Tomáš Pospěch je český fotograf, teoretik, pedagog a kurátor, jehož všestranné aktivity na poli fotografie a výtvarného umění přesahují do publicistické a nakladatelské činnosti (nakladatelství PositiF). Ve svých dokumentárních fotografických projektech dlouhodobě zkoumá socio-kulturní otázky spjaté s tématem češství s přesahem do konceptuálních až subjektivně-meditativních poloh.
Klíčovou roli v tomto zkoumání zaujímá ucelená vizuální studie podstaty českého národa nazvaná jednoduše Češství (2004–2014). Nekomplikované fotografie zachycují jádro toho, co je nám důvěrné známé a každodenně nás obklopuje, ačkoli v prostředí velkých měst pomalu mizí – vidíme turka naservírovaného do skla na umělohmotném ubruse (Bez názvu, 2014), řízky v ubrousku, koblihy a kakao, šumperák, venkovské fotbalisty (Bez názvu, 2008), chaty, hasiče (...). Mezi zachycenými protagonisty lze vysledovat zažité vzorce oblékání i dekorování, které, byť mnohdy působí jako z minulého století (Bez názvu, 2014), autor nijak kriticky nehodnotí. Deset let trvající projekt zároveň zosobňuje esenci všech dalších Pospěchových cyklů – ať už vznikly paralelně s Češstvím, posléze nebo dříve.
Zájem o české prostředí se v raných souborech ukazuje z klasicky dokumentárního hlediska – v černobílých cyklech s geometrizující kompozicí mapuje autor každodenní život obyvatel specifického regionu Hlučínska (Pomezí, 1994–1997; cyklus vznikl ze skupinového dokumentárního projektu Lidé Hlučínska 90. let 20. století) nebo fotografuje proměny republiky po roce 1989 v uzavřených komunitách vesnic, malých měst, klášterů a věznic (Ostrovy, 1996–2002). Snímky působí jako obecné symboly běžného života, k nimž se lze snadno vztáhnout – postarší dvojice rozmlouvá mezi pluhařským náčiním na poli (Bez názvu, 1994–1997), vrásčité ruce drží otěže koní míjejících pár procházejících se důchodkyň (Bez názvu, 1994–1997). První barevný soubor Look at the Future (2001–2006) sleduje vstup globální firemní kultury nadnárodních společností na tuzemský trh.
Pospěchovo tíhnutí ke konceptuálnějším přístupům, patrné již v souboru z devadesátých let Domácí práce (1994–1999), se plně formuje v cyklu Krajinky.jpg (2002–2005), kde autor tradičními postupy (velkoformátovým fotoaparátem) pořizuje snímky obrazovky svého počítače s krajinářskými výjevy z rozehraných počítačových her, jež ve výsledných kontaktech referují k české krajinářské tradici Josefa Sudka a Jana Reicha. Odkazování se k tuzemským fotografům není v Pospěchově díle ostatně výjimkou – Domácí práce (1994–1999) přeinterpretovávají dílo Jana Svobody, Bezúčelná procházka (2004–2008) si přímo vypůjčuje název od experimentálního filmaře a fotografa Alexandra Hackenschmieda.
Zmíněné projekty, až na výjimky vznikající souběžně, jsou také součástí série několika cyklů pohrávajících si s kontextuálními odkazy na vizuální strategie krajinářské fotografie. Typicky českému tématu fotbalu se věnují Bezúčelná procházka a Taken Off (2005–2010). Třebaže se jedná o sportovní žánr, Pospěch zřetelně narušuje jeho koncepci – snímky místo zpocených těl v běhu zachycují takřka až meditativní, nadčasové krajiny vesnických fotbalových hřišť (Bez názvu, 2010), osamocené skupinky hráčů vyčkávající na okraji periferie (Bez názvu, 2008) nebo členy týmu snažící se vylovit z vody zakopnutý míč, jenž na snímcích ani jednou nespatříme (Bez názvu, 2008).
Podobně na stereotypy zobrazování reaguje soubor Majitelé hradů (2004–2005), kde je pro změnu zpochybňována konvence fotografování památek a architektury. Rozsáhlý fotografický cyklus se zaměřuje na osobitý český fenomén: vytváření zahradních modelů skutečných i imaginárních hradů a zámků. Pospěch portrétuje majitele hrdě prezentující své výtvory (Jevišovice, 2004) a všímá si vztahu těchto staveb k jejich vlastníkům i k původním předobrazům tak, jak je můžeme vidět ve vlastivědných publikacích. Výsledek působí groteskně, jako směs patriotismu a příznačně českého domácího kutilství (Bouzov, 2004). Lidovými představami o moderní architektuře se pak zabývá fotografická studie Mizení plánu (Šumperák) (2013–2016) sledující takzvané „šumperáky“, nejrozšířenější typ domu u nás, ve snaze najít jeho originál skrze laboratorně standardizované snímky jeho nejrůznějších variací (Bez názvu, 2013–2016).
Posledním uceleným souborem Zemědělské práce (Agrokombinát Slušovice) (2009–2017) se autor cyklicky vrací na počátek své tvorby, kdy přeinterpretovával dílo Jana Svobody; apropriuje archivní materiál bývalého JZD a využívá přitom postupů obvyklých v zemědělství – nalezené snímky jsou vytrhávány z původních kontextů, graficky ošetřovány a roubovány na autorské fotografie pořízené v bezprostřední návaznosti na archiv (Agronom, 2009–2017). Projekt se snaží zrekonstruovat ideály a typické činnosti ze socialistického Československa osmdesátých let; novým kontextem však poukazuje na vizuální strategie propagační fotografie.
Do fotografické tvorby Tomáše Pospěcha se nevyhnutelně promítá jeho kunsthistorická a teoretická zkušenost. Ať už na zahradních modelech hradů a zámků sleduje konvence fotografování architektury a památek nebo si pohrává se stereotypy sportovní fotografie na příkladu venkovského fotbalu, dotýká se zároveň také témat neodmyslitelně spjatých s typicky českými fenomény. Jeho fotografie nicméně nehodnotí, nekomentují, pouze si všímají. Hranice mezi pozitivním a méně lichotivým bývá koneckonců často tenká a pověstná česká šetrnost a kutilství se může snadno změnit v to, čemu v eufemismu neřekneme jinak než malost.
Autor je všestrannou kulturní osobností, je činný jako umělecký fotograf, pedagog, kurátor, teoretik, kritik a publicista v oblasti fotografie, výtvarného umění a dějin architektury. Svou vlastní fotografickou tvorbu kontinuálně rozvíjí od roku 1994, kdy začíná vytvářet minimalizující zátiší na kontakty 18 x 24 cm. Jeho tvůrčí fotografickou činnost provázejí na jejím začátku komorní happeningy. Tomáš Pospěch je ale znám především jako fotograf dokumentární, oscilující na hraně sociálního a subjektivního dokumentu. Byl iniciátorem i účastníkem několika skupinových dokumentárních projektů, které mapovaly každodenní život obyvatel českých a moravských regionů (Lidé Hlučínska, Zlín a jeho lidé, Fotografie české společnosti, Hranicko...). Jeho snímky ale namísto tradičně komponovaných vesnických výjevů s přesahy k žánrovosti svou geometrizující kompozicí velice často vytvářejí rámec pro vyprázdněné krajinné prostory s náznaky a symboly, příznačné spíš pro subjektivní polohy dokumentu. Odlidštěnost prostor a chlad pracovního prostředí velké korporace evokuje autor v barevném subjektivním dokumentárním cyklu o globální firemní kultuře nadnárodní společnosti LG Philips Displays.
V posledních letech Tomáš Pospěch svoji tvůrčí činnost obohacuje i o konceptuálnější přístupy. Jeho černo-bílý soubor Krajinky.jpg vznikl jako pokus o analýzu fotografického žánru a také vztahu mezi analogovou a digitální podobou média. Zářící obrazovku svého notebooku s „krajinářskými“ výjevy rozehraných počítačových her fotografuje klasickým způsobem velkoformátovým aparátem. Výsledné kontaktní fotografie připomínající ku příkladu krajinářskou tvorbu J. Sudka, kterých předlohu často velice těžce dekódovat, tak tvořivě spouštějí proud úvah o podstatě a sdělení fotografického obrazu. Vztah vnější reality a způsobu jejího zobrazování je koneckonců i předmětem Pospěchova teoretického zájmu, kterým je mezi jiným i současná dokumentární fotografie.
Studium:
2008–2013 ITF, doktorandské studium Slezská univerzita, Opava
2012 Stáž na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, Ateliér intermediální konfrontace, Jiří David
1995–1999 Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, Dějiny umění
1992–1995 Filozofická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Dějiny a teorie umění
1992–1998 Institut tvůrčí fotografie Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity v Opavě, Fotografie
1991–1993 Lidová konzervatoř v Ostravě, obor výtvarná fotografie (u Bořka Sousedíka)
Ocenění:
2006
YPU, finalista evropské ceny
Sittcomm Award 2006
2005
Frame005, 2. cena, kategorie: Komunikace
2001
Talentinum 01. Čestné uznání, České centrum fotografie, Praha.
1999
2. cena v novinářské soutěži Czech Press Photo, kategorie reportáž-série.
1996
Nová jména PHP (dokument)
Nová jména PHP (výtvarná část)
Skupinové fotografické projekty:
2006
Hranicko
2004–2006
Opava na prahu nového tisíciletí
1998–1999
Fotografie české společnosti
1997–1999
Zlín a jeho lidé
1995–1997
Lidé Hlučínska 90. let 20. století
Kurátorská příprava výstav (výběr):
2010
Nový život/Nový dokument. (S Vladimírem Birgusem), Galerie Klimy Bochenskiej, Varšava, Měsíc fotografie v Bratislavě.
Via Lucis 1989-2009. Česká společnost ve fotografii. Národní muzeum fotografie v Jindřichově Hradci.
2009
Petr Willert: Hon na kočku. Galerie Fiducia, Ostrava.
Via Lucis 1989-2009. Czech society in photographs. Stálé zastoupení ČR v Bruselu.
Jindřich Štreit: Fotografie 1965-2005. Galeria Sztuki Mediów ASP, Varšava.
Viktor Kolář: Retrospektiva. Měsíc fotografie, Galerie Starmach, Krakov.
Jindřich Štreit: Fotografie 1965-2005. Galerie ASP, Fotografický festival, Varšava.
New Life, New Document. New documentary photography in Central Europe. (S Vladimírem Birgusem), Prague Biennale 4, Praha.
Tenkrát na Východě. Češi očima fotografů 1948-1989. (S Vladimírem Birgusem), Galerie hlavního města Prahy, Dům U Kamenného zvonu, Praha.
Via Lucis 1989-2009. Česká společnost ve fotografii. Dům umění, Měsíc fotografie v Bratislavě.
Nový život/Nový dokument. (S Vladimírem Birgusem), Středoevropský dům fotografie, Měsíc fotografie v Bratislavě.
2008
Jindřich Štreit: Fotografie 1965–2005. Alšova jihočeská galerie, České Budějovice.
Jindřich Štreit: Pohledy do fotoaparátu. Galerie Bazilika, České Budějovice.
Daniela Dostálková: Instant Monument. Kabinet fotografie, Dům umění, Opava.
Projekt Opava. Dům umění v Opavě, Opava.
Jindřich Štreit: Fotografie 1965–2005. Městské muzeum, Svitavy.
2007
Jindřich Štreit: Fotografie 1965–2005. Muzeum umění Olomouc.
Devátá sklizeň. Ateliér reklamní fotografie FMK UTB ve Zlíně. České centrum, Moskva.
Jindřich Štreit: Fotografie 1965–2005. Dům umění Opava.
Jindřich Štreit: Fotografie 1965–2005. Galerie Hlavního města Prahy, Dům U Kamenného zvonu.
Photodocument.sk. Středoevropský dům fotografie, Měsíc fotografie v Bratislavě.
5lovensko. Středoevropský dům fotografie, Měsíc fotografie v Bratislavě.
Plyš myslí, že je víc. Galerie Opera, Ostrava.
2006
Diplomové práce ITF, Institut tvůrčí fotografie FPF SU v Opavě, Kabinet fotografie Domu umění v Opavě.
Jindřich Štreit: Fotografie 1965–2005. Galerie výtvarného umění, Ostrava, Slovenská národní galerie Bratislava.
Devátá sklizeň. Ateliér reklamní fotografie FMK UTB ve Zlíně, Kulturní prostor Alternativa a Hala 64, Zlín.
Šestka. Ateliér reklamní fotografie FMK UTB ve Zlíně. Pražský dům fotografie, Praha.
2005
Josef Černý: Fotografie 1965 – 1985. Galerie Severní křídlo zámku, Hranice.
Odpojeno/Spojeno 2005. Centre for Central European Architecture, Praha, (Kurátor fotografické části výstavy).
Lucia Nimcová: Instantní žena. Pražský dům fotografie. 21. 4. – 29. 5. 2005.
Marginální architektura. (s Lucií Lendelovou), Muzeum Artistů. IV. Mezinárodní fotografický festival, Lodź, 2005.
Pořád jsem to já. Motiv stáří v české a slovenské dokumentární fotografii, (s Evou Hrabětovou), Galerie Ambit, Praha 2005.
I Image. Dorottya Gallerie, Budapešť, (spolukurátor), reprízováno: Středoevropský dům fotografie, Bratislava, V. Mezinárodní festival fotografie, Lodź, Polsko.
Architektura bez architektů. Městské muzeum a galerie v Hranicích, Výstavní síň Synagoga, Hranice, 8. září – 23. října 2005.
Vladimír Birgus. Fotografický festival Funkeho Kolín, říjen 2005.
2004
Praha – Varšava – Bratislava. Fotografie studentů Institutu tvůrčí fotografie FPF Slezské univerzity v Opavě. Galerie U Mloka, Olomouc.
2003
Po potopě. Moravská galerie Brno, leden 2003.
Jiří Štencek – Návštěvníci. Kabinet fotografie. Dům umění, Opava.
Studenti Institutu tvůrčí fotografie. Dům umění, Opava. (S Vladimírem Birgusem, Vojtěchem Bartkem).
Jindřich Štreit, Tomáš Pospěch a jejich studenti: Dětské centrum Hranice. Galerie Severní křídlo zámku, Hranice.
2002
Česká a slovenská fotografie 80. – 90. let 20. století. Muzeum umění Olomouc, reprízováno: Dům umění, Měsíc fotografie, Bratislava. (Kurátor české části, slovenská část: Lucia Lendelová, komisař výstavy Helena Rišlinková).
Miloslav Fekar: Světlo a prostor. Zámek. Hranice.
Po potopě. (S Lucií Lendelovou), Mánes, Praha, reprízováno: Dům umění, Měsíc fotografie, Bratislava.
2001
Jindřich Štreit: Cesta ke svobodě. Dvojvýstava: Synagoga, Galerie Severní křídlo zámku. Hranice.
Miloslav Fekar. Synagoga, Městské muzeum a galerie v Hranicích.
Veronika Zapletalová: Chatařství. Regionální muzeum Kolín. (V rámci festivalu Funkeho Kolín).
2000
Robo Kočan. Galerie Opera, Ostrava, Kabinet fotografie. Slezské zemské muzeum v Opavě.
1999
Miloslav Polášek: Portfolio. Krajská galerie Ostrava. Září 1999.
Grzegorz Klatka: Ženská věznice. Galerie Opera, Ostrava, Kabinet fotografie. Slezské zemské muzeum v Opavě.
Piotr Szymon: Kalwaria Zebrzygowska. Galerie Opera, Ostrava, Kabinet fotografie. Slezské zemské muzeum v Opavě.
1998
Lidé Hlučínska 90. let 20. století. Kabinet fotografie. Slezské zemské muzeum v Opavě. (S Vladimírem Birgusem, Václavem Podestátem a Jindřichem Štreitem).
1997
Ladislav Vlodek: Kresby a grafiky. Gotický sál, Městské muzeum a galerie v Hranicích.
Ladislav Vlodek: Obrazy a plastiky. Sanatorium Moravan, Teplice nad Bečvou.
Veřejná přednášková činnost:
2010
Diverze do krajiny. Komunikační prostor Školská 28, Praha.
2009
Arkádie, idyla. Univerzita Tomáše Bati, Zlín.
Tenkrát na Východě. Univerzita Tomáše Bati, Zlín.
Fotografie české společnosti 1989-2009. Mai Mano House. Budapešť.
Fotografie české společnosti 1989-2009. Galerie Camelot, Krakov.
2008
Současné tendence ve středoevropské dokumentární fotografii. Dům pánů z Kunštátu, FAVU, Brno.
2007
Fantastická zoologie. Univerzita Tomáše Bati, Zlín.
2006
Nový dokument ve středoevropské fotografii. Dům kultury, Pardubice, únor 2006.
Nový dokument. Česko, Slovensko, Polsko, Maďarsko. Dům fotografie, Liptovský Mikuláš, březen 2006.
Současná česká dokumentární fotografie. Dům kultury, Pardubice, březen 2006.
Nový dokument. Česko, Slovensko, Polsko, Maďarsko. Galerie výtvarného umění, Ostrava, březen 2006.
Nový dokument. Česko, Slovensko, Polsko, Maďarsko. FAVU, Bratislava, duben 2006.
Několik autorů současné evropské dokumentární fotografie. Galerie NoD, Praha, květen 2006.
Nový dokument. Česko, Slovensko, Polsko, Maďarsko. Spitz Gallery, Londýn, květen 2006.
Současné tendence ve středoevropské fotografii. Přednáška FAMU, Praha, listopad 2006.
2005
Současné tendence v české dokumentární fotografii. IV. Mezinárodní fotografický festival, Dům kultury, Lodz (Polsko).
Nový dokument ve středoevropské fotografii. Konference, Cieszyn, říjen 2005.
Nový dokument. Česko, Slovensko, Polsko, Maďarsko. Měsíc fotografie v Bratislavě, listopad 2005.
Nový dokument ve středoevropské fotografii. Bonato 05, Náchod.
Nový dokument ve středoevropské fotografii. Dům kultury, Hradec Králové, listopad 2005.
2004
Zvíře v dokumentární fotografii. Sémantický význam. Galerie plastiky, Praha.
Cyklus fotografických přednášek pro Pražský dům fotografie, Praha.
2003
Cyklus fotografických přednášek pro Pražský dům fotografie, Praha.
2002
Nová generace v české a slovenské fotografii. Beseda, Dům umění, Olomouc.
Současná česká fotografie. Měsíc fotografie v Bratislavě, Vysoká škola výtvarných umění, Bratislava.
2001
Nové tendence ve světové dokumentární fotografii. Dům umění, Brno.
Současná fotografie na ITF FPF SU v Opavě. Centrum současného umění Terezín.
Například Hranice. Stavební proměny maloměsta (1815 – 1948). Dům umění, Opava.
Nové tendence ve světové dokumentární fotografii. Dům umění, Opava.
1998
Typologie fotografického obrazu, Dům umění, Ostrava.
Publicistická činnost:
Byl výkonným redaktorem bulletinu Listy o fotografii, vydávaném ITF FPF SU v Opavě.
2019
Role fotografie, Tomáš Pospěch, Lucia L. Fišerová PositiF
Šumperák (anglická verze), PositiF
2018
Zemědělské práce – Slušovice, PositiF
2016
Osmdesátky, Jan Jindra, Tomáš Pospěch, BigBoss
2015
Šumperák, PositiF
Přirozeně, Tomáš Pospěch, Karel Novák, Roman Franc, BigBoss
2014
Slovenská nová vlna, Lucia L. Fišerová, Tomáš Pospěch, KANT
Myslet fotografii: Česká fotografie 1938 – 2000, PositiF
Obrazová fotografie / The Photographic Picture, PositiF
2010
Česká fotografie 1938-2000 v recenzích, textech, dokumentech, Nakladatelství DOST
Bezúčelná procházka / An Aimless Walk, Nakladatelství DOST
2009
Tenkrát na Východě / In the East, Tomáš Pospěch, Vladimír Birgus, KANT
2007
Pověsti z Hranicka: Fajermoni, věščáci, poseci a jiná uzřelá hlůza, Nakladatelství DOST
2003
Kalendář 2004. Příležitostný soubor fotografií o lidech a jedné továrně. LG Philips Displays Technology Center Hranice. (Knížka – stolní nebo kapesní kalendář, 56 fotografií), Dost, Hranice 2003
2002
Česká a slovenská fotografie osmdesátých a devadesátých let 20. století / Czech and Slovak Photography of the 1980s and 1990s., Muzeum umění (Olomouc)
Tomáš Pospěch: Ohraničení. Dost, Hranice 2002.
2001
The Architecture of Hranice 1815-1948, Nkladatelství DOST
Tomáš Pospěch: Lidé v obrazech / People in the picture. Dost, Hranice 2001
Zlín a jeho lidé. ITF FPF SU, Opava 2001
2000
Hranická architektura 1815-1948, Nakladatelství DOST
1999
Lidé Hlučínska devadesátých let XX. století ve fotografiích. ITF FPF SU, Opava 1999.Fotografie české společnosti. Pražský hrad, Nejvyšší purkrabství, 28. 4. – 18. 6. 2000, České foto, studio JB, Lomnice nad Popelkou 2000.
Internet
2020
Šumperák byl symbol socialistického kýče i vynalézavosti. Lidé tyto domy staví dodnes.
Žádný originál. Mnoho variant. Šumperáky prozrazují, kdo jsou jejich majitelé.
Šumperák, dům milovaný i kritizovaný, přežil až do dnešní doby
2018
Chválený i zatracovaný. Výstava o fenoménu jménem šumperák zavítala „domů“.
2017
Jaká je hranice mezi buranstvím a čecháčkovstvím? Zkoumá ji fotograf Tomáš Pospěch.
https://magazin.aktualne.cz/foto/rozhovor-tomas-pospech/r~c5dd83d4b2ae11e7aacd0025900fea04/
2016
Šumperák zaplavil města i vsi. Vyučený zedník se uměl trefit do vkusu.
Zdroj: https://www.idnes.cz/bydleni/architektura/sumperak-rekonstrukce-domu.A160621_162003_architektura_web
Tomáš Pospěch si pohrál se snímky ze Slušovic a říká: Senátor Čuba z mých aktivit asi radost nemá
2006
Krajinky z monitoru
https://www.idnes.cz/kultura/vytvarne-umeni/krajinky-z-monitoru.A060216_193545_show_recenze_off
Články a média
2012
Diverzia do krajiny / Diversions into the Landscape. Stratégie „prepodstatňovania“ a odkláňania v súčasnej českej a poľskej fotografii. Mladé médium II / A youthful Medium II, VŠVU Bratislava, 2012, s. 44–55.
Texty o dějinách Hranicka, Tichý typ, Hranice 2012, s. 69–84. ISSN 1804–0659.
Ivo Přeček. Ateliér Josefa Sudka, Praha 2012.
Fotografická dílna Mikulov. (Text a koncepce Tomáš Pospěch), Městské kulturní zařízení, Mikulov 2012.
Pavel Mára. Galerie Fiducia, Ostrava 2012.
Jindřich Štreit/Fotograf venkova. České centrum, Lisabon 2012.
Pavel Mára. Obyčajne menej / Usually Less. 22. Mesiac fotografie Bratislava, Bratislava 2012, s. 36–37. ISBN 978–80–85739–56–5
2011
Taken Off. Středoevropský dům fotografie, Bratislava. Jindřich Štreit/Blátivé pastorále. Bialysztok 2011.
Jindřich Štreit. Blátivé pastorále. Braga, Portugalsko 2011.
Jindřich Štreit/Fotograf venkova. České centrum, Lisabon 2011.
Dagmar Hochová/Akrobat na glóbu života. Leica Gallery Prague, Praha 2011.
POSPĚCH, Tomáš – DOSTÁLKOVÁ, Daniela: Romantický konstrukt. Praguebiennale, Praha 2011.
Jan Jindra: Silvestry v hotelu Jalta. Galerie Fiducia, Ostrava 2011.
POSPĚCH, Tomáš – BIRGUS, Vladimír: New Life/New Document. Rencontros da Imagem, Braga, Portugalsko 2011.
Fotoateliér Mikulov 2011.
2009
Tereza Vlčková – Gardens of Glory At The Edge of Nervous Breakdown, Imago, č. 25-26, Summer – Winter 2008, s. 4-16. ISSN 1335-1362.
Pospěch, Tomáš – Prokop, Jaroslav: Department of Advertising Photography, Faculty of Multimedia Communications, Tomáš Baťa University in Zlín, Imago, č. 25-26, Summer – Winter 2008, s. 68-73. ISSN 1335-1362.
2008
Jindřich Štreit. The Muddy Pastorales. 5klatek, Poznan.
Tereza Vlcková: Gärten der Wonne am Rande des Nervenzusammenbruchs, Photonews, č. 7-8, s. 22-23.
Daniela Dostálková, Instant Life. Fotografie magazín, č. 6, 2008, s. 22-33.
Babiččina diskotéka. Fotografie magazín, č. 5, 2008, s. 16-23.
Grant Vaculík Advertising, Fotografie magazín, č. 6, 2008, s. 46-53.
Daniela Dostálková: Instant Monument. Ateliér, 2008.
Jolana Havelková, Galerie, A2, č. 6.
Zahrádky blaženosti na pokraji nervového zhroucení. Fotografie magazín, č. 4, 2008, s. 18-25.
Martin Kollár: Nic zvláštního? Fotograf, č. 11, 2008.
2007
Jindřich Štreit. Rozhovor. PhotoArt, 2007, č. 1.
K jedné fotografii J. Š., Protimluv, Revue pro kulturu, roč. V, 2007, č. 1, s. 39.
Martina Novozámská: Určeno k likvidaci? Ateliér, 2007, č. 5.
Jindřich Štreit – Blátivé pastorále. Život, Revue Umělecké besedy, 2007, č. 3, s. 24 – 27.
Jindřich Štreit: Fotografie 1965 – 2005. Magazín Fotografie, 2007, č. 11.
Tomáš Pospěch – Jana Tichá: Úvod – Fotografie a architektura, Fotograf, 2007, č. 9, s. 3, ISSN 1213-9602.
Viktor Szemzö – Slovenská sídliště. Fotograf, 2007, č. 9, s. 82 - 85, ISSN 1213-9602.
Petr Willert – Life-style: Hon na babičku, hon na kočku. Fotograf, 2007, č. 9, s. 90 – 91, ISSN 1213-9602.
Martina Novozámská&Jan Vaca&Jaroslav Vraj – Lipová-Spansdorf. Fotograf, 2007, č. 9, s. 98 - 99, ISSN 1213-9602.
Jindřich Štreit. The Muddy Pastorales. Interview. Imago, č. 23, winter 2007, s. 32 – 41.
Martina Novozámská&Jan Vaca&Jaroslav Vraj – Lipová-Spansdorf 1915 - 2005. Imago, č. 23, winter 2007, s. 56.
Marginální architektura. Fotograf, 2007, č. 9, s. 104 - 106, ISSN 1213-9602.
Trapeři a Přemci. Kulturní týdeník A2, 2007, č. 34. ISSN 1801-4542.
2006
Jak myslet architekturu fotoaparátem. Era 21, 2006.
Jindřich Štreit: Fotograf venkova. Ateliér, č. 6, 2006.
Devátá sklizeň. Fotografie Magazín, č. 11, 2006, s. 24 – 30.
Devátá sklizeň. Ateliér, č. 21, 2006, s. 5.
2005
Sudkovy industriální zahrádky. Smutná krajina. Salon – Právo, photorevue.com, leden 2005.
Josef Sudek: Sad Landscape. Imago, zima 2004/2005, č. 19.
Sto let české fotografie. Salon – Právo, photorevue.com, č. 429, 4. srpna 2005.
New Documentary Photography. Czech Republik, Poland, Hungary, Slovakia. Imago, léto 2005.
2004
Václav Podestát představuje mystérium všednosti. Salon – Právo, leden 2004.
Bilance fotografického století. Ateliér, únor 2004.
Prvních sto let úrody, kterou sklízela česká fotografie. Salon – Právo, únor 2004.
Antonín Kratochvíl. Monografie. Imago, winter 2004.
Lucia Nimcová: Slovensko 003. Obrazová správa o stave krajiny. Imago, březen 2004
Bilance fotografického století. Ateliér, č. 5, 2004.
Prvních sto let úrody, kterou sklízela česká fotografie. Salon – Právo, březen 2004.
Tiché absolutno. (Ivo Přeček). Ateliér, č. 16 – 17, 26. 8. 2004, s. 6.
Praha – Varšava – Bratislava. Ateliér, č. 16 – 17, 26. 8. 2004, s. 7.
Faces of History / Tváře dějin. Ateliér, č. 14 – 15, s. 7.
Fotograf utopie. (René Burri), Architekt, 2004.
2003
Socialistický realismus a česká fotografie v letech 1945 – 1957. Ateliér, č. 1, 2003, s. 7, ISSN 1210-5236.
Birgusova mlčenlivá řeč nevyslovitelného. Salon – Právo, leden 2003.
Socialist realism in Czech photography. Imago č. 15, winter 2003.
All that Man may Mean. (Jaroslav Kučera – monografie), Imago č. 15, winter 2003.
Jiří Štencek: Návštěvníci. Ateliér, č. 9, 2003, s. 7.
Reality Check. Ateliér, květen 2003.
Avantgardista Rössler se v nové knize konečně stává klasikem. Salon – Právo, květen 2003.
Jaroslav Rössler: Photographs, collages, drawings. Imago, č. 16, květen 2003.
The View from here. (Tomáš Pospěch, ucia Lendelová). Imago, č. 16, 2003.
Ambiciózní příběh německé fotografie jako dějin těla. Salon – Právo, červenec 2003.
Podivné nebe. Ateliér, říjen 2003.
Čínské fotografické nebe. Salon, říjen 2003.
Petr Karšulín. Přání a sny. Ateliér, č. 22, 6. 11. 2003.
2002
Jedenáctý měsíc fotografie v Bratislavě. Ateliér, č. 1, 10. 1. 2002.
Štyrského fotografie poprvé knižně. Právo, leden 2002.
Torst vydal knihu surrealistických koláží Karla Teiga. Právo, únor 2002.
Průvodkyně českou ženou. Právo, roč. 12, 5. 2. 2002, č. 30.
Procházka krásami a šrámy vlasti. MF Dnes, Ostrava, fotoaparat.cz, červen 2002.
Štyrský´s photographs for the first time in book form. Imago, č. 14, Summer 2002, s. 66.
Profile 2002, Skoki u Poznaně. Imago, č. 14, Summer 2002, s. 6.
Založení Národního muzea fotografie v Jindřichově Hradci. Imago, č. 14, Summer 2002, s. 4.
ANKETA časopisu FOTOGRAF /časopis pro fotografii a vizuální kulturu/, Fotograf, červenec 2002.
Czech Photographic Avant-Garde 1918 – 1948. Fotograf, červenec 2002.
Foreword. Imago, č. 14, Summer 2002, s. 2 - 3.
Chladně žhnoucí piškoty z hranického zámku. MF DNES, Olomouc, září 2002.
Úsměvný Martin Kollár. Právo – Salon, fotoaparat.cz, photorevue.cz, 31. říjen 2002.
Fotograf Koudelka představen dosud nejrozsáhlejší retrospektivou. Právo, listopad 2002.
Josef Koudelka – fotograf. Ateliér, photorevue.com, fotoaparat.cz, listopad 2002.
Gigantický příběh slovenské fotografie. Právo, prosinec 2002.
2001
Tschechische Avantgarde-Fotografie 1918 – 1948. Camera Austria, 14. 3. 2001.
Dana Kyndrová – Nepolepšitelná víra v lepší budoucnost. MF Dnes, Ostrava, 29. ledna 2001.
Česká realita 70. – 90. let Dany Kyndrové. Vltava, únor 2001.
Sochy Vojmíra Vokolka jsou milým překvapením. MF Dnes Ostrava, únor 2001.
Vojmír Vokolek: Sochy. Ateliér, 2001.
Vojmír Vokolek: Sochy. Vltava, únor 2001.
Jan Svoboda a svoboda obrazu. Ateliér, č. 3, 8. 2. 2001.
Alena Dvořáková, Viktor Fischer a humanitární fotografie. Ateliér, č. 4, 22. 2. 2001.
Fotografa Jiřího Hankeho fascinuje záznam času. MF Dnes, Ostrava, 12. 3. 2001.
Čas je fotografovou obsesí. Jiří Hanke: Otisky generací/Podnikatelé. Hospodářské noviny, č. 48, 8. března 2001.
Jaroslav Rössler – neznámý klasik. Právo, březen 2001.
Funkeho Kolín - „Prostor a fotografie“. Koncept textu, projekt festivalu Funkeho Kolín, únor 2000.
Dokument, jenž se hrdě vznáší. Evžen Sobek: Ecce Homo. Ateliér, únor 2001.
Pohled Medúsy. Moravská galerie zpřístupnila novou expozici starého umění. Hospodářské noviny, 5. dubna 2001.
Nikos Armutidis zkoumá možnosti média sochy. MF Dnes, 22. dubna 2001.
Víťa Šimánek si zvolil Republiku Žižkov jako životní téma. MF Dnes, 23. dubna 2001.
Šefrovy proměny dotvářejí náš šedivý svět. Právo, 23. 7. 2001, s. 8.
Česká realita 70. – 90. let Dany Kyndrové. Vltava, únor 2001.
Vít Šimánek fotografuje svou Republiku Žižkov jako životní téma. Vltava, duben 2001.
Humanitární fotografie 90. let. Ateliér, 2001, č. 12, 14. 6. 2001.
Olomouc hostí přehlídku fotografického aktu. MF Dnes, Olomouc, květen 2001.
V Brně představují legendární fotografie Bauhausu. Právo, č. 141, 18. června 2001.
Ulehnutí křehce nabízí nahotu v klášteře. MF Dnes, Olomouc, 13. července 2001.
Kolínské fotografické putování. Právo, říjen 2001.
Vyšla vůbec první monografie Jaroslava Rösslera. Právo, říjen 2001.
Chalupy, chatky, zahrádkáři a my. Vltava, říjen 2001.
Funkeho Kolín sice nepřekvapil, ale byl příjemným setkáním. Fotografie – Magazín, říjen 2001.
Slovenská fotografie 1925 – 2000. Salon – literární příloha Práva, 20. prosince 2001.
Objekty vojenských ústavů v Hranicích. Prostor Zlín, 2000, č. 4 – 6, vydáno r. 2001.
2000
Od dokumentu k portrétu a zase zpět. Jakub Chleboun. Úvodní text do katalogu výstavy – Mánes, Praha, leden 2000.
Česká fotografická avantgarda 1918 – 1948, Ateliér, 2000, č. 8, s. 7.
Miloslav Fekar – Objekty. Ateliér, 2000, č. 12, s. 6.
Nenasytný fotoaparát Bohdana Holomíčka. Ateliér, 2000, č. 12, s. 7.
Šmokovy teoretické názory v kontextu české teorie fotografie 50. let. Sborník, Praha, duben 2000.
Jaroslav Malík – Moje malá próza Róza. Úvodní slovo, Galerie MK, Rožnov pod Radhoštěm.
Například Hranice… Poznámky k architektuře maloměsta od Vídeňského kongresu po Versailleskou smlouvu (1815 – 1918). Umění a řemesla, 2000, č. 3.
V Rožnově vystavuje Jaroslav Malík „Moji malou prózu Rózu“. Rozhlasová stanice Vltava, březen 2000.
Robo Kočan v krajině za zrcadlem. Ateliér, 2000, č. 12, s. 5.
Wolker české fotografie Karel Kašpařík. Ateliér, 2000, č. 24, s. 7.
Rudolf Koppitz. Opavský fotograf vídeňské secese. Prostor Zlín, VIII, č. 1, 2, 3, 2000, s. 27 – 30, ISSN 1212-1398.
Reprezentativní palác a hrádek Antonína Kunze. Prostor Zlín, VIII, č. 1, 2, 3, 2000, s. 27 – 30, ISSN 1212-1398.
1999
K typologii fotografického obrazu. (Upravená verze přednesená 30. 9. pod názvem "Současné koncepce fotografického obrazu" v rámci doprovodného programu výstavy "Umjeni?..." v Domě umění v Ostravě). 1999.
Dvě legendy: Zdeněk Tmej a Karel Hájek. Ateliér, 1999, č. 3.
Výstava fotografií Miroslava Zikmunda. Fotografická galerie, Internet, březen 1999.
Výstava "Jiný svět?" představuje společenské ostrovy, Ateliér, 1999, č. 4.
Česká fotografie 90. let. Recenze publikace. Ateliér, 1999, č. 6.
Jak je tomu s dokumentem? O klecích jazyka. Listy o fotografii, 1999, č. 3.
Czech Photography Avant-Garde. Recenze knihy. Imago, Summer 1999, č. 8, s. 69.
Šlapetova pozdně ruralistická vila v Hranicích. Prostor Zlín, roč. VII, 1999, č. 4, 5, 6, s. 57, 59.
Vojenské školské ústavy v Hranicích. Prostor Zlín VII, 1999, č. 7, 8, 9.
Reprezentativní palác a hrádek Antonína Kunze. Prostor Zlín VII, 1999, č. 7, 8, 9.
Rudolf Koppitz. Pozapomenutý fotograf vídeňské secese. Prostor Zlín VII, 1999, č. 7, 8, 9.
Dokumentární ostrovy Piotra Szymona a Grzegorze Klatky. MF Dnes - Ostrava, kulturní rubrika stanice Vltava, rozšířená varianta textu přetištěna: v CZPHOTO.CZ, září 1999.
Fotit a být "na cestě". Text k výstavě Davida Boukala a Igora Slavíka v Českých Budějovicích, říjen 1999.
Česká fotografie 90. let. Recenze publikace. Europhen Photography, 1999.
Márovy svlečené madony. Ateliér, 1999, č. 24, s. 7.
Jindřich Štreit. Ateliér, 1999, č. 24, s. 7
1998
Jindřich Štreit i "Cesta ke svobodě". Ateliér, 1998, č. 23.
Zlín a jeho lidé. Prostor Zlín VI, 1998, č. 6, s. 7 - 9.
Fotografie v období dogmatického spánku. Socialistický realismus v české fotografii. Listy o fotografii, 1998, č. 2.
Ateliér reklamní fotografie IRTMK ve Zlíně. Listy o fotografii, 1998, č. 2.
Franck Dubois - Diptychy. Listy o fotografii, 1998, č. 2.
Juraj Lipták + Anonymus /1934 - 1993/. Listy o fotografii, 1998, č. 2.
Meziválečná architektura v Hranicích. Umění XLVI, 1998, č. 4, s. 267 – 276.
1997
Dvanáctý měsíc dvanáct krajin Ivana Ouhela. Ateliér, 1997, č. 4.
O smyslu dokumentování. Ateliér, 1997, č. 6.
Věci a místa Martina Smékala. Ateliér, 1997, č. 10.
1996
Zahrada lidí a zvířat. Ateliér, 1996, č. 22.
Michael Rittstein - obrazy, kresby. Ateliér, 1996, č. 22.
Desítky článků v dalších periodikách (Ateliér, Umění, Prostor, Listy o fotografii, Camera Austria, Imago, Fotograf, Dart, Reflex), v denním tisku (Právo, Hospodářské noviny, MF Dnes) i na internetových stránkách photorevue.com, fotoaparat.cz.
7-1 Knižní obrazové publikace:
Lidé Hlučínska devadesátých let XX. století ve fotografiích. ITF FPF SU, Opava 1999.
1999 - Fotografie české společnosti. Pražský hrad, Nejvyšší purkrabství, 28. 4. – 18. 6. 2000, České foto, studio JB, Lomnice nad Popelkou 2000.
Zlín a jeho lidé. ITF FPF SU, Opava 2001.
Tomáš Pospěch: Lidé v obrazech / People in the picture. Dost, Hranice 2001.
Tomáš Pospěch: Ohraničení. Dost, Hranice 2002.
Kalendář 2004. Příležitostný soubor fotografií o lidech a jedné továrně. LG.Philips Displays Technology Center Hranice. (Knížka – stolní nebo kapesní kalendář, 56 fotografií), Dost, Hranice 2003.
7-2 články, katalogové texty, diplomové práce:
Pavel Šopák: Dialog Tomáše Pospěcha s Milanem Knížetem zní dobře. Region VI, 22. dubna 1997, č. 16.
Aleš Kuneš: Pospěch vystavuje práce z posledních pěti let. Lidové noviny, 24. dubna 1998.
(pes): Fotograf Pospěch vystavuje v galerii MK. MF Dnes, 9. prosince 1998.
Lidé Hlučínska devadesátých let XX. století ve fotografiích. Slezská univerzita v Opavě, Opava 1998.
Martin Popelář: Lidé Hlučínska 90. let 20. století. Bakalářská teoretická diplomová práce. ITF FPF SU, Opava 1999.
Jarmila Šimáňová: Fotografie náboženských poutí. Magisterská teoretická diplomová práce, ITF FPF SU, Opava 1999.
(miš): Fotografa Tomáše Pospěcha lákají ostrovy. MF Dnes, 29. ledna 2000.
Libor Tapier: Ostrovy – výstava z nejlepších. Snímky Pospěcha stojí za víceré zhlédnutí. Liberecký den VIII, 2000, č. 24, 29. 1. 2000, s. 6.
Václav Podestát: Ohraničení – kniha Tomáše Pospěcha, Imago, 2004.
Lucia Lendelová: Amor Fati. Imago, 2004.
Vladimír Birgus – Jan Mlčoch: Česká fotografie 20. století. Průvodce, Kant, Praha 2005.
Lucia Lendelová: Krajinky Tomáše Pospěcha. Fotografie v ostravské Fiducii. Art&Antique, červen 2005, s. 93, www. photorevue.com.
Vladimír Šulc: Krajinky.jpg, Ateliér, č. 18, září 2005.
Aleš Kuneš: Fotografická soutěž Frame005. Ateliér, 2005, Photorevue.com.
Odpojeno – Spojeno 05, katalog výstavy + CD, březen 2005.
IV. Mezinárodní fotografický festival, Lodz, katalog, květen 2005.
Krajinky.jpg. Galerie Fiducia, katalog, květen 2005.
Self-Stories, Dorothea Gallery a Lumen Gallery, Budapešť, květen 2005.
Lucia Lendelová: Krajinky.jpg. Art&Antique, č. 6, červen 2005.
Birgus, Vladimír – Mlčoch, Jan: Česká fotografie 20. století. Katalog, Umělecko-průmyslové muzeum a Galerie hlavního města Prahy, červen 2005.
Anna Maximová: Lucia Nimcová – Instant Woman. Ateliér, č. 14 – 15, 7. 7. 2005, s. 7.
Marginální architektura. Galerie Synagoga, Městské muzeum a galerie v Hranicích, září 2005.
Měsíc fotografie v Bratislavě. Katalog, listopad 2005.
Petra Zůnová: Dokumentární fotografie studentů na ITF. Magisterská diplomová práce, ITF FPF SU, Opava 2005.
Petra Benešová: Interpretace věci v české fotografii 60. – 80. let 20. století. Magisterská diplomová práce, ITF FPF SU, Opava 2005.
Vladimír Birgus: Festival fotografie v Lodži. Ateliér, č. 20, 6. října 2005.
Jindřich Štreit: Nietradycyjne metody nauczania fotografii dokumentarnej / Netradiční formy výuky dokumentární fotografie. (S. 60 – 81), in: Fotografie dokumentarna w projektach fotograficznych /Dokumentární fotografie ve fotografických projektech. (Marianna Michalowska, Tomáš Pospěch, Jiří Siostrzonek, Jindřich Štreit, Zbigniew Tomaszczuk). Sborník mezinárodní konference věnované dokumentární fotografii, Vydala Galerie Szara, Czieszyn 2005.
Josef Chuchma: Krajinky z monitoru. MF Dnes, 17. února 2006.
Aleš Kuneš: Krajinky.jpg. Ateliér, 2006, č. 5, s. 7.
Lucia Lendelová: Lanfscapes. jpg, Imago, winter 2006, č. 21, s. 50
Aleš Kuneš: Frame 005. Ateliér, 8. června 2006, č. 12.
BUBENÍČEK, PETR: O fotografii je třeba přemýšlet. (Rozhovor s Tomášem Pospěchem), DIGifoto, č. 10, 2008, s. 80-86.
Radovan Langer – Tomáš Pospěch – Renata Skřebská – Hana Svobodová: Výtvarní umělci města Hranic/Visual Artists of the Town of Hranice/Die bildenden Künstler von der Stadt Hranice. Město Hranice, 2009, ISBN 978-80-254-5042-0.
7-3 Televizní a rozhlasové pořady:
Krajinky.jpg. Dokumentární film k výstavě, Česká televize Ostrava, květen 2005.
7-4 Katalogy výstav - individuální:
Tomáš Pospěch - Fotografie. Text Tomáš Pospěch, Městské muzeum a galerie v Hranicích, 13. června – 2. července 1995.
Lidé Hlučínska 90. let 20. století. Bolatice. Text Jiří Siostrzonek, Tomáš Pospěch, Jaroslav Ožana, k výstavě 15. listopadu 1995, ITF FPF SU Opava, 1995.
Lidé Hlučínska 90. let 20. století. Štěpánkovice. Text: Jiří Siostrzonek, Tomáš Pospěch, Dita Hornsteinerová. Listopad 1996, ITF FPF SU v Opavě, 1996.
Lidé Hlučínska 90. let 20. století. Šilheřovice. Text: Tomáš Pospěch, Ria Hudáková, duben 1997, ITF FPF SU v Opavě, 1997.
Milan Kníže, Tomáš Pospěch: Dilema věcí. Text Aleš Kuneš, Divadlo Jiřího Myrona Ostrava, Kabinet fotografie Slezského zemského muzea Opava, ITF FPF SU v Opavě, 1997.
Tomáš Pospěch – Zátiší. Text Aleš Žanta, Galerie MK, Rožnov pod Radoštěm, 5. 12. 1998 – 15. 1. 1999.
Ostrovy. (Text Martin Smékal), Divadlo hudby, Olomouc, prosinec 2000.
Tomáš Pospěch – Wyspy / Islands. (Text Martin Smékal), Galeria Stoptrzynaście, Bialystok, 2003, 16 stran, ISBN 83-916997-4-9.
Krajinky.jpg. (Text Lucia Lendelová, Tomáš Pospěch), Galerie Fiducia, Ostrava 2005.
Bezúčelná procházka. Nakladatelství DOST, 2010.
7-5 Katalogy výstav - kolektivní:
Institut tvůrčí fotografie 5/25. Text Vladimír Birgus, ITF FPF SU 1995. 65 s.
Ateliér Jindřicha Štreita. Kino Hvězda Uherské Hradiště, Galerie 4 Cheb, ITF FPF SU a Katedra fotografie FAMU Praha, Opava 1996.
Diplomové práce Institutu tvůrčí fotografie. Text Vladimír Birgus, Měsíc fotografie v Bratislavě, listopad 1998, Pražákův palác Moravské galerie v Brně, únor 1999, ITF FPF SU v Opavě, 1998.
Diplomarbeiten des Instituts für kreative Photographie. Text Vladimír Birgus, výstava ve Würzburgu, ITF FPF SU Opava, duben 1999.
Lidé Hlučínska devadesátých let XX. století ve fotografiích. Texty v katalogu: Vladimír Birgus, Jiří Siostrzonek, Tomáš Pospěch, Evžen Sobek, Jakub Chleboun, katalog k expozici ve Výstavních síních Slezského zemského muzea v Opavě (11. 3. – 2. 5. 1999) a v Národním divadle moravskoslezském – Divadle Jiřího Myrona v Ostravě (20. 5. – 30. 6. 1999), ITF FPF SU v Opavě, 1999.
The Group „Milan“. Institut tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě, Opava, říjen 1999.
Internationaler Preis für Jungen. Bildjournalismus 1999. BildForum, Leverkusen 1999.
1999 - Fotografie české společnosti. Pražský hrad, Nejvyšší purkrabství, 28. 4. – 18. 6. 2000, České foto, studio JB, Lomnice nad Popelkou 2000.
Hledání vlastního prostoru. Skupina Milan. Text Johana Kuličková, Moravská galerie Brno, Brno, listopad 2000.
Pedagogové Institutu tvůrčí fotografie FPF SU v Opavě. Kant, Praha 2001.
Ústí nad Labem. Život města na soutoku dvou řek. Sdružení 400/27. Ústí nad Labem, 2002.
Dětské centrum Hranice. Hranice, 2003.
Diplomové a klauzurní práce 1998 – 2003. Institut tvůrčí fotografie FPF SU v Opavě. Slezská univerzita, Opava 2003.
7th International Photography Gathering. Aleppo (Sýrie), 2003.
Hudba a výtvarné umění, Regionální muzeum Kolín, 2004.
IV. mezinárodní festival fotografie, Lodź, 2005.
Architektura bez architektů, Galerie Synagoga, Městské muzeum a galerie v Hranicích, vydalo Nakladatelství DOST, Hranice 2005.
Birgus, Vladimír – Mlčoch, Jan: Česká fotografie 20. století. KANT, Praha 2005.
Last&Lost. Literaturhaus, Mnichov, 2006.
V. mezinárodní festival fotografie, Łódź, 2007.
Łódź. Światloczuła Przestrzeń / Photosensitive Space. Łódź Art Center 2007.
L.A.F., Forum 2000, Žofín, Praha 2009.
Trans. La Photographie, Lille, Francie 2009, ISBN 978-2-9524209-7-6.
Bakalářské a magisterské diplomové práce:
1998 Socialisticko-realistické tendence v české fotografii. Magisterská diplomová práce ITF SU Opava
1998 Socialistický realismus v české fotografii. (K české teorii fotografie socialistického realismu a jejímu uplatnění ve fotografické praxi). Magisterská diplomová práce, UDU FF UK Praha
1996 České teoretické práce o fotografii z období let 1948 - 1957. Bakalářská diplomová práce, ITF SU Opava
1995 Architektura v Hranicích v období 1918 - 1945. Bakalářská práce, katedra dějin umění FF UP Olomouc
+
Řada dalších článků a kritických textů v periodikách jako např. A2 Kulturní čtrnáctideník, Ateliér, Umění, Artikl, Prostor, Listy o fotografii, Camera Austria, Imago, Fotograf, Dart, Reflex) nebo v denním tisku Právo, Hospodářské noviny, MF Dnes i na internetových stránkách photorevue.com, fotoaparat.cz.