O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Tomáš Pospěch

Jméno
Tomáš
Příjmení
Pospěch
Narozen/a
1974
Místo narození
Hranice na Moravě
Působiště
Praha
Web
www.pospech.com,
https://www.artlist.cz/teoretici/tomas-pospech-108443/
Klíčová slova
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Tomáš Pospěch je český fotograf, teoretik, pedagog a kurátor, jehož všestranné aktivity na poli fotografie a výtvarného umění přesahují do publicistické a nakladatelské činnosti (nakladatelství PositiF). Ve svých dokumentárních fotografických projektech dlouhodobě zkoumá socio-kulturní otázky spjaté s tématem češství s přesahem do konceptuálních až subjektivně-meditativních poloh.

 

Klíčovou roli v tomto zkoumání zaujímá ucelená vizuální studie podstaty českého národa nazvaná jednoduše Češství (2004–2014). Nekomplikované fotografie zachycují jádro toho, co je nám důvěrné známé a každodenně nás obklopuje, ačkoli v prostředí velkých měst pomalu mizí  –  vidíme turka naservírovaného do skla na umělohmotném ubruse (Bez názvu, 2014), řízky v ubrousku, koblihy a kakao, šumperák, venkovské fotbalisty (Bez názvu, 2008), chaty, hasiče (...). Mezi zachycenými protagonisty lze vysledovat zažité vzorce oblékání i dekorování, které, byť mnohdy působí jako z minulého století (Bez názvu, 2014), autor nijak kriticky nehodnotí. Deset let trvající projekt zároveň zosobňuje esenci všech dalších Pospěchových cyklů – ať už vznikly paralelně s Češstvím, posléze nebo dříve. 

 

Zájem o české prostředí se v raných souborech ukazuje z klasicky dokumentárního hlediska – v černobílých cyklech s geometrizující kompozicí mapuje autor každodenní život obyvatel specifického regionu Hlučínska (Pomezí, 1994–1997; cyklus vznikl ze skupinového dokumentárního projektu Lidé Hlučínska 90. let 20. století) nebo fotografuje proměny republiky po roce 1989 v uzavřených komunitách vesnic, malých měst, klášterů a věznic (Ostrovy, 1996–2002). Snímky působí jako obecné symboly běžného života, k nimž se lze snadno vztáhnout – postarší dvojice rozmlouvá mezi pluhařským náčiním na poli (Bez názvu, 1994–1997), vrásčité ruce drží otěže koní míjejících pár procházejících se důchodkyň (Bez názvu, 1994–1997). První barevný soubor Look at the Future (2001–2006) sleduje vstup globální firemní kultury nadnárodních společností na tuzemský trh.

 

Pospěchovo tíhnutí ke konceptuálnějším přístupům, patrné již v souboru z devadesátých let Domácí práce (1994–1999), se plně formuje v cyklu Krajinky.jpg (2002–2005), kde autor tradičními postupy (velkoformátovým fotoaparátem) pořizuje snímky obrazovky svého počítače s krajinářskými výjevy z rozehraných počítačových her, jež ve výsledných kontaktech referují k české krajinářské tradici Josefa Sudka a Jana Reicha. Odkazování se k tuzemským fotografům není v Pospěchově díle ostatně výjimkou – Domácí práce (1994–1999) přeinterpretovávají dílo Jana Svobody, Bezúčelná procházka (2004–2008) si přímo vypůjčuje název od experimentálního filmaře a fotografa Alexandra Hackenschmieda.

 

Zmíněné projekty, až na výjimky vznikající souběžně, jsou také součástí série několika cyklů pohrávajících si s kontextuálními odkazy na vizuální strategie krajinářské fotografie. Typicky českému tématu fotbalu se věnují Bezúčelná procházka a Taken Off (2005–2010). Třebaže se jedná o sportovní žánr, Pospěch zřetelně narušuje jeho koncepci – snímky místo zpocených těl v běhu zachycují takřka až meditativní, nadčasové krajiny vesnických fotbalových hřišť (Bez názvu, 2010), osamocené skupinky hráčů vyčkávající na okraji periferie (Bez názvu, 2008) nebo členy týmu snažící se vylovit z vody zakopnutý míč, jenž na snímcích ani jednou nespatříme (Bez názvu, 2008). 

 

Podobně na stereotypy zobrazování reaguje soubor Majitelé hradů (2004–2005), kde je pro změnu zpochybňována konvence fotografování památek a architektury. Rozsáhlý fotografický cyklus se zaměřuje na osobitý český fenomén: vytváření zahradních modelů skutečných i imaginárních hradů a zámků. Pospěch portrétuje majitele hrdě prezentující své výtvory (Jevišovice, 2004) a všímá si vztahu těchto staveb k jejich vlastníkům i k původním předobrazům tak, jak je můžeme vidět ve vlastivědných publikacích. Výsledek působí groteskně, jako směs patriotismu a příznačně českého domácího kutilství (Bouzov, 2004). Lidovými představami o moderní architektuře se pak zabývá fotografická studie Mizení plánu (Šumperák) (20132016) sledující takzvané „šumperáky“, nejrozšířenější typ domu u nás, ve snaze najít jeho originál skrze laboratorně standardizované snímky jeho nejrůznějších variací (Bez názvu, 2013–2016).

 

Posledním uceleným souborem Zemědělské práce (Agrokombinát Slušovice) (2009–2017) se autor cyklicky vrací na počátek své tvorby, kdy přeinterpretovával dílo Jana Svobody; apropriuje archivní materiál bývalého JZD a využívá přitom postupů obvyklých v zemědělství – nalezené snímky jsou vytrhávány z původních kontextů, graficky ošetřovány a roubovány na autorské fotografie pořízené v bezprostřední návaznosti na archiv (Agronom, 2009–2017). Projekt se snaží zrekonstruovat ideály a typické činnosti ze socialistického Československa osmdesátých let; novým kontextem však poukazuje na vizuální strategie propagační fotografie.

 

Do fotografické tvorby Tomáše Pospěcha se nevyhnutelně promítá jeho kunsthistorická a teoretická zkušenost. Ať už na zahradních modelech hradů a zámků sleduje konvence fotografování architektury a památek nebo si pohrává se stereotypy sportovní fotografie na příkladu venkovského fotbalu, dotýká se zároveň také témat neodmyslitelně spjatých s typicky českými fenomény. Jeho fotografie nicméně nehodnotí, nekomentují, pouze si všímají. Hranice mezi pozitivním a méně lichotivým bývá koneckonců často tenká a pověstná česká šetrnost a kutilství se může snadno změnit v to, čemu v eufemismu neřekneme jinak než malost.

Autor/ka anotace
Edita Kubištová / Liessner

Publikováno
2020

Autor je všestrannou kulturní osobností, je činný jako umělecký fotograf, pedagog, kurátor, teoretik, kritik a publicista v oblasti fotografie, výtvarného umění a dějin architektury. Svou vlastní fotografickou tvorbu kontinuálně rozvíjí od roku 1994, kdy začíná vytvářet minimalizující zátiší na kontakty 18 x 24 cm. Jeho tvůrčí fotografickou činnost provázejí na jejím začátku komorní happeningy. Tomáš Pospěch je ale znám především jako fotograf dokumentární, oscilující na hraně sociálního a subjektivního dokumentu. Byl iniciátorem i účastníkem několika skupinových dokumentárních projektů, které mapovaly každodenní život obyvatel českých a moravských regionů (Lidé Hlučínska, Zlín a jeho lidé, Fotografie české společnosti, Hranicko...). Jeho snímky ale namísto tradičně komponovaných vesnických výjevů s přesahy k žánrovosti svou geometrizující kompozicí velice často vytvářejí rámec pro vyprázdněné krajinné prostory s náznaky a symboly, příznačné spíš pro subjektivní polohy dokumentu. Odlidštěnost prostor a chlad pracovního prostředí velké korporace evokuje autor v barevném subjektivním dokumentárním cyklu o globální firemní kultuře nadnárodní společnosti LG Philips Displays.

 

V posledních letech Tomáš Pospěch svoji tvůrčí činnost obohacuje i o konceptuálnější přístupy. Jeho černo-bílý soubor Krajinky.jpg vznikl jako pokus o analýzu fotografického žánru a také vztahu mezi analogovou a digitální podobou média. Zářící obrazovku svého notebooku s „krajinářskými“ výjevy rozehraných počítačových her fotografuje klasickým způsobem velkoformátovým aparátem. Výsledné kontaktní fotografie připomínající ku příkladu krajinářskou tvorbu J. Sudka, kterých předlohu často velice těžce dekódovat, tak tvořivě spouštějí proud úvah o podstatě a sdělení fotografického obrazu. Vztah vnější reality a způsobu jejího zobrazování je koneckonců i předmětem Pospěchova teoretického zájmu, kterým je mezi jiným i současná dokumentární fotografie.

Autor/ka anotace
Lucia L. Fišerová

Publikováno
2010

Profesní životopis

Studium:

2008–2013 ITF, doktorandské studium Slezská univerzita, Opava
2012 Stáž na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, Ateliér intermediální konfrontace, Jiří David
1995–1999 Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, Dějiny umění 
1992–1995 Filozofická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Dějiny a teorie umění
1992–1998 Institut tvůrčí fotografie Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity v Opavě, Fotografie
1991–1993 Lidová konzervatoř v Ostravě, obor výtvarná fotografie (u Bořka Sousedíka)

Ocenění:

2006     
YPU, finalista evropské ceny
Sittcomm Award 2006

2005     
Frame005, 2. cena, kategorie: Komunikace

2001     
Talentinum 01. Čestné uznání, České centrum fotografie, Praha.

1999     
2. cena v novinářské soutěži Czech Press Photo, kategorie reportáž-série.

1996     
Nová jména PHP (dokument)
Nová jména PHP (výtvarná část)

Členství ve skupinách nezařazených do databáze
od 2003 FotoFórum (dříve Pražský dům fotografie), 2004–2006 člen správní rady
od 2003 Občanské sdružení ArchiF
Sdružení výtvarných kritiků a teoretiků
MIMO, sdružení pro umění a fotografii

Výstavy

Samostatné výstavy
2019
Češství, Galerie Fotografic, Praha

2017
Šumperák, Vi per Gallery, Praha

2016
Agricultural Works, Fiducia Gallery, Ostrava
Agricultural Works, Campus Gallery, Košice

2015
Solar City, Galerie Školská, Praha

2014
Castle Owners, Kaunas Photo Days, Kaunas (Litva)

2013
Curatorial Work/Reloaded, Atelier Josef Sudek, Praha

2012
Look at the Future, International Photo Festival GRID, Apeldoorn (Holandsko)

2010
Bezúčelná procházka, komunikační prostor Školská 28, Praha

2009
Common Land, Galerie auf der Pawlatsche, Vídeň

2008
Bezúčelná procházka, Galerie Artistů, Brno
Zátiší, Galerie MK, Pardubice
Common Land, Galerie 4, Cheb

2007
Look at the Future, Photofestiwal Transfotografia, Gdańsk (Polsko)
Krajinky.jpg, VI. mezinárodní fotografický festival, Lodź (Polsko)

2006
Czech Landscape, Galerie Imax, Budapešť
Look at the Future, House of Art, Opava
Krajinky.jpg, VŠUP Gallery, Praha

2005
Krajinky.jpg, Galerie Fiducia, Ostrava
Look at the Future, Fotofestiwal, Lodź (Polsko)

2004
Look at the Future, Kaunas Photo Days, Kaunas (Litva)
Amor fati, Malá galerie České spořitelny, Kladno
Kaunas (Litva), Kaunas Photo Days (fotografický festival), Look at the Future

2003
Bialysztok (Polsko), Ostrovy

2002
Hranice, „ohraničení“. Momentky z Hranic z let 1996 – 2002. Galerie Synagoga, Městské muzeum a galerie. 19. 6. – 4. 8. 2002.

2001
Voorburg (Holandsko). „hranice“, Městská knihovna, 24. 8. – 20. 9.
Hranice, Lidé v obraze, Zámek, 12. 9. – 12. 10.

2000
Liberec, Galerie Malá výstavní síň, „Ostrovy“, 26. 1. – 15. 2.
Brno, Galerie Foma, „Ostrovy“, 5. 6. – 30. 6.
Ústí nad Labem, Rok 1997, Okresní knihovna.
Olomouc, Ostrovy, Muzeum hudby, 14. 12. 2000 – 10. 1. 2001.

1999
Krnov, Galerie „Na schodech“, Pomezí – Lidé Hlučínska 90. let 20. století“.
Hranice, Městské muzeum a galerie v Hranicích, Gotický sál - Stará radnice, „Ostrovy“, (s Jarmilou Šimáňovou), 20. 11. – 3. 1. 2000.

1998
Brno, 7. 4. - 30. 4., Tomáš Pospěch - Zátiší, Moravská galerie, Místodržitelský palác.
Rožnov pod Radhoštěm, 5. 12. - 15. 1. - galerie MK, "Zátiší 1994 - 1998".

1997
Ostrava, „Dilema věcí“, 3. 4. – 31. 4. s Milanem Knížetem), Divadlo Jiřího Myrona.
Opava, „Dilema věcí“, 4. 5. - 31. 5., Kabinet fotografie Slezského zemského muzea, repríza výstavy z Divadla Jiřího Myrona v Ostravě.
Praha, 4. 8. - 30. 8., Galerie Velryba při PHP, Pomezí - Lidé Hlučínska 90. let 20. století.

1995
Hranice, „Tomáš Pospěch – Fotografie“, 13. 6. - 2. 7., Gotický sál radnice, Městské muzeum v Hranicích.
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2015
From the Floor, Emil Filla Gallery, Ústí nad Labem

2014
Greetings to Belarus 2, (project Where is my Home), ACEC, Minsk and Vitebsk (Bělorusko)
Generation´74. Kaunas Photo Days, Kaunas (Litva)
Heimat? Osteuropa in der zeitgenössischen Fotografie. Kunstforum Ostdeutsche Galerie, Regensburg (Německo)

2012
Back to the Roots, 5th Central and Eastern European Film Festival, Lucembursko
Civil Ilusion, Museum of Art, Olomouc

2010
Praha, L.A.F., Francouzský institut.
Bratislava, Taken Off, Středoevropský dům fotografie

2009
Bonn, Czech Photography of the 20th Century, Kunsthalle, Německo.
Essen, Last&Lost, Zeche Zollverein Schacht, Německo.
Praha, Urbanity, Twenty Years Later, Kampa, reprízy: Vídeň, Budapešť, Bratislava, Varšava, Berlín, Ljubljana, Brno.
Lille, Projet Frontieres, Transphotographiques.
Praha, L.A.F., Žofín, Fórum 2000.

2008
Neu-Ulm, Last&Lost, Edwin-Scharff-Haus, Německo.
Halle, Last&Lost, Agricultural institute, Německo.
Opava, Opava, Dům umění.
Brno, Milan u Evžena, Galerie Artistů.
Bruntál, Magie české fotografie, Muzeum v Bruntále, zámek Bruntál.
Reggio Emilia, The core of Industry, Photofestival Fotografia Europea, Itálie.
Potsdam, Last&Lost, European Month of Photography in Berlin, Německo.
Praha, Czech Press Photo, Staroměstská radnice.

2007
Magdeburg, Last&Lost, Magdeburg, Německo.
Berlín, Institut tvůrčí fotografie FPF SU v Opavě, Fotogalerie.
Lodź, Prestrzeine. Mezinárodní fotografický projekt, Art Lodz Center, Polsko.
Brno, FRAME007, Dům umění.

2006
České Budějovice, Frame 005, Galerie Měsíc ve dne.
Opava, Absolventi, Dům umění v Opavě.
Bratislava, Frame 005, Středoevropský dům fotografie.
Ostrava, Frame 005, Galerie Fiducia.
Mnichov, Last&Lost, Literaturhaus, březen 2006, reprízy: Berlín, Neuenkirchen, Lausanne.
Opava, Absolventi (ITF FPF SU v Opavě), Dům umění.
Uherské Hradiště, Krajina v tvorbě pedagogů ITF, Letní filmová škola, Kino Hvězda.

2005
Lodź (Polsko), Marginální architektura, IV. Mezinárodní fotografický festival.
Praha, Česká fotografie 20. století, Galerie hlavního města Prahy, Městská knihovna.
Hranice, Architektura bez architektů, Galerie Synagoga, Městské muzeum a galerie v Hranicích, 9. září – 23. října 2005.
Praha, Czech Press Photo, 14. 11. – 2005, Křížová chodba Staroměstské radnice.
Brno, Frame 005, 12. 12. – 2005, Místodržitelský palác, Moravská galerie

2004
Moskva – Město v současné české dokumentární fotografii. Měsíc fotografie v Moskvě, duben.
Poznaň, Fotogaleria „pf“, Centrum Kultury „Zamek“, Diplomové a klauzurní práce 1998 – 2003. Institut tvůrčí fotografie FPF SU v Opavě.
Cheb, G4, Diplomové a klauzurní práce 1998 – 2003. Institut tvůrčí fotografie FPF SU v Opavě.
Kolín, Hudba ve výtvarném umění, Regionální muzeum.
Praha, Czech Press Photo, Staroměstská radnice.

2003
Ostrava, Divadlo Jiřího Myrona, Česká dokumentární fotografie
Opava, Diplomové a klauzurní práce 1998 – 2003. Institut tvůrčí fotografie FPF SU v Opavě. Dům umění Opava.
Aleppo (Sýrie), 7th International Photography Gathering, (soubor Ostrovy).

2002
Zlín, Zlín a jeho lidé. Foyer Městského divadla Zlín, 3. 1. – 4. 2.
Ostrava, Pedagogové Institutu tvůrčí fotografie FPF Slezské univerzity v Opavě, Galerie Opera, Divadlo Jiřího Myrona.
Leverkusen, (Německo), Současná česká dokumentární fotografie. Kulturní centrum firmy Bayer, do 21. 4. 2002.
Dormagen, (Německo), Současná česká dokumentární fotografie. 8. 5. – 29. 5.
Poznaň, (Polsko), Pedagogové Institutu tvůrčí fotografie FPF SU v Opavě. Dům kultury.
Ústí nad Labem, Ústí nad Labem. Život města na soutoku dvou řek. Objekty lehkého opevnění. Občanské sdružení 400/27, kostel sv. Vojtěcha, květen 2002.
Jindřichův Hradec, „Zlatý fond – 1. sbírka fotografií-darů současných fotografů Národnímu muzeu fotografie“, Okresní muzeum, od 21. 6. 2002.
Jindřichův Hradec, workshop, Národní muzeum fotografie, Jezuitská kolej, 26. 10 – listopad 2002
Děčín, Ústí nad Labem. Život města na soutoku dvou řek. Objekty lehkého opevnění. Občanské sdružení 400/27, říjen 2002.
Praha, Mánes, Po povodni, 15. 10. – 3. 11. 2002.
Bratislava, Po povodni, listopad 2002, Měsíc fotografie v Bratislavě, Dům umění.
New York, Leica Gallery, Česká dokumentární fotografie, listopad – prosinec 2002.

2001
Cheb, 1999–fotografie české společnosti, Galerie G4, České foto, 1. – 23. června.
Ostrava, 1999–fotografie české společnosti, Galerie Fiducia.
Herten (Německo), Současná česká dokumentární fotografie, Fotografický festival, září.
Praha, Talentinum 2001, České centrum fotografie, 24. 9. – 26. 10.
Praha, Czech Press Photo, Staroměstská radnice, listopad – prosinec.
Opava, Pedagogové Institutu tvůrčí fotografie FPF Slezské univerzity v Opavě. Dům umění, 13. 12. – 27. 1.

2000
Leverkusen (Německo), Internationaler Preis für Jungen Bildjournalismus 1999. Erholungshaus der Bayer AG, 30. 4. – 11. 6. 2000.
Dillí, „Vlastní prostor“, Skupina Milan, Český konzulát.
Kapské město (JAR), „Vlastní prostor“, Skupina Milan, Český konzulát.
Praha, 1999 – fotografie české společnosti, Nejvyšší purkrabství Pražského hradu, 27. dubna – 18. června.
Brno, Hledání vlastního prostoru, skupina Milan, Místodržitelský palác, Moravská galerie Brno, 9. 11. – 10. 12.

1999
Ostrava, "Diplomové práce Institutu tvůrčí fotografie", Divadlo Jiřího Myrona, 7. - 22. ledna 1999.
Prostějov, "Zlín a jeho lidé", kino, leden 1999.
Brno, "Diplomové práce Institutu tvůrčí fotografie", Atrium Pražákova paláce, 23. února - 14. března 1999.
Opava, "Lidé Hlučínska 90. let XX. století", Výstavní síně Slezského zemského muzea, 11. března - 2. května 1999.
Würtzburg, Německo, "Diplomové práce Institutu tvůrčí fotografie", repríza, Julius Maxmilians University, kostel Neubaukirche, aula univerzity, 3. květen - 3. červen 1999.
Karviná, "Diplomové práce Institutu tvůrčí fotografie", Ambit Obchodně podnikatelské fakulty Slezské univerzity v Opavě, 7. června - 12. července 1999.
Ostrava, "Lidé Hlučínska 90. let XX. století", Divadlo Jiřího Myrona, 3. - 30. června.
Herten (Německo), Internationaler Preis für Jungen Bildjournalismus 1999. 5. Internationale Fototage Herten, 30. 9. – 24. 10. 1999.

1999–2000
Bombaj (Indie), „Vlastní prostor“, Český konzulát, skupina Milan, katalog.
Praha, Czech Press Photo, Staroměstská radnice, reprízy: Galerie Vigadó, Budapešť, Székesfgehérvár, Veszprém, Haag, Drážďany, Varšava, Stockholm, Bukurešť, Sofie.

1998
Zlín a jeho lidé Foyer městského divadla ve Zlíně, od 22. října 1998
Bratislava, Měsíc fotografie, fotografický festival, práce absolventů ITF
Dobrš, zámek, Ateliér Jindřicha Štreita, červen - září.

1997
Mnichov, Grenzbereiche (Na rozhraní), 30. 1. - 7. 3. 1997, Alfred-Kubin-Galerie des Sudetendeutschen Hauses
Humenné, Ateliér Jindřicha Štreita, 10. - 23. dubna 1997
Cieszyn, Ateliér Jindřicha Štreita, březen, Uniwersytecka Galeria sztuki wspólczesnej, Cieszyn
Augsburg, Grenzbereiche (Na rozhraní), 25. 3. - ? .4., Bukowina-Instituts
Praha, ITF, 25/5, 2. dubna - 30. dubna 97, Národní technické muzeum
Český Krumlov, Grenzbereiche (Na rozhraní), 11. 7. - 15. 8., Okresní muzeum v Českém Krumlově.

1996
Praha, Nová jména PHP, /dokument/, 4. 1. - 17. 1., PHP
Praha, Nová jména PHP, /výtvarná část/, 18. ledna - 30. ledna, PHP
Banja Luka /Srbsko/, Nova imenia /Izložba češke fotografije, 15. - 19. 2., Národní univerzitní knihovna
Opava, 5/25, výstava k výročí ITF, 1.2. - 17. 3., Kabinet fotografie Slezského muzea, zátiší i dokument /Bolatice/, plakát, pozvánka, katalogový dvojlist, velký katalog
Rožnov pod Radhoštěm, Jindřich Štreit - Mikulovsko a studenti ITF z projektu "Lidé Hlučínska", 5. 4. - 2. 5. , Galerie městské knihovny
Ostrava, repríza ITF 5/25, 21. 3. - 9. 4., Divadlo Jiřího Myrona a Divadlo Antonína Dvořáka
Praha, Nádraží Praha-Vysočany, 21. června, Divus a Sdružení notoricky známých motivů
Uherské Hradiště, Ateliér Jindřicha Štreita, /6 studentů ITF, 6 studentů FAMU/, 27. 7. - 4. 8., kino Hvězda, Letní filmová škola
Poznaň /Polsko/, - repríza ITF, 5/25, 1. 8. - 31. 8., Centrum Kultury Poznania "Zamek" - Galeria Fotografii pf
Cieszyn /Polsko/, repríza ITF 5/25, 25. 9. - 13. 10. Uniwersytecka Galeria Sztuki spólczesnej, Uniwersytet Slaski w Katowicach - Filia w Cieszynie
Cheb, Ateliér Jindřicha Štreita, 1. 10. - 26. 10., Galerie 4
Regensburg /Německo/, Grenz-Bereiche /Na rozhraní/, 13. 10. - 17. 11. 1996, Salzstadel
Cheb, Galerie 4, repríza ITF 5/25, 1. 11. - 21. 11.
Moravská Třebová, 5. 12. - 29. 1. 1997, Galerie umělecké fotografie
Košice, Ateliér Jindřicha Štreita, prosinec, leden 1997.

1995
Praha, Bazar nábytku na Libeňském ostrově, zahájeno 3. 11., zamýšleno jako stálá výstava, výtvarníci kolem časopisu Divus ve spolupráci se Sdružením notoricky známých motivů

1992
Hranice, Protože pila stále řeže a peřina je zase čistá, 1. - 15. listopadu, Výstavní síň Monika, výtvarné sdružení DOST.
Zastoupení ve sbírkách
Umělecko-průmyslové muzeum Praha
Muzeum jihovýchodní Moravy Zlín
Národní muzeum fotografie Jindřichův Hradec
Afga-Gevaert AG Leverkusen
Adalbert Stifter Verein München
Literaturhaus München
Lumen Gallery Budapešť
Další realizace

Skupinové fotografické projekty:

2006
Hranicko

2004–2006
Opava na prahu nového tisíciletí

1998–1999
Fotografie české společnosti

1997–1999
Zlín a jeho lidé

1995–1997
Lidé Hlučínska 90. let 20. století

 

Kurátorská příprava výstav (výběr):

2010
Nový život/Nový dokument. (S Vladimírem Birgusem), Galerie Klimy Bochenskiej, Varšava, Měsíc fotografie v Bratislavě.

Via Lucis 1989-2009. Česká společnost ve fotografii. Národní muzeum fotografie v Jindřichově Hradci.

2009
Petr Willert: Hon na kočku. Galerie Fiducia, Ostrava.

Via Lucis 1989-2009. Czech society in photographs. Stálé zastoupení ČR v Bruselu.

Jindřich Štreit: Fotografie 1965-2005. Galeria Sztuki Mediów ASP, Varšava.

Viktor Kolář: Retrospektiva. Měsíc fotografie, Galerie Starmach, Krakov.

Jindřich Štreit: Fotografie 1965-2005. Galerie ASP, Fotografický festival, Varšava.

New Life, New Document. New documentary photography in Central Europe. (S Vladimírem Birgusem), Prague Biennale 4, Praha.

Tenkrát na Východě. Češi očima fotografů 1948-1989. (S Vladimírem Birgusem), Galerie hlavního města Prahy, Dům U Kamenného zvonu, Praha.

Via Lucis 1989-2009. Česká společnost ve fotografii. Dům umění, Měsíc fotografie v Bratislavě.

Nový život/Nový dokument. (S Vladimírem Birgusem), Středoevropský dům fotografie, Měsíc fotografie v Bratislavě.

2008
Jindřich Štreit: Fotografie 1965–2005. Alšova jihočeská galerie, České Budějovice.

Jindřich Štreit: Pohledy do fotoaparátu. Galerie Bazilika, České Budějovice.

Daniela Dostálková: Instant Monument. Kabinet fotografie, Dům umění, Opava.

Projekt Opava. Dům umění v Opavě, Opava.

Jindřich Štreit: Fotografie 1965–2005. Městské muzeum, Svitavy.

2007
Jindřich Štreit: Fotografie 1965–2005. Muzeum umění Olomouc.

Devátá sklizeň. Ateliér reklamní fotografie FMK UTB ve Zlíně. České centrum, Moskva.

Jindřich Štreit: Fotografie 1965–2005. Dům umění Opava.

Jindřich Štreit: Fotografie 1965–2005. Galerie Hlavního města Prahy, Dům U Kamenného zvonu.

Photodocument.sk. Středoevropský dům fotografie, Měsíc fotografie v Bratislavě.

5lovensko. Středoevropský dům fotografie, Měsíc fotografie v Bratislavě.

Plyš myslí, že je víc. Galerie Opera, Ostrava.

2006
Diplomové práce ITF, Institut tvůrčí fotografie FPF SU v Opavě, Kabinet fotografie Domu umění v Opavě.

Jindřich Štreit: Fotografie 1965–2005. Galerie výtvarného umění, Ostrava, Slovenská národní galerie Bratislava.

Devátá sklizeň. Ateliér reklamní fotografie FMK UTB ve Zlíně, Kulturní prostor Alternativa a Hala 64, Zlín.

Šestka. Ateliér reklamní fotografie FMK UTB ve Zlíně. Pražský dům fotografie, Praha.

2005
Josef Černý: Fotografie 1965 – 1985. Galerie Severní křídlo zámku, Hranice.

Odpojeno/Spojeno 2005. Centre for Central European Architecture, Praha, (Kurátor fotografické části výstavy).

Lucia Nimcová: Instantní žena. Pražský dům fotografie. 21. 4. – 29. 5. 2005.

Marginální architektura. (s Lucií Lendelovou), Muzeum Artistů. IV. Mezinárodní fotografický festival, Lodź, 2005.

Pořád jsem to já. Motiv stáří v české a slovenské dokumentární fotografii, (s Evou Hrabětovou), Galerie Ambit, Praha 2005.

I Image. Dorottya Gallerie, Budapešť, (spolukurátor), reprízováno: Středoevropský dům fotografie, Bratislava, V. Mezinárodní festival fotografie, Lodź, Polsko.

Architektura bez architektů. Městské muzeum a galerie v Hranicích, Výstavní síň Synagoga, Hranice, 8. září – 23. října 2005.

Vladimír Birgus. Fotografický festival Funkeho Kolín, říjen 2005.

2004
Praha – Varšava – Bratislava. Fotografie studentů Institutu tvůrčí fotografie FPF Slezské univerzity v Opavě. Galerie U Mloka, Olomouc.

2003
Po potopě. Moravská galerie Brno, leden 2003.

Jiří Štencek – Návštěvníci. Kabinet fotografie. Dům umění, Opava.

Studenti Institutu tvůrčí fotografie. Dům umění, Opava. (S Vladimírem Birgusem, Vojtěchem Bartkem).

Jindřich Štreit, Tomáš Pospěch a jejich studenti: Dětské centrum Hranice. Galerie Severní křídlo zámku, Hranice.

2002
Česká a slovenská fotografie 80. – 90. let 20. století. Muzeum umění Olomouc, reprízováno: Dům umění, Měsíc fotografie, Bratislava. (Kurátor české části, slovenská část: Lucia Lendelová, komisař výstavy Helena Rišlinková).

Miloslav Fekar: Světlo a prostor. Zámek. Hranice.

Po potopě. (S Lucií Lendelovou), Mánes, Praha, reprízováno: Dům umění, Měsíc fotografie, Bratislava.

2001
Jindřich Štreit: Cesta ke svobodě. Dvojvýstava: Synagoga, Galerie Severní křídlo zámku. Hranice.

Miloslav Fekar. Synagoga, Městské muzeum a galerie v Hranicích.

Veronika Zapletalová: Chatařství. Regionální muzeum Kolín. (V rámci festivalu Funkeho Kolín).

2000
Robo Kočan. Galerie Opera, Ostrava, Kabinet fotografie. Slezské zemské muzeum v Opavě.

1999
Miloslav Polášek: Portfolio. Krajská galerie Ostrava. Září 1999.

Grzegorz Klatka: Ženská věznice. Galerie Opera, Ostrava, Kabinet fotografie. Slezské zemské muzeum v Opavě.

Piotr Szymon: Kalwaria Zebrzygowska. Galerie Opera, Ostrava, Kabinet fotografie. Slezské zemské muzeum v Opavě.

1998
Lidé Hlučínska 90. let 20. století. Kabinet fotografie. Slezské zemské muzeum v Opavě. (S Vladimírem Birgusem, Václavem Podestátem a Jindřichem Štreitem).

1997
Ladislav Vlodek: Kresby a grafiky. Gotický sál, Městské muzeum a galerie v Hranicích.

Ladislav Vlodek: Obrazy a plastiky. Sanatorium Moravan, Teplice nad Bečvou.

 

Veřejná přednášková činnost:

2010
Diverze do krajiny. Komunikační prostor Školská 28, Praha.

2009
Arkádie, idyla. Univerzita Tomáše Bati, Zlín.

Tenkrát na Východě. Univerzita Tomáše Bati, Zlín.

Fotografie české společnosti 1989-2009. Mai Mano House. Budapešť.

Fotografie české společnosti 1989-2009. Galerie Camelot, Krakov.

2008
Současné tendence ve středoevropské dokumentární fotografii. Dům pánů z Kunštátu, FAVU, Brno.

2007
Fantastická zoologie. Univerzita Tomáše Bati, Zlín.

2006
Nový dokument ve středoevropské fotografii. Dům kultury, Pardubice, únor 2006.

Nový dokument. Česko, Slovensko, Polsko, Maďarsko. Dům fotografie, Liptovský Mikuláš, březen 2006.

Současná česká dokumentární fotografie. Dům kultury, Pardubice, březen 2006.

Nový dokument. Česko, Slovensko, Polsko, Maďarsko. Galerie výtvarného umění, Ostrava, březen 2006.

Nový dokument. Česko, Slovensko, Polsko, Maďarsko. FAVU, Bratislava, duben 2006.

Několik autorů současné evropské dokumentární fotografie. Galerie NoD, Praha, květen 2006.

Nový dokument. Česko, Slovensko, Polsko, Maďarsko. Spitz Gallery, Londýn, květen 2006.

Současné tendence ve středoevropské fotografii. Přednáška FAMU, Praha, listopad 2006.

2005
Současné tendence v české dokumentární fotografii. IV. Mezinárodní fotografický festival, Dům kultury, Lodz (Polsko).

Nový dokument ve středoevropské fotografii. Konference, Cieszyn, říjen 2005.

Nový dokument. Česko, Slovensko, Polsko, Maďarsko. Měsíc fotografie v Bratislavě, listopad 2005.

Nový dokument ve středoevropské fotografii. Bonato 05, Náchod.

Nový dokument ve středoevropské fotografii. Dům kultury, Hradec Králové, listopad 2005.

2004
Zvíře v dokumentární fotografii. Sémantický význam. Galerie plastiky, Praha.

Cyklus fotografických přednášek pro Pražský dům fotografie, Praha.

2003
Cyklus fotografických přednášek pro Pražský dům fotografie, Praha.

2002
Nová generace v české a slovenské fotografii. Beseda, Dům umění, Olomouc.

Současná česká fotografie. Měsíc fotografie v Bratislavě, Vysoká škola výtvarných umění, Bratislava.

2001
Nové tendence ve světové dokumentární fotografii. Dům umění, Brno.

Současná fotografie na ITF FPF SU v Opavě. Centrum současného umění Terezín.

Například Hranice. Stavební proměny maloměsta (1815 – 1948). Dům umění, Opava.

Nové tendence ve světové dokumentární fotografii. Dům umění, Opava.

1998
Typologie fotografického obrazu, Dům umění, Ostrava.

 

Publicistická činnost:

Byl výkonným redaktorem bulletinu Listy o fotografii, vydávaném ITF FPF SU v Opavě.

Monografie, katalogy, publikace

Monografie, katalogy, publikace

2019     
Role fotografie, Tomáš Pospěch, Lucia L. Fišerová PositiF
Šumperák (anglická verze), PositiF

2018     
Zemědělské práce – Slušovice, PositiF

2016     
Osmdesátky, Jan Jindra, Tomáš Pospěch, BigBoss

2015     
Šumperák, PositiF
Přirozeně, Tomáš Pospěch, Karel Novák, Roman Franc, BigBoss

2014
Slovenská nová vlna, Lucia L. Fišerová, Tomáš Pospěch, KANT
Myslet fotografii: Česká fotografie 1938 – 2000, PositiF
Obrazová fotografie / The Photographic Picture, PositiF

2010
Česká fotografie 1938-2000 v recenzích, textech, dokumentech, Nakladatelství DOST
Bezúčelná procházka / An Aimless Walk, Nakladatelství DOST

2009     
Tenkrát na Východě / In the East, Tomáš Pospěch, Vladimír Birgus, KANT

2007     
Pověsti z Hranicka: Fajermoni, věščáci, poseci a jiná uzřelá hlůza, Nakladatelství DOST

2003
Kalendář 2004. Příležitostný soubor fotografií o lidech a jedné továrně. LG Philips Displays Technology Center Hranice. (Knížka – stolní nebo kapesní kalendář, 56 fotografií), Dost, Hranice 2003

2002     
Česká a slovenská fotografie osmdesátých a devadesátých let 20. století / Czech and Slovak    Photography of the 1980s and 1990s., Muzeum umění (Olomouc)
Tomáš Pospěch: Ohraničení. Dost, Hranice 2002.

2001     
The Architecture of Hranice 1815-1948, Nkladatelství DOST
Tomáš Pospěch: Lidé v obrazech / People in the picture. Dost, Hranice 2001
Zlín a jeho lidé. ITF FPF SU, Opava 2001

2000     
Hranická architektura 1815-1948, Nakladatelství DOST

1999
Lidé Hlučínska devadesátých let XX. století ve fotografiích. ITF FPF SU, Opava 1999.Fotografie české společnosti. Pražský hrad, Nejvyšší purkrabství, 28. 4. – 18. 6. 2000, České foto, studio JB, Lomnice nad Popelkou 2000.

 

 

 

 

 

 

Články, média, internet

 

Internet

2020
Šumperák byl symbol socialistického kýče i vynalézavosti. Lidé tyto domy staví dodnes.

https://magazin.aktualne.cz/bydleni/architektura/byl-milovan-i-nenaviden-ceskoslovensky-dum-sumperak-byl-revo/r~757e677641c911eab1410cc47ab5f122/

Žádný originál. Mnoho variant. Šumperáky prozrazují, kdo jsou jejich majitelé.

https://vltava.rozhlas.cz/zadny-original-mnoho-variant-sumperaky-prozrazuji-kdo-jsou-jejich-majitele-8138414

Šumperák, dům milovaný i kritizovaný, přežil až do dnešní doby

https://www.idnes.cz/bydleni/stavba/historie-sumperaku-projektant-josef-vanek.A200414_132006_stavba_rez

2018
Chválený i zatracovaný. Výstava o fenoménu jménem šumperák zavítala „domů“.

https://www.idnes.cz/olomouc/zpravy/sumperk-vlastivedne-muzeum-sumperak-domy-vystava-fotografii.A180417_395933_olomouc-zpravy_stk

2017
Jaká je hranice mezi buranstvím a čecháčkovstvím? Zkoumá ji fotograf Tomáš Pospěch.

https://magazin.aktualne.cz/foto/rozhovor-tomas-pospech/r~c5dd83d4b2ae11e7aacd0025900fea04/

2016
Šumperák zaplavil města i vsi. Vyučený zedník se uměl trefit do vkusu.

Zdroj: https://www.idnes.cz/bydleni/architektura/sumperak-rekonstrukce-domu.A160621_162003_architektura_web

Tomáš Pospěch si pohrál se snímky ze Slušovic a říká: Senátor Čuba z mých aktivit asi radost nemá

https://www.ostravan.cz/29622/tomas-pospech-si-pohral-se-snimky-ze-slusovic-a-rika-senator-cuba-z-mych-aktivit-asi-radost-nema/

2006

Krajinky z monitoru

https://www.idnes.cz/kultura/vytvarne-umeni/krajinky-z-monitoru.A060216_193545_show_recenze_off

Články a média

2012

Diverzia do krajiny / Diversions into the Landscape. Stratégie „prepodstatňovania“ a odkláňania v súčasnej českej a poľskej fotografii. Mladé médium II / A youthful Medium II, VŠVU Bratislava, 2012, s. 44–55.

Texty o dějinách Hranicka, Tichý typ, Hranice 2012, s. 69–84. ISSN 1804–0659.

Ivo Přeček. Ateliér Josefa Sudka, Praha 2012.

Fotografická dílna Mikulov. (Text a koncepce Tomáš Pospěch), Městské kulturní zařízení, Mikulov 2012. 

Pavel Mára. Galerie Fiducia, Ostrava 2012.

Jindřich Štreit/Fotograf venkova. České centrum, Lisabon 2012. 

Pavel Mára. Obyčajne menej / Usually Less. 22. Mesiac fotografie Bratislava, Bratislava 2012, s. 36–37. ISBN 978–80–85739–56–5

2011

Taken Off. Středoevropský dům fotografie, Bratislava. Jindřich Štreit/Blátivé pastorále. Bialysztok 2011. 

Jindřich Štreit. Blátivé pastorále. Braga, Portugalsko 2011. 

Jindřich Štreit/Fotograf venkova. České centrum, Lisabon 2011. 

Dagmar Hochová/Akrobat na glóbu života. Leica Gallery Prague, Praha 2011. 

POSPĚCH, Tomáš – DOSTÁLKOVÁ, Daniela: Romantický konstrukt. Praguebiennale, Praha 2011. 

Jan Jindra: Silvestry v hotelu Jalta. Galerie Fiducia, Ostrava 2011. 

POSPĚCH, Tomáš – BIRGUS, Vladimír: New Life/New Document. Rencontros da Imagem, Braga, Portugalsko 2011. 

Fotoateliér Mikulov 2011. 

2009

Tereza Vlčková – Gardens of Glory At The Edge of Nervous Breakdown, Imago, č. 25-26, Summer – Winter 2008, s. 4-16. ISSN 1335-1362.

Pospěch, Tomáš – Prokop, Jaroslav: Department of Advertising Photography, Faculty of Multimedia Communications, Tomáš Baťa University in Zlín, Imago, č. 25-26, Summer – Winter 2008, s. 68-73. ISSN 1335-1362.

2008

Jindřich Štreit. The Muddy Pastorales. 5klatek, Poznan.

Tereza Vlcková: Gärten der Wonne am Rande des Nervenzusammenbruchs, Photonews, č. 7-8, s. 22-23.

Daniela Dostálková, Instant Life. Fotografie magazín, č. 6, 2008, s. 22-33. 

Babiččina diskotéka. Fotografie magazín, č. 5, 2008, s. 16-23. 

Grant Vaculík Advertising, Fotografie magazín, č. 6, 2008, s. 46-53.

Daniela Dostálková: Instant Monument. Ateliér, 2008.

Jolana Havelková, Galerie, A2, č. 6.

Zahrádky blaženosti na pokraji nervového zhroucení. Fotografie magazín, č. 4, 2008, s. 18-25.

Martin Kollár: Nic zvláštního? Fotograf, č. 11, 2008.

2007

Jindřich Štreit. Rozhovor. PhotoArt, 2007, č. 1.

K jedné fotografii J. Š., Protimluv, Revue pro kulturu, roč. V, 2007, č. 1, s. 39.

Martina Novozámská: Určeno k likvidaci? Ateliér, 2007, č. 5.

Jindřich Štreit – Blátivé pastorále. Život, Revue Umělecké besedy, 2007, č. 3, s. 24 – 27.

Jindřich Štreit: Fotografie 1965 – 2005. Magazín Fotografie, 2007, č. 11.

Tomáš Pospěch – Jana Tichá: Úvod – Fotografie a architektura, Fotograf, 2007, č. 9, s. 3, ISSN 1213-9602.

Viktor Szemzö – Slovenská sídliště. Fotograf, 2007, č. 9, s. 82 - 85, ISSN 1213-9602.

Petr Willert – Life-style: Hon na babičku, hon na kočku. Fotograf, 2007, č. 9, s. 90 – 91, ISSN 1213-9602.

Martina Novozámská&Jan Vaca&Jaroslav Vraj – Lipová-Spansdorf. Fotograf, 2007, č. 9, s. 98 - 99, ISSN 1213-9602.

Jindřich Štreit. The Muddy Pastorales. Interview. Imago, č. 23, winter 2007, s. 32 – 41.

Martina Novozámská&Jan Vaca&Jaroslav Vraj – Lipová-Spansdorf 1915 - 2005. Imago, č. 23, winter 2007, s. 56.

Marginální architektura. Fotograf, 2007, č. 9, s. 104 - 106, ISSN 1213-9602.

Trapeři a Přemci. Kulturní týdeník A2, 2007, č. 34. ISSN 1801-4542.

2006

Jak myslet architekturu fotoaparátem. Era 21, 2006.

Jindřich Štreit: Fotograf venkova. Ateliér, č. 6, 2006.

Devátá sklizeň. Fotografie Magazín, č. 11, 2006, s. 24 – 30.

Devátá sklizeň. Ateliér, č. 21, 2006, s. 5.

2005

Sudkovy industriální zahrádky. Smutná krajina. Salon – Právo, photorevue.com, leden 2005.

Josef Sudek: Sad Landscape. Imago, zima 2004/2005, č. 19.

Sto let české fotografie. Salon – Právo, photorevue.com, č. 429, 4. srpna 2005.

New Documentary Photography. Czech Republik, Poland, Hungary, Slovakia. Imago, léto 2005.

2004

Václav Podestát představuje mystérium všednosti. Salon – Právo, leden 2004.

Bilance fotografického století. Ateliér, únor 2004.

Prvních sto let úrody, kterou sklízela česká fotografie. Salon – Právo, únor 2004.

Antonín Kratochvíl. Monografie. Imago, winter 2004.

Lucia Nimcová: Slovensko 003. Obrazová správa o stave krajiny. Imago, březen 2004

Bilance fotografického století. Ateliér, č. 5, 2004.

Prvních sto let úrody, kterou sklízela česká fotografie. Salon – Právo, březen 2004.

Tiché absolutno. (Ivo Přeček). Ateliér, č. 16 – 17, 26. 8. 2004, s. 6.

Praha – Varšava – Bratislava. Ateliér, č. 16 – 17, 26. 8. 2004, s. 7.

Faces of History / Tváře dějin. Ateliér, č. 14 – 15, s. 7.

Fotograf utopie. (René Burri), Architekt, 2004.

2003

Socialistický realismus a česká fotografie v letech 1945 – 1957. Ateliér, č. 1, 2003, s. 7, ISSN 1210-5236.

Birgusova mlčenlivá řeč nevyslovitelného. Salon – Právo, leden 2003.

Socialist realism in Czech photography. Imago č. 15, winter 2003.

All that Man may Mean. (Jaroslav Kučera – monografie), Imago č. 15, winter 2003.

Jiří Štencek: Návštěvníci. Ateliér, č. 9, 2003, s. 7.

Reality Check. Ateliér, květen 2003.

Avantgardista Rössler se v nové knize konečně stává klasikem. Salon – Právo, květen 2003.

Jaroslav Rössler: Photographs, collages, drawings. Imago, č. 16, květen 2003.

The View from here. (Tomáš Pospěch, ucia Lendelová). Imago, č. 16, 2003.

Ambiciózní příběh německé fotografie jako dějin těla. Salon – Právo, červenec 2003.

Podivné nebe. Ateliér, říjen 2003.

Čínské fotografické nebe. Salon, říjen 2003.

Petr Karšulín. Přání a sny. Ateliér, č. 22, 6. 11. 2003.

2002

Jedenáctý měsíc fotografie v Bratislavě. Ateliér, č. 1, 10. 1. 2002.

Štyrského fotografie poprvé knižně. Právo, leden 2002.

Torst vydal knihu surrealistických koláží Karla Teiga. Právo, únor 2002.

Průvodkyně českou ženou. Právo, roč. 12, 5. 2. 2002, č. 30.

Procházka krásami a šrámy vlasti. MF Dnes, Ostrava, fotoaparat.cz, červen 2002.

Štyrský´s photographs for the first time in book form. Imago, č. 14, Summer 2002, s. 66.

Profile 2002, Skoki u Poznaně. Imago, č. 14, Summer 2002, s. 6.

Založení Národního muzea fotografie v Jindřichově Hradci. Imago, č. 14, Summer 2002, s. 4.

ANKETA časopisu FOTOGRAF /časopis pro fotografii a vizuální kulturu/, Fotograf, červenec 2002.

Czech Photographic Avant-Garde 1918 – 1948. Fotograf, červenec 2002.

Foreword. Imago, č. 14, Summer 2002, s. 2 - 3.

Chladně žhnoucí piškoty z hranického zámku. MF DNES, Olomouc, září 2002.

Úsměvný Martin Kollár. Právo – Salon, fotoaparat.cz, photorevue.cz, 31. říjen 2002.

Fotograf Koudelka představen dosud nejrozsáhlejší retrospektivou. Právo, listopad 2002.

Josef Koudelka – fotograf. Ateliér, photorevue.com, fotoaparat.cz, listopad 2002.

Gigantický příběh slovenské fotografie. Právo, prosinec 2002.

2001

Tschechische Avantgarde-Fotografie 1918 – 1948. Camera Austria, 14. 3. 2001.

Dana Kyndrová – Nepolepšitelná víra v lepší budoucnost. MF Dnes, Ostrava, 29. ledna 2001.

Česká realita 70. – 90. let Dany Kyndrové. Vltava, únor 2001.

Sochy Vojmíra Vokolka jsou milým překvapením. MF Dnes Ostrava, únor 2001.

Vojmír Vokolek: Sochy. Ateliér, 2001.

Vojmír Vokolek: Sochy. Vltava, únor 2001.

Jan Svoboda a svoboda obrazu. Ateliér, č. 3, 8. 2. 2001.

Alena Dvořáková, Viktor Fischer a humanitární fotografie. Ateliér, č. 4, 22. 2. 2001.

Fotografa Jiřího Hankeho fascinuje záznam času. MF Dnes, Ostrava, 12. 3. 2001.

Čas je fotografovou obsesí. Jiří Hanke: Otisky generací/Podnikatelé. Hospodářské noviny, č. 48, 8. března 2001.

Jaroslav Rössler – neznámý klasik. Právo, březen 2001.

Funkeho Kolín - „Prostor a fotografie“. Koncept textu, projekt festivalu Funkeho Kolín, únor 2000.

Dokument, jenž se hrdě vznáší. Evžen Sobek: Ecce Homo. Ateliér, únor 2001.

Pohled Medúsy. Moravská galerie zpřístupnila novou expozici starého umění. Hospodářské noviny, 5. dubna 2001.

Nikos Armutidis zkoumá možnosti média sochy. MF Dnes, 22. dubna 2001.

Víťa Šimánek si zvolil Republiku Žižkov jako životní téma. MF Dnes, 23. dubna 2001.

Šefrovy proměny dotvářejí náš šedivý svět. Právo, 23. 7. 2001, s. 8.

Česká realita 70. – 90. let Dany Kyndrové. Vltava, únor 2001.

Vít Šimánek fotografuje svou Republiku Žižkov jako životní téma. Vltava, duben 2001.

Humanitární fotografie 90. let. Ateliér, 2001, č. 12, 14. 6. 2001.

Olomouc hostí přehlídku fotografického aktu. MF Dnes, Olomouc, květen 2001.

V Brně představují legendární fotografie Bauhausu. Právo, č. 141, 18. června 2001.

Ulehnutí křehce nabízí nahotu v klášteře. MF Dnes, Olomouc, 13. července 2001.

Kolínské fotografické putování. Právo, říjen 2001.

Vyšla vůbec první monografie Jaroslava Rösslera. Právo, říjen 2001.

Chalupy, chatky, zahrádkáři a my. Vltava, říjen 2001.

Funkeho Kolín sice nepřekvapil, ale byl příjemným setkáním. Fotografie – Magazín, říjen 2001.

Slovenská fotografie 1925 – 2000. Salon – literární příloha Práva, 20. prosince 2001.

Objekty vojenských ústavů v Hranicích. Prostor Zlín, 2000, č. 4 – 6, vydáno r. 2001.

2000

Od dokumentu k portrétu a zase zpět. Jakub Chleboun. Úvodní text do katalogu výstavy – Mánes, Praha, leden 2000.

Česká fotografická avantgarda 1918 – 1948, Ateliér, 2000, č. 8, s. 7.

Miloslav Fekar – Objekty. Ateliér, 2000, č. 12, s. 6.

Nenasytný fotoaparát Bohdana Holomíčka. Ateliér, 2000, č. 12, s. 7.

Šmokovy teoretické názory v kontextu české teorie fotografie 50. let. Sborník, Praha, duben 2000.

Jaroslav Malík – Moje malá próza Róza. Úvodní slovo, Galerie MK, Rožnov pod Radhoštěm.

Například Hranice… Poznámky k architektuře maloměsta od Vídeňského kongresu po Versailleskou smlouvu (1815 – 1918). Umění a řemesla, 2000, č. 3.

V Rožnově vystavuje Jaroslav Malík „Moji malou prózu Rózu“. Rozhlasová stanice Vltava, březen 2000.

Robo Kočan v krajině za zrcadlem. Ateliér, 2000, č. 12, s. 5.

Wolker české fotografie Karel Kašpařík. Ateliér, 2000, č. 24, s. 7.

Rudolf Koppitz. Opavský fotograf vídeňské secese. Prostor Zlín, VIII, č. 1, 2, 3, 2000, s. 27 – 30, ISSN 1212-1398.

Reprezentativní palác a hrádek Antonína Kunze. Prostor Zlín, VIII, č. 1, 2, 3, 2000, s. 27 – 30, ISSN 1212-1398.

1999

K typologii fotografického obrazu. (Upravená verze přednesená 30. 9. pod názvem "Současné koncepce fotografického obrazu" v rámci doprovodného programu výstavy "Umjeni?..." v Domě umění v Ostravě). 1999.

Dvě legendy: Zdeněk Tmej a Karel Hájek. Ateliér, 1999, č. 3.

Výstava fotografií Miroslava Zikmunda. Fotografická galerie, Internet, březen 1999.

Výstava "Jiný svět?" představuje společenské ostrovy, Ateliér, 1999, č. 4.

Česká fotografie 90. let. Recenze publikace. Ateliér, 1999, č. 6.

Jak je tomu s dokumentem? O klecích jazyka. Listy o fotografii, 1999, č. 3.

Czech Photography Avant-Garde. Recenze knihy. Imago, Summer 1999, č. 8, s. 69.

Šlapetova pozdně ruralistická vila v Hranicích. Prostor Zlín, roč. VII, 1999, č. 4, 5, 6, s. 57, 59.

Vojenské školské ústavy v Hranicích. Prostor Zlín VII, 1999, č. 7, 8, 9.

Reprezentativní palác a hrádek Antonína Kunze. Prostor Zlín VII, 1999, č. 7, 8, 9.

Rudolf Koppitz. Pozapomenutý fotograf vídeňské secese. Prostor Zlín VII, 1999, č. 7, 8, 9.

Dokumentární ostrovy Piotra Szymona a Grzegorze Klatky. MF Dnes - Ostrava, kulturní rubrika stanice Vltava, rozšířená varianta textu přetištěna: v CZPHOTO.CZ, září 1999.

Fotit a být "na cestě". Text k výstavě Davida Boukala a Igora Slavíka v Českých Budějovicích, říjen 1999.

Česká fotografie 90. let. Recenze publikace. Europhen Photography, 1999.

Márovy svlečené madony. Ateliér, 1999, č. 24, s. 7.

Jindřich Štreit. Ateliér, 1999, č. 24, s. 7

1998

Jindřich Štreit i "Cesta ke svobodě". Ateliér, 1998, č. 23.

Zlín a jeho lidé. Prostor Zlín VI, 1998, č. 6, s. 7 - 9.

Fotografie v období dogmatického spánku. Socialistický realismus v české fotografii. Listy o fotografii, 1998, č. 2.

Ateliér reklamní fotografie IRTMK ve Zlíně. Listy o fotografii, 1998, č. 2.

Franck Dubois - Diptychy. Listy o fotografii, 1998, č. 2.

Juraj Lipták + Anonymus /1934 - 1993/. Listy o fotografii, 1998, č. 2.

Meziválečná architektura v Hranicích. Umění XLVI, 1998, č. 4, s. 267 – 276.

1997

Dvanáctý měsíc dvanáct krajin Ivana Ouhela. Ateliér, 1997, č. 4.

O smyslu dokumentování. Ateliér, 1997, č. 6.

Věci a místa Martina Smékala. Ateliér, 1997, č. 10.

1996

Zahrada lidí a zvířat. Ateliér, 1996, č. 22.

Michael Rittstein - obrazy, kresby. Ateliér, 1996, č. 22.

 

 

Desítky článků v dalších periodikách (Ateliér, Umění, Prostor, Listy o fotografii, Camera Austria, Imago, Fotograf, Dart, Reflex), v denním tisku (Právo, Hospodářské noviny, MF Dnes) i na internetových stránkách photorevue.com, fotoaparat.cz.

 

Jiné kritické texty

7-1 Knižní obrazové publikace:

Lidé Hlučínska devadesátých let XX. století ve fotografiích. ITF FPF SU, Opava 1999.

1999 - Fotografie české společnosti. Pražský hrad, Nejvyšší purkrabství, 28. 4. – 18. 6. 2000, České foto, studio JB, Lomnice nad Popelkou 2000.

Zlín a jeho lidé. ITF FPF SU, Opava 2001.

Tomáš Pospěch: Lidé v obrazech / People in the picture. Dost, Hranice 2001.

Tomáš Pospěch: Ohraničení. Dost, Hranice 2002.

Kalendář 2004. Příležitostný soubor fotografií o lidech a jedné továrně. LG.Philips Displays Technology Center Hranice. (Knížka – stolní nebo kapesní kalendář, 56 fotografií), Dost, Hranice 2003.

 

 

7-2 články, katalogové texty, diplomové práce:

Pavel Šopák: Dialog Tomáše Pospěcha s Milanem Knížetem zní dobře. Region VI, 22. dubna 1997, č. 16.

Aleš Kuneš: Pospěch vystavuje práce z posledních pěti let. Lidové noviny, 24. dubna 1998.

(pes): Fotograf Pospěch vystavuje v galerii MK. MF Dnes, 9. prosince 1998.

Lidé Hlučínska devadesátých let XX. století ve fotografiích. Slezská univerzita v Opavě, Opava 1998.

Martin Popelář: Lidé Hlučínska 90. let 20. století. Bakalářská teoretická diplomová práce. ITF FPF SU, Opava 1999.

Jarmila Šimáňová: Fotografie náboženských poutí. Magisterská teoretická diplomová práce, ITF FPF SU, Opava 1999.

(miš): Fotografa Tomáše Pospěcha lákají ostrovy. MF Dnes, 29. ledna 2000.

Libor Tapier: Ostrovy – výstava z nejlepších. Snímky Pospěcha stojí za víceré zhlédnutí. Liberecký den VIII, 2000, č. 24, 29. 1. 2000, s. 6.

Václav Podestát: Ohraničení – kniha Tomáše Pospěcha, Imago, 2004.

Lucia Lendelová: Amor Fati. Imago, 2004.

Vladimír Birgus – Jan Mlčoch: Česká fotografie 20. století. Průvodce, Kant, Praha 2005.

Lucia Lendelová: Krajinky Tomáše Pospěcha. Fotografie v ostravské Fiducii. Art&Antique, červen 2005, s. 93, www. photorevue.com.

Vladimír Šulc: Krajinky.jpg, Ateliér, č. 18, září 2005.

Aleš Kuneš: Fotografická soutěž Frame005. Ateliér, 2005, Photorevue.com.

Odpojeno – Spojeno 05, katalog výstavy + CD, březen 2005.

IV. Mezinárodní fotografický festival, Lodz, katalog, květen 2005.

Krajinky.jpg. Galerie Fiducia, katalog, květen 2005.

Self-Stories, Dorothea Gallery a Lumen Gallery, Budapešť, květen 2005.

Lucia Lendelová: Krajinky.jpg. Art&Antique, č. 6, červen 2005.

Birgus, Vladimír – Mlčoch, Jan: Česká fotografie 20. století. Katalog, Umělecko-průmyslové muzeum a Galerie hlavního města Prahy, červen 2005.

Anna Maximová: Lucia Nimcová – Instant Woman. Ateliér, č. 14 – 15, 7. 7. 2005, s. 7.

Marginální architektura. Galerie Synagoga, Městské muzeum a galerie v Hranicích, září 2005.

Měsíc fotografie v Bratislavě. Katalog, listopad 2005.

Petra Zůnová: Dokumentární fotografie studentů na ITF. Magisterská diplomová práce, ITF FPF SU, Opava 2005.

Petra Benešová: Interpretace věci v české fotografii 60. – 80. let 20. století. Magisterská diplomová práce, ITF FPF SU, Opava 2005.

Vladimír Birgus: Festival fotografie v Lodži. Ateliér, č. 20, 6. října 2005.

Jindřich Štreit: Nietradycyjne metody nauczania fotografii dokumentarnej / Netradiční formy výuky dokumentární fotografie. (S. 60 – 81), in: Fotografie dokumentarna w projektach fotograficznych /Dokumentární fotografie ve fotografických projektech. (Marianna Michalowska, Tomáš Pospěch, Jiří Siostrzonek, Jindřich Štreit, Zbigniew Tomaszczuk). Sborník mezinárodní konference věnované dokumentární fotografii, Vydala Galerie Szara, Czieszyn 2005.

Josef Chuchma: Krajinky z monitoru. MF Dnes, 17. února 2006.

Aleš Kuneš: Krajinky.jpg. Ateliér, 2006, č. 5, s. 7.

Lucia Lendelová: Lanfscapes. jpg, Imago, winter 2006, č. 21, s. 50

Aleš Kuneš: Frame 005. Ateliér, 8. června 2006, č. 12.

BUBENÍČEK, PETR: O fotografii je třeba přemýšlet. (Rozhovor s Tomášem Pospěchem), DIGifoto, č. 10, 2008, s. 80-86.

Radovan Langer – Tomáš Pospěch – Renata Skřebská – Hana Svobodová: Výtvarní umělci města Hranic/Visual Artists of the Town of Hranice/Die bildenden Künstler von der Stadt Hranice. Město Hranice, 2009, ISBN 978-80-254-5042-0.

 

 

7-3 Televizní a rozhlasové pořady:

 

Krajinky.jpg. Dokumentární film k výstavě, Česká televize Ostrava, květen 2005.

 

7-4 Katalogy výstav - individuální:

Tomáš Pospěch - Fotografie. Text Tomáš Pospěch, Městské muzeum a galerie v Hranicích, 13. června – 2. července 1995.

Lidé Hlučínska 90. let 20. století. Bolatice. Text Jiří Siostrzonek, Tomáš Pospěch, Jaroslav Ožana, k výstavě 15. listopadu 1995, ITF FPF SU Opava, 1995.

Lidé Hlučínska 90. let 20. století. Štěpánkovice. Text: Jiří Siostrzonek, Tomáš Pospěch, Dita Hornsteinerová. Listopad 1996, ITF FPF SU v Opavě, 1996.

Lidé Hlučínska 90. let 20. století. Šilheřovice. Text: Tomáš Pospěch, Ria Hudáková, duben 1997, ITF FPF SU v Opavě, 1997.

Milan Kníže, Tomáš Pospěch: Dilema věcí. Text Aleš Kuneš, Divadlo Jiřího Myrona Ostrava, Kabinet fotografie Slezského zemského muzea Opava, ITF FPF SU v Opavě, 1997.

Tomáš Pospěch – Zátiší. Text Aleš Žanta, Galerie MK, Rožnov pod Radoštěm, 5. 12. 1998 – 15. 1. 1999.

Ostrovy. (Text Martin Smékal), Divadlo hudby, Olomouc, prosinec 2000.

Tomáš Pospěch – Wyspy / Islands. (Text Martin Smékal), Galeria Stoptrzynaście, Bialystok, 2003, 16 stran, ISBN 83-916997-4-9.

Krajinky.jpg. (Text Lucia Lendelová, Tomáš Pospěch), Galerie Fiducia, Ostrava 2005.

Bezúčelná procházka. Nakladatelství DOST, 2010.

 

7-5 Katalogy výstav - kolektivní:

Institut tvůrčí fotografie 5/25. Text Vladimír Birgus, ITF FPF SU 1995. 65 s.

Ateliér Jindřicha Štreita. Kino Hvězda Uherské Hradiště, Galerie 4 Cheb, ITF FPF SU a Katedra fotografie FAMU Praha, Opava 1996.

Diplomové práce Institutu tvůrčí fotografie. Text Vladimír Birgus, Měsíc fotografie v Bratislavě, listopad 1998, Pražákův palác Moravské galerie v Brně, únor 1999, ITF FPF SU v Opavě, 1998.

Diplomarbeiten des Instituts für kreative Photographie. Text Vladimír Birgus, výstava ve Würzburgu, ITF FPF SU Opava, duben 1999.

Lidé Hlučínska devadesátých let XX. století ve fotografiích. Texty v katalogu: Vladimír Birgus, Jiří Siostrzonek, Tomáš Pospěch, Evžen Sobek, Jakub Chleboun, katalog k expozici ve Výstavních síních Slezského zemského muzea v Opavě (11. 3. – 2. 5. 1999) a v Národním divadle moravskoslezském – Divadle Jiřího Myrona v Ostravě (20. 5. – 30. 6. 1999), ITF FPF SU v Opavě, 1999.

The Group „Milan“. Institut tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě, Opava, říjen 1999.

Internationaler Preis für Jungen. Bildjournalismus 1999. BildForum, Leverkusen 1999.

1999 - Fotografie české společnosti. Pražský hrad, Nejvyšší purkrabství, 28. 4. – 18. 6. 2000, České foto, studio JB, Lomnice nad Popelkou 2000.

Hledání vlastního prostoru. Skupina Milan. Text Johana Kuličková, Moravská galerie Brno, Brno, listopad 2000.

Pedagogové Institutu tvůrčí fotografie FPF SU v Opavě. Kant, Praha 2001.

Ústí nad Labem. Život města na soutoku dvou řek. Sdružení 400/27. Ústí nad Labem, 2002.

Dětské centrum Hranice. Hranice, 2003.

Diplomové a klauzurní práce 1998 – 2003. Institut tvůrčí fotografie FPF SU v Opavě. Slezská univerzita, Opava 2003.

7th International Photography Gathering. Aleppo (Sýrie), 2003.

Hudba a výtvarné umění, Regionální muzeum Kolín, 2004.

IV. mezinárodní festival fotografie, Lodź, 2005.

Architektura bez architektů, Galerie Synagoga, Městské muzeum a galerie v Hranicích, vydalo Nakladatelství DOST, Hranice 2005.

Birgus, Vladimír – Mlčoch, Jan: Česká fotografie 20. století. KANT, Praha 2005.

Last&Lost. Literaturhaus, Mnichov, 2006.

V. mezinárodní festival fotografie, Łódź, 2007.

Łódź. Światloczuła Przestrzeń / Photosensitive Space. Łódź Art Center 2007.

L.A.F., Forum 2000, Žofín, Praha 2009.

Trans. La Photographie, Lille, Francie 2009, ISBN 978-2-9524209-7-6.

 

Vlastní texty do databáze nezařazené

Bakalářské a magisterské diplomové práce:

1998  Socialisticko-realistické tendence v české fotografii. Magisterská diplomová práce ITF SU Opava

1998  Socialistický realismus v české fotografii. (K české teorii fotografie socialistického realismu a jejímu uplatnění ve fotografické praxi). Magisterská diplomová práce, UDU FF UK Praha

1996 České teoretické práce o fotografii z období let 1948 - 1957. Bakalářská diplomová práce, ITF SU Opava

1995  Architektura v Hranicích v období 1918 - 1945. Bakalářská práce, katedra dějin umění FF UP Olomouc

+

 

Řada dalších článků a kritických textů v periodikách jako např. A2 Kulturní čtrnáctideník, Ateliér, Umění, Artikl, Prostor, Listy o fotografii, Camera Austria, Imago, Fotograf, Dart, Reflex) nebo v denním tisku Právo, Hospodářské noviny, MF Dnes i na internetových stránkách photorevue.com, fotoaparat.cz.

 

 

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu