About the project
CZEN
Artlist — Center for Contemporary Arts Prague

Clean Poetry

Author
Karel Adamus
Year
1970
Keywords
Technique and size

assemblage, soap, paper, 54 x 41 cm

About work

„Tvorba Karla Adamuse je od svého počátku (tj. od poloviny 60. let) spojena s poezií. Nejprve se pohyboval v jejích původních sémantických hranicích, později se ale stále častěji přesouval na pole poezie vizuální. Na přelomu 60. a 70. let tak vznikly jeho první Básně obrazy, v nichž pracoval se slovem ne jako s nositelem významu, ale jako s grafickým symbolem.“ Karel Adamus pracuje s tvořivými podněty každodennosti. Ve svých vizuálních básních ukazuje, jak se obyčejné předměty – jako třeba mýdla – mohou nenápadným umělcovým zásahem stát metaforou slovních významů. V jistém smyslu ilustruje Heideggerovu tezi, že všechna řeč, tedy včetně řeči věcí kolem nás, byla poezií, než slova a věci zevšedněly (M. Heidegger: Řeč).
Umělec a vizuální básník Karel Adamus nás k tomuto vnímání navrací: mýdla pokládá na černé pozadí a všednost tak při tom, touto změnou kontextu, povyšuje na poezii. Mýdlo přestává mít význam mycího prostředku a divák jej vnímá jako specifický objekt originální barvy a tvaru. Tato metoda, kdy umělec vyjevuje zvláštnost obyčejného, je typickou uměleckou strategií konceptuálních umělců 60. a 70. let. Stěžejní význam u těchto prací má také název, který bývá oním katalyzátorem náhlého uvědomění si konceptu díla, jež se často zakládá na slovní hříčce, paradoxu či tautologii.

Author of the annotation
František Fekete

Published
2019

Photo

Photo author: Jiří Šigut - CONCEPT
Center for Contemporary Arts Prague www.fcca.cz 2006–2024
Report a problem