Kamil Varga

1962
Štúrovo (Nové Zámky), Slovensko
Praha

Kamil Varga patří spolu s několika dalšími fotografy k představitelům Slovenské nové vlny. Jeho tvorba se za několik desítek let intenzivní tvůrčí činnosti proměnila, zachovala si však jistou věrnost samu sobě, bez ohledu na politický systém či aktuální fotografické trendy.

Svá první díla tvořil již na pražské FAMU, kde studoval uměleckou fotografii v ateliéru Jána Šmoka. V tomto období se zabýval figurativní inscenovanou fotografií, jak je pro tuto skupinu autorů Slovenské nové vlny příznačné. Již od počátku studií ho fascinovala tzv. malba světlem, která se na dlouhou dobu stává jeho dominantním vyjadřovacím prostředkem.

Ve druhé polovině 80. let začal pracovat v rozsáhlých cyklech, v nichž zkoumal své vlastní intimní vnímání světa ve vztahu k vesmíru jako celku. V celém tomto procesu se prolíná energie podvědomí, mystika a východní filosofie, jejichž učením se Varga dlouhodobě zabývá. „Sám své dílo nazývá ‚spirituální expresionismus‘, kdy kontrast těchto dvou slov obsahuje napětí, které je předpokladem každé tvůrčí práce. K co nejintenzivnějšímu zhmotnění tohoto záměru využívá fotografickou metodu luminografie (kresba světlem), která nejlépe vystihne napětí proudící fyzické i duchovní energie, soustředěné do dynamických, rytmických a někdy až rituálních proměn.“ [1] Ve své tvorbě používá techniku vícenásobné expozice, díky které vzniká dílo složené z několika snímků, které se překrývají či doplňují. V jeho díle se zároveň objevují i další přístupy – jako je již zmiňovaná inscenovaná fotografie a portréty –, dominují mu ale vícenásobné luminografické montáže. V pozadí toho všeho stojí Vargova filosofie, kde dílo není chápáno jako pouhý estetický produkt, ale jako hledání vlastního výrazu, v němž integrální a plnohodnotnou součást díla tvoří celý proces jeho vzniku.

Varga se zabývá i dalšími experimentálními technikami, jako jsou fotogram a fotomontáž. Vytváří si tak svůj vlastní, zcela jedinečný svět plný tajemných symbolů a mystiky, jenž pulzuje v osvobozujícím rytmu stále nových fantazijních obrazů. Prostřednictvím těchto procesů zaznamenává proudící kosmické energie, ale také příběhy člověka situovaného v temném prostředí. Ve své tvorbě zaznamenává vlastní očistné procesy, které nám mohou připomínat rituální tance. V dalších případech se jeho díla zase stávají nehmotnými archetypálními symboly, které fungují jako samostatné, věčně proudící životodárné buddhistické thangky, tedy malby sloužící k meditační praxi.

V celém Vargově díle jako hlavní zájem vystupuje zkoumání vesmíru a prostoru člověka v něm. Klíčovými tématy jsou zde lidská identita, rozmanitost existence, ale třeba i rozklad čaker. Často jsme proto svědky symbolických záznamů pohybů v kruhu – kde se neustále opakuje již řečené –, které ale nejsou dokumentárního charakteru, nýbrž představují světelný otisk prožitku. Pozice Kamila Vargy je postojem filosofa, který si klade elementární otázky: co je člověk a vesmír? Po nalezení určitého typu odpovědí umělec naráží na limity výpovědních hodnot, a proto hledá další řešení: Vargovi jde především o zobrazení nutkavé myšlenky.

Dalším signifikantním momentem v autorově tvorbě je jeho nedůvěra ke slovní charakteristice. Ve svých fotografiích omezuje popisnostna minimum, pro jednotlivé fotografie či cykly volí buď technické názvy (Spirály, Portréty) nebo nově vymyšlená slova jako např. Dromacyklus. „Nemá záujem o príbehy alebo udalosť, ale o neliterárnu podstatu sveta. V snahe oživiť obraz, je umelec organickou súčasťou generácia 60. rokov, ktora odmietala racionalitu 70., v presvedčenie, že nápad stačí, obraz je mŕtvy.“[2]

Ve Vargově případě se do fotografie – stejně jako u dalších autorů Slovenské nové vlny – vrátilo přesvědčení, že klíčovým momentem umělcovy tvorby jsou emoce a pocity, s čímž souvisí také akcentování vnitřního světa na úkor toho vnějšího. Varga  tento přístup  uskutečňuje prostřednictvím potlačení iluze trojrozměrného realistického obrazu světa, což se mu daří především pomocí luminografie a dalších technik, a to zejména v cyklu Dromacycle. Zde se snaží vyvolat iluzi plochosti a tvoří tak realitu odlišnou od reality trojrozměrného času a prostoru. „Jde o vnitřní prostor, ve kterém renesanční perspektiva nehraje žádnou roli, mění se na symbolické významy a nehmotnost hmoty. V umělcově tvůrčí práci se překrývají tři základní polohy – individuální (hlubinná) psychologická, metafyzická a rituální. Tyto tři prvky určují kostru jeho díla. Někdy je v popředí jeden přístup, jindy jiný, ale v zásadě jsou vždy nedílnou součástí Vargovy poetiky.“[3] Varga naplno využívá specifickou podstatu fotografie, tedy její schopnosti na citlivou vrstvu filmu zachytit světelné (např. ohňové) pohyby ve tmě. K tomu přidává vícenásobné a dlouhé expozice, kdy během několikahodinových expozic osvětluje různé fragmenty těla či předmětů, čímž na jednom snímku vytváří obraz fiktivního vizionářského díla. Jedná se v podstatě o fotografické deníky, které jsou psychologickými záznamy hlubokých umělcových prožitků a záznamů meditačních sezení.

Další z jeho rozsáhlých cyklů Podzimní psychoterapie a jiné zážitky (1988–1989) představuje soubor autoportrétů, v nichž je v centru zobrazení Varga samotný. Podstatu cyklu tvoří kontrast mezi zharmonizovanou osobou autora a elektrizujícími liniemi světel, které ho obepínají. Tato práce meditativního charakteru má rozhodující význam pro celý vývoj umělcovy tvorby. Kromě hry se světlem, fotografickým prostorem a pohledem do nitra člověka se každá fotografie stává součástí diskurzu dotýkajícího se podstaty reality, vztahu mezi zobrazením a zobrazovaným. V případě Vargova díla nabýváme dojmu, že se nejedná o hru symbolů a geometrických znaků – byť ty se zde také objevují –, ale že se umělci podařilo zobrazit skutečně existující vnitřní svět.

Varga si prostřednictvím tohoto cyklu klade základní filosofické otázky: „Existuje nehmotný svět mimo svět hmoty? Jinými slovy – do jaké míry jde o přítomnost nepřítomného nebo nepřítomnost existujícího.“[4]  Přes tato vážná a hluboká témata se ve Vargově díle vyskytuje i jistá hravost a vtip, kterou nacházíme i v dalším z navazujících cyklů. V Paraportrétech (1990) se umělec soustředí na rozklad prostoru i hmoty. Z lidské postavy zůstalo torzo, lidské nohy, oči nebo pohyby rukou se vzájemně prolínají. Hranice těla se ztratila a tematizováno je světlo, které nejenže osvětluje zobrazované fragmenty, nýbrž se nakonec samo stává ústředním bodem díla. Také v dosud posledním z Vargových cyklů nazvaném Krajinohlav (2007) jsou využity fragmenty lidského těla, které jsou vtipně zakomponovány do krajiny. Vargova tvorba se značně posunula, vtip a surrealistická nadsázka ovšem zůstaly.

——————-
[1] Václav Macek, Kamil Varga. Spiritual Expressionism or Dynamic Meditation, European Journal of Media, Art & Photography, 2022, r. 10, č. 2, s. 6.
[2] Lucia Benická, Kamil Varga, Peter Župník, Rudo Prekop, Poprad: Tatranská galéria, 1995, s. 18.
[3] Václav Macek, cit. d., s. 9.
[4] Tamtéž.

2024

Studium:

1982–1989
Katedra fotografie FAMU, obor umělecká fotografie, Ján Šmok

1978–1982
Střední umělecko-průmyslová škola, obor aranžérství a výstavnictví, Košice

Monografie, katalogy, publikace

2014
Tomáš Pospěch, Lucia Fišerová, Slovenská nová vlna: 80. léta / The Slovak New Wave: The 80s, Galerie hlavního města Prahy, Praha, 2014

2011
Magdaléna Kloboučníková, Kamil Varga, Galéria umenia, Nové Zámky, 2011

2000
Zora Rusinová a kol, Dějiny slovenského výtvarného umenia: 20. storočie, Slovenská národná galéria, Bratislava, 2000

1997
Václav Macek, Kamil Varga, Bratislava, Fotofo, 1997

1995
Lucia Benická, Kamil Varga, Peter Župník, Rudo Prekop, Poprad: Tatranská galéria, 1995

1993
Lucia Benická, Kamil Varga – Špirály, Dóm fotografie, Poprad, 1993

 

Články, média, internet

2022
Václav Macek, Kamil Varga, Spiritual Expressionism or Dynamic Meditation, European Journal of Media, Art & Photography, 2022, r. 10, č. 2

2004
Akt v české fotografii 1960 – 2000, Ateliér, čtrnáctideník současného výtvarného umění, č. 17, 2004

1998
Slovenská inscenovaná fotografia, Listy o fotografii, č. 2, 1998, s. 37-37
Česká a slovenská fotografia od medziválečného obdobia do súčasnosti / Czech and Slovak Photography from Between the Wars to the Present, Listy o fotografii, č. 2, 1998, s. 36-37

1995
Slovenská vlna z Prahy (2.), Labyrint revue, č. 1, 1995, s. 30-31
Ludovít Petránský, Plávanie vo vesmírnom karábe (rozhovor), SME, 16. 9. 1995

1990
Marcel Strýko, Kamil Varga, Výtvarný život, r. 35, 1990, č. 2

 

https://kviff.tv/katalog/vlna-vs-breh

 

Samostatné výstavy

2019
Synagóga, Levice, Slovakia

2017
Súkromný vesmír, Galéria M. A. Bazovského, Trenčín

2014
Galéria Provinčný dom, Stará Ľubovňa

2012
Kristove roky, Galéria Profil, Bratislava, Slovakia

2011
Galéria umenia, Nové Zámky

2010
Luminografie, Kavárna Lucerna, Prague
Galerie Fiducia, Ostrava

2009
Slovenský inštitút, Moscow, Russia

2008
Radniční výstavní síň, České Budějovice

2006
Topografie světlem, Galerie FOMA, Hradec Králové

2005
Neue Rathaus, Weiden

2003
Fotogalerie Wien, Vienna

1999
Kristovy roky, Pražský dům fotografie, Praha

1998
Galéria J.Koniarika, Trnava
Štátna galéria, Banská Bystrica

1997
Charlotten Burg, Halle, Germany
Považská galéria, Žilina
Novohradská galéria, Lučenec

1996
Rhyl Library Museum and Arts Centre, Rhyl, Great Britain
Midland Arts Centre, Birmingham, Great Britain
Darlington Arts Centre, Darlington, Great Britain
Galéria Vojtecha Löfflera, Košice
Dom fotografie, Poprad

1995
Galerie 4, Cheb
Tri tretiny, Galéria Profil, Bratislava
Photofusion, London, Great Britain
University Gallery, Leeds, Great Britain

1994
Dům Umění, Znojmo
Digital Equipment, Bratislava
Mestská galéria, Štúrovo
Galerie M20, Hamburg, Germany

1993
Galéria Umenia, Nové Zámky
Czech and Slovak Centre, Leeds, Great Britain

1992
Ego, Slovenské kultúrne stredisko, Budapest
Ego, Nitra, Czechoslovakia
Ego, Liptovský Mikuláš

1991
Vermerova vila, Dunajská Streda
Ego, Slovenská národná galéria, Bratislava
Galerie „U Hlavů“, Praha

1989
DSK, Praha

1988
FAMU, Praha
Moji priatelia, Klub Futurum, Praha

Skupinové výstavy

2020
Fotografia Czechosłowacka lat 80., Galeria Rondo Sztuki, Katowice, Poland

2019
Šesť príbehov z dejín fotografie, Múzeum fotografie, Galéria Martina Martinčeka, Galéria profil, Bratislava
Návraty v čase /Československá fotografie/ 80. roky 20. století, Městské muzeum, Dačice

2018
Návraty v čase /Československá fotografia/ 80. roky 20. storočia, Galéria M. A. Bazovského, Trenčín

2015
30 let Galerie 4, Galerie 4, Cheb
Light Painted World, Maison de l’Unesco, Paris, France

2014
Slovenská nová vlna 80.léta, Kunsthalle, Bratislava
Light Painting, Citoyenneté Jeunesse, Paris
Pocta Martinovi Martinčekovi, Kasárne-Kulturpark, Košice

2013
Slovenská nová vlna-80. léta, Dům fotografie, Praha
Pocta Martinovi Martinčekovi, Dom fotografie, Liptovský Mikuláš
Paris-Lumiere, Escape Pierre Cardin, Paris

2012
Spiritus Sanctus, Galerie 77, Kroměříž

2011
Akt, Galerie 77, Kroměříž
Mapy Umelecká kartografia v strede Európy 1960-2011, Galéria mesta Bratislavy, Bratislava

2010
Nepokojné médium, Dom Umenia, Bratislava

2009
Design Factory, Bratislava, Slovakia
Osemdesiate Postmoderna v slovenskom výtvarnom umení 1985 – 1992, SNG, Esterházyho palác, Bratislava

2007
Galerie Bazilika, České Budějovice

2005
Česká fotografie 20. století, Městská knihovna, Praha

2004
Akt v české fotografii 1900-2000, Dům Umění, Opava, Czech Republic; * Dom Umenia, Bratislava
Le corps mis en scene, Musée Réattu, Arles, France

2003
Slovenská fotografia 1925-2000, Galerie Hl. města Prahy
Tajomstvo noci, Dom fotografie, Poprad

2001
Slovenská fotografia 1925-2000, SNG, Bratislava
Lighthouse,Považská galéria, Žilina

2000
Slovenskí absolventi FAMU, Bratislava
XX.storočie, SNG, Bratislava
Live Art Sympozium, Galerie NOD, Praha

1999
The Body Narrative, David Scott Gallery, Toronto, Canada
Czech and Slovak Staged Photography, Czech Centre, New York, USA
Dům umění, Opava, Czech Republic

1998
Slovenská imaginatívna fotografia, London
Imaginatívna fotografia 1980-1995, Cankarjev dom, Ljubljana, Slovenia
Altered worlds“, Museum of Contemporary Art, Denver, USA
Fotofest, Houston, Texas, USA

1997
Slovak Imaginative Photography 1981-1996, Museum of Photography, Thessalonica
Soudobá fotografie NOX 1996, Galerie Zámeček, Příbram

1996
Slovenská imaginatívna fotografia 1981-1996, Banské múzeum, Banská Štiavnica
Soudobá fotografie NOX 1996″, Národní galerie, Palác Kinských

1995
NOX, Landau, Germany
NOX, Galerie G4, Cheb

1994
Middlebury College Museum of Art, Middlebury, Vermont, USA
The Boston Athenaeum, Boston, Massachusetts, USA

1993
Generácia 60, Poprad
Fitchburg Art Museum, Central Massachusetts, USA

1992
Museum of Modern Art, Tampere, Finland
Luminografia, SNG, Bratislava
What`s new: Prague, The Art Institute of Chicago, USA
Landeshaus, Kiel, Germany
Slowakische dutzend, Dortmund, Germany
Slovak staged photography, Helsinki, Finland

1991
Od P. k. M. a zase späť, Pražský dům fotografie
Ostwind, WUK-Projektraum, Vienna
Internazionale fototagen, Schloss-Herten, Augustine Museum, Freiburg
Súčasná slovenská fotografia, Všeobecná čs. Výstava, Praha
Zeitgenössische tschechoslovakische fotografie, Kunsthaus, Hamburg
Slovak staged photography, Museum of Dance, Stockholm, Sweden

1990
Česká symbolika, ÚLUV, Praha
Galerie SVFU, Bratislava
Positivita, Fotogalerie Wien, Vienna
La Tchécoslovaquie á Arles, Palais de ľ Archeveché, Arles, France
Slovenskí hostia z Prahy, Dom Umenia, Piešťany
L`année de l`Est, Musée de ľ Elysée, Lausanne, Switzerland
Slovak Photography of the 80s, Warsaw, Poland;  Moscow, USSR

1989
Fotosummit, Bratislava
37 fotografů na Chmelnici, Junior klub Chmelnice, Praha
Portrét v československé fotografii, Bratislava
Nová slovenská fotografia, Bratislava

1988
Junge Fotografen aus der CSSR, Galerie Treptow, Berlin
Noc kúzelníkov, Prešov, Bratislava, Praha
Slovenskí absolventi FAMU, Trnava
Kontakt, Košice
Vize, Moravská galerie Brno, Cheb, Liberec

1986
Střelecký ostrov, Praha

1985
Stockholm, Sweden

1984
Legnica, Lodz, Boleslaviecz, Poland

1983
Makromolekulární ústav, Praha

Zastoupení ve sbírkách

Slovenská národná galéria, Bratislava

Dílo