Série obrazů Proces pro tělo 1, Proces pro tělo 2
(roku 1982 vznikl text Proces pro tělo, roku 1985 stejnojmenný obraz)
Smíšená technika na nešepsovaném plátně
175 x 300 cm
Der Körper Prozess Proces pro tělo Die Beziehung zu etwas, was längst vergangen ist. Vztah k něčemu dávno minulému. Der Abdruck der Hand. Otisk ruky. Das Zittern des Augenlides. Chvění víček. Die rote Wand. Červená stěna. Langsam. Pomalu. (český text Procesu pro tělo není součástí obrazu) Obraz zachycuje dvě od sebe odvrácené figury v uvolněném a dynamickém pohybu (např. tanci, skoku nebo běhu). Dynamice figur odpovídá až skicovitá lehkost malířského pojetí. Figura ženských tvarů na levé straně obrazu je zachycena jakoby v běhu s pravou paží zvednutou a předsunutou před hlavu. Pravá figura mužských tvarů má více taneční, ne tak rozevlátý postoj s koncentrovanějšími pohyby. Podklad obrazu je ponechán bílý. Na zelené ploše levé figury jsou rozesety velké žluté skvrny, jež se přelévají i do prostoru mezi oběma figurami. Dvě žluté skvrny jsou i na ploše pravé figury, jedna na hlavě, druhá na hrudi. Vnitřní část pravé figury je modrá, vnější část trupu figury je růžová s červenou částí nadloktí a červeným předloktím. Vnější noha této figury je fialová s černými trojúhelníky. Obě figury se pokrčenýma nohama dotýkají v oblasti chodidel. Figura v pravé části obrazu směřuje paží k místu doteku chodidel, prostor takto uzavřený je vyplněn volně zpracovanou modrou malbou. V pravé části obrazové kompozice je německý text Procesu pro tělo. Text konceptuální akce, procesu určeného pro mysl, se tak v novém kontextu zapojuje do fungování obrazu. Spojením textu akce s malbou se vytváří nový významový celek. Obrazový prostor se prostřednictvím textu akce vztahuje i k prostoru mysli, čímž vzniká vlastní prostor uměleckého díla. Způsob obrazového ztvárnění samotného se rozvíjí v souvislosti díla Milana Knížáka s postavami ze série Šaty malované na tělo (70. léta) či s figurami ze série textilních asambláží Kill yourself & fly. (V této dokumentaci např. dílo Kill yourself & fly. 1968 - 1986.) Text z podrobné dokumentace pro Sorosovo centrum současného umění, Mgr. Kamil Nábělek, Praha, 1996