Galerie Jelení se od roku 1999 věnuje prezentaci nejmladších umělců a umělkyň, z nichž velká část stále ještě studuje na vysokých uměleckých školách, anebo představuje jejich absolventy a absolventky. Svou kontinuální činností od počátku tisíciletí a podporou začínajících uměleckých kariér sehrává galerie zásadní roli jedné z prvních tehdy takto zaměřených institucí v lokálním kontextu. Galerie Jelení svým působením zároveň otevřela nové možnosti uvažování o uměleckém provozu v rámci pražské scény a svou existencí mimo jiné inspirovala založení nezávislé galerie <link prostory/display-2080/>Display</link>, která svým vznikem reagovala na omezený výběr institucí tohoto typu a na nedostatečnou prezentaci zahraničního umění u nás. Počátkem tisíciletí na tyto galerie dále navázaly menší nezávislé prostory jako <link prostory/am-180-gallery-2022/>A.M. 180</link>, <link prostory/entrance-gallery-1997/>Entrance Gallery</link> nebo <link prostory/etc-galerie-2031/>etc. galerie</link>, které ve svém výtvarném provozu aplikovaly nové přístupy, mezi nimiž bylo právě i vystavování mladého umění. Provoz Galerie Jelení spadá pod Centrum pro současné umění (CSU). Tato dnes již samostatně fungující instituce byla do roku 2002 ve společném provozu s Nadací pro současné umění, v roce 2003 došlo k jejich osamostatnění. Obě zmíněné instituce se v roce 1999 volně transformovaly ze Sorosova centra současného umění (SCSU). SCSU se v 90. letech, díky finančnímu daru finančníka a filantropa George Sorose, mimo jiné výrazně podílelo na rozvoji výstavní činnosti mladých, neetablovaných umělců. Vznik Galerie Jelení v roce 1999 tak můžeme považovat za volné pokračování předchozího programu, které díky vytvoření stálého prostoru galerie získalo i jasnější obrysy. Stálý prostor zde ovšem neznamená jedno konkrétní místo, galerie svou adresu během dvaceti let provozu změnila několikrát. V roce 1999 začala fungovat blízko Pražského hradu v ulici Jelení, podle které byla i pojmenována. V té době se výstavní prostor nacházel v domku ve dvoře objektu, kde sídlilo SCSU. V roce 2005 se galerie z finančních důvodů přesunula do Drtinovy ulice na Praze 5. Od roku 2016 pak funguje na současné adrese na pražské Letné, a to ve zrekonstruovaném objektu bývalé pekárny. Zároveň se jedná o sídlo Nadace pro současné umění, jež je zřizovatelem CSU. Kromě proměny prostorů je třeba zmínit i jednotlivé osobnosti kurátorek a kurátorů, kteří se s provozem Galerie Jelení pojí. Od prvního roku fungování galerie zde jako kurátorka působila Gabriela Bukovinská, dnes Kotiková. Výstavy nejmladších českých umělců a umělkyň byly zpočátku doplňovány prezentacemi výsledků tuzemských rezidenčních pobytů zahraničních umělců umožněných právě skrze SCSU. Z důvodu menší finanční náročnosti však začal tento typ „mladých“ výstav kurátorovaných Kotikovou postupně převažovat a dodnes zůstal hlavním programem galerie (viz Ondřej Chrobák, Gabriela Kotiková, Dominik Lang (eds.), Galerie Jelení Gallery 1999–2009, Praha, 2010). Kotiková zároveň zůstává hlavní kurátorkou, jež Galerii Jelení i nadále spravuje. V katalogu Jelení z let 1999–2009 v jednom z rozhovorů prohlásila, že se cítí spíše jako galeristka – v tom smyslu, že se v některých případech spíše než kurátorkou stává prostředníkem, jenž ještě neetablovaným umělcům a umělkyním umožňuje mnohdy vůbec první větší prezentaci v galerijním prostoru. Prostřednictvím oslovování umělců, umělkyň a umělců-kurátorů, umělkyň-kurátorek proto Kotiková jako hlavní kurátorka-galeristka současně vytváří platformu pro spolupráci. Rozdvojení rolí v rámci provozu galerie se projevilo i v případě galerijního vedení tvořeného umělci Michalem Pěchoučkem a Dominikem Langem v době, kdy byla Kotiková na mateřské dovolené. Pěchouček i Lang, kteří se primárně soustředí na vlastní uměleckou tvorbu, se proti jim přisouzené pozici v obecných charakteristikách kurátora vymezovali, a Lang dokonce prohlásil, že: „ (...) V Jelení nejsem autorem koncepcí konkrétních výstav, jenom oslovuji zajímavé lidi. Ke kurátorovi mám daleko. Abych jím byl, musel bych mít vzdělání, znát spoustu souvislostí a mít zájem nějak zásadně formulovat uměleckou scénu.“ (Jiří Ptáček, Dominik Lang, Když forma kulhá, Sešit NoD, 2007, č. 9). Tento princip fungování lze sledovat i dnes, kdy Kotiková do výstavního programu zapojuje externí kurátory a kurátorky, kteří mnohdy volně přecházejí z role vystavujících a naopak. V posledních letech je to například Jiří Kovanda, který v Jelení častěji zastává roli kurátora některých výstav – viz Ester Knapová: Borůvky (2021), Petr Pastrňák: Noční Arunáčala – práce na papíře (2022) aj. Zapojování současných umělců do dramaturgie galerie zcela nevýlučně zajišťuje aktuálnost vystavených jmen i umělecké instituce jako takové. Současný výstavní prostor Galerie Jelení je tvořen jednou menší místností, kde jsou povětšinou prezentovány projekty site-specific charakteru. Vystavené umělce a umělkyně nejmladší generace posledních let, mezi nimiž jsou např. Kristina Fingerlandová, Ester Knappová, Oskar Helcel, Šimon Sýkora nebo Martin Kyrych, doplňují zkušenější autoři, kteří mladou generaci podle galerie v určité době ovlivňují nebo ovlivnili. Ve výstavním programu se tak objevila jména jako, Petr Pastrňák, Markéta Othová, Pavel Mrkus, Zbyněk Baladrán nebo Václav Stratil. Převažující výběr českých umělců a umělkyň dnes již spíše výjimečně doplňují zahraniční vystavující, kteří jsou pak obvykle pracovně či studijně propojeni s lokálním kontextem (např. Anne-Claire Barriga, Jennifer Helia DeFelice nebo Svätopluk Mikyta). Významnou část výstavního programu zaujímají také skupinové výstavy ateliérů vysokých uměleckých škol z Prahy, Brna, Ostravy, Plzně a Ústí nad Labem – např. výstava studentů Ateliéru intermédií FaVU Brno: Free Life (2019), Ateliéru fotografie FUD UJEP Ústí nad Labem: Hledání Kudora (2019) nebo Ateliéru nová média AVU: Interregnum (2018). Galerie dále dlouhodobě spolupořádá výstavy s pražskou FAMU a Fotograf Festivalem. Zázemí galerie vystavujícím poskytuje možnost zasadit vlastní uměleckou tvorbu mimo školní prostředí a vstoupit tak do diskuze se širším okolím, což začínajícím tvůrcům mimo jiné pomáhá připravit se na situaci po ukončení studií.
Galerie Jelení vznikla v roce 1999 jako součást aktivit Centra pro současné umění Praha. Ve svém programu se dlouhodobě zaměřuje na podporu současných mladých českých umělců, kteří v galerii mnohdy mívají jednu ze svých prvních samostatných výstav. Program galerie je založen na soustavném mapování pražské umělecké scény, ale i ostatních regionů – spolupracujeme s profesory uměleckých škol v Brně, Ostravě, Ústí nad Labem a Plzni.
V menším počtu jsou v galerii připravovány výstavy i zkušenějším autorům, kteří podle našeho názoru mají v určité době největší vliv na mladou generaci.
Galerie vznikla z iniciativy Gabriely Kotikové (Bukovinské), která během 17 let existence galerie spolupracovala s dalšími kurátory. Dlouhodoběji to byl především David Kulhánek (v letech 2001–2003), dále v době mateřské dovolené kurátorky vedl galerii Michal Pěchouček (v letech 2005–2007) a poté galerii vedl několik let Dominik Lang (od roku 2007–2011, který s galerií úzce spolupracuje dodnes). Mimo to na jednotlivých výstavních projektech spolupracovali kurátoři Vít Havránek, Pavlína Morganová, Mariana Serranová, Martin Mazanec, Tereza Jindrová ad.
Následující výstavy (výběr) na adrese: Dukelských hrdinů 500 / 25a, Praha 7
2022
Petr Pastrňák: Noční Arunáčala – práce na papíře
2021
Kristina Fingerlandová: Zprávy z Oikos: Alma, Diamon, melogové a gulmy
Ester Knapová: Borůvky
Pavel Mrkus: Science Friction
2020
Oskar Helcel: Tekoucí dům
Michal Kindernay: Calendarium Cæli MMXIX
Martin Kyrych a Šimon Sýkora: Logika nevolnosti
2019
Svätopluk Mikyta: Fragmenty fragmentů
Nikola Brabcová: Leknínový čaj
Barbora Dayef: Horovo oko, a. s.
2018
Pamela Kuťáková: „This Can´t Be the Place But the View Is Nice"
Jennifer Helia DeFelice: Proveďte volbu
Šimon Kadlčák: O čem sním X když náhodou spím
2017
Valentýna Janů: Expectations-Reality Gap
Marie Lukáčová: Gizd a Zgarb
Alžběta Bačíková: Hrdinové
2016
Tomáš Hrůza: Vesnická Romance
Barbora Kleinhamplová: MPEG Girl
Zabij v sobě Vasila
Klára Hosnedlová: Červená karkulka
Igor Hosnedl: DUTCH HARBOR
Lucie Mičíková a Ivana Hrončeková: Mléčná řeka
Radek Brousil: Černobílá fotografie
Laďa Gažiová: Oblak v kalhotách
Následující výstavy na adrese: Drtinova 15, Praha 5
2016
Patrik Kriššák: PATH
2015
Ondřej Homola: Pašerák
Julia Gryboś a Barbora Zentková: AC/BC
Šimon Levitner a David Střeleček: Dome Zero - Budoucnost, která se úplně nestala.
Martin Prudil: Man As a Scale
Kamila Maliňáková: Jak se prosadit jako současný malíř
Alžběta Skálová: Utichl zpěv a přišla noc
Janek Rous: Udržoval jsem se v bdělém stavu tím, že jsem hlasitě a pravidelně tleskal rukama
František Walter: Žabža – Realita Omyl
Markéta Othová: Nikam nechoď
Vojtěch Maša: Steve Hawking / Tak daleko, tak blízko
Martin Kolarov, Filip Dvořák: HashtagNike
Anna Ročňová: Vykoupat a namazat
Aleksandrina Yordanova: Tam, kde panny přinášely božstvům oběť na znamení smíru, je krám s tabulkou: Prodej sýrů.
2014
Jan Boháč: Dámské a Pánské oddělení
Zbyněk Baladrán: Dead Reckoning
Tereza Zelenková: Dva a dva je pět
Pavel Jestřáb: Poryv
Ondřej Basjuk a Vladimír Kokolia: Podprahově
Klubovna – Stopaři podzimu: Tonda Miler, Lexa Dvořák, Vojta Karafiát, Marek Hnízdo
Karolína Mikesková: Na lodi v zálivu Akaši
Anne-Claire Barriga: Přezimování
Michal Škoda: V sedě i ve stoje
Jan Jáchim: False Friends
Expozice: Jana Doležalová, Štěpánka Sigmundová, Markéta VuTru
Dominik Gajarský: Cesta do pravěku
Matěj Smrkovský: Výchozí představa
2013
Viktor Kopasz: Přetlak
Michal Czanderle: Kunstlicht
Tomáš Svoboda: Filmů už se nebojím
Dominik Hejtmánek: Obětování vnitřku
Dominik Žižka: Jen tak tak
Dech Tradice: Jan Haubelt, Kateřina Zochová, Kristína Chrasteková, Christina Dumont
David Krňanský: Barevné léto
Oldřich Bystřický: Co připomíná minulé a už k ničemu není
Matouš Lipus: Možný půvab
Adam Pelc: Tak jinak
Eva Pejcharová: Úklidové práce
Aleš Čermák, Jiří Skála
Jan Šerých: "!sey ,lleH"
2012
Petr Krátký: Žena s vlkem
Jana Butzke: Zahradní erotika
Monika Žáková: Monochromatika
Jan Pfeiffer: Každý objímá všechny ostatní
Tomáš Moravec a Matěj Al-Ali: Koryta a sedla
Jan Filip: Manifest
Miroslav Hašek: Hranice možností
Vojtěch Fröhlich: Křehké kino
Rudolf Samohejl: Jako voda v koši
Jiří Surůvka: Německá myš
Jan Turner: Nýt
Stanislava Karbušická: tumma
Roman Štětina: Studio. Místnost, kde koberce znamenají éter
2011
Eliáš Dolejší - Vojtěch Míča: Drobná práce
Václav Stratil: Zlatá kolekce
Oldřich Morys: Soused
Markéta Kinterová: Hydroprojekt
Pavel Havrda: Velkej špunt
András Cséfalvay: Lessons in the Vicious ...
Radim Lagner: Jak jsem mohl nalézt ...
Tereza Sochorová: Co je to?
Hynek Alt: How the Other Half Lives
Milan Salák: Něco jako horizont
Markéta Kubačáková: Jelení
Jan Šalda: Jarní výstava
Tímto okamžikem... připravila Barbora Klímová
Mira Gáberová: SCÉNA
Tereza Velíková a Lenka Vítková: Poznámky k chůzi
2010
Alena Boika: Vánoční dárek pro obyvatele
Jan Brož: Redefinice art-deco
Michal Moravčík: DKP
Lukáš Jasanský - Martin Polák: Barevná fotografie
Dny otevřených dveří: 18 řjína
Dny otevřených dveří: 11. a 18. řjína
Daniela Baráčková: Na ulici 74
Václav Kopecký: Včela z úlu v pohledu
Jakub Matuška aka Masker: Kdyby si v životě někdy něco potřeboval, tak si to kup
Aleš Novák: Domácí sochy
Tomáš Hlavina: Nástroje 2010
Iveta Pilařová: Domácí vězení
Tajemství žluté aktovky
Petr Valer: Pravá levá & spol.
Petra Herotová: Blanka Černá Hora Praha
Richard Loskot: Asynchronizace
Vladimír Houdek: Chlapec náprstník
Martin Zet: SUMMA
2009
Tereza Severová: Přeplňování a vyprazdňování
Jiří Maha, Richard Nikl: Kypící nahota
Václav Girsa: Line Up the Creatures Vem si pevnou obuv a teplou bundu
Anna Hulačová + Václav Litvan: Poloostrov
Luděk Rathouský: Ostrov včerejšího dne
Graeme McKinnon: Submerged in Fanclub
Pavel Sterec: Hypnóza a morálka
Ivars Gravlejs: Early works
Eugenio Percossi: Neurotic
Václav Magid: Otcovo slepé oko
Tomáš Džadoň: Území nikoho
Jesper Alvaer: Banal
Katarina Šević: Atlas / design naïve
Alice Nikitinová: Jedna-dvě
2008
VÝSTAVA HUMHALA
Tomáš Pilař: Tomáš Pilař... věnováno Pavlu Nešlehovi
Kate Tessa Lee: Me and Myself
Štefan Tóth: Apropriace II.
David Helán: Nechci vědět víc o tvých stěžejních projektech, ani o žádných jiných
Na Bidýlku : umělci z okruhu brněnské galerie Na bidýlku
Petr Tejkal, Ondřej Šumbera: Jaro
Martin Kubíček: Černý čtverec, bílý kocour
Pavel Mrkus: Water Tales
Jitka Mikulcová: Liduška
2007
Erik Sikora: Už viem na čo mi to umenie bude
Eva Koťátková: Za mezi nad pod v (Pokoj) - vítězný projekt ceny J. Chalupeckého 2007
Patrik Čabla: IDEA, bytové doplňky, …, ozdobné vázy
Vasil Artamonov, Alexey Klyuykov, Václav Magid: Požár v knihovně, Demonstrace, Zeměkoule a jiné
Ivan Svoboda a Magdalena Kwietkowská: Schnirchova 15
Marek Meduna, Andrea Součková: Program
Jan Haubelt: Tobyho vidění
Petr Lysáček: Co s nimi. Portréty českých filozofů
Lara Portela: Come Tomorrow and Bring Friends So I Can Meet Them
Jiří Bartůněk: Provinzmaler
Adam Holý: Zjevení
Vít Soukup : Panorama
2006
Jana Kochánková: Iglů
Zdeněk Porcal: Akční nabídka
Radim Labuda: Destruktivní charakter
Pavla Sceranková: Kapusta
Dušan Záhoranský: Tajenka
Pavel Rudolf: Podle pravidel
Jiří Kovanda: Vánoční ozdoby
Jiří Valoch: Project
Filip a Matěj Smetanovi: Dědičné postižení
Eva Jiřička: Co jste o Jelení nevěděli
2005
Adéla Svobodová: O umění
Anetta Mona Chisa a Lucia Tkáčová: Nestrategické scénáře - Červená knižnica
Pavel Kopřiva: Malé zbraně
Evžen Šimera: bez názvu
Martin Horák: Olomoucký výtvarník
Ondřej Brody: Noise Pictures
Dušan Skala: Podobný sentiment
Vasil Artamonov: Andreevka 2
Dominik Lang: Vau!
Martin Kopecký: Klub Jednota
Sláva Sobotovičová: Pozor na brýle
Ondřej Přibyl: Katalogizační práce (Výňatky z katalogu Antonína Přibyla)
Jan Wolfchen Vlček: BUM PRÁSK BUM
2004
Alena Kotzmannová: Cyklone
Mário Chromý a Radovan Čerevka: Lepšie raz vidiet ako stokrát počút
Ján Sicko: Procesuálny design
Silvina Arismendi & Eva Koťátková: Jelenovi pivo nelej
Následující výstavy byly uskutečněny v domě CSU Praha v Jelení 9 – galerie Jelení
2004
Adéla Svobodová & Jiří Thýn
Jakub Adamec & Petr Stark: 18 cm
Kristina Fistr a skupina TESTFORM: CZECHPot
Umělecká skupina RAFANI: Plán
2003
Richard Bakeš, Dan Vlček, Milan Mikuláštík: Guma Guar
Veronique Zussau (Švýcarsko), Tomas Creus (Brazilie), Gal Amarsanee (Mongolsko): Bistro Jelení
Silvie Vondřejcová, Patricie Fexová, Lenka Klodová, Petra Čiklová: 5 žen, 5 otázek
Silvina Arismendi (Uruguay/ČR): Inventario
Johana Stahlichová (ČR): Holiday
Sophia Hayes (UK), Diana Duncan Holmes (USA), Timothy Riordan (USA)
Petr Nikl: Anna
Petra Pětiletá, Magdalena Peševová: Made in UK
Jill Watamaniuk (Kanada), Laila Voss (USA)
Ondřej Brody a Evžen Šimera: Už nejsme buzíci
Boris Ondreička (SR), Ján Mančuška (SR)
Tomáš Hrůza, Libuše Šťastná (Kanada)
Radek Macke: Celospolečenské využití zábran
Jan Trnka: Fragmenty
Jiří Havlíček, Filip Čeněk: Lotus3 a Solaris
Umesh M. Shivanna (Indie), Andreas Wutz (Německo)
Marek Štys: Afghanistán 1381
David Adamec: Auta
Gert de Ruyter (Holansko): Všechna ta muzika
2002
Stefan Link (SRN), Marcus Lilge (SRN): Balaklava
Keiko Sei: 1
Denisa Lehocká, Jiří Kovanda
Marek Ther, Dominika Ličková
Kyung -Joo Kim (Korea), Hlynur Helgason (Island), Diana Dodson (Švýcarsko), Richard Hilles (USA)
KUNST-FU kartel a KAMERA SKURA: Nevíme, čo to je
Michal Nesázal: Neonland 2002
Mark Fox (USA), Douglas Unger (USA), Mark Sopeland (USA)
Petra Čiklová, Martin Egert, Milan Kutina, Petr Pavlán: Láska nebo naděje
Vilém Kabzan: Vili vanili
Filip Čeněk: UNTITLED / 2.1D
Mark Patsfall (USA), Tina Gonzalves (Australia), Niamh Jackman (Ireland)
L:S:D:A : C:S:S:R
Jolana Ruchařová: IM BÖHMERWALD
Scott Townsend (USA): Příběhy z hraničního pásma
Pavel Ryška: GOTTA CATCH´EM ALL
2001
Petr Pavlík: Another "Lone Nut"
Fritz Welch, Aaron Cantor: Fungal Hex
Isabela Grosseová: Obytné obrazy
Patricie Fexová: Fotografie
1. Festival komiksu v Jelení
J. Hošek, A. Hošková, J. Stáhlichová, J. Bolf, Vladimír Skrepl: Magnetic Fields
Sharon Green (Austrálie): Temptation
Slepená intimita
Filip Turek: Funf Minuten mit Chloroform
Markéta Vaňková: Utopenci
BKS (Bude konec světa): Důkazy blížící se světové katastrofy
Tomáš Svoboda: NO EXIT
Mel O`Callaghan (Austrálie): Vagari Assault
Zbyněk Baladrán: 0019
Jiří Skála a Marek Ther: Microfiltration
Marc Eiden: In One Hole and Out Another
2000
Jan Nálevka: Zem plná mléka
Milan Mikuláštík a David Adamec: Cowboy-Hitler
Tomáš Smetana: Kresby
Alena Kotzmannová (ČR), Marja Kanervo (Finsko): Heart
Lawrence George Giles (UK): Having Been There
Kryštof Blažek: Stopy času - Kodaň x Praha x Lucemburg
Michal Pěchouček, Sláva Sobotovičová: Život jí sluší
Lucie Pribik (DE): Vyhraněná podnebí
Avděj Ter-Oganjan (Rusko): Obrazce znesvěcení
Mieyon Kim (Korea): Holes in Whole
Marion M. Bordier (Kanada): Sekvence 1-2-3
Pitiwat Somthai (Thajsko): Přechod vztahu mezi životem, cítěním a tělem...
Celine Allard: Znovuobjevování-rediscovering-redécouvrir
Jan J. Kotík: Economies of Scale
Douglas Parsons (USA-Švýcarskio): Change
Skupinová výstava: Bezhlavý jezdec na vzestupu
Michael Delia (USA): Tramstop
Jakub Španhiel: Uklízečka
1999
Michael Setek: Periferní vidění
Katarina Szanyiová-Hudečková, Aleš Hudeček: Dva zajíci u obrazu
Jan Merta a Tomáš Vaněk: Kolonie
Kamera Skura: Luxus
Jiří Surůvka: Poslední grant
Lab SCSU´98
------------------------------------------------------------------------------------
Výstavy v Regionální chodbě, Tyršův dům, Karmelická ul. Praha 1
1998
Olga Tobrelutsová, Yegor Ostrov, Yefgeny Yufit, Současná fotografie z Petrohradu
Vlado Martek, Potíže s estetikou
Michal Škoda, Nové objekty
Vlasta Delimar, Žena je žena je žena
Marta Deskur, Humanclear
1997
Martin Mainer, práce na papíře
Jan Řezáč, Merkur
kurátorka: Gabriela Kotiková
Otevírací doba: středa– neděle od 12 do 18 hodin