Ačkoli architektura obklopuje každého z nás, nelze s jistotou tvrdit, že jsme ji schopni plnohodnotně a kontextuálně reflektovat a chápat její limity, možnosti, vztahy a cíle. Její vnímání a hodnocení se v očích mnohých často redukuje právě jen na utilitárnost a finanční náklady, které jsou s její realizací spojeny. V daleko menší míře se setkáváme s tím, že diskuse o ní obsahuje také odkazy na širší souvislosti, do nichž je třeba ji zapojovat a v nichž je nutně třeba ji vnímat. Architektura je významotvorná a hodnototvorná. Vytváří celky, navozuje vztahy, spoluurčuje sociální vazby, napomáhá ke zvyšování „kvality života“. Jednoduše řečeno – má zásadní podíl na spoluvytváření veřejného prostoru.
Architektura, urbanismus a téma veřejného prostoru jsou pro vědecké a popularizační úsilí Rostislava Koryčánka stěžejní. Ve svých knihách, statích a esejích, stejně jako v aktivním spolupodílnictví na založení a fungování časopisu Era 21 prezentujícího „architekturu v souvislostech společenských, kulturních, ekonomických, politických“, reflektuje veřejný prostor mnohem širším způsobem, než by se dalo v prvním plánu, v souvislosti s úzkou vazbou na brněnský městský organismus očekávat. A co je důležité – Rostislav Koryčánek není jen pasivním a nezúčastněným pozorovatelem, na proměně a kultivaci veřejného prostoru se také aktivně podílí. Pořádal a moderoval řadu Kulatých stolů o architektuře, organizoval rozličné semináře dotýkající se výše zmíněných fenoménů. Jeden z nich – „Nádraží je v centru“ – se kupříkladu věnoval ožehavému tématu urbanismu současného Brna a jeho možné zásadní proměny v souvislosti s přesunem místního hlavního vlakového nádraží. V době, kdy působil jako ředitel brněnského Domu umění (2007–2012), opakovaně organizoval přehlídku sochařských realizací v centru Brna Sochy v ulicích, jež jakoby měla být praktickým dokladem jeho názorů formulovaných v článku „Meze urbanismu“ pro časopis Host, v němž kromě jiného uvádí: „Recesisticky míněné události, stejně jako intervence do veřejného prostoru s ryze uměleckým záměrem posouvají hranice očekávatelného a motivují k rozšíření rejstříku městského projevu.“
Stal se rovněž iniciátorem a vůdčí osobností projektu Brněnské architektonické stezky / Brněnský architektonický manuál, jehož smyslem je poskytnout informace zájemcům o brněnskou architekturu, a to jak formou volně přístupné internetové databáze, tak i tištěnými mapovými podklady s vyznačením několika okruhů, které zájemcům umožňují seznámit se s brněnskou architekturou vzniklou v letech 1918–1945. Cílem Manuálu je tedy prezentace architektury v jejích časových a dějinných vrstvách, stejně jako kultivace smyslu pro fenomény významů a symbolů. Ty jsou slovy R. Koryčánka právě v centru města navrstveny tak, že symbolická a vztahová rovina je v něm natolik silná, že ani zcizení veřejného prostoru a jeho přesunutí do nákupních center nakonec nemůže vést k tomu, aby centrum (Brna) přestalo platit za kritérium důležitosti a významu (blíže viz „Meze urbanismu“).
Rostislav Koryčánek se výraznou měrou zapsal i do zprostředkování dalších oblastí výtvarného umění. Jako ředitel brněnského Domu umění, přes klesající rozpočet instituce a rostoucí konflikty se zřizovatelem, opakovaně organizoval nejen již zmíněný festival Sochy v ulicích, ale inicioval i řadu výstav, které vzbudily nemalou pozornost. Zmínit lze v této souvislosti například projekt Formáty transformace (2009), výstavu Signály z neznáma (2012) dokumentující vývoj české komiksové scény nebo prezentaci fotografií Joela-Petera Witkina (2010), jež byla součástí projektu Decadence Now.
Za Koryčánkova působení prošel dům umění rekonstrukcí a získal i nové logo, jehož autory jsou Robert Jansa a Petr Bosák. Právě logo brněnského domu umění je podle mého názoru jakýmsi symbolickým vyjádřením Koryčánkova pohledu na to, jak s jednotlivými oblastmi umění pracovat. Je jiné, nabourává vžité představy o tom, jak by tato grafická značka měla vypadat. Je netradiční, nestálé a proměnlivé, a přitom mu zůstává ona podstatná vlastnost, jež má logo mít, tj. označovat a jednoznačně určovat instituci, k níž se vztahuje. Tak, jak se barevně i tvarově proměňuje logo Domu umění v Brně, tak proměnlivá a inspirativní, pro některé možná i kontroverzní a provokativní, je Koryčánkova schopnost nahlédnout a prezentovat objekty svého zájmu tak, aby rozrušil zvykově petrifikované struktury vnímání těchto fenoménů. Fenoménů, jež má každý obyvatel, návštěvník, turista, ale často i architekt, urbanista či lokální politik před očima, ale věnuje jim minimum pozornosti často právě proto, že je zvyklý dívat se na ně ulehčujícím naučeným pohledem.
Pro Koryčánka není město jen prostým součtem budov, náměstí a ulic. Je pro něj především složitou znakovou strukturou, jež sděluje mnohé o tom, co je, co není a co by měl být žitý veřejný prostor. Myslím si, že svému naturelu zůstává Rostislav Koryčánek věrný i na svém současném pracovišti – v Moravské galerii v Brně, kde působí jako vedoucí Metodického centra CENS (Centrum nových strategií muzejní prezentace).
2011
měsíční studijní pobyt v muzeích a galeriích v USA v rámci amerického vládního programu
2005
měsíční studijní pobyt veŠvýcarsku s podporounadace ProHelvetia
2002
Cena Raymonda Rehnicera (nejlepší kritický text v oblasti architektury)
2001–2002
doktorandské studium na Semináři dějin umění FF MU v Brně
1996–2001
studium oboru sociologie na Fakultě sociálních studií MU v Brně
(1998: bakalářská práce „Přístupy návštěvníků Galerie Rudolfinum v Praze a Domu umění v Brně k současnému výtvarnému umění“; 2001: diplomová práce „Město jako ideální krajina nacionalismu“)
1993–2000
studium Semináře dějin umění na Filozofické fakultě MU v Brně
(1997: bakalářská práce „Poutní kaple svaté Barbory u Buchlova“; 2000: diplomová práce „Monumentální tendence v brněnské architektuře 20. let 20. století. Čas vyrovnání.“)
2014– dosud
Moravská galerie v Brně, kurátor a vedoucího Metodického centra CENS (Centrum nových strategií muzejní prezentace).
2013–2014 Dům umění města Brna - manager projektu "Brněnské architektonické stezky"
2007–2012
ředitel Domu umění města Brna
2002–2005
šéfredaktor časopisu Era 21
2001
založení architektonického časopisu Era 21 v rámci vydavatelství ERA v Brně
Členství v redakčních radách:
od 2013
Smart Cities
od 2010
Bulletin Moravské galerie v Brně
od 2005
Era 21
Vědecké a umělecké rady:
od 2011
Umělecká rada FaVU VUT v Brně
2009–2013
Vědecká a umělecká rada FMK UTB ve Zlíně
2008–2013
Vědecká rada VUT v Brně
Odborné komise:
2013–2015
odborný člen hodnotící komise pro hodnocení žádostí o dotace typu B v oblasti kultury na Magistrátu města Brna
od 2013
certifikátor RUV
2008–2013
Poradní komise ministra kultury pro otázky galerií zřizovaných MK
2008–2012
člen Rady Programu poskytování příspěvků na tvůrčí nebo studijní účely pro oblast výtvarného umění, architektury, designu a užitých umění při Ministerstvu kultury ČR
Kurátorské projekty (výběr):
2015
Zen Plzeň
2014
Panoptikon, Studios Karlín Praha
2013
SKOK! Tales of (y)ours City, Spinnerei Lipsko
Reading the Cities, Dům umění města Brna
2011
Útroby architektury, Dům umění města Brna
2010
Take Nord Shape, Dům umění města Brna
2009
Sochy v ulicích / Brno Art Open 2009
Formáty transformace, Dům umění města Brna
2008
Sochy v ulicích / Brno Art Open 2008
Generace +, ve spolupráci s CCEA v Praze
Chrobák, Ondřej, Koryčánek, Rostislav a Vaněk, Martin. Jak se dělá galerie. 1. vydání. V Brně: Moravská galerie v Brně, 2016. 61 stran. ISBN 978-80-7027-303-6.
Olgoj Chorchoj, Hubatová-Vacková, Lada, ed. a Koryčánek, Rostislav, ed. OCH!: Olgoj Chorchoj: logic of emotion. First edition. Brno: Moravská galerie, 2016. 249 stran. ISBN 978-80-7027-302-9.
Kraus, David. V hlavě architekta - Kraus, Sládeček = In the head of the architect - Kraus, Sládeček. Vydání první. Brno: Dům umění města Brna, [2016]. 26 nečíslovaných stran. ISBN 978-80-7009-172-2.
Velčovský, Maxim, Velčovský, Maxim a Wohlmuth, Radek. Maxim Velčovský. Vše za 39: 11/3-22/5 2016 = Maxim Velčovský. Everything by 39. Brno: Moravská galerie, 2016. 1 složený list.
Koryčánek, Rostislav et al. Postavit domy nestačí: vizuální kultura a veřejný prostor města Brna v období po druhé světové válce. Překlad Radek Šimek a Petra Koryčánková. Brno: Vysoké učení technické v Brně, Fakulta výtvarných umění, 2015. 192 stran. ISBN 978-80-214-5301-2.
Horký, Jan. 7: Kubík, Horký, Nasadil, Stratil, Šmídek, Vlach, Žalský. Praha: MAKE*detail, 2015. 154 stran v různém stránkování. ISBN 978-80-905903-3-5.
Koryčánek, Rostislav et al. Löw-Beer, Jurkovič, Stiassni, Tugendhat: brněnské vilové kvarteto. Brno: Muzeum města Brna pro statutární město Brno a Jihomoravský kraj ve spolupráci s Domem umění města Brna, Moravskou galerií v Brně, Muzeem Brněnska a Národním památkovým ústavem, 2015. 47 stran. Edice publikací SDC-VT; 08. ISBN 978-80-86549-26-2.
Koryčánek, Rostislav et al. Na prahu zítřka: brněnská architektura a vizuální kultura odbobí socialismu = On the threshold of tomorrow: architecture and visual culture in Brno during the communist era. Vydání první. Brno: Vysoké učení technické v Brně, Fakulta výtvarných umění, 2014. 341 stran. ISBN 978-80-214-5092-9.
Hájek, Václav et al. Houser. [Česko: s.n.], ©2014. [152] s. ISBN 978-80-260-5769-7.
Fekar, Miloslav. Mezi. Vyd. 1. Brno: Pixl-e, 2014. [120] s. ISBN 978-80-905021-1-6.
Baťova města: Dům umění města Brna, Malinovského nám. 2, Brno 29.3.-19.5.2013: Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně, budova 14, Vavrečkova, Zlín 13.11.2013-2.2.2014. Brno: Dům umění města Brna, [2013]. 8 nečíslovaných stran.
Slavíček, Lubomír, ed. a Vránová, Jana, ed. 100 let Domu umění města Brna: 1910-2010: [14.12.2010-13.02.2011, Dům umění, Dům pánů z Kunštátu]. Brno: Dům umění města Brna, ©2010. 295 s. ISBN 978-80-7009-159-3.
Hubatka, František a Koryčánek, Rostislav, ed. Obrazy: František Hubatka - Oboustranná šelma. Vyd. 1. [Brno]: Masarykova univerzita, 2010. 64 s. Srdeční výdej; sv. 8. ISBN 978-80-210-5191-1.
Formáty transformace 89-09: sedm pohledů na novou českou a slovenskou identitu: 17.11.09-17.01.10. Brno: Dům umění města Brna, ©2009. 267 s. ISBN 978-80-7009-157-9.
Sochy v ulicích. 3, Instalace přehlídky, sochy v ulicích, autorské komentáře = Sculptures in the streets. 3, Exhibition installation, sculptures in the streets, artists' notes. Brno: Dům umění města Brna, ©2008. 59 s.
Projektil Architekti. Projektil 2002/2008: Roman Brychta, Adam Halíř, Ondřej Hofmeister, Petr Lešek. V Praze: GJF, 2008. 306 s. ISBN 978-80-254-3486-4.
Koryčánek, Rostislav. Domy z meziprostoru = Buildings from in-between: Josef Pleskot, AP atelier. Praha: Galerie Zdeněk Sklenář, 2007. 359 s. ISBN 978-80-903996-1-7.
Koryčánek, Rostislav. Česká architektura v německém Brně: město jako ideální krajina nacionalismu. 1. vyd. Brno: ERA, 2003. 248 s. ISBN 80-86517-31-4.
Moravská galerie a Koryčánek, Rostislav. Sociologické šetření návštěvníků Moravské galerie: demografický rozbor, analýza informačních zdrojů a zájmu o výstavní a doprovodné akce Moravské galerie. Brno: Moravská galerie, 1999. 44 s., příl.