Anna Neborová

1968
Praha
Praha

Pro malířku Annu Neborovou, absolventku Akademie výtvarných umění v Praze, jsou častým námětem všední věcí, které ji v jejím bytě – jenž je zároveň i ateliérem – obklopují. Její tvorbě je intimnost osobního prostoru vlastní, dá se vyčíst jak z „portrétů“ váz, výjevů tajemných zahrad, tak i z obrazů sukní či kalhotek. Běžné předměty v jejích olejomalbách ukazují svoji krásu, jež skrze její snový pohled vystupuje tak, že se stává nepřehlédnutelnou. Znejasnění obrysů, průzračná světelnost a jednoduché kompozice umocňují pocit tajuplnosti a s tím i příběhu, který se zdá být důležitý, ale je zároveň částečně uschován. Pro autorku je podstatný osobní vztah s objekty, jež na obrazech podněcují divákovu imaginaci.

Stylově se tvorba Neborové zřetelně vyvíjí směrem od jednoznačně figurativní malby k výrazně abstraktnější, která u ní dominuje v poslední dekádě. I ta ovšem stále vychází z konkrétních předmětů, jejichž podstata je rozpoznatelná. Umělkyně – podobně jako její otec Leoš Nebor, který byl v padesátých letech fotografem ČTK, spoluzaložil časopis Mladý svět a byl zástupcem šéfredaktora Světu v obrazech –  ve svých dílech pracuje s reálnými výjevy. Její malby ukazují cit pro kompozici, ať již připravenou, nebo nalezenou. Třeba ve zobrazení pláten opřených o stěnu, západu slunce či v momentce rodiny na pláži u Nice.

V jejích raných sériích zaměřených na předmětné, realistické zobrazení je znatelné, že často vycházela přímo z fotografií. Jako v sérii Tiché útoky (1998–2000), která zachycuje klasicky krásné ženy z módních časopisů, v odvážných pózách s ostrými úhly jejich ladných končetin vyvedených ve výrazné barevné škále. Naopak v krajinomalbách z přelomu milénia se mísí realistická zobrazení oblaků a moře s abstraktními barevnými plátny, která svůj námět odhalují zejména skrze název (Záliv I, IIIII, Zelené vlny, Šedá krajina).  Přes tento první a spíše osamocený náznak experimentování s abstrakcí přetrvávají konkrétní, realistická zobrazení.

V sérii Dohromady a každému zvlášť (2002–2004) malířka pokračuje v realistických portrétech mladých, krásných lidí, tentokráte v kombinaci s typografií, když přidává zdánlivě motivační slogany. Kompozice, svou uhlazenou odosobněností upomínající na módní fotografie, doplňují rámečky s proklamačními hesly jako „Nejste na sebe příliš tvrdá?“, „Mějte své nálady pod kontrolou.“ či „Neštve vás, že žijete?“ vyvedenými ve stylizovaném fontu umocňujícím pocit deformované reklamy. Tím připomínají díla Barbary Kruger, která ve své tvorbě ironizuje svět komerce, jehož jsme my všichni – a ženy především – jasným cílem. I další série upomíná na autorčin vztah k fotografii jako médiu, na které navazuje. Nejde již ovšem o obrázky z magazínů, ale spíše z rodinného alba. Jako v případě cyklu výhradně černobílých maleb, momentek s názvem Park (2004–2005) nebo naopak v dovolenkově laděné, barevné sérii s názvem Na dohled (2007–2010), kde se autorka soustředila převážně na městskou krajinu (Libeňský most, dům naproti, situaci v kavárně, v parku atp.).

Jak ve videu k jedné z posledních výstav sama Neborová uvádí, považuje se za pomalou malířku. Jde však spíše o jistou systematičnost v přístupu, kterou její díla vznikající v tematických celcích odhalují. Náměty se přitom opakovaně vracejí, témata vycházejí z několika okruhů: svět ženy a obecné zaujetí jejím vzhledem, krajina a její proměny, květiny, vázy, každodenní zátiší, pes, kočka a dětství. Někdy se pak prolínají, jako třeba v plátnech z cyklu V černé zahradě (2010–2011). Převládá zde snová nálada, která se zdá být čarovná, ale díky postavičkám kostlivců je i zneklidňující. Postava dítěte, holčičky, se v nich objevuje mezi stébly květin stejně jako černá kočka, která je v zahradě zcela samozřejmým průvodcem. Jak k cyklu ve svém textu uvedla sama autorka, jde o její osobní téma vycházející z mnohaletého soužití s vlastní zahradou: „(…) Něco je skoro takový deníkový záznam, něco jsou snovější vize. Zahrada je pro mě od dětství (Trnka) tajemným místem, není to jen prostor pro ventilaci (…) V zahradě vidím nejen bezpečí, ale i všudy přítomné memento mori –  upozorňující na křehkost naší existence i křehkost samotné zahrady, protože bez nás se i zahrada vrátí za pár let zpátky ke svému přirozenému stavu. A bezpečí zahrady je nakonec také zdánlivé,  v mikrosvětě zahrady se odehrává mnoho bitev na život a na smrt a ne náhodou se zahrada stává i místem činu tolika filmových a literárních vražd…“

Neborová je také autorkou dětské knihy Oskar a Mimi (2004), která vypráví o setkání psa a holčičky v černých šatech. Již první kniha, kterou malířka ilustrovala – Červený panáček (2002) –, získala hned 2. místo v soutěži Nejkrásnější české knihy.

V díle Neborové je přítomna výrazná citlivost. I přes jasný vývoj stylu její obrazy opakovaně vypovídají o domově, blízkém prostředí, intimitě a bezpečí, ale i o zvláštní nostalgické magičnosti, která jemně narušuje každodennost. Tichou, uklidňující jistotu, která však není nudná a bez záhad a která přináší nespočet příběhů, jimiž nás věci kolem nás obklopují, zachycuje Neborová s až fotografickým zaujetím pro kompozici a s malířským citem pro barvu.

 

Zdroje:

Webové stránky autorky, http://annaneborova.cz/, vyhledáno dne  2. 8. 2025.
Osobní komunikace s umělkyní, citace, září 2025.
Anna Neborová, Trafo Gallery, https://trafogallery.cz/umelci/anna-neborova, vyhledáno 15. 8. 2025.

2025

1987–1994
Akademie výtvarných umění v Praze, malba (profesoři J. Ptáček, J. Sopko, B. Dlouhý)

 

Monographs, Catalogues, Publications

2024
Anna Neborová: Odstíny dne, 2024, ke stejnomenné výstavě vydala Galerie Dům v Broumově

2021
Anna Neborová: Stíny protisvětla, 2021, ke stejnojmenné výstavě vydala Trafo Gallery

2004
Oskar a Mimi, 2004, dětská kniha napsaná a ilustrovaná autorkou

2002
Červený panáček, 2002, autor Jana Pohanková, ilustrovala Anna Neborová

Articles, Media, Internet

2017
Radek Wohlmuth, Anna Neborová
https://www.artantiques.cz/anna-neborova

Solo Exhibitions

2024
Odstíny dne, Galerie Dům, Broumov

2023
Fragmenty, Galerie Univerzity Pardubice

2022
Průhledy, Městská galerie Říčany
The Elusive Touch of Light (s David John Haydon), Go-Green-Art Gallery, Curych
Sni za mě, Galerie Petr Novotný, Praha
Křehká deformace, Výstavní síň Sokolská 26, Ostrava

2021
Stíny protisvětla, Trafo Gallery, Praha Výloha, Galerie Ferdinanda Baumanna, Praha

2019
Blízké přízraky, Galerie Petr Novotný, Praha

2018
Nejsi sama (s Pavlou Kroupovou), Galerie 4MAT, Tábor

2017
Nadosah, Galerie Petr Novotný, Praha

2016
anna /dechem (se studiem Dechem), Křehký Mikulov festival art designu, zámek Mikulov
anna /dechem (se studiem Dechem), Galerie Konírna, Lipník nad Bečvou

2015
anna /dechem (se studiem Dechem), Galerie villa Pellé

2013
Přede mnou i na horizontu, galerie Kabinet Střítež

2011
Černá zahrada, Galerie Kritiků, Praha

2008
Na dohled…, Galerie Kotelna, Říčany

2007
Dvě (s Veronikou Bromovou), Galerie Ve Dvoře, Veselí nad Moravou

2005
Park, Galerie kai de kai, Praha

2004
Všem dohromady a každému zvlášť (s Maximem Velčovským), Galerie kritiků, Praha
Tiché útoky, Galerie Akát, Praha

2001
Tiché útoky, Galerie Behémót, Praha
Tiché útoky, Galerie Měsíc ve dne, České Budějovice

2000
Tiché útoky, Galerie Pokorný, Prostějov

1997
Oskar a ti druzí, Galerie Behémót, Praha

Group Exhibitions

2025
Němá tvář. Člověk a pes v současném českém umění, Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně, Zlín
Barva času: Jiří Sopko a jeho žáci, Galerie Portheimka, Praha

2024
Ztracený ráj, Epo1, Trutnov Best of canvas 02, Kalina Gallery, Brno

2021
T 9-2-7 Jednota v rozmanitosti, Trafo Gallery, Praha
Middle of Europe! Collett Prague/Munich, GAD – Giudecca Art District Venice, Benátky
Zarovnáno na spodní hranu obrazu, Galerie Jelení, Praha

2020
Fenomeander, centrum současného umění DOX, Praha

2013
Pátek třináctého, galerie Aero, Praha

2012
Současná česká malba, galerie NTK, Praha

2011
Theatre Mundi, Mältinranta Artcentre, Tampere Theatre Mundi, Galerie Kritiků, Praha

2008
Autoportrét v českém umění XX. a XXI. století, Alšova jihočeská galerie, Hluboká nad Vltavou

2007
Resetting – Jiné cesty k věcnosti, Galerie hl. města Prahy, Městská knihovna

2006
Vlasta a Šárka, Galerie Kritiků, Praha
Vlasta a Šárka, Konzum, Brandýs nad Orlicí
Dívčí sen, Komunikační prostor Školská 28, Praha
Dívčí sen, Galerie DUNA TRI, Městské Muzeum v Bystřici nad Perštýnem

2000
Padělané fotografie, Galerie 4, Cheb
Padělané fotografie, Galerie Měsíc ve dne, České Budějovice

1998
Sklizeň II, Mánes, Praha

1994
Výstava prací diplomantů AVU, Novoměstská radnice, Praha

1993
Výstava AVU, Dům U Hybernů, Praha Galerie Atrium, Praha

Artwork