé odhlédnutí od užitnosti a využitelnosti fotografií uměleckých děl jako reprodukcí v dobových publikacích a jeho záliba v pitoreskním jsou předobrazem jeho pozdější uvědomělé reflexe média fotografie.“[3] V témže roce se v Galerii hlavního města Prahy uskutečnila výstava Fešandy ze šuplíků. Sudek a sochy, kterou Buddeus společně s Katarínou Mašterovou kurátorovala.
Od roku 2016 Hana Buddeus působí na Ústavu dějin umění Akademie věd ČR coby vědecká pracovnice Oddělení umění 19.–21. století a členka Centra pro výzkum fotografie. Od roku 2023 je jednou z odborných řešitelek výzkumného projektu The Matrix of Photomechanical Reproductions: Histories of Remote Access to Art. V letech 2013–2022 byla členkou redakční rady časopisu Fotograf, v letech 2013–2015 se kurátorsky a produkčně spolupodílela na Fotograf Festivalu, v letech 2021–2022 byla členkou kurátorského týmu Fotograf Gallery. Mimo to produkčně participovala na řadě odborných aktivit, workshopů, sympozií apod. Od roku 2019 je členkou výboru Uměleckohistorické společnosti. Podílela se na projektech Confrontations: Sessions in East European Art History (2019–2022) a Resonances: Regional and Transregional Cultural Transfer in the Art of the 1970s (2021–2023).
[1] BUDDEUS, Hana. Zobrazení bez reprodukce? Fotografie a performance v českém umění sedmdesátých let 20. století. Praha: UMPRUM, 2017, s. 216.
[2] Tamtéž.
[3] BUDDEUS, Hana. Zmizelé sochy: od nacházení obrazů k obrazové produkci. In: Sudek a sochy. BUDDEUS, Hana (ed.). Praha: Artefactum - Ústav dějin umění Akademie věd České republiky, 2020, s. 220.
Vzdělání
2010–2015
Kurátor a kritik designu a intermédií (PhD.), Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
2006
Faculté de philosophie et lettres, Université de Liège, Belgie (Erasmus)
2003–2009
Dějiny umění / Francouzská filologie (Mgr.), Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze
Ocenění
2017
Cena Josefa Krásy, udělovaná Uměleckohistorickou společností
Granty
2023–2027
„The Matrix of Photomechanical Reproductions: Histories of Remote Access to Art“ – odborná řešitelka, členka výzkumného týmu
2021–2023
„Resonances: Regional and Transregional Cultural Transfer in the Art of the 1970s“, a collaborative research project supported by the Visegrad Fund – odborná řešitelka, členka výzkumného týmu
2019–2021
„Confrontations: Sessions in East European Art History“, Getty Foundation Connecting Art Histories Initiative – účastnice
2016–2020
„Josef Sudek a fotografická dokumentace uměleckých děl: od soukromého archivu umění k reprezentaci kulturního dědictví“, (NAKI II, DG16P02M002) – odborná řešitelka, členka výzkumného týmu (2016–2020) a vedoucí projektu (srpen–prosinec 2020)
Zaměstnání
od 2016
Ústav dějin umění Akademie věd ČR – vědecká pracovnice
2013–2015
Galerie AMU – ředitelka
Členství v profesních organizacích a radách
2013–2022
Členka redakční rady časopisu Fotograf
od 2019
Uměleckohistorická společnost – členka výboru
2018–2022
Ministerstvo kultury – členka odborné komise pro hodnocení grantů v oblasti profesionálního výtvarného umění
od 2017
Fotograf Festival – členka festivalové rady
Další profesionální zkušenosti
2021
Spoluorganizátorka, “Infrastruktury (dějin) umění”, 7. sjezd historiků a historiček umění v Ústí nad Labem (23.–25. září, s Johanou Lomovou a dalšími)
2020
Spoluorganizátorka, “Photo: Science. Photography and Scientific Discourses”, Ústav dějin umění Akademie věd ČR, Praha (30. listopadu – 2. prosince, s Barborou Kundračíkovou, Petrou Trnkovou, Fedorou Parkmann, Katarínou Mašterovou)
Spoluorganizátorka, “Fotografujeme sochy”, Sudek Project, Praha (s Katarínou Mašterovou)
2018
Spoluorganizátorka, “Negativ – pozitiv – newprint!”, Sudek Project, Praha (s Katarínou Mašterovou)
2016
Spoluorganizátorka, “Instant Presence: Representing Art in Photography: An International Symposium in Honor of Josef Sudek”, Praha (1.–2. prosince; s Katarínou Mašterovou a Vojtěchem Lahodou)
2015
Organizátorka, “Documenting the Present”, diskuzní forum Fotograf Festivalu Národní galerie v Praze (2. října)
2014–2018
Externí pedagožka, Katedra fotografie FAMU
2014
Organizátorka, “The Mirror Stage”, diskuzní forum Fotograf Festivalu, Národní galerie v Praze (3. října)
2013
Organizátorka, “Descriptive Systems”, diskuzní forum Fotograf Festivalu, Praha (19. října)
2013–2015
Kurátorka a produkční, Fotograf Festival, Praha
2012
Spoluorganizátorka, “Mezi východem a západem. Jak se v poválečném Československu psalo o výtvarném umění”, UMPRUM (27.–28. listopadu, s Johanou Lomovou a dalšími)
2011
Spoluorganizátorka (s Johankou Lomovou ad.), Studentská konference „Dějiny umění v rozšířeném poli“, září 2011, Učební a výcvikové středisko AMU, Poněšice
2011–2012
Dramaturgie a produkce cyklu diskuzních večerů „O fotografii“ (s Tomášem Pospěchem), Dům fotografie, Galerie hlavního města Prahy
2010
Spolupráce na odborném zpracování hesel pro databázi současného umění Artlist.cz
2009–2011
Asistentka kurátorky, Sbírka grafiky a fotografie, Oddělení starších dějin, Národní muzeum
2003–2012
Lektorka se specializací na současné umění a fotografii, Galerie hlavního města Prahy
2022
Lucia Sceranková. Heart Seas, Fotograf Gallery, Praha (16. 12. 2022 – 11. 2. 2023)
Pavel Baňka, Fotograf Gallery, Praha (11. 11. – 8. 12.)
Nekonečné vajíčko (s Johanou Pošovou a Ericou Petrillo, Fotograf Gallery, Praha (1. 7. –27. 8. )
2021
Československá astrofotografie, Fotograf Gallery, Praha (11. 11. 2021 – 29. 1. 2022)
Fešandy zo šuplíkov. Sudek a Slovensko (s Katarínou Mašterovou), Galerie mesta Bratislavy (29. 10. 2021 –30. 1. 2022)
Fešandy ze šuplíků. Sudek, sochy, Jižní Čechy (s Katarínou Mašterovou), Muzeum fotografie a moderních obrazových médií, Jindřichův Hradec (25. 6. – 19. 9.)
2020
Fešandy ze šuplíků. Sudek a sochy (s Katarínou Mašterovou), Dům fotografie, GHMP, Praha (23. 6 – 27. 9)
2016
Teseract, Galerie AMU, Praha (2. 12. 2016 – 17. 1. 2017)
2015
Pavel Štecha: Chataři, Galerie UM, UMPRUM, Praha (18. 9. – 31. 10)
2014
Henryk Gajewski, Galerie AMU, Praha (9. 12. 2014 – 25. 1. 2015)
HIN MAH TOO YAH LAT KEKT, Galerie AMU, Praha (9. 10. – 9. 11.)
2013
Audun Mortensen: Unread Items, Center for Contemporary Art FUTURA, Praha (9. 10. – 10. 11)
Books
2022
Hana Buddeus – Anežka Bartlová (eds.), Infrastruktury (dějin) umění, Praha: Artefactum 2022.
2020
Hana Buddeus (ed.), Sudek a sochy / Sudek and Sculpture, Praha: Artefactum/Karolinum 2020.
2017
Hana Buddeus, Zobrazení bez reprodukce? Fotografie a performance v českém umění semdesátých let 20. století, Praha: UMPRUM 2017.
Hana Buddeus – Katarína Mašterová – Vojtěch Lahoda (eds.), Instant Presence. Representing Art in Photography, Praha: Artefactum 2017.
2011
Hana Buddeus – Mariana Dufková – Johanka Lomová – Václav Janoščík (eds.), KDUE/VŠUP 2008–2011, Praha: UMPRUM 2011.
Hana Buddeus – Mariana Dufková – Johanka Lomová – Václav Janoščík (eds.), Dějiny umění v rozšířeném poli, Praha: UMPRUM 2011.
Kapitoly v knihách
2022
“Sudeks Gärten im Sozialismus”, in: Philipp Freytag (ed.), Zwischen Avantgarde und Repression. Tschechische Fotografie (1948–1968), kat. výst., Dresden: Sandstein 2022, s. 96–105.
2020
“Infiltrating the Art World Through Photography. Petr Štembera’s 1970s Networks, in: Daniel Grúň (ed.), Subjective Histories. Self-historicisation as Artistic Practice in Central-East Europe, Bratislava: VEDA 2020, s. 81–98.
“Černobílí muži s paletou?”, in: Petr Jindra – Radim Vondráček (eds.), Tvůrce jako předmět dějin umění. Pozice autora po jeho „smrti“, Praha 2020, s. 215–221.
“The Life of Sculptures: Ways of Photographic Recontextualization”, in: Hana Buddeus (ed.), Sudek and Sculpture, Praha: Artefactum 2020, s. 69–151
“Vanished Statues: Finding Images, Creating Pictures”, in: Hana Buddeus (ed.), Sudek and Sculpture, Praha: Artefactum 2020, s. 153–233.
“The Photographic Conditions of the Happening”, in: Bartlová et al., The Sešit Reader. The First Ten Years of Notebook for Art, Theory and Related Zones2007–2017, Praha: AVU 2020, s. 228–245.
2018
“Mlsný a zvědavý V. V. Štech: dějiny umění jako živá současnost”, in: Tomáš Dvořák a kol., Fotografie, socha, objekt, Praha: NAMU 2018, s. 7–29.
2017
“Braun, Brokof, Sudek et al.: Czech Baroque Sculpture in the Light of Modernist Photography”, in: Hana Buddeus – Katarína Mašterová – Vojtěch Lahoda (eds.), Instant Presence. Representing Art in Photography, Praha: Artefactum 2017, s. 177–195.
2013
“3 Poznámky k funkci dokumentace v době normalizace”, in: Jan Krtička – Jan Prošek (eds.): Dokumentace umění, Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem 2013, s. 67–79.
Články v recenzovaných periodikách
2022
“Enlarged Details and Close-up Views. Art Reproduction in 1930s Czechoslovakia”, Artium Quaestiones, 33, 2022, s. 61–86.
2018
“Storing and/or Sharing: the Negative in the Commercial Work of Josef Sudek”, Umění / Art, 66, č. 5, 2018, s. 388–399.
“Infiltrating the Art World through Photography. Petr Štembera’s 1970s Networks”, Third Text, [Special Issue “Actually Existing Artworlds of Socialism”. Guest Editor: Reuben Fowkes], 32, č. 153, 2018, s. 468–484.
2014
“Fotografické podmínky happeningu”, Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, č. 16, 2014, s. 18–37.
Katalogová hesla
2015
Milena Bartlová – Jindřich Vybíral et al., Budování státu. Reprezentace Československa v umění, architektuře a designu, Praha 2015, s. 205–206, 208.
Knižní recenze
2020
“Slovenské cesty k sorele“ (s Johanou Lomovou) [Alexandra Kusá, Prerušená pieseň. Výtvarné umenie v časoch stalinskej kultúrnej praxe. 1948-1956, Bratislava 2019 – Bohunka Koklesová, Súmrak doby. Prelamovaná história, pamäť, fotografia, Bratislava 2018], Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, č. 29, 2020, s. 148–157.
Klara Kemp-Welch, Networking the Bloc. Experimental Art in Eastern Europe, 1965–1981, Cambridge, MA: The MIT Press 2018 [Review], Umění / Art, 68, č. 1, 2020, s. 106–109.
2017
Tomáš Pospiszyl (ed.), Vladimír Ambroz. Akce / Actions, Praha: 2017 [Review], Umění / Art, LXVI, č. 5, 2018, s. 440–442.
Další publikované texty
2021
„Co s Kozelkou?“, recenze na výstavu Milan Kozelka – Na cestě, Artalk.cz, 9. 8. 2021
„Katarína Poliačiková. Všetky hladiny sú našou hladinou“, Fotograf, č. 40, 2021
2018
„Francouzské dějiny fotografie pro 21. století“, recenze na knihu E. Challine, Une Histoire contrariée. Le musée de photographie en France (1839–1945), Fotograf, 2018, č. 32, s. 96
„Náhražka originálu nebo něco víc?“, recenze na knihu Sarah Hamill – Megan R. Luke (edd.), Photography and Sculpture. The Art Object in Reproduction, Fotograf, 2018, č. 31, s. 101
„Jak byla možnost a příležitost, rozhovor s Vladimírem Ambrozem“, Art+Antiques, 2018, č. 3, s. 30–40
2017
„Tajemné kouzlo práce fotografovy neleží v červeném přísvitu temné komory“, recenze na knihu Eugen Wiškovský: obrazová fotografie, Fotograf, 2017, č. 28, s. 110–111
2016
„Nejen o špinavých nohách modelky na fotografii Christophera Williamse“, recenze na knihu Sophie Berrebi The Shape of Evidence: Contemporary Art and the Document, Fotograf, 2016, č. 27, s. 114
2015
„Rámování skutečnosti“, Fotograf, č. 26, 2015, s. 2 (námět a koncepce čísla „Dokumentární strategie“, spolu s Markétou Kinterovou)
„Jan Ságl. Ze Špálovy galerie na vesnickou tancovačku“, Fotograf, č. 25, 2015, s. 34–41
„Nová filosofie fotografie“, Fotograf, č. 25, 2015, s. 120
2014
„Kritické dokumentární strategie současnosti“, recenze na knihu T. J. Demose The Migrant Image, Fotograf, č. 24, 2014, s. 121
„Jak v českém kontextu uvažovat o teorii fotografie?“, recenze na knihu Tomáše Pospěcha Myslet fotografii – Česká fotografie 1938–2000, Fotograf, č. 24, 2014, s. 119
„Pohled vzhůru nohama“, recenze výstavy Hynka Alta Rozklad systémů, Lidové noviny, 31. 7. 2014, s. 9
„Sděl pravdu, ale oklikou“– recenze na knihu: Jerry L. Thompson, Why Photography Matters, Cambridge, MA–London: MIT Press 2013, Fotograf, č. 23, 2014, s. 105–106
2013
„Mezi znaky“, Fotograf, roč. 12, č. 22, 2013, s. 2 (námět a koncepce čísla „Obraz a text“ spolu s Markétou Kinterovou)
Václav Kopecký. Obzory analogové fotografie“, in: Fotograf, roč. 12, č. 21, 2013, s. 90–93
„Fotografie umí lhát, ale může také ukazovat pravdu“, recenze na knihu: Ariella Azoulay, The Civil Contract of Photography, New York: Zone Books 2008 a 2013, in: Fotograf, roč. 12, č. 21, 2013, s. 120
„Momentka z výstavy“, recenze výstavy Element F. Fotografie a umění ve druhé polovině 20. století, Moravská galerie v Brně / Pražákův palác, Husova 18, Brno, 7/12/2012 – 3/3/2013), in: Art+Antiques, č. 2, únor 2013
„Rodinná umělecká fotografie“, recenze výstavy Vnitřní okruh v současné české fotografii, kurátor Vladimír Birgus, Městská knihovna, GHMP, 15. 5.–18. 8. 2013), in: Art+Antiques, červen 2013, s. 68–69
„Elad Lassry. After Pictures“, in: Revue Labyrint, č. 33–34, 2013, s. 141–145
2012
„Od rétoriky obrazu k poznámkám o indexu: Matthew S. Witkovsky (Ed.), Light Years. Conceptual Art and the Photograph 1964–1977, Chicago: The Art Institute of Chicago / New Haven: Yale University Press 2011“, Fotograf, č. 19, 2012
„O české fotografii? Nebo o české teorii fotografie?, Tomáš Pospěch, Česká fotografie 1938–2000 – v recenzích, textech a dokumentech, Hranice: Dost 2010“, Flash Art, č. 23–24, 2012
„Pokoj pro pány“, recenze výstavy „Tichá žena“, kurátor: Pavel Vančát, 22. 2. – 16. 3. 2012, Fotograf Gallery, A2, č. 6, 2012
„Kdo s koho? Fotografie a umění v 19. století“, recenze výstavy „Études d´apres nature. Fotografie a umění v 19. století“, kurátorka: Petra Trnková, 24. 2. 2012 – 20. 5. 2012, Moravská galerie v Brně, Art and Antiques, č. 5, 2012
„Dýchat zhluboka. Rafani vystavují v brněnském Domě umění“, Art and Antiques č. 7–8, 2012 (s Johankou Lomovou)
„Pod povrchem ateliéru fotografie“, fotografie.vsup.cz/pdf/historie_atelieru.pdf
2011
„Christopher Williams“, recenze stejnojmenné výstavy v Domě umění v Českých Budějovice, 5. 5. – 12. 6. 2011, kurátoři: Michal Škoda a Karel Císař, Flash Art, č. 21, 9–11/2011
„Kapitalistický realismus v Českých Budějovicích“, recenze výstavy Christophera Williamse v Domě umění v Českých Budějovicích, 5. 5. – 12. 6. 2011, kurátoři: Michal Škoda a Karel Císař, www.denikreferendum.cz, 13. 5. 2011
„Předobrazy, prostor, abstrakce“, recenze výstavy Jiřího Thýna v 2. p. Staroměstské radnice, 23. 3. – 15. 5. 2011 kurátorka: Sandra Baborovská, www.denikreferendum.cz, 31. 3. 2011
„Fikční světy Markéty Othové“, recenze výstavy Markéty Othové v Galerii Jiří Švestka, 10. 6. – 29. 7. 2011, www.denikreferendum.cz, 17. 6. 2011
„Až na vrchol povrchnosti, až na dno mělkosti“, recenze výstavy Markéty Kubačákové a Václava Magida Až na vrchol povrchnosti, až na dno mělkosti, Galerie 35m2, 11. 3. – 10. 4. 2011, www.denikreferendum.cz, 11. 3. 2011
Redakční práce
2023
Lucia Moholy, Sto let dějin fotografie, Praha: Kunsthalle (odborná redakce, v tisku)
2012–2022
časopis Fotograf (2012–2022, editorské práce)
2012
François Laruelle, Koncept nefotografie, Praha: Fotograf 2012 (editorská příprava a odborná redakce)
David Böhm a Jiří Franta, Nulla dies sine linea, Praha: Biggboss 2012 (jazyková redakce a korektura)
Milena Bartlová (ed.), Ř! Česká národní identita v současném umění, kat. výst., Praha: VŠUP 2012 (jazyková redakce a korektura)
2011
Hana Buddeus–Mariana Dufková–Johanka Lomová–Václav Janoščík (eds.), Ad Akta 2, KDUE/VŠUP 2008–2011, texty z diplomových prací studentů Katedry dějin umění a estetiky na VŠUP v Praze, Praha: VŠUP 2011 (editorská příprava a odborná redakce)
Hana Buddeus–Mariana Dufková–Johanka Lomová–Václav Janoščík (eds.), Ad Akta 1, Dějiny umění v rozšířeném poli, Praha: VŠUP 2011 (editorská příprava a odborná redakce)