Galerie m.odla byla typickou vitrínovou galerií, která se nacházela v přízemí obytného domu poblíž Strossmayerova náměstí v pražských Holešovicích. Fotografka Daniela Deutelbaum, která ji kurátorsky spravovala, později po jejím založení začala zastávat i funkci předsedkyně domovního družstva. Zde je vhodné zmínit skupinu PAS – produkce aktivit současnosti: www.artlist.cz/skupiny/pas-produkce-aktivit-soucasnosti-2395 , jejíž členové iniciovali koncem devadesátých let minulého století instalaci a galerijní provoz vitrín ve veřejném prostoru, a to nejen u nás, ale i ve světě. Jedna z vitrín PAS se také objevila v Praze v Holešovicích. M.odla však na rozdíl od těchto aktivit působila v interiéru a to tvořilo její specifikum. Provoz galerie m.odla fungoval pod sdružením Photo5, které založila Daniela Deutelbaum s Jaro Dufkem a Martinem Cenklem v roce 2007. Činnost galerie však Daniela rozvíjela sama. Impulz pro m.odlu se zrodil na základě školního úkolu na téma „zanechat vzkaz“ v době, kdy studovala obor fotografie na Fakultě umění a designu UJEP v Ústí nad Labem. Vzkaz tenkrát umístila do rozbité vitríny domu, ve kterém žila. Chtěla jím oživit společné prostory domu a zároveň navázat kontakt se sousedy. Akce proběhla úspěšně. Tak přišel nápad na pravidelnou výzdobu chodby a vytvořila se tradice vernisáží jako prostředku komunikace. Současně Daniele učaroval interiér přízemí domu a jeho architektonické vybavení, které tímto chtěla uchovat. Umělkyně-kurátorka Daniela Deutelbaum se inspirovala skupinou Ládví a jejími sociálními intervencemi. Podobných vitrín v době začátku fungování galerie m.odla nebylo mnoho. Kurátorský plán se rekrutoval především z umělců z okolí kurátorky se zaměřením na médium fotografie. V posledních letech trvání existoval již propracovanější kurátorský plán, který vzešel ze spolupráce s teoretičkou Blankou Švédovou, absolventkou dějin umění MU v Brně. Vedle vernisáží se někdy konaly kulturní události i v některém z bytů, kupříkladu videoprojekt Oldřicha Pražana v 6. patře. V rámci galerie vznikla i rezidence A.I.R. v pokoji v bytě kurátorky, které se zúčastnili dva zahraniční umělci. Galerie m.odla si zakládala na intenzivním sousedském setkávání nad vizuálním uměním, ale také na principu otevírání se jinak uzavřené komunity, která se kolem současného umění pohybuje. Smysl galerie spočíval v komunikaci s lidmi, a to na nonverbální rovině formou omezené výstavní plochy, která se zpočátku nacházela v jedné vitríně o velikosti 83 cm x 85 cm x 1,5 cm. Později se přidala i druhá o stejné velikosti. Tenkrát chtěla Daniela Deutelbaum do projektu zapojit vitrínu z vedlejšího domu, kde ale nesouhlasili, a tak vznikla druhá vitrína naproti té dřívější nalevo od vchodu. Výstavy umělci směřovali do zamčených vitrín. Pár jich pracovalo i s chodbou domu. Tři roky po sobě od roku 2012 se konaly před prázdninami kulturní akce pro vnitroblok spojené s hudební produkcí. Zajímavý je také graffiti projekt pro fasádu domu, kde kurátorka oslovila Tomáše Vaňka a ten vytvořil iluzi kachličkové fasády, která se dá velmi rychle přestříkáním obnovit. Tím pádem došlo k vyřešení problému s věčnými graffiti. Galerie fungovala v letech 2008–2014, kdy zaznamenala česká galerijní scéna náhlý rozmach podobných galerijních projektů. Výstavy v m.odle se zakládaly na vzkazech či vizuálních vjemech. Návštěvník galerie, který v domě nebydlel, mohl shlédnout dílo jak při otevřených vernisážích, tak i pokud měl štěstí a dozvonil se na kurátorku či na další obyvatele domu v době od 9.00 do 20.00. Vernisáže se odehrávaly v tajemné atmosféře otevření vitríny a výměny vystaveného díla. Vystavovali zde kupříkladu Jiří Thýn, Markéta Kinterová, Adéla Svobodová, Ross Hamilton Frew, Tomas Del Balso, Luis Alipio, Vasja Nagy a další. V roce 2011 byla galerie m.odla zapojena do projektu Konečně spolu mapujícího současnou nezávislou galerijní scénu v České republice (autorka projektu Lenka Sýkorová, více actiongalleries.info ). Každý zástupce z vybrané galerie měl možnost oslovit další umělce, aby s ním participovali na výstavě v Galerii Emila Filly v Ústí nad Labem. Daniela Deutelbaum tenkrát oslovila Jiřího Thýna a Adélu Svobodovou ze skupiny Ládví a vytvořili tam instalaci reflektující médium fotografie. Více v dokumentu ( vimeo.com/34950732 , m.odla – od 34. minuty dále).
2014
Magdalena Hrubá: Dobré místo, dobrý čas
2013
Zbyněk Baladrán: Experimentální práce
Isabela Grosseová: Tajemná krajina
2012
Kateřina Olivová: Don't Wake Up a Swan
Helena Hladilová: Něco
Jan Haubelt: 2012
Alice Nikitinová: Závadové osoby
2011
Karima Al-Mukhtarová, Libor Svoboda - And the winner is...
Dominik Žižka: Od vedle
2010
Magda Bielesz (PL) a Chris Joseph (UK) - Universal Wish
Michal Ureš - UFO 22
Aleksandra Vajd + Hynek Alt - Bright eyes burning like fire
Jaro Dufek - m.odla menu pro obyvatele domu Antonínská 6
Daniela Deutelbaum – Upgrade
Jan Lesák - Reflection
2009
Jiří Thýn - Nic z toho co víme nezůstane bez odplaty
Matyáš Chochola – Heartbreaker
Lowbudget (PL) - I lowbudget travel
Veronika Daňhelová - Když ne já, tak někdo jiný
Adéla Svobodová - Bez adresy/Without the address
2008
Daniela Deutelbaum – Instalace
Markéta Kinterová - Milý pane
pozn. L. S.: Galerii m.odla nelze chápat jako klasickou galerijní instituci, ale jako experimentální prostor s většinovými výstavami jednoho autora. Jejich úroveň byla vyrovnaná, a proto je vhodné galerii vnímat v intencích umělecko-kurátorské laboratoře. Následující výběr je tedy subjektivní z pozice autorky hesla.