Galerista Jiří Švestka (*1955) je zásadní osobností české porevoluční umělecké scény a s ní souvisejícího trhu s uměním. Těsně před založením své vlastní galerie v roce 1995 se do České republiky vrátil z Německa, kam roku 1981 po studiu Dějin umění a estetiky na Karlově univerzitě emigroval. V sousední zemi dosáhl značných úspěchů. Před svým návratem působil jako šéfkurátor nově otevřeného Kunstmusea Wolfsburg, přičemž na tuto pozici přešel z Kunstverein v Düsseldorfu, kde byl pět let ředitelem.
Svůj první galerijní prostor v Praze otevřel v takzvaném Mozarteu v Jungmannově ulici. Galerie se od počátku jasně profilovala jako privátní prodejní galerie západního střihu. Její náplní bylo zastupování umělců a jejich prezentace, cílem pak jejich zasazení do mezinárodního kontextu. Ve svém zaměření se logicky orientovala především na české umělce (dlouhodobá spolupráce probíhala například s Krištofem Kinterou, Kateřinou Vincourovou, Markétou Othovou anebo uměleckým duem Jiří Franta / David Böhm) a na umění středoevropského prostoru. Galerie také usilovala o to, přivést do Česka umění světové, a dát tak zdejšímu publiku možnost se s ním seznámit. Mezi zahraniční umělce, které představila, patřili Dan Graham, Doug Aitken, Robert Wilson, Siah Armajani, Ger van Elk, Juliao Sarmento, Juan Munoz, Robert Moskowitz, Jorg Immendorff, Ryan Mendoza, Tony Cragg a další.
Galerie Jiřího Švestky rychle získala mezinárodní věhlas a byla vybrána na mnoho významných veletrhů. Již v roce 2000 se objevila dokonce na Art Basel, který je považován za nejprestižnější veletrh svého druhu na světě. Opakovaně se účastnila i mnoha dalších důležitých veletrhů umění po celém světě, mezi jinými například TEFAF Maastricht, Art Basel Miami Beach, The Armory Show, Art Chicago, KIAF Seoul, Volta NYC, Volta Show Basel, Art Brussels, Art Cologne, FIAC Paris, Artissima Torino, Art Moscow, ARCO Madrid, VIENNAFAIR aj. V roce 2003 se galerie přestěhovala do nových prostor v Biskupském dvoře na Praze 1. Zde sídlila až do roku 2014, kdy byl Jiří Švestka nucen vyhlásit bankrot. Šlo o finální krok, jemuž předcházela doba nejistoty provázená zprávami o finančních problémech galerie.
V roce 2009 přidal Švestka ke své – v té době velice úspěšně fungující – pražské galerii další pobočku. Novou prostoru otevřel v Berlíně na Potsdamer Straße a ta zde fungovala až do počátku roku 2017. Tehdy se jí galerista rozhodl zavřít, aby se naplno věnoval své znovuobnovené pražské galerii. Berlínská galerie měla podobnou náplň jako ta pražská, věnovala se tedy prezentaci současných, převážně mladých umělců a více se zaměřovala na prostor centrální a východní Evropy. Za dobu fungování zde byli vystaveni například Miroslav Tichý, Leonid Tishkov, Jan Kotík nebo Georg Ettl, dále Sofie Švejdová, Jan Durina, Andrej Dubravský, Adéla Babanová či Mark Ther.
V květnu roku 2017 se v Praze otevřela nová Jiri Svestka Gallery. Její výstavní prostory i zázemí se tentokráte nacházejí na Janáčkově nábřeží. Jiří Švestka, nově vedený jako kurátor, nikoliv jako ředitel galerie (ředitelkou je Jana Smrčková), k zahájení činnosti uvedl následující (viz tisková zpráva k otevření galerie):
„Rozhodli jsme se pro v současnosti ve světě aktuální galerijní koncept, který poskytuje intimnější setkání s uměním. Galerie umístěná v činžovním domě má tři hlavní výstavní místnosti a je doplněná o malý depozitář a showroom. Chceme kromě klasických výstav organizovat i různá setkání, menší přednášky a výměnu zkušeností mezi sběrateli, galeristy a dalšími aktéry umělecké scény.“
Galerie Jiřího Švestky se významně zasadila o formování rostoucího uměleckého trhu v počátcích samostatné České republiky a Slovenska. Několik Švestkových bývalých spolupracovníků si později založilo vlastní galerii (například Lucie Drdová, Filip Polanský či Mikuláš Nevan). Krom prezentace současných umělců v hlavní prostoře lze v privátním zázemí nové galerie (depozitář a showroom) shlédnout i díla autorů předchozích generací, a to jak českých, tak i zahraničních. Mezi nimi jsou například Jan Kotík, Adriena Šimotová, Karel Malich, Otto Gutfreund a další.