Kombinovaná technika
220 x 220 cm
Rozměrný obraz střídmé šedomodré barevnosti jen s několika výraznějšími barevnými akcenty jiné, hlavně červené barvy. Malířské techniky a způsoby zpracování se střídají. Kresebný způsob malby je kombinován s uvolněnou malbou řídkou barvou, jež na mnoha místech stéká a v několika vrstvách se překrývá. Objevují se i plochy stříkané nebo místa malovaná hutnější barvou. V centrální části obrazu je umístěno množství poměrně malých figurek z umělé hmoty, jejichž plasticita vynikne teprve při pohledu z blízka. Figurky představují vojáky se zbraněmi, vojenská auta, tanky, děla apod. Milan Knížák postupuje obdobným způsobem i ve zbývajících dvou obrazech, rozdíly jsou hlavně v barevnosti a rozmístění figur. Obrazy jsou vytvářeny pro dva základní pohledy. Pro pohled z dálky, kdy vnímáme hlavně celkové barevné vyznění obrazu a kompozici barevných skvrn a pro pohled z blízka, kdy vnímáme jednotlivé figurky a jejich plasticitu. Jak vyplývá z názvu, dva pohledy jsou zároveň také dvě perspektivy pohledu: perspektiva pohledu "ze shora" a "perspektiva figur". Z této bližší "perspektivy figur" lze však jen zjistit, že se jedná o bitvu, nikoli další vzájemné vztahy mezi figurami, např. odlišit, kdo bojuje s kým a proti komu, smysl bitvy nám tak zůstává skryt. V dílech Milana Knížáka se v 90. letech objevují poměrně často témata nového počátku, stvoření nových forem existence (zvířata z instalace Nový ráj 1990-91, Tvorové letadla 1990-91, Mutanti 1991, v jistém smyslu i vojenská auta-hračky z instalace 1376-1382 1992). Zároveň se téma nového vzniku prolíná s tématem zbraní, boje, krutosti (série Ilustrace k nové bibli 1990), případně odcizení (Madona 1993). Vznikají objekty, jež ztělesňují toto prolínání (BMC 1992-94, tvorové z instalace Tvorové a tvorové trochu něžnější 1993-94). Do této bohatě strukturované a různorodým způsobem zpracované tematické řady patří i triptych A Bůh stvořil hmyz 1995. Text z podrobné dokumentace pro Sorosovo centrum současného umění, Mgr. Kamil Nábělek, Praha, 1996