Martin Zet nechává ve svých performancích, instalacích a akcích působit čas v jeho dvou základních rozměrech a významech: čas jako průběh, trvání a destrukce a čas jako stopa paměti či minulosti. V prvním případě je čas procesem, pohybem či proměnou, v druhém pak stavem, obrazem, reprezentací. Zet prošel sice klasickým sochařským studiem na AVU v Praze, nicméně se nespokojil s pojetím díla jako statickou jednotkou, nehybným výřezem. Naopak se přiklonil k takovému chápání artefaktu, které ho chápe jako neuzavřený, tekutý fragment. Realizace Martina Zeta mají často podobu metafory. Metafora odkazuje ke svému významu za pomoci podobnosti určitých viditelných rysů, především pak využívá možnosti vzájemného zastoupení blízkého a vzdáleného, známého a neznámého či konkrétního a abstraktního. Zetova akce Kresby mořem vyústila v sérii kreseb, které mají podobu přirozeného obrazu (physei eikones) či obrazu nestvořeného lidskou rukou (acheiropoieton). Tyto kresby vznikaly v přirozeném čase a rytmu pohybu moře. Několik ornamentálních linií a ploch zde zastupuje onen kosmický „dech“, v němž se odehrává transcendentální existence reality. Zetova performance Česká sbírka 20. století měla zdánlivě politický podtext (odehrávala se při příležitosti volby českého prezidenta v roce 1998). Skupina osob se převlékla za českého lva a demonstrovala s transparenty nesoucími podoby českých panovníků a prezidentů z minulého století. Na základě těchto portrétů pak vznikla univerzální podoba hlavy českého státu: počítačová montáž, v níž se sloučily rysy všech zastoupených panovníků a prezidentů. I tato akce však reflektovala především trvání, kontinuitu určitých stereotypů a práci paměti (jejímž neustálým souputníkem je zapomínání). Paměť zde byla reprezentována metaforou montáže či rozostření, v němž se ztrácejí přesné rysy a na místo informace nastupuje fantazie či halucinace.
vzdělání:
1986-1990
Střední průmyslová škola kamenická a sochařská v Hořicích
1979–1985
Akademie výtvarných umění, Praha (sochařství, ateliér Jiřího Bradáčka a ateliér Jana Hány)
praxe:
2010–2017
FaVU VUT v Brně, vedoucí Ateliéru video
1991–1993
Mezinárodní sympózium "Sýpka" Křešice (organizace)
architektonické realizace:
2014
Strom - zeď, dřevo, kov, beton, 3 x 1,8 x 0,7m, Babice
2012
Černá stavba, stavební materiály a tuš, 19 x 6 x 4 m, Horažďovice
2011
pamětní deska Andriji Mohorovičiče, bronz, Klementinum, Praha
2000
mobiliář (menza, ambon a sedílie) presbitéria kostela Nanebevzetí Panny Marie v Kladně, opuka
1989
kašna, žula, nerezová ocel, 3 x 3x 1,2m, stanice metra Skalka, Praha
1994
Očistné cvičení, mramorový monolit, 5,5m, stanice metra Stodůlky, Praha (znovu osazeno 2010)
http://martin-zet.com/cz/books.html
2017
Lidé, od kterých mi přišel spam
2007
Free Martin Zet!
Performace pro sebe
2009
Saluto Romano
2004
Los Artistas Unidos Jamás Serán Vencidos!
1999
Kresby mořem