About the project
CZEN
Artlist — Center for Contemporary Arts Prague

lítost

City
Praha 3
Street
Vlkova 23
Website
https://litost.gallery/
E-mail
info@remove-this.litost.gallery
Tel
00420 728 137 250
Founded
2018
Dissolved
2022

About venue

Pražská galerie lítost byla otevřena v dolních Holešovicích v ulici Přívozní v březnu roku 2018. Založil ji Miloslav Vorlíček spolu s Janem Petýrkem, kteří se vrátili do Česka po studiích ve Spojeném království. Vorlíček je absolventem Royal College of Arts a před vstupem na pražskou kulturní scénu žil čtrnáct let v zahraničí. Prostředí mezinárodní spolupráce vlastní třeba právě londýnské scéně se do podstaty galerie promítlo. Do jejího vedení byla hned v počátku přizvána také britská kurátorka Anna Clifford a na galerijním programu se i nadále – mimo kmenový tým – podílejí hosté především ze zahraničí. Zkoumání možností kooperace v rámci kulturních odvětví a navrhování možností nových je jedním z průběžných cílů galerie, která se rovněž prezentuje jako místo k dialogu. Podporovány jsou různé názory i sám proces vedoucí k utváření hodnot. Například výstava Malé formy Největší Nejistoty z roku 2018 již svým názvem odkazuje k zpochybňování jako vitální činnosti v tvůrčím procesu vždy přítomné.

Odlišnost od tradičního pojetí výstavního či komerčního galerijního prostoru je nejvíce patrná v definování vlastní náplně lítosti. Program věnovaný spekulativnímu designu se dramaturgicky zaměřuje na výklad etymologických prvků, které slouží jako výchozí bod k tvorbě tematických sezón. Podstatou spekulativního, respektive kritického designu je zviditelňování problematických či sporných bodů ve společnosti a podněcování debaty, v případě etymologie jde o zkoumání vývoje slov a pojmů. S tím souvisí i vlastní název galerie, který není odvozen od konkrétní zakladatelské osobnosti či místa. Pojmenování výstavní instituce slovem „lítost“ Vorlíček vysvětluje odkazem k literatuře: „Milan Kundera nám ve svém díle ‚Kniha smíchu a zapomnění (1979) připomíná, že ‚lítost je slovo nepřeložitelné… (jehož) …nejbližší možnou definicí (v cizích jazycích) je stav agónie a muk vytvořený náhlým pohledem na vlastní trápení. Název galerie odkazuje na Kunderův výklad a zároveň připomíná přístup k jazyku, jenž je založený na reinterpretaci symbolů.“ Program galerie proto často zkoumá určitý podnět z různých úhlů. Kupříkladu výstava Zpěvy oslňujících strojů, která se věnovala vztahu mezi novými technologiemi a soudobým postavením člověka, nebo předcházející expozice Mimo Planetární Závazek, kriticky hodnotící lidský přístup k vlastní planetě v kontrastu k nehostinnému vesmíru, nabízely náhled na totožné téma problematického společenského přístupu k utváření vlastní budoucnosti.

Vzniká tak v českém prostředí dosud neakcentovaný způsob galerijní praxe, která se od počátku zásadně odvíjí nikoliv pouze od výstav (ročně proběhnou tři až čtyři), ale i od průvodního programu. Ten zde není vnímán jako „doprovodný“, nýbrž jako „veřejný“, a tedy jako nosný prostředek k prezentaci autorského záměru a zapojení návštěvníků. Nevzniká proto pouze jako přidaná hodnota výstav, nýbrž současně, jako rovnocenný prvek programu galerie. Ať už jde o promítání filmu nebo třeba o přednášku, vždy má své podstatné místo v celkové dramaturgii. Jako příklad lze uvést třeba dvě večerní performativní konzultace čas objektu: Avatar Zet, které se zabývaly podstatou výzkumu pozůstalosti umělce Miloše Zeta a vznikly ve spolupráci s ostravským PLATO a s pražskou Lucie Drdová Gallery. Veřejný program tak funguje jako pojící prvek mezi návštěvníky a galerií, ale i s jinými kulturními institucemi či festivaly.

Odlišná recepce totožného příběhu stejně jako téma spolupráce se objevují napříč doposud připravenými výstavami. Taková byla i skupinová expozice s názvem O mořská příšera a medvědovi, která prezentovala různé přístupy umělců k formě jednoho konkrétního příběhu a která se konala již v současném sídle galerie. lítost totiž koncem roku 2019 změnila prostory a aktuálně se nachází v ulici Vlkova na Žižkově. Za dosavadní dobu fungování instituce prošel mírnou obměnou i vedoucí tým. Jako programoví spoluředitelé stále fungují Anna Clifford a Miloslav Vorlíček, krátce po přesunu se k nim ale přidala také katalánsko–americká spisovatelka a kurátorka Àngels Miralda.

Galerie je na mezinárodním poli aktivní v mnoha směrech. Za svoji relativně krátkou dobu fungování, navíc z velké části poznamenané pandemií covidu, se lítost se spolupracujícími umělci, mezi něž patří například Radek Brousil, Valentýna Janů, Botond Keresztesi či Pavla Malinová, zúčastnila již řady veletrhů. Od těch evropských, jako je například ArtVerona nebo Art Brussels, až po ty vzdálenější, jako je NADA art fair v Miami.

Prostor se zároveň již ze své podstaty silně angažuje v lokální komunitě a od počátku se zapojuje do iniciativ sousedících privátních galerii. Spoluzaložil a účastní se například žižkovského First Thursday, obdoby východolondýnské verze této akce, kdy jsou kulturní instituce v určité oblasti jeden den v měsíci otevřeny až do večerních hodin a nabízejí speciální program. Dalším podobným projektem je festival Friend of a Friend, který byl založen ve Varšavě se záměrem podpořit galerijní scénu a který probíhá každoročně i v Praze, od roku 2020 pod názvem SUMO Prague.

Galerie lítost představuje důležitý příspěvek do pražské, potažmo české galerijní scény, kterou sama svou praxí propojuje se scénou světovou. A to novými a zcela přirozenými cestami, jež vycházejí z mezinárodní zkušenosti jejích zakladatelů a ze schopnosti tuto zkušenost kriticky zkoumat.

Author of the annotation
Michaela Banzetová

Published
2022

Exhibitions

Selection of exhibitions and other events

2021

Zař jasně, rudá hvězdo – vystavující: Jenna Sutela, Stano Filko, Tomáš Kocka Jusko & Alex Selmeci, Alexander Bogdanov (11. září–31. října 2021), kurátor: Lukáš Likavčan

 

Botond Keresztesi: Nothing Works Anymore (N.W.A.) (30. července - 4. září 2021)

 

Valentýna Janů: Who Looks Out of a Window (25. května - 10. července 2021), kurátor: Valentinas Klimašauskas

 

2020

salón – vystavující: Hynek Alt, Rafał Zajko, Marie Lukáčová, Botond Keresztesi, Pavla Malinová, Radek Brousil, Peter Watkins, Tereza Zelenková, Valentýna Janů (12. prosince - 22. prosince 2020)

 

In Midst of the Worst, the Best of Times – vystavující: Dragoș Bădiță, Irina Botea Bucan, Iulian Bisericaru, Matei Bejenaru, Megan Dominescu, Sebastian Hosu, Adelina Ivan, Aurora Király, Olivia Mihălțianu, Alexandru Solomon (5. září–17. října 2020), kurátorka: Anca Poterasu

 

Milan Tittel a Cyril Blažo: Záhradníkov dom (1. srpna - 29. srpna 2020)

 

Pavla Malinová: Prázdné objetí (9. června - 25. července 2020), kurátorka: Julie Béna

 

The Sea Monster, The Bear – vystavující: Jüri Arrak, Nadia Barkate, Vytenis Burokas Beth Collar (25. ledna - 12. března 2020), kurátorka: Angels Miralda

 

2019

Distress Over Parliament – vystavující: Athanasios Argianas, John Baldessari, Julius Heinemann, John Latham a Rachel Reupke (31. srpna – 13. října 2019), krátor: Gareth Bell-Jones

 

hymns of dazzle machines – vystavující: Lenka Glisníková, Richard Janeček (12. června – 21. července 2019)

 

Extra-Planetary Commitment – vystavující: Keresztesi Botond, Ad Minoliti, Julia Varela, Evita Vasiljeva (16. března – 28. dubna 2019), krátorka: Angels Miralda

 

2018

exhibition as... – vystavující: Bláithín Mac Donnell, Szymon Adamczak, Zuza Golińska, Lisa Stertz, Roza Po, Zofia Urszula Komasa, Olga Ziębińska, Maciej Edelman, Tinka Avramova, Mathilde Bassetti, Maria Huber, Maria Komarova, Nadezda Nazarova, Theresa Schrezenmeir, Yannick Stasiak, Olga Ziębińska (27. října - 9. prosince 2018)

 

Sleeping with a Vengeance, Dreaming of a Life – vystavující: Jürgen Stollhans, Alejandra Riera, Gülsün Karamustafa, Gangart, Ines Doujak, Danica Dakić, Agata Cieślak Ulufer Çelik, Nikos Doulos, Zheng Mahler, Simon Wachsmuth, Ibon Aranberri, Baha Görkem Yalım, Leeron Tur-Kaspa, Isabelle Sully, Annette Ruenzler, Sanne Kabalt, Luis Jacob, Dominique Hurth, Tina Gverović, Teresa Distelberger, Anna Daučíková, Chris Curreri, Livio Casanova, Matthijs de Bruijne, Zbyněk Baladrán, Clara Amaral, Florencia Almirón, Alaa Abu Asad (31. srpna – 28. září 2018), krátorka: Ruth Noack

 

Happy End – vystavující: Jiří Skála, Dietrich Meyer, Łukasz Jastrubczak, Amina Abbas-Nazari (14. července – 18. srpna 2018)

 

failure – vystavující: Justyna Kabala, Rafał Zajko, Ciarán Wood, Alžběta Kočvarová, Richard Hards, Jamie Fitzpatrick, Jude Crilly (24. března – 5. května 2018)

Photo

Installation view of the exhibition, Valentýna Janů: ‘Who Looks Out of a Window’, 2021; Photograph: Jan Kolský. © lítost
Installation view of the exhibition, Keresztesi Botond: ‘Nothing Works Anymore (N.W.A.)’, 2021; Photograph: Lenka Glisníková. © lítost
Installation view of the exhibition, Keresztesi Botond: ‘Nothing Works Anymore (N.W.A.)’, 2021; Photograph: Lenka Glisníková. © lítost
Installation view of the exhibition, ‘The Sea Monster, The Bear’, 2020; Photograph: Lenka Glisníková. © lítost
Installation view of the exhibition, Pavla Malinová: ‘Hollow Hug’, 2020; Photograph: Lenka Glisníková. © lítost
Installation view of the exhibition, Pavla Malinová: ‘Hollow Hug’, 2020; Photograph: Lenka Glisníková. © lítost
Installation view of the exhibition, ‘In Midst of the Worst, the Best of Times’, 2020; Photograph: Richard Janeček. © lítost
Installation view of the exhibition, ‘Extra-Planetary Commitment’, 2020; Photograph: Lenka Glisníková. © lítost
Installation view of the exhibition, ‘Distress Over Parliament’, 2019; Photograph: Lenka Glisníková. © lítost
Performative consultation, ‘Avatar Zet’, 2019; Photograph: Gallery archive. © lítost
Performative consultation, ‘Avatar Zet’, 2019; Photograph: Gallery archive. © lítost
Installation view of the exhibition, ‘Happy End’, 2018; Photograph: Lenka Glisníková. © lítost
Installation view of the exhibition, ‘Sleeping with a Vengeance, Dreaming of a Life’, 2018; Photograph: Lenka Glisníková. © lítost
Installation view of the exhibition, ‘Sleeping with a Vengeance, Dreaming of a Life’, 2018; Photograph: Lenka Glisníková. © lítost
Note

dramaturgie – Anna Clifford, Àngels Miralda a Miloslav Vorlíček

Center for Contemporary Arts Prague www.fcca.cz 2006–2024
Report a problem