Oblastní galerie Vysočiny (OGV) je příkladem aktivní výtvarné instituce, která reaguje na potřeby a specifika regionu, ve kterém se nachází. Instituce založená v roce 1948 (pův. Městská galerie) sídlí ve dvou renesančních měšťanských domech na Masarykově náměstí v Jihlavě. Budovy se zachovanou dispozicí s klenutým mázhauzem a patrovou síní jsou cennou součástí historického jádra města. Galerii současně přinášejí specifikum, se kterým se musí při instalačním řešení výstav konfrontovat. Budova v dolní části Masarykova náměstí se specializuje především na umění 19. a první poloviny 20. století, přičemž je zde prezentována stálá galerijní expozice odkazující ke sbírce, která čítá kolem 6 500 uměleckých děl – převážně grafik, dále pak zhruba 2 000 obrazů a 360 soch. K vrcholům sbírky patří díla Skupiny 42, Skupiny Ra, umění 60. let, geometrického umění a počítačové grafiky. Důraz je kladen také na prezentaci významných umělců, umělkyň a trendů regionu, galerie rovněž organizuje výstavy edukativního rázu, v rámci nichž nabízí prostor pro prezentaci studentům středních uměleckých škol. Součástí budovy je také CEAD point (Central European Art Database) vzniklý ve spolupráci s Muzeem umění Olomouc, prostor kreativních dílen vhodných pro animační workshopy, zahrada či sál, ve kterém se konají koncerty vážné hudby, autorská čtení a další doprovodný program. Budova na Komenského ulici se soustředí na moderní a současné umění. V hlavní galerii proběhly výstavy předních českých umělců a umělkyň jako například Čestmíra Kafky (2016/2017), Marie Blabolilové (2015) nebo Maria Kotrby (2014), ale také mezinárodní a kolektivní projekty jako například výstavy Na pomezí samoty (2016) či Vesnice je svět (2015). Galerie Alternativa naproti tomu poskytuje prostor zejména mladé generaci autorů a autorek, kterým nabízí institucionální kontext s minimem limitů. Funguje na základě každoroční výzvy, v níž je komisí vybráno 5–6 výstavních projektů. Zvuková galerie IGLOO zase v rámci svého nedávného prvního cyklu představila několik současných středoevropských umělců. V přípravě je sbírka haptického sochařství. Mimo výstavní, výzkumné, publikační a sbírkotvorné činnosti galerie také reflektuje a pracuje s komunitní dimenzí vlastní instituce. Program je rovnoměrně rozložen mezi všechny věkové skupiny, výzkumníkům je zpřístupněna rozsáhlá knihovna. Díky aktivitám jako např. vydávání Galerijních novin se OGV propojuje i s jinými institucionálními subjekty a zájmovými skupinami v kraji. Do budoucna se plánuje také rekonstrukce prostor, které mají návštěvníkovi nabídnout nejen možnost zde v rámci pravidelného programu aktivně strávit čas, ale i místo pro odpočinek a reflexi v podobě kavárny s čítárnou a hernou pro děti. Instituce používá i další strategie, jak umění učinit přirozenou součástí života návštěvníků: tou je například prodloužená otevírací doba nebo neděle bez vstupného. Na přehledném a informačně bohatém webu je k nalezení i heslo galerie: „OGV chce být místem, kam se každý bude rád vracet, s vědomím, že tu vždy nalezne něco, co mu za to bude stát.“ Svůj cíl, zdá se, galerie naplňuje všemi dostupnými prostředky.
2017
Václav Rabas - Václav Rabas a mýtus hnědé - Země, chléb a hmota na periferii avantgardy
Čestmír Kafka - X: Čestmír Kafka
2016
TIMO – Intimo
Jonáš Gruska (SK) - IGLOO 2 | Site Specific Resonances – Radiátory
Kurt Gebauer: Mužizmus
skupinová výstava - Na pomezí samoty / Frontiers of Solitude
2015
Michal Cáb, Marek Hlaváč – Množství
Marie Blabolilová – Rastry
skupinová výstava - Vesnice je svět
2014
Marius Kotrba – Živá hmota
skupinová výstava - Seno, sláma. Práce v krajině a přírodní procesy v umění
Seno, sláma. Práce v krajině a přírodní procesy v umění
2007
Soustředěný pohled. Grafika 60. let ze sbírek členských galerií Rady galerií České republiky
2006
Hory, skály, kameny
2001
Mezi tradicí a experimentem. Práce na papíře a s papírem v českém výtvarném umění 1939–1989 - skupinová výstava
2000
Alfa 2000 omega (skupinová výstava, 2000)
1999
Klub konkrétistů (po 30-ti letech)
Aleš Veselý: Obsese, Utopie, Realita
1995
Nová citlivost
Adriena Šimotová: O blízkém a vzdáleném
1994
Nová figurace
UB 12
1969
Phases
1968
Klub konkrétistů a hosté
1967
Fantazijní aspekty v současném českém umění
Konstruktivní tendence
1966
Obraz a písmo