V tvorbě Pavly Scerankové se můžeme setkat s několika zásadními momenty. Jedním z nich je její důraz na přímý fyzický vztah mezi objektem-sochou a jejím tvůrcem či uživatelem. U její starší tvorby má toto hledisko svá doslovná východiska v jejích videoperformancích, rozehrávajících hru těla-autorky a předmětů-aparátů (Nastěhování-vystěhování, 2007, Jdi pryč – vrať se, 2009). Výsledek této symbiózy je autorkou označen jako „video sculpture“. Mechanické aspekty lidské tělesnosti a autorkou zkonstruovaných kinetických předmětů (Pohybovadla 2007), odkazují k mechanice všedních předmětů kolem nás, jako je třeba nábytek.
Tato kinetická, prostorová i symbolická vazba posouvá logiku jejích, v novější tvorbě často se vyskytujících, zdánlivě neo-modernisticky působících artefaktů, do psychokinetické roviny ohledávání našeho bytí mezi předměty tohoto světa, což je další zásadní moment její tvorby. Její artefakty pocházející z vybavení domácnosti, jako je vysavač, porcelánová soška i jiné, jsou odkloněny od své všednosti tvárnými modifikacemi, posouvajícími jejich funkci z formálního, konstrukčního i kinetického hlediska (Visit Home, 2010). Předmětem této formální ale současně funkční hry, však můžou být i mnohem monumentálnější prvky, přesouvající její hru až do architektonického měřítka (Umzug, 2007, Otevřeno – zavřeno, 2008). V poslední době se v tvorbě autorky objevilo i silněji akcentované narativní hledisko, spojené mimo jiné i s genderovými otázkami (Woman on the moon, 2013).
Postupnou genezi autorčiny tvorby lze vnímat rovněž v kontextu jejích souputníků z Akademie výtvarných umění, jako je Eva Koťátková či Dominik Lang. Podobně jako u nich, lze i u Pavly Scerankové sledovat jistý vývoj od přímočařejší sebe-performativní tvorby a instalačních zásahů v duchu post-konceptuální tradice, směrem k sofistikovanější estetické hře reagující na aktuální trendy světového umění v analytických návratech k estetice sochařského objektu, jeho autonomie, subjektivizace apod. (Missing Chapter, 2012). Častým aspektem tvorby Pavly Scerankové je již zmíněné kinetické oživení sochařsky cítěného objektu. Tento moment, prostupující podstatnou částí jejího díla, lze spojit i s „animistickou“ otázkou řešenou v současné teorii umění, často právě ve vztahu k modernistickému dědictví, jehož vliv je v autorčině novější tvorbě nepřehlédnutelný. Pavla Sceranková svou tvorbou v českém prostředí artikuluje výraznou individuální pozici svou schopností spojit výtvarnou suverenitu objektu s dynamickou myšlenkou nastíněné situace.
Studium:
2011 dizertace v oboru Výtvarná tvorba na Akademii Výtvarných Umění v Praze
2000-2006 magisterské studium v oboru Intermediální tvorba na Akademii Výtvarných Umění v Praze (Prof. Miloš Šejn, Prof. Milan Knížák)
Stipendia:
2010 Visegrad Artist Residency Program / Studio of Young Artists Association, Budapest
2009 Cooperative Méduse in Quebec, Canada /Pépinières européennes pour jeunes artistes/
2006-2007 DAAD štipendium na UDK Berlin, Prof.Tony Cragg
2004 Erasmus štipendium - Gray School of Art Aberdeen, Škótsko
2002 Kunstlerwege štipendium - AKA Stuttgart, Nemecko
Ceny:
12.05.2009 Cena Václava Chada /V. Zlínský salon mladých/
18.05.2007 Cena Cyprián /Při príležitosti konania 1.ročníku bienále mladých umelcov v Trnave Skúter/
22.06.2006 Cena rektora AVU v Prahe
15.11.2002 Cena Jozefa Hlávky
Zálešák, Jan (ed.): Pavla Sceranková – katalog, OFF/FORMAT, Brno 2012
http://www.nekultura.cz/vytvarne-umeni-recenze/pavla-scerankova-das-spiel-war-gut.html
Reflex: http://www.reflex.cz/Clanek29577.html
Artalk.cz: http://artalkweb.wordpress.com/2009/07/27/tz-pavla-scerankova-2/
Sceranková, Pavla: Mysl bez obrazu (dizertační práce), 2012