Sochař, malíř a kreslíř je dnes považován za jednoho z nejvýraznějších příslušníků generace 80. let, svůj originální výraz si však našel až na začátku let 90. Ve své tvorbě je programovým tradicionalistou. Snaží se uchovat principy figurativní sochy jako fenoménu, který je nedílně spjat s dějinami evropské kultury. Jeho ateliér na Ostravské univerzitě je asi jediný v České republice, kde klasická figura není jen tradičním základem třírozměrného vyjádření, který studenti opouštějí tak rychle, jak jen to jde, ale je i úběžníkem, k němuž celé studium směřuje.
Přestože vystudoval v osmdesátých letech sochařství na pražské akademii, tehdy obvyklé dělení na vlastní tvorbu a školní machu se v jeho případě projevilo ve zvláštní dvojdomosti: na akademii dělal z povinnosti sochy a za svou hlavní aktivitu považoval malbu, kterou pravidelně vystavoval na Konfrontacích. K sochařství se pak vrátil až na konci akademie. Důležitým impulsem pro něj bylo setkání s Hanou Wichterlovou. Kotrba pro ni začal realizovat v definitivním materiálu její sochy. Právě Wichterlová mu vrátila víru v sochařství a také jej nasměrovala k vitálnímu principu, jak jej známe z jejích slavných soch Pupen, Pecka, Lusk či Jádro, kdy hmota sochy vzbuzuje dojem, že je prostoupena vnitřní organickou energií.
Už v prvních sochách z konce osmdesátých let se u Kotrby objevuje motiv krychle. Zprvu to byly postavy v expresivní stylizaci, jejichž prodloužené údy vymezovaly tvar kostky. O něco později větší či menší shluky drobných postaviček v různých pozicích, které s krychlí zápasí, snaží se s ní pohnout nebo ji pevně drží v poloze na zádech. Právě motiv svírání, těsného objímání všemi čtyřmi končetinami působí tak, že kostka tu není pouhé břemeno, ale svým způsobem s postavou splývá jako fatální zátěž.
Právě na motivu „zápasu s krychlí“ lze sledovat Kotrbovu cestu od existenciálních chmur k zmíněnému vitálnímu principu. 1992 je datována Kostka, kterou pavoukovitá postava ještě zcela „omotává“, o rok dříve však se objevuje Na šikmé ploše, kde už je modelace pevnější a zachycení pohybu důslednější. Člověk a krychle se oddělí - z krychle se stává předmět, vůči kterému se postava vztahuje svou fyzickou energií, až nakonec z Kotrbovy tvorby zcela mizí. Tělesnost se nadále projevuje ve formě erotického aktu, fyzického cvičení nebo prostého postoje, v němž byl pohyb zadržen.
Důležitým impulsem pro autorovu tvorbu byl půlroční pobyt v Holandsku (1992-1993), kde vytvořil důležité plastiky Velký okamžik, Koridor a Nabíječi. V jeho dalším vývoji pak vykrystalizovaly zhruba tři základní polohy. První představují sochy v "rourovité" stylizaci, končetiny často nabývají tvaru uzavřeného kruhu (Kroužkování, 2002). Vždy se jedná o kompozice tvořené několika postavami, kde tento princip umožňuje vyjádřit jejich těsné prolnutí v motivech rodiny či erotického aktu. Druhou polohou jsou robustní postavy, u nichž zůstala zachována válcovitá stylizace těla a končetin, ovšem chybí zde jejich protažení. Kromě témat uvedených výše se tu objevuje i cyklus katolických světců (Šimon a Matouš, 2002, Kryštof, 1998, Alžběta, 2002). A konečně třetí skupinu tvoří figury, v nichž při vší nadsazené robustnosti jsou zachovány fyziognomické rysy jako tvář, prsty atd. V tomto duchu vytvořil sérii drobnějších Cvičenců (2001) a vedle toho postavy svalnatých zápasníků, vytesaných z hořického pískovce, jejichž mohutná těla překypují vnitřní energií (Sedící, 2000, Stojící, 2001, Dřepící, 2002).
Marius Kotrba vytvořil mnoho soch pro veřejný prostor (tou největší je Kryštof nedaleko dálnice Brno – Olomouc, kde je umístěn coby patron poutníků), některá v rámci sochařských sympozií. Souběžně s hlavní sochařskou tvorbou se též intenzivně věnuje malbě a kresbě.
Vzdělání:
1981-1987 AVU v Praze, monumentální sochařství (prof. S. Hanzík, prof. M. Axman
1974-1978 SUPŠ v Uherském Hradišti, obor kamenosochařství (Jan Habarta, František Nikl)
Zaměstnání:
2009 profesor
1999 docent
1996 vedoucí ateliéru sochařství
Od 1995 pedagog na Ostravské univerzitě v Ostravě (nejdříve katedra výtvarné tvorby Pedagogické fakulty, pak Institut pro umělecká studia, dnes Fakulta umění)
1990-1993 AVU v Praze, asistent (ateliér H. Demartiniho)
Stipendia:
1992 - 1993 Akademie Minerva Groninghen (stáž v zimním semestru)
2008
taláry a insignie Ostravské univerzity v Ostravě
2005
Sv. Kryštof, Olomoucký dálniční obchvat (bronz)
2003
Pomník malíři M. Adámkovi, hřbitov Vsetín
Hlava lva (bronz), Lepper Mühle, Něměcko
2002
Sv. Elizabeth, Busech – Lepper Mühle, Něměcko
Socha pro Ostravu k novému století (bronz)
Dřepící, Topoľčany – Slovensko (hořický pískovec)
2001
Stojící, Lozorno – Slovensko (hořický pískovec)
2000
Sedící, Praha – Troja (hořický pískovec)
Beránek Boží, reliéf, Kaple sv. Ducha, Staré Zubří
1999
Svatá Hedvika, Biskupský úřad Ostrava (hořický pískovec)
Pomník Ludvíku Daňkovi, Valašské muzeum v přírodě Rožnov pod Radhoštěm (hořický pískovec)
Člověk, Obchodní soud Ostrava – Poruba, atrium, sochy do čtyř atrií, (hořický pískovec)
1997
Socha Oldřicha Nového, Pardubice, figura, místo umístění neznámo (bronz)
1995
Reliéfní stěna v Rodinné Škole, Valašské Meziříčí (kamenina)
Marius Kotrba. Katalog výstav v Galerii U Bílého jednorožce v Klatovech, DU Opava, KGVU Zlín a SGVU Náchod. Texty Ludvík Ševeček, Marcel Fišer, rozhovor s Mariusem Kotrbou vedli Ludvík Ševeček a Kateřina Vozárová. Klenová – Zlín – Náchod – Praha: Galerie Klatovy / Klenová - KGVU Zlín - SGVU Náchod – Arbor vitae 2002.
Fišer, Marcel: Marius Kotrba. Kryštof a Garino. Pars pro toto 10 – 11/2007, s. 14 – 17.
Může to být i v té soše. Se sochařem Mariusem Kotrbou hovoří Marcel Fišer. Revolver revue č. 46, 2001, s. 131 - 135.
Balabán, Jan: M. Kotrba zůstává věrný hmotnému gestu. Ateliér, 8/1999, s. 6.