Elen Řádová

1963
Bratislava
Praha

Kombinace dobového kontextu a talentu vedla k tomu, že Elen Řádovou i přes nevelký rozsah díla nemůžeme z výčtu umělců a umělkyň, kteří měli vliv na místní umělecké scéně v druhé polovině devadesátých let, vynechat.

Směřování k umění bylo u Řádové zřejmé už od jejích středoškolských let, kdy studovala Střední uměleckoprůmyslovou školu v Praze na Žižkově. V osmdesátých letech navštěvovala Filozofickou falkultu Univerzity Karlovy a rok po revoluci, ve dvaceti šesti letech a s předškolním dítětem, nastoupila na Akademii výtvarného umění v Praze. Vybrala si ateliér Aleše Veselého, kde – dle svých vlastních slov – měla na rozdíl od klasických sochařů větší možnost pracovat s instalací. S novými médii se seznámila ateliéru Michaela Bielického,[1] ve kterém také získala zkušenost s editací tehdy ještě analogových videí. Zároveň v té době zažila i proměnu vybavení ateliéru, kdy se z analogu přecházelo na digitální editaci. V roce 1997 diplomovala u Milana Knížáka. Již v průběhu studentských let začala hrát jako DJka ve Slovanském domě, poté se otevřel klub ROXY a Elen Řádová se jako DJ Babe LN začala plně věnovat DJingu. Vizuálním uměním se pak zabývala už jen okrajově.

Řádová byla v průběhu devadesátých let zastoupena na kolektivních výstavách: Ženské domovy (1992), Ženské domovy / Women‘s Home (Štencův dům, 1994), Orbis Fictus / Nová média v současném umění (Valdštejnská jízdárna, 1995), I. Zlínský salon mladých (Dům umění Zlín, 1997), Umělecké dílo ve veřejném prostoru (Veletržní palác, 1997) ad.[2] V roce 2014 byla zahrnuta do revizní přehlídky devadesátých let (Někdy v sukni) Pavlínou Morganovou.

Nejčastěji reporodukovaným dílem Elen Řádové je videoinstalace Sblížení (1994).[3] Jedná se velkoformátovou projekci ženského obličeje napojenou na pohybové senzory (na softwarové realizaci spolupracovala s Borisem Noskem).[4] Grimasa interaguje s pohybem návštevnictva v místnosti a čím víc se člověk k obrazu přibližuje, tím vyděšeněji se tento nadměrný obličej tváří. Na jednoduchém principu tu tak autorka s lehkostí a mírnou teatrálností interpretuje pocity strachu z neznámého. Poutavá „lidskost“ tváře je zde zároveň vytvořena technickým aparátem – Elen Řádová Již na počátku devadesátých let vybírala atraktivní figuru podobnou dnešním sexbotům, jíž přisoudila mírně podvratné reakce. Odplatou za podlehnutí svodu je zděšení a křik.

Vztahy, tělesnost a determinaci pohlavím řešila i v dalších audiovizuálních dílech. Polarita vztahu mezi mužem a ženou je tragikomicky odvyprávěna v krátkometrážním snímku Litanie (1992, 4:45 min), který v době studia u Michaela Bielického vytvořila společně s Tomášem Mašínem. Found footage záběry z akčních filmů editovali v kombinaci s trash grafickými vstupy, přičemž se jim střihem podařilo posílit banalitu, absurditu nebo artificiální obsah citovaných snímků, a vytvořit tím odlehčený kritický komentář středoproudé televizní produkci, která měla ve své době silný vliv na vytváření narativů nebo i hodnotovou orientaci společnosti.

V Národním filmovém archivu jsou k dispozici snímky Magnety (1994), Litanie 2 (1994, 13:07 min.), videoklip pro skupinu Buty Jednou ráno (1994) a on-line zpřístupněný náhled Wet video (1994). Poslední zmíněná práce vznikla na stáži na Nottingham Trent University s použitím animační kamery. Hlavními protagonisty snímku jsou dvě zelená jablka, na kterých Elen Řádová opět demonstruje partnerské vztahy a s nimi spojené stereotypy.

Elen Řádová svou účastí na velkých novomediálních výstavách zmíněných výše svou uměleckou tvorbu víceméně uzavřela a od té doby se soustavně věnuje DJingu a působení na Radiu 1.

———————–

[1] Pavlína Morganová, Někdy v sukni. Brno: Moravská galerie v Brně, Praha: Galerie hlavního města Prahy 2014, s. 141–146.
[2] MORGANOVÁ, Pavlína. Insiders – Nenápadná generace druhé poloviny 90. let.  Praha: VVP AVU, 2005.
[3] ŠEVČÍK, Jiří a JEŘÁBKOVÁ, Edith (ed.). Mezi první a druhou moderností: 1985–2012 : katalog = Between the first and second modernity : 1985-2012 : catalogue. Praha: VVP AVU, 2011. ISBN 978-80-87108-29-1.
[4] https://videoarchiv.nfa.cz/katalog/uploads/r/n-rodn-filmov-archiv/d/9/7/d97aee8d612f9a0db2b842044aed5caeb63381a8da39233e518425dbf75bbc95/3f130cd8-07a5-482d-a676-90e8d5ac6b1c-RES-wet_video.pdf, cit 28.10. 2024

 

 

Zdroje:

Pavlína Morganová, Někdy v sukni. Brno: Moravská galerie v Brně, Praha: Galerie hlavního města Prahy 2014, s. 141–146.
Pavlína Morganová, Insiders – Nenápadná generace druhé poloviny 90. let.  Praha: VVP AVU, 2005.
Jiří Ševčík a Edith Jeřábková (ed.). Mezi první a druhou moderností: 1985–2012 : katalog = Between the first and second modernity : 1985-2012 : catalogue. Praha: VVP AVU, 2011. ISBN 978-80-87108-29-1.
Národní filmový archiv, https://videoarchiv.nfa.cz/katalog/uploads/r/n-rodn-filmov-archiv/d/9/7/d97aee8d612f9a0db2b842044aed5caeb63381a8da39233e518425dbf75bbc95/3f130cd8-07a5-482d-a676-90e8d5ac6b1c-RES-wet_video.pdf, cit 28.10. 2024

Rozhovor s Elen Řádovou vedla Denisa Bytelová, jaro 2023.

 

2024

Studium:

1990–1997
Akademie výtvarných umění, Praha (Bielický Michael, Veselý Aleš, Knížák Milan)

1981–1985
Univerzita Karlova, Filozofická fakulta

1977–1981
Střední uměleckoprůmyslová škola v Praze (Vyšší škola uměleckoprůmyslová), Praha


Stáže:

Nottingham Trent University

Ocenění:
1994 Cena Sorosovy nadace

 

Monografie, katalogy, publikace

2016
Skoro učebnice: 25 let existence první československé Intermediální školy 1990-2015 (Studenti Intermediální školy AVU prof. Milana Knížáka), Šmíra – Print, s.r.o., Ostrava (Ostrava-město)

2008
30 % off, Galerie Václava Špály, Praha  2014 Někdy v sukni (Umění 90. let), Moravská galerie v Brně, Brno

2000
Sorosovo centrum současného umění – Praha 1993-1998 / Soros Centre for Contemporary Arts – Prague 1993-1998, Nadace pro současné umění (Nadace současného umění), Praha

1998
Tělo jako důkaz, Muzeum umění Olomouc, Olomouc

1997
Umělecké dílo ve veřejném prostoru / Artwork in Public Space, Sorosovo centrum současného umění, Praha
The thing between, Technische Sammlungen Dresden, Drážďany
I. Zlínský salon mladých, Státní galerie ve Zlíně, Zlín

1996
Svárov 96, Občanské sdružení Svárov, Praha

1994
Náhubek / Maulkorb  1995 Orbis Fictus (Nová média v současném umění)

1992
Elen Řádová, Irena Jůzová, Kateřina Vincourová, Štěpa Šimlová, Trixi Weis, Veronika Bromová, Pražské kulturní centrum Ženské domovy, Praha
media in contemporary arts), Sorosovo centrum současného umění, Praha

1988
K rok ´88

Články, média, internet

2014
Suverénní umělkyně (Vizuální tvorba devadesátých let), A2, kulturní čtrnáctideník, 10

2011
Od postmoderny k postprodukci, Mezi první a druhou moderností 1985-2012 / Between the First and Second Modernity 1985-2012, 111-123
From Postmodernism to Postproduction, Mezi první a druhou moderností 1985-2012 / Between the First and Second Modernity 1985-2012, 124-135

1998
Objekty ve Faustově domě vycházejí z dávných legend, periodikum
Tělo jako důkaz, Ateliér, čtrnáctideník současného výtvarného umění, 12

1996
Orbis Fictus (Nová média v současném umění. 2. výročí Sorosova centra současného umění v Praze, Valdštejnská jízdárna, Praha. Koncepce výstavy, katalogu a výběr

1994
Ženské domovy, Ateliér, čtrnáctideník současného výtvarného umění, 12-12
První výstava Galerie Obecní dům, Ateliér, čtrnáctideník současného výtvarného umění, 12-12
O zacházení s náhubkem (aneb Vaše myšlenky jsou těhotné, tančete dál…), Ateliér, čtrnáctideník současného výtvarného umění, 4-4
O čase s prostorem ve Štenclově domě, Ateliér, čtrnáctideník současného výtvarného umění, 12-12
Myšlenka jako hybatel díla (Několik poznámek k výstavě studentů AVU v Obecním domě), Ateliér, čtrnáctideník současného výtvarného umění, 12-12

Skupinové výstavy

2014
Někdy v sukni: Umění 90. let, Dům U Zlatého prstenu, Praha
Někdy v sukni: Umění 90. let, Uměleckoprůmyslové muzeum, Brno

2008
30% zdarma / Imagae je nanic, Galerie Václava Špály, Praha

2000
Konec světa? / The End of the World?, Palác Kinských, Praha

1999
Girls Show, Galerie MXM, Praha

1998
Založená smlouva, Faustův dům, Praha
Tělo jako důkaz, Muzeum moderního umění, Olomouc

1997
Umělecké dílo ve veřejném prostoru, Veletržní palác, Praha
Z fiktivního světa Nových médií, Severočeské muzeum, Liberec
I. Zlínský salon mladých, Zlín

1996
The thing between, Technische Sammlungen Dresden, Drážďany
Orbis Fictus extractus: Nová média v současném umění, Městské muzeum a galerie, Polička

1996
Svárovská konfrontace 96, Statek Milana Periče, Svárov

1995
Orbis Fictus, Valdštejnská jízdárna, Praha

1994
Náhubek, Galerie Jaroslava Fragnera, Praha
Ženské domovy, Štencův dům, Praha
Výstava studentů AVU, Obecní dům, Praha

1992
Ženské domovy, Pražské kulturní centrum Ženské domovy, Praha

1988
K rok ’88, Kulturní dům barikádníků, Praha

Dílo