Vladimír Turner je český umělec současné mladší generace. Jeho práce se dají rozdělit do tří základních oblastí: dokumentární film stojící na straně aktivismu, umění ve veřejném prostoru, které zahrnuje techniky performance, objektovou instalaci a intervenci a tvorba videí, v nichž se mísí záznam fyzické akce s abstrahovanými formami animace či video postprodukce. Jeho tvorba je do jisté míry ovlivněna vlastní autorskou historií, jejíž počátky sahají ke streetartu a graffiti, mezi jejichž stíny se kdysi ukrýval. Dosavadní vývoj Turnerova smýšlení by mohl znázornit složený výraz globální výtvarný aktivismus. Jako mnoho jiných umělců i Vladimír Turner se pohybuje na stále nových úsečkách mezi svou domovinou a řadou jiných zemí a měst, kam přijíždí dočasně tvořit. Substantivem aktivismus se tudíž spíše nežli politicky motivovanou existencí rozumí aktivita v podobě hravé akce, v zapojení centrálních sil chtění a vyjádření, a to kdekoliv a spontánně. Tvůrčí deskou a podkladem je mu především veřejný prostor (tzv. Public space). Vladimír Turner ve svých výstupech často uplatňuje hraniční posuny mezi legalitou a ilegalitou anebo alternativou. Běžně vkračuje z veřejného „neohraničeného“ prostoru do „ohraničeného“ prostoru galerie, kde v mediálně pestrém rámci prezentuje svou kreativitu z „vnějšího světa“ (například Dům z karet, 2010 nebo UFF z roku 2009). Jeho tvorba tyje z nesrovnalostí a paradoxů všední reality, které nejprve nachází jako náhodný chodec a divák. Následně, v součinnosti s manuálním přístupem, tyto aglomerace detailů reality přetváří. Jindy zas, s použitím kamery, zaznamenává pouze to, čeho je svědkem. Avšak svědkem, který již má svůj individuální koncept svědectví. Je zřejmé, že chce chápat realitu veřejného prostoru jako politický problém hodný od-politizování nebo v ambivalentním smyslu: požaduje spravedlnost depolitizace politiky. Příklad: „foucaultovská“ parafráze „Toto není politika“ je text uvozující onu Magrittovu dýmku a za ní hned „Toto není spravedlnost“ s příslovečnou fotografií policejního obušku. Někdy je autor sám v roli jakéhosi narušitele „zaběhaného řádu veřejných statků“ („Praktické využití“, performance inspirovaná sochami ve veřejném prostoru ve španělské Valencii z roku 2012, nebo Urbania Jones, tamtéž). Turnerova práce občas odkazuje na kritiku instituce umění nebo na roli „umělce ve věku postprodukce“. Z počátku jeho dosavadní tvorby pochází „re-make“ Baldessari vs. Turner. Vladimír Turner se v něm snaží překlopit původní dílo konceptualismu („I will not make any more boring art“z roku 1971) do skutečně nudného výsledku tohoto díla uplatněného současnými audiovizuálními prostředky. Podobně kousavý a nenechavý éthos odpovídá obecnému espritu Turnerovy práce, která se nudě zásadně vzpírá. Vždy je tu akce, hodně nástrojů, pestré barvy a nános vizuálního a objektového balastu kolem, jímž je největší zábava se „prosekat“ někam na demonstraci nebo k některé z periferních oblastí u dálnice. Bylo by malicherné pokoušet se o nějaké završení a zhodnocení práce takto mladého umělce. Bude tudíž dostačující ponechat vážnější analýzu ještě zrát spolu s „plodnými gesty“ Vladimíra Turnera, jak o sám tituluje jednu ze svých „venkovních“ sérií několika intervencí a objektů. Taktéž bude rozumné počkat, jestli tato pestrost politicko-aktivistických a esteticko-enviromentálních gest a her může dosáhnout ještě jiné, pokročilejší fáze.
Vladimír Turner (1986) graduated from the Film and TV School of the Academy of Performing Arts in Prague (FAMU) in audiovisual studies, then he studied at the Studio of Intermedia Confrontation at the Academy of Arts, Architecture and Design in Prague. He has been to study stays and residencies in Buenos Aires, Valencia, Nijmegen, Toulouse and Brisbane. In his works, he oscillates between documentary film, art in public space and activism. He does not perceive these fields as divided, trying to combine them within a whole he labels as active civic life. His works from around the world can be seen in the streets, on film screens and in galleries.
Studies:
2005-2009 Bca degree at Film and TV School of Academy of Performing Arts in Prague
Stipends:
2011 Supermedia studio, AAAD Federico Diaz's studio
2010-2011 Academy of Arts, Architecture and Design in Prague,
studio of Jiří David
2009-2010 residency at Academy of Arts, Architecture and Design in Prague
2008-2009 residency at Universidad de Cine, Buenos Aires, Argentina
Rezidencies:
2014 residency at Het Wilde Wetten Rotterdam
2013 residency at Office de la créativité Toulouse France
2012 residency at Universitat Polytecnica de Valencia(UPV), sculpture department, Spain
Awards:
PAF 2012 festival of animation, Honorable mention award- "Other visions" section(Enlightenment), Olomouc
Zlatý voči 2012(Merry-go-round and 33 Scalps awarded in experimental section)
Memefest 2012, awarded one of The best works in audiovisual category(Wonderland series), part of creative workshop at Qeensland university, Brisbane
Zootropio videoartfestival 2012 FLOW(best videoart image award), 33Scalps(best documentary concept award), Merry-go-round(documentary, overall best)Porto, Portugal
Memefest 2011 awarded one of The best works in art category (UFF)
Early Melons 2011 The best videoart award(Flow), Bratislava
Cinemaibuit 2011 Best documentary film(UFF), Nina Behar Award(UFF)
Famufest 2010, 1st prize - the best experimental movie(Flow), Prague 2010
Crossing Boundaries 2009 short film competition, 2nd prize in Czech section
iShorts short film competition, 1st place 26. 3. 2009, Prague
Zlatý voči 2009, 1 st price (Liberté)
Famufest 2008 1st price - the best editing (On Media Reality)
Feastivaly: Famufest Prague 2008 Zlatý voči Prague 2009 Crossing Boundaries short film competition 2009 iShorts short film competition Prague 2009 Videoart Festival Prague 2007 Festival Politické Písně Sokolov 2009 Chicago anarchist film festival 2009, 2010 35. Summer Film School Uherské Hradiště, 2009 MFDF Jihlava 2007/2008 Fresh Film Fest 2007-2010 Loop festival, Barcelona 2010 Famufest 2010, 1st price - the best experimental movie(Flow), Prague 2010 Early Melons, The best videoart award(Flow), Bratislava 2011 Memefest 2011, awarded one of The best works in art category (UFF), 2011 Cinemabuit, Best documentary film(UFF), Nina Behar Award(UFF) Perffusion festival, Strassbourg, France2011 Zootropio videoartfestival, FLOW(best videoart image award), 33Scalps(best documentary concept award), Merry-go-round(documentary, overall best)Porto, Portugal 2012 Živé město, Prague 2012 Off-format, Fotograf festival 2012(project "Enlightenment" with V. Fröhlich, O. Mladý, J. Šimánek), Prague 2012 Film Sokolov, lecture and presentation on a topic " Wrath in audiovisual art", Sokolov 2012 Memefest 2012, awarded one of The best works in audiovisual category(Wonderland series), part of creative workshop at Qeensland university, Brisbane 2012 Zlatý voči, 2012(Merry-go-round and 33 Scalps awarded in experimental section) PAF, festival of animation, Honorable mention award- "Other visions" section(Enlightenment), Olomouc 2012 Crosstalk videoart festival, Budapest , 2013 Werkleitz- Utopien Vermeiden Halle, 2013 IDFF Jihlava Official selection "Czech joy", Jihlava 2013 Antropofest Prague 2013 Delai Sam Summit Moscow 2014 Kinematografie: cinematography White- Black Film 29min, 2013 (script, director, dop, editing) GNWP distribution Memory of the future-occupy and be alive! 42min, 2013(script, dop) A2larm production Manual on how to create a terrorist 92min, 2010(script, dop) FAMU production FLOW 11min, 2010 (script, director, dop, editing, producer) Lunchmeat Festival 2010 (director, editing, Dop) Lunchmeat product Grolou, A Portrait 2010 (director, script, editing, producer) ion UFF 15min, 2009 (script, director, editing) Goethe Institute/ FAMU production On Media Reality 45min, 2008 (script, director, dop, editing) FAMU/ Ztohoven production Brát, muchlat, mačkat 15min, 2006 (script, director, dop, editing) FAMU production
Media: Indebted to intervene, profile in a book, Memefest and Griffith University, ISBN 978-1-922216-26-7, 2014 Film a doba(3- 4/2014), Směry pospolitosti- rozhovor, Eric Rosenzveig Český rozhlas(6. 2. 2014), rozhovor , Šimon Malý ČT Art: Průvan(21. 10. 2013) Televize jako výzva, Nový prostor(č. 424, 2013), Stačí si víc hrát- rozhovor, Zuzana Brodilová a Tomáš Havlín, A2(12/ 2013) Přizpůsobivost je nuda- rozhovor, Lukáš Rychetský, 2013 Obrazová příloha profile in a book collective, VŠUP, ISBN: 978-80-86863-71-9, 2013 CAS: co to je? profile in a book collective, NAMU, ISBN 978-80-7331-265-7, 2013 Fotograf magazine(č. 20) Dočasná autonomní zóna občana Turnera- profil, Alexandr Jančík 2012 Město=Médium profile in a book BigBoss a BU2R, ISBN: 978-80-903973-3-0, 2012 Streetosphere French videodocumentary series about urban art, 2012 ČT2: Pro(story): Načerno veřejně, 27. 12. 2011 Art and Agenda, profile with Ztohoven group in a book, ISBN 978-3-89955-342-0, 2011 Český rozhlas: Vltava(Mozaika- Radiogalerie, 26. 10. 2010), rozhovor, Roman Štětina, 2010 Pecha Kucha night Prague personal presentation, Prague, 2010 Umělec/ Artist(2/ 2009), profile in a magazine, Ivan Mečl, 2009 Cinepur profile in a magazine, 2009 Film a Doba(3- 4/ 2009), Dialog s městem dialog se společností,- rozhovor, Stanislav Ulver, 2009 Street art Praha profile in a photobook about Prague street- art, Arbor Vitae, 978-80-86300-99-3, 2006