Své první sochy vytvořil Tomáš Medek ještě za studií (FaVU VUT Brno, Vladimír Preclík) po roce 1992. Byly to rozměrné dřevěné mobilní konstrukce, do nichž lze vstupovat a jejichž některé části jsou pohyblivé. Celou sérii z hrubě otesaných trámů nazval autor Stroje. V roce 1995 objevil Medek pro sebe téma, které se na čas stalo pro něj zásadně nosným: elementární tvar krychle. Nejprve přichází série nazvaná Multiplum S. V ní malé krychle o rozměru 16x16x16 cm vyplňuje Medek různými strukturami, buď konstruktivními, nebo chaotickými. Odtud vede cesta ke krychlím větším, z nichž některé jsou konstruovány ze skrumáží reálných předmětů denní reality, jako jsou lžičky, lahve nebo hřebíky. Po roce 2000 se struktura Medkových plastik rozvolňuje do amorfních tvarů a do objektů pronikají organické tvary inspirované rostlinným světem. Tuto sérii autor nazývá Nature (bio) Insights. Výchozí námět – paprika, dýně, patizon, banán, mušle, makrostruktury semen a pylových zrn jsou abstrahovány do složitých tvarů s žebrovou strukturou, která je inspirovaná trojúhelníkovými nebo čtvercovými prostorovými sítěmi počítačových 3D technologií. Odtud už byl jen krok ke skutečné počítačové plastice: od roku 2005 jsou některé objekty přímým 3D výtiskem z počítače, zhotovené z ABS plastu či sádrového kompozitu. Naskenovaná data objektů přenese autor do počítače, kde pak pracuje s jejich různými řezy anebo objekty deformuje, perforuje a konstruuje nové vnitřní struktury, které poté nechá vytisknout v 3D tiskárně v již zmíněném materiálu. Další Medkovy struktury jsou vytvářené „ručně“ podle počítačových nákresů. Materiálem zůstává dřevo, ale objevuje se také mramor, bronz a umělý kámen Corian, který oproti klasickému kameni či mramoru umožňuje realizaci strukturálně složitějších a vnitřně více vypracovaných objektů. Vnitřní struktura je pro Medka důležitá. „Cíleně vyhledávám vědecké materiály, inspiruje mne chaos v molekulách, který má řád, růstové procesy, krystalické mřížky i opakování, které v přírodě nikdy není návratem stejného", říká autor a dodává: „Vnitřní struktura mě přitahuje, protože když má socha jen vnější plášť, tak mi připadá, že sdělení je méně. Pro mě je to odkrývání další dimenze, objevování možnosti podívat se dovnitř, kde se může odehrávat něco víc než jen na povrchu“. Od roku 2000 Medek vytváří také geometrické plastiky zvané Tangle/Untangle, konstruované ze segmentů ve tvaru čtvrtiny nebo šestiny kruhu. Jejich spojováním do celku vzniká nepřeberné množství variací zauzleného tvaru. Zatím největším úspěchem této série byla realizace ve francouzské Remeši v roce 2008, kde autor vyhrál mezinárodní soutěž na realizaci ve veřejném prostoru. Socha s názvem Uroboros má pro Medka typický kruhovitý, spirálovitý tvar, jenž se dříve objevoval ve dřevě, tentokrát je však pojednaný v oceli. Socha vychází z archetypálního obrazu hada polykajícího vlastní ocas, což je jeden z nejstarších mystických, filosofických a náboženských symbolů na světě. Představuje myšlenku koloběhu, věčnosti, duše světa, nekonečné jednoty všech věcí, cyklus zrození a smrti. Pro tento objekt – jako ostatně pro všechny Medkovy projekty – je charakteristická strukturální členitost. Autorův zájem o čistě formální morfologickou tvarovost se zde propojil s obecně platným, věčným tématem. Od roku 1998 působí Tomáš Medek na Fakultě výtvarného umění VUT Brno při Ateliéru sochařství I. Michala Gabriela. Zde – jako jeden z průkopníků – uplatňuje své zkušenosti a poznatky na poli 3D technologií. V poslední době se věnuje také grafice: vznikají rozměrné digitální tisky na plátně, jenž mají – podobně jako autorovy objekty – formu struktur inspirovaných počítačovou 3D technologií.
Tomáš Medek
Studies:
1997-1998 MA Course, Fakulta výtvarných umění VUT, Brno,
sculpture studio, prof. Vladimír Preclík
1997 Nova Scotia College of Art and Design, Halifax, Nova Scotia, Canada,
sculpture studio, prof. John Greer a Robin Peck
1992-1996 Bachelor´s course, Fakulta výtvarných umění VUT, Brno, sculpture studio, prof. Vladimír Preclík
1987-1990 Secondary School of Applied Arts, Brno
1983-1987 wood and metal modeller
Awards, and stipends:
2007
1st prize at the „ART IS STEEL“ monumental sculpture competition, Reims, France
1st prize at the art competition “Sculptures for Brno II”, (T. A. Edison)
2003 Grant Pollock-Krasner Foundation, New York, US
2002
Hungarian University of Craft and Design, Budapest, study stay, Cepus, Hungary
2000
VUT Brno Rector´s Award, For Excellent Results in Pedagogical and Scholar Activity
1999
Akademija za likovno umetnost, Ljubljana, study stay, Cepus, Slovenia
1997
Open Society Fund, study stay,Canada
2009
Impressio et corpuscule, Galerie města Blanska, ( s Davidem Medkem), Blansko
2008
Art Is Steel, ArcelorMittal new head office, Remeš, Francie
3x Brno, Galerie města Plzně, (s Petrem Veselým a Pavlem Haykem), Plzeň
Repetitivní struktury, Galerie Jiřího Jílka, ( sDavidem Medkem), Šumperk
Objekty a Otisky, Galerie Plamínek na Radlase, ( s Davidem Medkem), Brno
2007
Galerie ARS, ( s Janou Kasalovou), Brno
Organely, Komunikační prostor Školská 28, (s Frankem Herrmannem), Praha
2006
Nerealizované drobnosti, Galerie foyer, Divadla Husa na provázku, Brno
2004
Galerie ARS, ( s Michalem Gabrielem), Brno
Multiplum, Galerie Langův dům ve Frýdku-Místku
2003
Objekty, Husovický dvorek 2003, Brno
2002
Objekty, Galerie Měsíc ve dne, České Budějovice
2001
Palác Karlín, Praha
Multiplum, Stará radnice, Žďár nad Sázavou
2000
Galéria umenia Nové Zámky, Slovensko
Opakované struktury, Jihomoravské muzeum ve Znojmě – Dům umění
1999
Opakované struktury, Východočeská galerie, Pardubice
1998
Krychle z krychlí, Prostor pro jedno dílo, Pražákův palác, Moravská galerie v Brně
1997
Cube Realized, Anna Leonowens Gallery, Halifax, Nova Scotia, Kanada
1994
Galerie mladých, Brno
1993
Plastiky v přírodě, Louka u Olešnice
2013
Sedm, Galerie Ars, Brno
2011
Sochařské studio Bubec 2000-2011 / The Bubec scupture Studio 2000-2001, Staroměstská radnice, sklepení, Praha
Sbírka /výběr/ Mikulovská výtvarná sympozia Dílna 1994 – 2010, Galerie Malostranská beseda, Praha
2010
AS1 – práce studentů, absolventů a pedagogů Ateliéru sochařtví 1, FaVU VUT Brno, DOX, Centrum současného umění / Centre for Contemporary Art, Praha 7
2009
V. + V. Janouškovi a autoři z okruhu galerie, Galerie ARS, Brno
Sochy v ulicích-brno art open’09, Brno
Podpourri, Galerie ARS, Brno
Multiplum „S“, (A)Void Gallery, Praha
2008
Salon Pentimenti 08, Městská galerie MY, Jablonec nad Nisou
V. Nový zlínský salon 2008, Galerie výtvarného umění ve Zlíně
Art Safari 16, Sochařské studio Bubec, Praha
U koho jsou, 15 Let FaVU VUT v Brně, Galerie Brno,
2007
4x struktury, Galerie Slováckého muzea v Uherském Hradišti
Pocta Kassákovi, Galéria Umenia v Nových Zámkoch, Slovensko
Art is Steel, ArcelorMittal new head office, Remeš, Francie
Sochy pro Brno II., Urban centrum, Stará radnice, Brno
Acrochage, Galerie ARS, Brno
2006
Kvalitní řešení- socha a objekt v současném českém umění, Galerie moderního umění v Hradci Králové
Nic na odiv..?, Kateřinská zahrada, Praha
2005
Použijte Modul KK2!, Dům pánů z Kunštátu, Brno
IV. Nový zlínský salon 2005, Galerie výtvarného umění ve Zlíně
Výběr z českého sochařství 1995-2005, Národní Galerie, Veletržní palác, Praha
2004
II. Biennale Internazionale, Scultura in pietra di Vicenza, Itálie
Socha a objekt v meste, Slovenská národná galéria, Bratislava, Slovensko
Multiplum a ateliér bez hranic sdružení Práh, Dům pánů z Kunštátu, Brno
Místo Václava Stratila, Galerie ARS, Brno
2003
Svět jako struktura, struktura jako obraz, Galerie Klatovy, Klenová
Cesta-linie, Nová radnice, Brno
Nejmladší, Národní Galerie, Veletržní palác, Praha
2002
Galerie Doubner, Praha
Galerie Rondo, Letní kroky, zámek Opočno
Gesto a výraz, Moravská galerie v Brně
2001
Galerie Aspekt, Brno
Galerie Doubner, Praha
Klub Konkrétistů 2 Brno, Muzeum Města Brna
Místo činu, Design 20. Století, UMPRUM, Moravská galerie v Brně
2000
Dohromady ale samostatně, Dům umění v Opavě
Galerie Doubner, Praha
Klasika, Muzeum umění Olomouc
Klasika, Důl Michal, Ostrava
Umění ve veřejném prostoru, Hodonín
1999
Galerie Celebris, Hradec Králové
Otvory, Moravská galerie, nádvoří Pražákova Paláce, Brno
Současná tvorba, Dům umění města Brna
1998
Libovolné rozpoložení, Moravská galerie, Brno
Výstava absolventů FaVU, Stará radnice, Brno
Projekt můůůzeum, Klášter louka, Znojmo
Zrcadlení, Vránův mlýn, Brno
1996
Galerie Lužánky, Brno
Galerie Sv. Marka, Soběslav
Galerie Malovaný dům, Třebíč
1994
Arboretum, Brno
1993
Galerie Sýpka, Vlkov
1992
International Kunstausstallung, Freiburg, Německo
Art in Architecture and Public Spaces:
2008
Uroboros, stainless steel, 7m, winning project for the „Art Is Steel“ competition, Reims, France
2002
Adamant Structure, steel, sculpture for the lecture hall at the Faculty of Information Technologies, VUT Brno
1999
Adamantan, stainless steel, sculpture for the Lachema a.s. Brno company, Brno
Sympozia:
2009 VIII. Mezinárodní sochařská sympozium Hany Wichterlové v Prostějově
2005 12. ročník Mikulovské Výtvarné Sympozium „dílna“ 2005
2003 8º Workshop „Scultura in Pietra di Vicenza“, Grancona, Itálie
2002 Sochařské symposium „Brněnský plenér 2002“, Brno
2001 Mezinárodní sochařské symposium “Dřevěná plastika”, Žďár nad Sázavou
2000 Současné umění ve veřejném prostoru, Hodonín
1998 4. ročník Mezinárodního sochárského sympozia v Nových Zámkoch, Slovensko
1995 2. ročník Evropského sochařského ateliéru na Orlíku
1995 Symposium mladých výtvarníků “Tvar místa” v Boskovicích
1994 Mezinárodní letní sochařský ateliér Orlík
1992 Mezinárodní sochařské symposium “Dřevěná plastika”, Žďár nad Sázavou
Nova Scotia Art Gallery, Halifax, Canada
National Gallery Prague
Sbírka současného výtvarného umění města Mikulova
private collections both at the Czech Republic and Abroad