Barbora Zentková

1986
Slovensko
Berlín

Julia Gryboś a Barbora Zentková tvoří dlouhodobě pevné umělecké duo. Jejich díla jsou založená na společném uvažování a úzké spolupráci. Magisterské studium obě umělkyně absolvovaly v roce 2014 v ateliéru Malířství II u Luďka Rathouského a Jiřího Franty na FaVU VUT v Brně. Na téže škole pokračovaly i v doktorandském studiu, jež ukončily v roce 2023. Během svého působení v Brně se kromě své vlastní tvorby mimo jiné věnovaly založení a provozu galerie Tvar, společně se také staraly o brněnskou pobočku knihkupectví ArtMap.

Do širšího povědomí se Gryboś se Zentkovou dostaly jako laureátky Ceny Oskára Čepana, kterou získaly v roce 2016 – již tehdy se na výstavě připravené v souvislosti s oceněním projevily charakteristické prvky, jež se v jejich tvorbě objevují dodnes. Reagovaly tehdy na aktuální dění a konkrétní místo: na podlaze vytvořily plochy z kusů linolea pocházející z developerem právě bourané budovy bývalé textilní továrny Vlněna v Brně, kde se nacházelo šedesát ateliérů (včetně toho jejich). Instalace s názvem <em>Úder pěstí o zeď, který zní po celý den</em> obsahovala také zvukovou složku, což je pro díla této autorské dvojice opět příznačné, ačkoli v budoucích projektech se do procesu zapojovali již spíše živí hudebníci.

Jednou z takových spoluprací byla například zvuková performance <em>Rituals</em> v lázeňských Luhačovicích v roce 2019, kde umělkyně na dně zchátralého bazénu říčních lázní od architekta Dušana Jurkoviče vytvořily kaolinové skvrny „jako symbol úpadku a ztráty místní historie“ – jak na svém webu uvádějí samy autorky. Úpadek symbolizovala také postupně se „rozpadající“ skladba, kterou zde zahráli tři akustičtí hudebníci.

Umělkyně společně tvoří esteticky působivé instalace, v nichž reagují na problémy současného světa – často skrze zcela konkrétní případy –, a svým specifickým způsobem tak do děl zapojují sociální a politickou kritiku. Jedná se především o kritiku kapitalistického systému a s ním spojených symptomů, jako je nadmíra stresu, důraz na rychlost a výkon, zahlcenost vjemy přicházejícími z on-line prostředí, nekonečná výroba laciných produktů končících na skládkách a další negativní projevy ovlivňující naše všední životy a s tím i psychické a fyzické zdraví.

Jan Zálešák v kurátorském textu k výstavě <em>Soilmates</em> v hunt kastner (2024) píše, že se v jejich práci objevuje: „[…] kritická reflexe tlaků zdánlivě nehmotných formací kapitalismu či patriarchátu na psychosomatické prožívání.“ V tomto duchu proběhly například i jejich starší výstavní projekty, jako byl <em>Mělký spánek režimu nouze</em> v galerii etc., kde se umělkyně věnovaly spánku jakožto jediné „autonomní sféře, která se nedá jednoduše spočítat a vytěžit“, nebo výstava <em>Soya Stream</em> v Galerii 35m2 (2019) zabývající se tržními mechanismy a přebytkem zboží dováženého z asijských zemí. I zde se objevila typická kombinace precizního, esteticky působivého zpracování a podvratného, temného pozadí – vystavené paravány umělkyně vytvořily z textilu ze zkrachovalých prodejen.

Zvuková složka projektů Julie Gryboś a Barbory Zentkové v sobě nese silnou emoční rovinu, a diváctvo se tak může plně napojit na dané prostředí i téma. Pro autorky je důležitá povaha a původ materiálů a použitých věcí, které s sebou nesou určité významy, a také způsob jejich zpracování. Často se jedná o odpadový textilní materiál – a o návrat k „pomalým“, tradičním řemeslným metodám. Obojí bylo zastoupeno například v monumentální instalaci v galerii Kostka v pražské Meet Factory (2021), kde umělkyně vytvořily osmimetrovou konstrukci, z níž v několika vrstvách spadal textilní závěs ze zbytkových materiálů tvořený technikou uzlování, tzv. makramé. Název této výstavy – <em>Jednonohý holub</em> – odkazoval k pojmosloví z jógy, konkrétně k ásaně sloužící k odstranění stresu, což zase poukazovalo na celkový terapeutický účinek instalace plynoucí z ruční práce samotné, z pastelových barev nebo též z doprovodné hudební performance, která probíhala na vernisáži výstavy. Tereza Jindrová k tomu ve svém kurátorském textu dodává: „Ruční práce a s ní spojená pomalost přináší zážitek klidu a naplnění. Jako by postupná, opakující se práce umožňovala jiné prožívání času, než jaké nám vnucuje netrpělivý duch dneška.“

V současnosti žijí Julia Gryboś a Barbora Zentková v Berlíně a jejich výstavní projekty probíhají nejen v Německu, v Čechách nebo na Slovensku, ale de facto po celé Evropě: ať už v muzeích a galeriích, nebo na místech, v rámci nichž umělkyně připravují site-specific události a vytvářejí prostředí, které lze vnímat různými smysly. V roce 2022 tak například v pařížském Centre Pompidou v rámci festivalu Move vytvořily instalaci, kde znovu navázaly na téma neúnosných pracovních podmínek, z nichž jsme kolektivně vyčerpaní – a aby nás to nesemlelo, je potřeba přistoupit na očistné, uklidňující činnosti a rituály. V této instalaci se tak opět objevily objekty se zapletenými a splývavými bavlněným provázky, které autorky tentokrát obarvily vylouhovanými čajovými lístky. O zvukovou část se zde postaral hudebník Jan Tomáš.

Z výše popsaného by mělo být asi již zřejmé, že ačkoliv umělkyně ve svých společných pracích tematizují problémy a tíže současného světa, předkládají nám vedle nich také prožitky, činnosti nebo i způsoby vnímání, které nás od nich mohou oprostit.

&nbsp;

——————————

<em>Zdroje:</em>

Jiří Ptáček, Julia Gryboś a Barbora Zentková. In:: Art+Antiques, únor 2017

https://www.zentkova-grybos.com/

kurátorský text Jana Zálešáka k výstavě Soilmates, hunt kastner, 2024

kurátorský text Terezy Jindrové k výstavě Jednonohý holub, Galerie Kostka, Meet Factory, 2021

2024

Studium:

2020–2023
/Ph.D./ Vysoké učení technické v Brne, Fakulta výtvarných umení VUT (FAVU), Disertační práce: Julia Gryboś: Tanec s miliony uzlů. Návrat k řemeslným technikám a autorské práci s textilem v kontextu současné umělecké praxe. Barbora Zentková: Potential Causes Of Afternoon Tiredness. Únava a vyčerpanie v kontexte súčasného umenia.

2011–2014
/Mgr.art./ Vysoké učení technické v Brne, Fakulta výtvarných umení VUT (FAVU) Ateliér malířství II., Brno, CZ;(MgA. Luděk Rathouský a MgA. Jiří Franta)

2008–2011
/BcA./ Ostravská univerzita, Fakulta umění, Ateliér malby II., Ostrava, CZ, (MgA. František Kowolowski a MgA. Jiří Kuděla)


Stáže, tvůrčí pobyty:       

2020
BANSKA ST A NICA Contemporary, SK (via Slovak Arts Council)
Contextile Biennale 2020, Guimarães, PT (via Magic Carpets)
Air Futura, Prague, CZ (via Visegrad Fund)

2019
Zentrum für Kunst und Urbanistik, Berlin, DE (via Favu VUT)
Berlin Sessions, Berlin, DE (via Air Futura Fund)

2018
Museumsquartier, Vienna, AT (via tranzit.org/ERSTE Stiftung)

2017
Residency Unlimited, New York, U.S (via YVAA Awards/Oskar Čepan Award)

2016
PROGR Residency, Bern, CH (via Banska St anica Contemporary)

2014
The International Studio & Curatorial Program (ISCP), New York, U.S (via Favu VUT)


Ocenění:

2016
laureátky Ceny Oskara Čepána

Monographs, Catalogues, Publications

Emma Hanzlíková (ed.), Dvě hlavy, čtyři ruce. Tvorba autorských dvojic. 8smička, Humpolec, 2019

Articles, Media, Internet

Jan Zálešák, Julia Grybos a Barbora Zentková: Milion malých vláken. In: Flash Art, srpen 2019
https://flashart.cz/2019/08/07/julia-grybos-barbora-zentkova-milion-malych-vlaken-a-milion-little-fibers/

Jiří Ptáček, Julia Gryboś a Barbora Zentková (profil). In:: Art+Antiques, únor 2017
https://www.artantiques.cz/julia-grybo-a-barbora-zentkova

Jan Zálešák, Julia Grybos a Barbora Zentková: Milion malých vláken. In: Flash Art, srpen 2019

Solo Exhibitions

2022
Daily Swallowed Dilemma, Gallery of Contemporary Art, Opole
Sunset Sonata, MOVE Festival, Centre Pompidou, Paris
Tea Bags on Eyelids, Neun Kelche, Berlin
Bone Tone Shelf Self (duo with Nicolas Lamas), Galerie Kurzor, Centrum pro současné umění Praha

2021
Tea Bags on Eyelids, Galerie TIC, Brno
One–Legged Pigeon, Kostka, Meet Factory, Praha
Twisted Trails (SEPO trienall), Galerie Caesar, Olomouc
One Knot After Another, Galerie Města Třince

2020
One Knot After Another, HotDock Project Space, Bratislava
The Light that Finds the Spreading Wounds, Contextile Bienal 2020, Guimarães
Tiredness Quotes, Karlín Studios, Praha

2019
What has happened with sleep today, Album Arte, Rome
Potential Causes of Afternoon Tiredness, Cuckoo Festival, Ostrava
A Few Liters of Dried Rituals, River and sun baths, Luhačovice
Soya Stream, Galerie 35m2, Praha
Diagnosis of the Curved Spine, Horizont gallery, Budapest

2018
Temporary Structures 1, Dynasty, PLATO Ostrava, (with Johana Pošová and Milan Houser)

2017
A Dose of a Shared After-Taste, Nová Cvernovka, Bratislava
The Shallow Sleep of Emergency Mode, Etc. gallery, Praha

2016
W–WORLD, HotDock gallery, Bratislava
To Compose the Words from the Rush, Cella gallery, Opava
Speech to the Wind, Lauby gallery, Ostrava

2015
AC/BC, Jelení gallery, Praha
To Moved the Air by the Sweep, Art Cinema, Audiovize, Brno
The Mangy Gang and the Noisy Song, Měsíc ve dne gallery, České Budějovice
To Hear One’s footsteps Amidst The Noise, Dům umění města Brna, Brno
The While, Galerie Off/Format, Brno

Group Exhibitions

2024
Soilmades, společně s Dominikou Trapp, hunt kastner, Praha

2022
Control Friction, MOS Gorzów Wielkopolski
Offfence, Spoiler Zone, Berlin

2021
Hybrid IN, BWA Wroclaw, GVUO Ostrava, GJK Trnava
Fingertips Dance, Luxfer gallery (z)venku, Česká Skalice
Magic Carpets Landed, Kaunas
Chronicles 3 at KPM Königliche Porzellan-Manufaktur, Berlin
THE TRAFO-CLIQUE, Kunstverein Eisenstadt
HOT MESS, Berlin
The Forage/sculpture route at Moabit, Berlin
Home–topia, R.–Raum für drastische Maßnahmen, Berlin

2020
Overview Fact, Galerie Kurzor, Centrum pro současné umění Praha

2019
Open House, Zentrum fur Kunst und Urbanistik, Berlin
Skúter IV, Jan Koniarek Gallery in Trnava
Salm Modern#1: Young Scene Challenge part III, Národní galerie Praha
2018    Two Heads Four Hands, 8smička gallery, Humpolec
#OK – XII. Triennale of Small Objects & Drawings, J.Kollár gallery, B.Štiavnica
Every Other Things, Krokus gallery, Bratislava
The Neighborhood, Bauer’s Chateau, Brno exhibition center

2017
No Disc, Sculptures in the Streets, Brno

2016
The Resonating Sound of a Fist Punching a Wall, Central Slovakian gallery, Oskar Čepán Award, B. Bystrica
The Measure of Abstraction in Concrete Life is Declining, Central Slovakian gallery, B. Bystrica

2015
Zlínský salon mladých, Zlín

2014
Put Me Those Middle Height Lower, Rosická 1, Brno

2013
Depth of Focus, Das Weisse Haus, Vienna

Artwork