Kateřina Štenclová patří k několika málo českým umělcům, kteří se systematicky a téměř výhradně zabývají abstraktní malbou. Jejími hlavními výrazovým prostředky jsou čistá barva, vztahy geometrických a organických ploch, malířské gesto a tvar malířské podložky. Okrajově se dotkla i problematiky monochromní malby nebo vztahu malířství a architektury. Štenclová patří k umělecké generaci, ze které se prosadili především umělci sdružení do skupiny Tvrdohlaví. S některými z nich vystavovala na polooficiálních výstavách (Minulost a budoucnost ve Vinohradské tržnici). Od generačního, čistě mužského sdružení Tvrdohlavých se odlišuje nejen pohlavím, ale především tvorbou, která není českou variantou postmoderny. Hlásí se k modernistické malbě druhé poloviny dvacátého století a dále rozvíjí její podněty. Po expresívních počátcích z konce osmdesátých let, kdy hledala způsob, jak pomocí abstraktních barevných skvrn přenášet na plátno své emoce, se její malba zklidnila. Malířské gesto ztratilo kresebný charakter a od počátku devadesátých let pracuje převážně s velkými barevnými plochami čistých barev, které si někdy sama vytváří z práškových pigmentů. Výsledná barevná plocha má zvláštní „suchý“ a současně jemně lazurní charakter. Obrazy z devadesátých let nepracují s prostorovou iluzí, je v nich zdůrazněna objektovost závěsného obrazu. Její obrazy současně nemají symbolický program ani narativní obsah, což od počátku ztěžovalo jejich pochopení a přijetí českou uměleckou komunitou i kritikou. Průlomovou se pro Kateřinu Štenclovou stala její výstava v Nové síni v roce 1994. Představila zde sérii malířských pláten, na každém z nich byly pouze dva nebo tři rovnoběžné barevné pruhy. Obrazy byly instalovány v nepravidelné řadě vedle sebe a dohromady vytvářely jedinou malířskou instalaci, která reagovala a využívala architekturu výstavního prostoru. Experimenty se skladbou několika obrazů do jednoho obrazového celku vyvrcholily v cyklech Hranice události I a II. z let 1998-1999, který se dočkal neobvyklé reflexe v mezinárodním tisku (Artforum, Art in America). Na přelomu tisíciletí Štenclová opustila strohou geometrii a začala pracovat se vztahem kruhového malířského gesta a pravoúhlým formátem podložky, a současně se vztahem různých vrstev malby na sobě. Od roku 2005 používá širší a pružnější štětce, které v její nové práci zdůraznily kaligrafický charakter barevných stop. Touto technikou vzniká cyklus obrazů inspirovaný náhodnými barevnými skvrnami na igelitech, kterými jinak pokrývá podlahu ve svém ateliéru.
1982-88 Akademie výtvarných umění v Praze
Ceny a ocenění:
2003 vybrána jako nezávislý kvalifikovaný odborník v oboru Vizuální umění pro hodnocení projektů r. 2003 v rámci programu Kultura 2000, EU Evropská komise, Generální ředitelství pro výchovu a kulturu
1996 "Createur d'aujourd'hui" od Federation National de la Culture Francais decouvertes et selections du monde des arts plastiques
Granty a sympozia:
2009 Smalt Art Vítkovice 2009, Ostrava
2005 Art Bubec, Praha 5 Řeporyje
2004 Emaar International Art Symposium Dubai, Spojené arabské emiráty
1992 Program Artest, Kulturzentrum Scuol, Stiftung BINZ 39, Švýcarsko
1991 Mezinárodní symposium, Horn, Austria
1990 Aulum, Dánsko
Mezinárodní symposium, Pescantina, Itálie