About the project
CZEN
Artlist — Center for Contemporary Arts Prague

Ladislav Kesner

Born
1961
Birth place
Praha
Place of work
Praha, Brno

About theorist

Doc. PhDr. Ladislav Kesner, Ph.D. je historikem dějin umění, teoretikem, kritikem, kurátorem a sinologem. Kromě výzkumné činnosti a přednášek na akademické půdě se rovněž zabývá poradenskou činností a uváděním teoretických poznatků do praxe. Jako jeden z nemnoha současných českých historiků umění je přímo napojen na anglo-americký diskurz, jehož je součástí. Obdržel Fulbrightovo stipendium pro University of California v Berkeley (1989–1890), dále prestižní Getty postdoctoral fellowship či Smithsonian Postdoctoral fellowship v Arthur M. Sackler a Freer Gallery ve Washingtonu. Přednášel mimo jiné i na University of Chicago a v roce 1995 mu byla udělena cena Arthura Kingsley Portera předávaná College Art Association of America. Okruhy jeho vědeckého zájmu jsou poměrně široké a zahrnují různá témata, která se v určitých rovinách protínají. Kesner je autorem řady publikací a odborných studií věnujících se asijskému umění především čínské provenience. Mezi léty 1986 až 1997 zastával funkci kurátora čínského umění v Národní galerii v Praze. Od roku 1991 působil rovněž jako ředitel oddělní Sbírky asijského umění tamtéž. Tuto pozici vykonával po dobu tří let. Byl i náměstkem generálního ředitele NG, a to opakovaně mezi lety 1991 až 1993 a 1996 až 1997. Sinologie tak není jedinou disciplínou, které se v praxi Kesner věnuje. Dlouhodobě se rovněž zabývá tématem poslání a celkového fungování muzeí v současné době. Zajímá se, co mají stávající kulturní střediska zaměřená na výtvarné umění splňovat z podstaty svého původního poslání, i o to, co od nich očekává dnešní společnost. Paměťové instituce i nově vznikající výstavní prostory musí pracovat s odlišnými požadavky doby. Ty vycházejí především z užívání nových médií a se souvisejícím zahlcením naší každodenní reality vizuálním materiálem. To odlišně formuje naše vnímání i u dříve unikátních děl (reprodukce, on-line databáze). Muzea musí s tímto faktem pracovat a expozice se přizpůsobují nové senzitivitě diváka. S ohledem na osobní zkušenost a odborný výzkum Kesner nabízí odpovědi na to, jak by měl vypadat management kulturních institucí a jejich prezentace. K tomuto tématu kromě celé řady odborných příspěvků vydal i několik knih, jež v dané vědní oblasti stále fungují jako svého druhu ojedinělé zdroje adekvátních informací. I přes to, že některé z nich vyšly před více jak deseti lety, první dokonce na prahu nového milénia, jde stále o překvapivě aktuální čtení. Kesner ale nezůstal pouze u publikování poznatků a v roce 1999 rovněž řídil firmu Cultropa s.r.o., která na jeho popud vznikla o rok dříve a jejíž hlavní náplní bylo poskytování poradenství v oblasti řízení a rozvoje institucí kulturního dědictví a kulturních destinací. Vedle práce s lidským kapitálem je to především vhodný způsob předávání prožitků z umělecké produkce současnému návštěvníkovi, co musí současná muzea řešit. Díla, mnohdy spíše artefakty, nacházející se nyní v muzeích, byla nezřídka vytvořena v jiném kulturním prostředí a za jiným účelem. Ostatně tvorba asijské provenience z tuzemských sbírek je velice dobrou ukázkou změny kontextu objektu v rámci kultury, místa i času. Vědní disciplínou přímo související s předchozími okruhy, kterou se Kesner opakovaně zabývá, je percepce obrazu, respektive vidění obrazu z širšího hlediska. Skrze problematiku vizuálního vnímání v souvislosti s výkladem uměleckého díla se Kesner dostává až na pomezí oborů psychologie a psychiatrie. Působí rovněž při Národním ústavu duševního zdraví, kde vede výzkumnou skupinu Obraz, mysl, mozek. Kesner zde jako spoluautor odborných příspěvků získal i zvláštní ocenění za vědeckou reakci na aktuální problémy v rámci psychofarmakologické konference. Výrazným veřejným výstupem vědecké činnosti v této oblasti pak byla výstava připravená ve spolupráci Moravské galerie v Brně a Deutsches Hygiene-Museum Dresden. Nesla název Obrazy mysli / Mysl v obrazech a dostalo se jí velké pozornosti. Jedním z důvodů byly i zapůjčené kresby z deníků Leonarda da Vinciho (vystavené v MG v Brně mezi prosincem 2011 a březnem 2012), především však šlo o revoluční výstavní koncept. Prezentace umění skrze různorodé duševní pohnutky, které stály za jeho vznikem, se protínala s náhledem na vědecké kresby jako na nosná umělecká díla. Výstava získala cenu Gloria musaealis, která je každoročně udělována za výjimečné výstavní počiny Asociací muzeí a galerií v České republice. Ladislav Kesner rovněž působí při semináři Dějin umění na Masarykově univerzitě v Brně. Od roku 2006 zde přednáší a vede Centrum pro dějiny obrazu a vizuální kulturu. Studenty zde seznamuje se všemi výše zmíněnými tématy, tedy s uměním starověké Číny, s teorií vnímání a vidění obrazu, s vystavováním, kurátorstvím i s muzeem jakožto médiem.

Author of the annotation
Michaela Banzetová

Published
2018

CV

Education, grants and scholarships

2005
zahájeno habilitační řízení na Masarykově univěrzitě v Brně

2004
Ph.D. Masarykova univerzita v Brně

1989-90
Postdoktorální stipendium, University of California, Berkeley

1985
PhDr. Univerzita Karlova v Praze

1979-84
FF UK, Univerzita Karlova v Praze

1975-79
Střední škola v Praze

Experience

Přehled zaměstnání

2006
Masarykova univerzita v Brně

1999
ředitel Cultropa, s.r.o.

1999
ředitel Cultropa, s.r.o.

1991-93
ředitel Sbírky asijského umění Národní galerie

1986-97
kurátor čínského umění v Národní galerii v Praze

1985-86
Fakultní nemocnice s poliklinikou v Praze 2, topič


Pedagogická činnost

2006
Seminář dějin umění, Masarykova univerzita v Brně

2006
přednáškový cyklus na VŠUP v Praze

2005
Fakulta humanitních studií FF UK v Praze

2003 - 04
Ústav dějin umění FF UK Praha externí vyučující /mimoevropské umění,muzea a muzeologie, teorie dějin umění/

1994-2000
Ústav dějin umění FF UK Praha externí vyučující /mimoevropské umění/

1995
visiting professor, University of Chicago

1992-93
Ústav dějin umění FF UK Praha

1991-92
externí vyučující, Vysoká škola Uměleckoprůmyslová Praha


Vědeckovýzkumná činnost

a) teorie umění, zejména otázky vnímání a vidění b) teorie a praxe vystavování, muzeum jako médium c) starověké umění Číny a problémy interpretace čínského umění

Kromě vlastních publikací (viz bibliografie), autorství řady výstav (mj. spoluator koncepce stálé expozice asijského umění Národní galerie v Praze)

Organizace a odborná příprava konferencí (Stát, kulůtura a digitální revoluce 1999, Ekonomika akultura - partnerství pro 21.století, 2000)

Autor koncepce a producent několika multimediálních programů pro muzea (mj. MikroGalerie v Národní galerii v Praze, Mikrogalerie a iGalerie MOravské galerie v Brně)

Autor či vedoucí autorského týmu řady koncepčních a analytických materiálů v oblasti managementu a marketingu muzeí (kupř. Strategický plán rozvoje muzeí Středočeského kraje)

Přednášky na zahraničních univerzitách (kupř. Stanford University, Princeton University, UCLA), konferencích a odborných setkáních v zahraničí i ČR


Akademické stáže

2007
fellow, Wissenschaftskolleg zu Berlin, 2006-07 senior fellow, Internationales Forschungszentrum Kulturwisenschaften, Wien

2002
visiting scholar, Getty Research Institute in the History of Art and Humanities, Los Angeles

1993-94
Smithsonian Postdoctoral Fellowship, hostující badatel v Arthur M. Sackler Gallery a Freer Gallery of Art, Washington, D.C.

1992-93
The J. Paul Getty Postdoctoral Fellowship in the History of Art and the Humanities (pracovní stáže v čínských muzeích a ústavech)

1989-90
Fulbright Scholar Program Award: postdoctoral research, University of California, Berkeley


Ocenění vědeckou komunitou

1998
Cena Josefa Krásy, udělená Uměleckohistorickou společností v Českých zemích

1995-96
Central European University research grant

1995
Arthur Kingsley Porter Prize, udělená College Art Association of America

Exhibitions

Exhibitions/events not included in database

2018
Trauma / tíseň / extáze / prázdnota. Formule patosu 1900–2018. Plzeň: Západočeská galerii v Plzni 2015
Model. Praha: Galerie Rudolfinum 2012
Tváře. Fenomén tváře ve videoartu. Praha: Galerie Rudolfinum 2011
Obrazy mysli / mysl v obrazech. Brno: Moravská galerie v Brně (výstava vznikla ve spolupráci s Deutsches Hygiene Museum v Drážďanech, kde výstava proběhla v pozměněné formě od července do října 2011 – spolukurátor v DKMD Colleen M. Schmitz ) 2010
Miloš Šejn – Býti krajinou. Plzeň: Západočeská galerii v Plzni 1993
stálá expozice asijského umění Národní galerie v Praze (spoluator koncepce)

Bibliography

Bibliography

KESNER, Ladislav. Láokoónův křik - Obraz a emoce na průsečíku biologie a kultury. In Přírodovědná fakulta UK, Praha, 9. dubna 2015. 2015. info KESNER, Ladislav. Ivana Lomová - Obrazy. 2015. info KESNER, Ladislav. Crossing the Border. Hans Belting in Conversation with Ladislav Kesner. In Umění. Praha: Ústav dějin umění AV ČR, 2015. s. 385-395, 11 s. ISSN 0049-5123. info KESNER, Ladislav. Aby Warburga boj s monstry strachu a nerozumu jako etický imperativ a vědecká inspirace. In 16.česko-slovenský psychiatrický sjezd Brno, Brno, 21.-24. října 2015. 2015. info KESNER, Ladislav. Eternal Faces: Memory, Likeness and Identity in Ancestral Portraits. In Pejčochová, Michaela. Pohledy z a do jiného světa = Glimpses From And Into Another World. Praha: Národní galerie, 2015. s. 143-160, 18 s. ISBN 978-80-7035-595-4. info KESNER, Ladislav. Ivana Lomová- Prázdno. 2015. info KESNER, Ladislav. vedení panelu Dějiny umění a vědy o mysli dnes. In 5.sjezd českých historiků umění, Olomouc, 16.-18. září 2015. 2015. info KESNER, Ladislav. Wandering or Unhappy Mind? In American Journal of Psychiatry. 2014. s. 929-930, 3 s. ISSN 0002-953X. doi:10.1176/appi.ajp.2013.13121629. info KESNER, Ladislav a Horst BREDEKAMP. Art History Is the Best Discipline: Horst Bredekamp in Conversation with Ladislav Kesner. In Umění, roč. 62, č. 1, s. 66-7. Praha: Ústav dějin umění Akademie věd České republiky, 2014. s. 66-73, 8 s. ISSN 0049-5123. info KESNER, Ladislav. Intimní interakce. Ostrava: Plato, 2014. 48 s. ISBN 978-80-87763-03-2. info KESNER, Ladislav. Affective response to visual art work: bridging art history/aesthetics and neuroscience. In 7th Vienna Aesthetic Symposium, Wien, 12 June 2014. 2014. info KESNER, Ladislav. Intimní interakce - výstava. 2014. info KESNER, Ladislav. Markus Copper - Kursk. 2014. info KESNER, Ladislav. Warburg/Arnheim effect. Linking cultural/social and perceptual psychology of art. Journal of Art Historiography, University of Birmingham, 2014, roč. 11, č. 2, s. 1-22. ISSN 2042-4752. info KESNER, Ladislav. Obraz, mozek a mysl. In Vědecká kavárna. 2014. info KESNER, Ladislav. Afektivita moderního obrazu (a co o ní vypovídá experimentální výzkum). In Collegium historiae artium. 2014. info KESNER, Ladislav. Image, Mind and Brain. In Max Planck Institut fuer Empirische Aesthetik. 2014. info KESNER, Ladislav. Obraz a afekt. Aby Warburg a jeho myšlenkový odkaz. In Filosofická fakulta SLU v Opavě. 2014. info KESNER, Ladislav. The predictive mind and the experience of visual art work. Frontiers in Psychology, Lausanne: Frontiers Research Foundation, 2014, roč. 5, č. 1417, s. 1-13. ISSN 1664-1078. doi:10.3389/fpsyg.2014.01417. info KESNER, Ladislav. Looking at Epileptic Woman. Epilepsy and Behavior, Elsevier, 2013, roč. 28, č. 3, s. 268-269. ISSN 1525-5050. info KESNER, Ladislav. Face and Dead in Early China. In Foletti, Ivan; Filipová, Alžběta. The Face of the Dead and the Early Christian World. 1. vyd. Brno-Roma: MU a Viella, 2013. s. 161-182, 22 s. Studia Artium Medievalium Brunensia ; 1. ISBN 978-88-8334-994-2. info KESNER, Ladislav. Showing Images of the Mind in Dresden and Brno. Interdisciplinary Science Reviews, 2013, roč. 38, č. 3, s. 232-246. ISSN 0308-0188. doi:10.1179/0308018813Z.00000000049. info KESNER, Ladislav. Warburg/Arnheim effect. In Stiftung Brandenburger Tor, Berlin. 2013. info KESNER, Ladislav. Art History and Bildwissenschaft: interfaces, interactions, antinomies. 2013. info KESNER, Ladislav. O proměnách a povaze vizuální zkušenosti. In Martin Foret et al.. Aktuální otázky médií, kultury a komunikace. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. s. 49-53, 5 s. ISBN 978-80-244-3553-4. info KESNER, Ladislav. Bildwissenschaft and Images Behind the Eyes. In Art History and Bildwissenschaft: interfaces, interactions, antinomies, Brno, 28-29 March 2013. 2013. info KESNER, Ladislav. David Michalek-Slow Dancing a Figure Studies/Miloš Šejn-Vznášení a padání. 2013. info KESNER, Ladislav. David Michalek: Slow Dancing a Figure Studies/Miloš Šejn-Vznášení a padání. Vyd. 1. Ostrava: Trojhalí Karolina, 2013. s. 1-19, 19 s. ISBN 978-80-87763-02-5. info KESNER, Ladislav. Facing the Epileptic Mind - Notes of B.Kubišta´s Epileptic Woman of 1911. In 2nd International Congress on Epilepsy, Brain & Mind, Prague, 29-31 2012. 2012. info KESNER, Ladislav. Perspektivy a hranice zobrazování mozku a mysli. 2012. info KESNER, Ladislav. Tváře : fenomén tváře ve videoartu. 2012. info KESNER, Ladislav. Tváře : Fenomén tváře ve videoartu. 1. vyd. Praha: Galerie Rudolfinum, 2012. 78 s. ISBN 978-80-86443-18-8. info KESNER, Ladislav. Nachleben formulí patosu. In Rakušanová, Marie. Wittlichovi : sborník žáků k 80. narozeninám Petra Wittlicha. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2012. s. 128-151, 24 s. ISBN 978-80-246-2114-2. info KESNER, Ladislav. Formule patosu a tělo jako obrazové médium. 2012. info KESNER, Ladislav. Teorie mezi uměním, myslí a mozkem. 2012. info KESNER, Ladislav. A Universal Image Science? Only In Our Dreams. In James Elkins-Maja Naef, eds., What Is An Image? University Park: Penn State Press, 2011. s. 193-196, 4 s. ISBN 978-0-271-05064-5. info KESNER, Ladislav. Dva fotografické portréty Adolfa Schneebergera. Enigma tváře prosté ducha. In Chvála ciceronství. Umělecká díla mezi pohádkou a vědou. 1. vyd. Brno: Barrister a Principal, 2011. s. 265-275, 11 s. ISBN 978-80-87474-26-6. info KESNER, Ladislav. Umění, mysl, neuroscientismus a humanitní vědy. Kontexty, Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2011, roč. 3, č. 6, s. 42-55. ISSN 1803-6988. info KESNER, Ladislav a Colleen SCHMITZ. Vorwort. In Ladislav Kesner-Coleen Schmitz, eds., Images of the Mnd. Göttingen: Wallstein, 2011. s. 9-12, 4 s. ISBN 978-3-8353-0973-9. info KESNER, Ladislav. Kunstgeschichte und das Lesen des Geistes aus den KUnstwerk. In Ladislav Kesner-Colleen Schmitz, eds., Images of the Mind. Göttingen: Wallstein, 2011. s. 93-100, 8 s. není. ISBN 978-3-8353-0973-9. info KESNER, Ladislav. Selbst:Geist und Identität. In Ladislav Kesner-Colleen Schmitz,e ds., Images of the MInd. Göttingen: Wallstein, 2011. s. 83-92, 10 s. ISBN 978-3-8353-0973-9. info KESNER, Ladislav a Colleen, eds. SCHMITZ. Obrazy mysli/Mysl v obrazech. Brno: Barrister a Principal, 2011. 443 s. ISBN 978-80-7027-239-8. info KESNER, Ladislav. Čtení mysli v obraze a uměleckém díle. In Obrazy mysli/mysl v obrazech. Brno: Barrister a Principal, 2011. s. 108-125, 18 s. není. ISBN 978-80-7027-239-8. info KESNER, Ladislav. Identita a mysl v obrazu já. In Obrazy mysli/mysl v obrazech. Brno: Barrister a Principal, 2011. s. 160-193, 34 s. ISBN 978-80-87474-40-2. info KESNER, Ladislav. 43 katalogových hesel. In Ladislav Kesner-Colleen Schmitz,eds., Obrazy mysli/mysl v obrazech. Brno: Barrister a Principal, 2011. s. 212 a dále, 35 s. není. ISBN 978-80-87474-40-2. info KESNER, Ladislav. Ernst H. Gombrich -konference ke 100.výročí narození. 2009. info KESNER, Ladislav. Gombrich and the problem of Relativity of Vision. Human Affairs, A postdisciplinary Journal of Humanities & Social Sciences, Bratislava: Slova Academy of Sciences, 2009, roč. 19, č. 3, s. 266-273. ISSN 1210-3055. info KESNER, Ladislav. Intence, afordance a význam kulturních objektů. In Jiří Kroupa, Michaela Šeferisová-Loudová, Lubomír Konečný, eds., Orbis Artium. Brno: Masarykova univerzita, 2009. s. 59-73, 15 s. ISBN 978-80-210-4972-7. info KESNER, Ladislav. Umění Číny - možnosti a limity porozumění. 2009. info KESNER, Ladislav. Čína jako umělecká velmoc. Art and Antiques, Praha: Mediagate, 2008, č. 9, s. 10-18. ISSN 1213-8398. info KESNER, Ladislav. Feng Mengbo´s Transcoded Landscapes. In Chinese Painting - Zhang Xiaogang, Fang Lijun, Feng Mengbo. Praha: Kant, 2008. s. 23-29, 7 s. 0001. ISBN 978-80-86970-75-2. info KESNER, Ladislav. The Enigma of Face in Zhang Xiaogang´s Portraits. In Chinese Painting - Zhang Xiaogang-Fang Lijun-Feng Mengbo. Praha: Kant, 2008. s. 44-50, 7 s. 0000000000000000000. ISBN 978-80-86970-76-9. info KESNER, Ladislav. Na jezeře naslouchám dešti - rec. Mistři čínské tušové malby 20.století. Art&Antiques, Praha, 2008, roč. 2008, 7-8, s. 92-93. ISSN 1213-8398. info KESNER, Ladislav. Beholder´s share. On the interface between art history and psychology. In Fakultät für Philosophie und Bildungswissenschaft, Universität Wien,. 2007. info KESNER, Ladislav. Tváře věčnosti. Zobrazování předků v čínské kultuře. In Z myšlenek a představ Žluté země. Brno: Moravské muzeum, 2003. info KESNER, Ladislav. Ekonomika a kultura. Partnerství pro 21.století. Praha: o.p.s. Praha - Evropské město kultury 2000, 2001. 175 s. ISBN 80-238-6831-4. info KESNER, Ladislav. Muzea, kulturní dědictví a digitální revoluce. Praha: Národní galerie a CMS/LORD Culture Consulting, 2000. 97 s. ISBN 80-7035-222-1. info KESNER, Ladislav. Dějiny umění na chicagské univerzitě. Bulletin UHS, Praha: ÚDU AV ČR, 1995, roč. 6, č. 1, s. 5-7. ISSN 0862-612X. info KESNER, Ladislav. K otázkám muzea-rozhovor s Earlem Powellem. Atelier, Praha: Společnost časopisu Ateliér, 1994, roč. 1994, č. 24, s. 7. ISSN 1210-5236. info KESNER, Ladislav. K otázkám muzea-rozhovor s Stephenem Weilem. Atelier, Praha: Společnost časopisu Ateliér, 1994, roč. 1994, č. 22, s. 7. ISSN 1210-5236. info KESNER, Ladislav. Rozhovor s Thomassem Messerem. Atelier, Praha: Společnost časopisu Ateliér, 1994, roč. 1994, č. 20, s. 7. ISSN 1210-5236. info

Center for Contemporary Arts Prague www.fcca.cz 2006–2024
Report a problem