Instalace:
Materiál: laminát, epoxidová barva
velikost Tvora i Tvora trochu něžnějšího je totožná: 108 x 95 x 28 cm
Instalace se skládá z šesti objektů, tří figur Tvorů a tří Tvorů trochu něžnějších. Figury leží proti sobě na zemi. Hlavní rysy Tvorů i Tvorů trochu něžnějších jsou stejné. Jejich těla jsou stejně velká, totožná je i tvář bez rysů obličeje. Figury mají stejný postoj, respektive stejnou pozici určenou ke střelbě. Jsou vyzbrojeny stejnými zbraněmi. Liší se jen barvou a prvky výstroje. Tvorové jsou černí, vybavení typickou vojenskou výstrojí: vojenskou přilbou a botami, řemením, lopatkou, plynovou maskou, granáty, taškou na zásobníky atp. Tvorové trochu něžnější jsou světle modří, z vojenské výstroje mají pouze vojenské boty a menší přilbu. Instalace Tvorové a tvorové trochu něžnější souvisí s mnoha díly Milana Knížáka té doby tématem i způsobem zpracování. Tvorové určení k boji se objevují v sérii BMC (1992-94), kde se vojenská funkce pojí s funkcí erotickou. Popisovaná instalace představuje jak tvory jednoznačněji vojensky zaměřené (Tvorové), tak tvory v jistém ohledu sofistikovanější (Tvorové trochu něžnější), jež v sobě ' spojují něžnost s krutostí. (Světle modrá barva je pro Knížáka barvou něžnosti, v tomto smyslu je užita např. v sérii Mutanti.) Podobně rozporné spojení se objevuje např. u ozbrojených trpaslíků. Po formální stránce čistoty zpracování souvisí tvorové z instalace např. s dílem Barbie (1994-95), Prvních dvanáct (1991-92) apod. Text z podrobné dokumentace pro Sorosovo centrum současného umění, Mgr. Kamil Nábělek, Praha, 1996