Hana Garová

1986
Bratislava
Praha

Tvorba Hany Garové je charakteristická malířským výrazem, ať už se formálně projevuje jako práce na plátně, papíře, nebo jako jedna z grafických technik, většinou monotyp. O umělkyni se dá říct, že je přímo bytostnou malířkou: její každodenní život je s malbou prorostlý a malba je její tvůrčí i životní nutností a obsesí. Dílo Hany Garové vychází z introspektivního a reflexivního uvažování, cítění a dívání se. Ve své tvorbě využívá jak konkrétní figuraci, tak i abstrakci, vždy ovšem čerpá z určitého průzkumu reality, aniž by se jednalo pouze o její přenesení. Za realitu můžeme považovat věci okolo, ale také myšlenky, vjemy, pocity a intuici. Vývoj jednotlivých námětů je postupný a mohli bychom jej přirovnat k sedimentaci. Určité životní okolnosti působí na autorčino přemýšlení, pomalu se usazují a potom – nehledě na chronologii či kontinuitu reálných událostí – postupně vyvěrají náměty, specifická barevnost či určité metodické technické zpracování (pastóznost, kontrastní linka, monochrom atd.), které se pak často vyskytuje v ucelených sériích.

Její díla obvykle mají výrazný gestický ráz, některé z nich však reprezentují velmi komplexní figurativní kompozice, jež připomínají barokní malbu (Koťátko, 2022), některé zase představují velmi jednoduché linkové tvary na kontrastním pozadí. Stejně tak je tomu i s barevností, která může být velmi výrazná a zářivá, ale stejně tak i utlumená a monochromní. Tyto formální aspekty vždy vycházejí z vnitřního rozpoložení umělkyně a tématu, nejsou nikdy samoúčelné.

K námětům, které se v průřezu autorčiny tvorby cyklicky opakují, patří: autoportrét, tělesnost – nejčastěji v podobě fragmentu a torza –, erotismus (Milenky, 2014), přírodní motivy (Krajinou, 2024) anebo třeba i spiritualita (Poušť duše, 2021). Její práce také často obsahují různé aspekty z vícero zmíněných témat najednou (Bez názvu /Vstup do prázdna/, 2025).

Emoce, skrze něž se tyto náměty zjevují, jsou však důležitější a tkví v nich jak autorčina autenticita, tak také určitá univerzálnost. Malba zjevující jistou neukončenost, procesuální charakter lidské identity, hledání a toužení – to vše je sice něco, co je pro autorku charakteristické, ale je tomu tak právě proto, že tyto zkušenosti jsou univerzální. Pro Hanu Garovou funguje expresivní malba jako jazyk, který může ukázat sdílená východiska prožívání lidské existence. Za jeden ze svých zásadních raných inspiračních zdrojů zmiňuje malíře Francise Bacona, který svou intenzivní expresivitou umožňuje identifikaci na emocionální a psychologické úrovni. Za důležitou považuje i barokní malbu, která ji oslovuje svým vnitřním dramatem a důrazem na zobrazení vnitřního prožívání. Malba je médiem, jehož prostřednictvím autorka hledá a definuje vlastní tělesnost a identitu. Forma vzniká z osobního, definování osobního je ale analogické s hledáním formy. Jako příklad můžeme uvést její autoportrét s nejasným zpracováním genderové identity (Autoportrét, 2014–2015).

Po diplomování na AVU v ateliéru Vladimíra Skrepla cítila potřebu odmítat výstavy. Namísto aby se veřejně prezentovala, ponořila se naopak do práce v ateliéru, kde hledala vlastní výraz a kde skrze tvorbu znovu a znovu vynalézala svou identitu. Určité odmítnutí uměleckého provozu vycházelo i z jeho potřeby individuální uměleckou praxi kategorizovat a vytvářet paralely k tvorbě ostatních. Jistý odstup a pochybnosti ohledně provozu a jeho fungování u umělkyně ostatně přetrvávají dodnes. V jejím případě jde především o vzpírání se přístupnosti skrze budování umělecké značky. Pro Hanu Garovou je důležité udržet si nezávislost tvorby.

Kromě závěsných formátů Garová často vytváří i autorské knihy, například Ostrov sestávájící z 50 listů ručně tištěných linorytů doplněných kresbou olejovým pastelem. Objevují se zde barevné variace jediného motivu, jehož vyznění se v jednotlivých tiscích proměňuje a vychází tu více abstraktně, tu zase figurativněji.

Co se týče grafických technik, autorka nejčastěji používá právě linoryt a monotyp, a to kvůli nízkým technickým nárokům na jejich zpracování. Tato relativní jednoduchost realizace umělkyni dovoluje vytvářet díla přímo v ateliéru – mimo profesionální grafické dílny –, což jim dodává přímočarost a autenticitu.

I přes neustálou snahu autorky objevovat a experimentovat s materialitou malby a s jejími specifickými výrazovými prostředky a přes formální rozdílnost jednotlivých sérií, lze u Hany Garové vysledovat originální výraz. Jejíjmi díly prochází vážnost a jistá zádumčivost, ale často také hravá stylizace a ironie, přičemž balancování mezi těmito emocemi způsobuje, že její tvorba zůstává stále živá a objevná.

2025

Studium:

2007–2013
Akademie výtvarných umění v Praze (malba 2 – doc. Vladimír Skrepl & Jiří Kovanda)

2012
Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, KABK, Den Haag, NL (semestrální stáž)

2002–2006
ŠÚV Josefa Vydru v Bratislavě (propagační grafika)

Pedagogická praxe:

2024
hostující pedagog – Katedra maliarstva 4. ateliér, VŠVU Bratislava (letní semestr)

Ocenění:

2024
Laureát ceny Nadácia Novum

2017
3. místo, VÚB Maľba roka 2017

Sympozia:

2021
42. Medzinárodné maliarske sympózium – Kaštieľ Moravany n. Váhom, Moravany n. Váhom, SK

2016
5. Sympozium Litomyšl – CZ / AT, Galerie Miroslava Kubíka, Litomyšl, CZ 2016

Rezidence: 

2019
Egon Schiele Art Centrum, Český Krumlov, CZ, měsíční rezidenční pobyt

 

Art fair: 

2023
Art on Paper, Brusel, 2023

Monografie, katalogy, publikace

2023
Čúzyová L., S.: Show me the body, arto.to galerie Uhelný mlýn, 2023 (solo katalóg)

Články, média, internet

2025
Vitvar, J. H.: Obrazy živelné malířky Hany Garové jsou zvlněné jako rozbouřené moře. Respekt, 2025, č. 14, s. 73

2024
Fremlová, V.: Hana vidí povrch. O obrazech Hany Garové. Flash Art Czech & Slovak Edition XVI / 2024, č. 71, s. 26-28

2023
Adamcová, M.: Hana Garová. Plochy nakloněné tápání. Art&Antiques 6/2023. Dostupné z https://www.artantiques.cz/hana-garova-plochy-naklonene-tapani

2022
Novosad, M.: Prerušený signál (o tvorbe Hany Garovej). Glosolália 2/2022, s. 1-6

2018
Krátky, P. (ed.): Galerie 207, UMPRUM, 2018

2017
Adam, R., Farabegoli, M. (ed.): Česko-rakouské hvězdy: Garová, Hafner, Chiereghin, Meyer, Petrlík, Riepler, Sýkora, Galerie Miroslava Kubíka, Nakladatelství KANT, 2016 Maľba 2017, Nadácia VÚB, 2017

2015
Vinglerová, M. (ed.): etc. gallery 2004-2015, etc. galerie, 2015 (178-179)

 

 

 

 

 

Samostatné výstavy

2025
Samomluvy – Bold gallery, Praha, CZ

2023
Gatekeeper – Dům umění, Galerie současného umění a architektury, České Budějovice, CZ
Show me the body – arto.to galerie současného umění v Uhelném mlýně, Libčice nad Vltavou, CZ

2022
Dark wood of error – Holešovická šachta, Praha, CZ
Prerušený signál – Photoport, Bratislava, SK

2021
Go Where You Want To Go – Lanfranconi bridge (event), Bratislava, SK

2018
Neviem si nič vymyslieť – Ideál (artists-run space), Praha, CZ

2017
Úplné zatmění – experimental space DUB. Pardubice, CZ

2016
Částečně nespolehlivé vyprávění – Kavárna pod lipami, Praha, CZ

2013
„Nebudu se zdržovat, stará žena v černém svetru chce být brzo doma“ – Galerie etc., Praha, CZ

2011
Galerie 207 (UMPRUM Praha), Praha, CZ

Skupinové výstavy

2025
Tvář / Face  – Kampus Hybernská, C.0 HYB4 Galerie, Praha, CZ

2023
Here I am – Arta, Piešťany, SK
Vrhači stínů – Kampus Hybernská, C.0 HYB4 Galerie, Praha, CZ
Warm inflation – GAMU, Praha CZ

2021
42. Medzinárodné maliarske sympózium – Kaštieľ Moravany nad Váhom, SK
Otisk hrdlokrkavce / Five eyed ghost vs. Horrific tie – A.M.180, Praha CZ
Zarovnáno na spodní hranu obrazu – Galerie Jelení Praha, CZ
Fucking Painting – Zahorian & Van Espen, Praha, CZ

2019
Lidská měřítka – Industra Art, Brno, CZ
B-Sides – Hotdock project space, Bratislava, SK

2018
Maľba / Painting 2013-2018 – Galéria Nedbalka, Bratislava, SK
Vy, já a velmi nepravděpodobná partička – Nová galerie, Praha, CZ
Garage Gallery Karlin Opening – Garage Gallery Karlín, Praha, CZ

2017
Artalent – SVU, Galéria Umelka, Bratislava, SK
Maľba roka (výstava finalistů) – Galéria Nedbalka, Bratislava, SK

2016
5. Sympozium Litomyšl – CZ/AT, Galerie Miroslava Kubíka, Litomyšl, CZ

2015
Černý koně – Adam Gallery, Brno, CZ

2013
AVU Diplomanti – NG Veletržní palác, Praha CZ

2011
Za hřbety knih, které jsem nečetla / Behind the spines of the books i have not read– Letohrádek Hvězda, Praha, CZ
Síla Tří / Power of three – Galerie AVU, Praha, CZ

2009
Přijďte všichni / Kommt alle – Rakouské kulturní fórum, Praha, CZ

Zastoupení ve sbírkách

Sbírka Richarda Adama (Adam Gallery), Brno, CZ

Galerie Miroslava Kubíka, Litomyšl, CZ

Nadácia VÚB, Bratislava, SK

COLLETT Prague | Munich

Dílo