Vznik Fait Gallery se datuje do února roku 2012. Soukromá instituce v této době disponovala hlavními prostory v objektu bývalé sladovny pivovaru kartuziánského kláštera v Králově Poli, jenž je součástí Vysokého učení technického v Brně na Božetěchově ulici. Výstavní prostory tehdy sloužily k expozici soukromých sbírek, a to včetně sbírky umění 20. a 21. století se zaměřením na meziválečnou malířskou modernu brněnského investora Igora Faita, po němž je galerie pojmenovaná. Vedle privátních sběratelských kolekcí zde byly veřejnosti dále prezentovány také samostatné výstavy současného umění, a to skrze díla etablovaných umělců a umělkyň střední a starší generace původem především z Česka a ze Slovenska. Součástí prostoru na Božetěchově ulici byla i Fait Gallery Mem, která kladla důraz na díla mladší generace. Třetí, komorněji koncipovaný prostor s názvem Fait Gallery Preview se nacházel v centru města Brna na Dominikánském náměstí 10 a prezentoval díla umělců nejmladších. Programová koncepce tří paralelních projektů a její korelace s třemi diferencovanými prostory zůstává do dnešních dnů nezměněna a instituce tak skrze svůj program často pokrývá širokou škálu výtvarného umění dvacátého a dvacátého prvního století. Fait Gallery, Fait Gallery Mem i Fait Gallery Preview se v březnu 2016 přemístily do industriální budovy někdejší slévárny na adrese Ve Vaňkovce 2, čímž zároveň nahradily pro Brno výraznou a typově podobnou soukromou instituci Adam Gallery (dříve též Wannieck Gallery dle jména zakladatele slévárny). Spektakulární výstavní hala umožnila přestěhovat nejen výstavní činnost, ale také provozní zázemí a depozitáře; koncept Fait Gallery se navíc rozšířil o kavárnu, dětský koutek a prodejnu knih Artmap. Konvertovaná strojírna, montážní a administrativní budova o celkové ploše 3000 m² z konce 19. století v nedávné minulosti sloužila jako galerijní prostor již zmíněnému soukromému sběrateli Richardu Adamovi. Adamovu soukromou sbírku čítající přes tisíc děl tak nahradila od roku 2000 vznikající a podobně obsáhlá sbírka Igora Faita (částečně ke zhlédnutí on-line na webu galerie), již má na starosti šéfkurátorka a ředitelka Fait Gallery Denisa Kujelová. Dle vlastního vyjádření se galerie „zasazuje o podporu soukromého sběratelství a upevnění sběratelské vrstvy ve městě s velkou sběratelskou tradicí“ (https://www.iumeni.cz/clanky-recenze/udalosti/2015-fait-gallery-se-stehuje-do-vystavnich-prostor-slevarny-vankovka/; cit. ze dne 3. 11. 2020). Miliardář Igor Fait je významnou brněnskou osobností a předsedou představenstva společnosti Jet Investment investující ve výrobním průmyslu a v realitách. Faitův osobní zájem o sběratelství a investice (nejen) v realitách se projevuje mimo výtvarné umění právě i v architektuře – do jeho majetku spadají např. funkcionalistická Kavárna Era, Münzova vila či Zemanova kavárna (dnešní Pavillon), jejíž rozsáhlá rekonstrukce vzbudila v architektonické obci kontroverzi. V souvislosti s přesunem do nového výstavního prostoru bylo v zájmu galerijního týmu především vytvořit kulturní centrum setkávání a vzdělávání v oblasti umění. V programu lze proto nalézt odborné přednášky, workshopy pro veřejnost a lekce edukačního programu LES (Laboratory for Education and Synergy) včetně hodin jógy. Galerie však měla původně sloužit mimo jiné i jako vhodný prostor pro konzultace pronájmu uměleckých děl nejmladší generace, tedy pro projekt s názvem Ar-ti:kl. Ke krátkodobému komerčnímu pronajmutí jsou rovněž i samotné prostory instituce. Fait Gallery od svého založení uspořádala přes osm desítek výstav, z nichž více než devadesát procent prezentací bylo věnováno dílům autorů a autorek, kteří jsou ve sbírce zakladatele a patrona Igora Faita obsaženi. Patří mezi ně osvědčená jména jako Karel Malich, Vladimír Kokolia, Markéta Othová, Václav Stratil, Petr Nikl, Kryštof Kintera, Lubomír Typlt či Jiří Valoch, opakovaně zde byla vystavena také díla Tomáše Bárty, Pavly Scerankové, Kateřiny Vincourové, Jiřího Kovandy či Radka Brousila. Kurátorsky se na projektech podílí jak šéfkurátorka Denisa Kujelová (Karel Malich & Utopické projekty; Milan Grygar: Světlo, zvuk, pohyb), tak i hostující kurátoři: Václav Janoščík (Pavla Sceranková, Dušan Zahoranský: Práce na budoucnosti; Nika Kupyrova: No More Mr Nice Guy), Miroslav Ambroz (Vladimír Kokolia: To nezbytné z Kokolii, František Skála: Dva roky prázdnin) či Jiří Ptáček (Jan Nálevka: A teď konečně obraťme list; Matěj Smetana: S leskem v očích; Václav Stratil: Krajiny). Výjimku z této větší, k vlastní sbírce vztažené výstavní části programu tvořilo několik výstav umělkyň nejmladší generace prezentovaných ve Fait Gallery Preview, které doplňovaly snahu „o rozvoj současného umění“ (jak galerie uvádí na svých internetových stránkách). Jednalo se konkrétně o tyto autorky: Minami Nishinaga, Šárka Koudelová, Valentýna Janů, Markéta Magidová. Instalace výstav ve Fait Gallery zpravidla pracují s mobilními bílými panely, což je dáno jednak monumentálností haly, v níž jsou výstavy umístěny, a jednak i médiem malby, které obvykle převažuje. Zprostředkování zahraničních autorů není v galerii časté a instituci je pak i z toho důvodu vytýkána konvenční kurátorská činnost připomínající spíše akviziční sběr materiálu (https://www.artantiques.cz/konceptualni-federace, cit. 3. 11. 2020). A to zase – společně s krátkodobými pronájmy, jež pravděpodobně finančně pokrývají provozně nákladný prostor – poukazuje na rozšířený a dlouhodobý problém hybridity českých soukromých galerií coby privátních investic, v nichž se setkávají obchodní zájmy s universalistickým posláním (zdroj: https://artycok.tv/19891/dejiny-kuratorstvi-soucasneho-umeni-jaroslav-krbusekcuratorial-history-of-contemporary-art-marek-pokorny, cit. 3. 11. 2020).
2020
Jiří Kovanda – O deset minut dřív
František Skála – Dva roky prázdnin
Olga Karlíková – Nad ránem
2019
Karel Malich & utopické projekty
Pavla Sceranková, Dušan Zahoranský – Práce na budoucnosti
ECHO / Výběr ze sbírky Fait Gallery
2018
Vladimír Kokolia –To nezbytné z Kokolii
Alena Kotzmannová – Poslední stopa & Q: Vteřiny před...
Markéta Othová – 1990–2018
Valentýna Janů – Salty Mascara
Jan Merta – Návrat
2017
ČS koncept 70. let
Milan Grygar – Světlo, zvuk, pohyb
2016
Václav Stratil – Krajiny
Tomáš Bárta – Vnější nastavení
Kateřina Vincourová – "Kdykoliv si řekneš."
Jiří Franta, David Böhm – Slepcův sen
2015
Katarína Hládeková, Jiří Kovanda – Siamský strýc & Montáž
Jiří Valoch – Slova
František Skála – Tribal
Jakub Hošek – Chaos je doposud neporozuměný řád
Alžběta Bačíková, Martina Smutná – Carpe Diem
Petr Dub – Deník přeživší
Fragmenty množin / Výběr ze sbírky Fait Gallery
2014
Sběratelský cyklus významných privátních sbírek Oka Mžik / Část druhá: For Your Eyes Only / Sbírka Jiřího Valocha
Johana Pošová – Mokrý mokrý
Ivan Pinkava – [Antropologie]
Sběratelský cyklus významných privátních sbírek Oka Mžik / Část první: Privátní sbírka z Brna
Alice Nikitinová – Nebylo by od věci
Petr Nikl – Lidé z Manhattanu
Před pikolou za pikolou / Výběr ze sbírky Fait Gallery
2013
Tomáš Bárta – Things You Can´t Delete
Pro mnohé uši / Výběr ze sbírky Fait Gallery
Katarína Hládeková – Rozdělat oheň
Marek Meduna – Mezi zloději psů
Slova mezi tvary / Tvary mezi jmény / Výběr ze sbírky Fait Gallery zaměřený na autory střední generace
Krištof Kintera – Hollywoodoo!
Tetradekagon / Výběr děl nejmladší generace umělců zastoupených ve sbírce Fait Gallery
2012
Tomáš Bárta – Softcore
Lubomír Typlt – Daleko neutečou
Kateřina Vincourová – Zapomenuto v paměti
Open / Výběr ze sbírky Fait Gallery za uplynulých 5 desetiletí
Výběr ze sbírky Fait Gallery
Alena Kotzmannová, Jan Šerých – Tisíciúhelník
ředitelka Denisa Kujelová, otevírací doba: út–so 11:00–18:00