Sláva Sobotovičová

1973
Nitra, Slovensko
Praha

Sláva Sobotovičová je jednou z nejosobitějších umělkyň česko-slovenského prostředí, která pracuje s médiem videoperformance. Formálním těžištěm jejích prací jsou v různé míře inscenované akce, které scelí a dokončí pomocí videokompozice. Události, kterým dává vzniknout, anebo následuje jejich vývoj a následně je spojí, vycházejí z autorčiných žitých zkušeností, z činností, které nejsou ničím neobvyklé: zpívání, mytí nádobí, uklízení, příprava těsta, pozorování ostatních – lidí i zvířat – kolem nás, jízda autem, rodinný výlet atd. Sláva Sobotovičová je velmi citlivým způsobem rozklíčovává, aby z nich svérázným způsobem vydestilovala vnitřní umělost, absurdnost, strojenost nebo nevědomou tradičnost a konvenčnost. Přirozený svět, ten, na nějž zcela spontánně reagujeme, z něhož se radujeme nebo jsme smutní, umí Sobotovičová drobným zásahem transponovat do roviny kulturních kódů a nánosů procesu socializace (křest, pohádky, podobenství, hymna, konzum, morálka). Zkušenost rozkládá jakoby na dva elementy – emoce, které z velké části v jejím díle reprezentuje lidová píseň, případně hudba obecně – a konvence, tedy především běžné situace vytržené určitým způsobem z jejich nevědomosti. Všechna její videa vycházejí ze zkoumání sebe sama jako vnímavého tvora, který hledá příčiny svého chování, jednání a emocí. Díky této práci s podstatou člověka se dostává velmi hluboko k lidství, a proto jsou její videa přenositelná a působivá. Její tvorba se však neocitá za hranicí kýče, protože jí nechybí ironický odstup; vidí sebe sama i onoho „přirozeného člověka“ z nadhledu. Práce Sobotovičové vtahují, ale zároveň zneklidňují, zpochybňují.

Běžný proces, který neanalyzujeme, spoutává Sobotovičová do mřížky inscenace, která bojuje s tím, na co jsme zvyklí. Těsto, které nechá kynout v odpadkovém koši, postupně vytékává z jeho děr, hledá si cestu pro dokončení svého započatého děje (Bez názvu 2005). Rodinu, kterou si fotografuje při vaření a uklízení, následně žádá, aby zrekonstruovali ony „momentky“ co nejpřesněji. Jejich roztrpčenost nad autorčinou nespokojení s tím, že to stále není stejné jako na původní fotografii, a ještě se to musí doopravit, způsobí, že po několika těchto rekonstrukcích již nechtějí pokračovat. (Hledání, 2003-2006). Video Champagne otáčí slavností akt proti vzájemnosti jeho sdílení, žena vystřeluje špunt na naproti stojícího muže (2005). Namísto zpravodajství v televizi si na jeho pozadí zahrála roli redaktorky, která drží mikrofon a zpívá zasmyčkovanou lidovou písničku, v době otevření své výstavy „křtila“ kurátora galerie vodou z několika balení Dobré vody.

Ve více dílech použila hmotu chlebového těsta. Kromě jeho živočišně organické struktury nelze odhlédnout od jeho symbolického charakteru v rámci evropské křesťanské kultury. V jednom videu těsto usadila na střechu auta a projížděla s ním městem (Jízda 2006), v jiném jej naopak nechala kynout na silnici, aby ho jedno z projíždějících aut nakonec zničilo. Jako performanci připravovala těsto na vernisáži výstavy Hrubý domácí produkt (2007). Z dalších obojakých tematik přirozeného a znakového světa je možné zmínit Sobotovičové pozorování zvířat, respektive jejich interakci s člověkem. V práci z roku 2006 se poté, co si na obličej natřela nějakou chutnou látku (čokoláda, sůl, med), nechala olizovat různými domestikovanými zvířaty. V jiném videu sleduje zhruba čtyři minuty kozu, kterou přistihla, jak prolezla plotem a jí jablka ze stromu. Z banálního výjevu se stává něco, co nás díky své pozornosti nutí autorka rozebírat a interpretovat. Z obyčejných intuitivních a fyzických potřeb kozy se může stát polemika s biblickou tematikou. Podobnou dvojjakou událost zachycuje ve svém domě, kde se usídlili holubi a snesli v hnízdě vejce. Aby ale neškodili obyvatelům domu, tedy ani jí, tak vejce z hnízda vzala a odnesla do popelnice (Holub, 2009).

2009

Studium:

2013–2018
VŠUP v Praze, doktorské studium

1995–1998
AVU v Praze

1993
SRU, Pennsylvania, USA

1991–1995
Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave


Rezidence:

2023
MuseumQuartier Vídeň, srpen 2023

2019
INI rezidence, 2019, ve spolupráci s Davidem Feslem

2009
Graz, únor 2009


Praxe:

od 2018
UMPRUM 2018 – doposud: pedagožka, koordinátorka Ateliéru s hostujícím umělcem na Katedře volného umění, členka oborové rady UMPRUM, od r. 2024 členka Akademického senátu UMPRUM

2011–2013
AVU v Praze: Ateliér hostujícího umělce (Šaloun) ZS 2011/2012 –  ZS 2012/2013: odborná asistentka

2008–2018
Vědecko-výzkumné pracoviště AVU: správa videoarchivu VVP AVU

2006–2008
Flashart CZ/SK: redaktorka české mutace
Nadace Prague Biennale: koordinátorka


Ostatní (výběr):

2020
Autorský workshop Sentimentální spoušť (galerie Plato, Ostrava, v rámci Letní akademie pro pedagogy)

2016–2018
vedení Klubu psaní, nezávislé iniciativy studentů umění v klubu AVU v Praze, spolu s Davidem Feslem

2015
členka komise Zlínského Salónu mladých

2013–2015
Porotkyně Ceny Věry Jirousové pro začínající a etablované kritiky výtvarného umění

Jiné kritické texty

Publikační činnost:

2023
Bára Bažantová, Prokletý, kdo přichází, Divus, 2023 (editace původního textu)

2022
Lev Parker, Vera Korabelnikova, Pasák čtvrté průmyslové revoluce, Divus, 2022 (redakce pro české vydání)

2020
Pauline Harmange, Já muže nesnáším, Divus, 2020 (překlad publikace z francouzštiny pro české vydání)
obrazová redakce k publikaci: P. Morganová – T. Nekvindová – D. Svatošová (eds.), Výstava jako médium. České umění 1957–1999, VVP AVU, AVU, Praha, 2020

2021
D. Fesl – S. Sobotovičová, V jakém tónu mluvit o bezdětnosti, web obezdetnosti.online, autorský text a audio, 2021

2018
D. Fesl – S. Sobotovičová, Slepý skvrny, CJCH 2018 (autorský text pro katalog)

2013
Sláva Sobotovičová (ed.). Šaloun na vycházce, publikace ateliéru hostujícího pedagoga AVU, AVU, Praha, 2013
Terezie Nekvindová – Sláva Sobotovičová (eds.), Kdo se směje. Umění o světě umění, DVD, edice Vida 004, VVP AVU, Praha 2013

2012
Sláva Sobotovičová – Silke Otto-Knapp (eds.), Read It, Read It, publikace ateliéru hostujícího pedagoga AVU, AVU (ed.), AVU, Praha, 2012, ISBN 978-80.87108-30-7
Sláva Sobotovičová – studenti Ateliéru hostujícího pedagoga AVU (eds.), Intruder, publikace ateliéru hostujícího pedagoga AVU, AVU, Praha, 2012, ISBN 978-80-87108-34-5
O Vítu Soukupovi, bdělosti a homeopatii, in: Terezie Nekvindová – Sláva Sobotovičová (eds.), Vít Soukup: Všechno! Filmy a divadelní představení z let 1993–2003, DVD, edice Vida 003, VVP AVU a Divus, Praha 2012, nestr.

2011
Terezie Nekvindová – Sláva Sobotovičová (eds.), Béčko. Porno – horor – násilí – divnosti – zvrácený sentiment, DVD, edice Vida 002, VVP AVU a Divus, Praha 2011.
Terezie Nekvindová – Sláva Sobotovičová (eds.), Počátkem může být nula. Videa tematizující prostor, architekturu a urbanismus, DVD, edice Vida 001, VVP AVU a Divus, Praha 2011.

2010
Terezie Nekvindová – Sláva Sobotovičová, Videoarchiv VVP AVU. in: Prostor Zlín 3 / 2010, s. 36-37, KGVU, Zlín, 2010

Samostatné výstavy

2025
Otočit a nechat působit (Prostor Olga, Praha)
Bez názvu (spolu se Sráčem Sam, Diera do sveta, Liptovský Mikuláš a Liptovský Trnovec)

2021
V jakém tónu mluvit o bezdětnosti? (projekt ve spolupráci a Davidem Feslem: autorská esej publikovaná online v textu a audiu a výstava v galerii Pop-Up/AVU, Praha)

2019
Fasáda (Galerie města Blanska, Blansko)
Soud, pád, pin a promiň. Spolu s Davidem Feslem (Galerie ProLuka, Praha)

2018
Reverb (Futura projects, Praha)
DJ na volné noze. Spolu s Davidem Feslem (Galerie Kabinet T, Zlín)

2017
Byli bychom rádi, kdybyste byli náš exponát. Spolu s Davidem Feslem (INI project space, Praha), profil https://www.instagram.com/fragmentarista/ jako součást projektu

2016
Review. Retrospektiva videí ve videoroomu (KGVU, Zlín)

2013
Bestie se vrací (Video NOD, Praha)

2012
Bělmo . S Vladimírem Houdkem (Karlin Studios, Praha)
Vzdálená sestřenice, blízký bratranec.  S Janem Turnerem (galerie Kostka, Praha)

2011
Model toho / A Model of That (Galerie 207, Prague, Czech rep.)
Mírný posun / A Minor Shift (Atrium MG, Brno, Czech rep.)

2010
10 minut / 10 minutes (Entrance gallery, Prague, Czech rep.)

2006
NEO – with P. Fexová (Altán Klamovka, Prague, Czech rep.)
Rosný bod – with P. Fexová (Eskort, Brno, Czech rep.)

2005
Oproti dlouhodobému průměru / Compared to Long-Term Standards (ETC, Prague, Czech rep.)
Pozor na brýle / Watch Your Glasses (Jelení, Prague, Czech rep.)
Živně / Nutritively, with P. Fexová (AM180, Prague, Czech rep.)

2004
Zelený Veltlín / Green Valtelline (Preproduction, Berlin, Germany)

2000
Život jí sluší / Life Becomes Her – with M. Pěchouček (Jelení, Prague, Czech rep.)

Skupinové výstavy

2024
Den poté, v rámci promítacího programu Absence ve videoarchivu 5, Národní filmový archiv Ponrepo, Praha

2023
výstava Když jednoho podzimního rána studující, dílo Rosa Odysseiana, Dům pánú z Kunštátu – Dům umění města Brna
festival Odejít znamená vrátit se jinudy, dílo Prozvoň až tam budeš, Ankali, Praha
Audio dílo Vernisáž v podcastu Díky, že jste přišli

2022
prezentace audio díla na Manifesta 15 v Prištině, Kosovo v rámci prezentace Secondary archive

2020
Takové jsou všechny (výstava spolu s Davidem Feslem v rámci projektu Divoce, NoD, Praha)

2019
Za pravdu (GJF, Praha)

2018
Podmínky nemožnosti (Kurzor, Praha)
Bez názvu, performance v rámci výstavy Silné a slabé karty (Pragovka, Praha)
Jiné vize (PAF Olomouc)

2017
Slavná spisovatelka. Výstava a série performancí okruhu Klubu psaní (Galerie AVU, Praha)

2016
No Sir. Jane Eyre. Prezentace audia na festivalu Helicotrema (Dro, Itálie)
Vážená paní, krájená mlha (Photogether, Zlín)
Stand Up Against Rockism. Performance v rámci Fotograf festivalu (Veletržní palác, Praha)

2015
Poslední výstava (Karlin Studios, Praha)
Pravidlo a výjimka (Národní galerie, Skopje, Makedonie)
Sprechstunden (Innsbruck, Rakousko)
Episoda III. – Sbírka a zdraví (tranzitdisplay, Praha)
Off Bienale (Veletržní palác, Praha)

2014
Kometa (galerie Futura, Praha)
Pracoviště (GAMU, Praha)
Voices of Womenhood (Londýn, VB)

2013
Začátek století (Ostrava)
Byt či nebyt (GAVU, Praha)
Vojtěch Fröhlich: Permakultura (K4, Praha)
Bestie se vrací (video NoD, Praha)
Folk Recyklace (TIC, Brno)

2012
Ostrovy odporu (Národní galerie, Praha)
Nezvaný host (galerie Chodovská tvrz, Praha)
Tis, Fotofestival Uničov
Začátek století, Západočeská galerie Plzeň

2011
Zlínský salón (KGVU, Zlín, Czech rep.)
Prague Biennale 5 (Microna, Prague, Czech rep.)
Prague Quadrienale (piazzeta ND, Prague, Czech rep.)
Start Over. Fail Again, Better. (galerie Futura, Prague, Czech rep.)

2010
Casper of the Night (Futura, Prague, Czech rep.)

2009
The Place and The Formula (GASK, Kutná Hora, Czech rep.)
Formats of Transformation (Brno, Vienna, Austra)

2008
They Stood Waiting For Him to Appear (Nod, Prague, Czech rep.)
Videoart.cz (Space, Bratislava, Slovakia)
In/visible (Galerie U Mloka, Olomouc, Czech rep.)

2007
We Did Not Agree on a Title (Nod, Prague, Czech rep.)
Punctum (Futura, Prague, Czech rep.)
Invisible Things (Trafo Gallery, Budapest, Hungary)
Simple Living (Sibiu, Roumania)
Gross Domestic Product (Municipal Library, Prague, Czech rep.)
Gross Domestic Product II. (MARS, Moscow, Russia)

2006
The State of Things (Karlin studios, Prague, Czech rep.)
Multiplace (Czech rep.)
Indication (Jungmannova, Prague, Czech rep.)
Eastern alliance (Kisinev, Moldovia)
I Invited Some Friends To Come See (Galerija Nova, Zagreb, Croatia)
F..k the guilt (Bastart, Bratislava, Slovakia)
Checkpoint (Nod, Prague, Czech rep.)

2003
Československo (National Museum, Bratislava, Slovakia)
IN-OUT festival (Prague, Czech rep.)
Kompression (Prinzallee 25/26 Berlin, Germany)
The Month of Photography (Bratislava, Slovakia)
The Obsession of Collecting (Regional gallery, Jihlava, Czech rep.)

2002
Once Upon a Night (Pilsen, Czech rep.)

2000
Human touch (Cheb, Czech rep.)
Out of the Box! (MKČB, České Budějovice, Czech rep.)

Další realizace

Samostatné performance (výběr):

2025
Vybrané slová po lete (Vyjmenovaná slova po létě), 22. 8. 2025, Artwife festival, Liptovský Trnovec
Poznej cesty, ve výstavě Otočit a nechat působit (Prostor Olga, Praha)

2024
Ne dokola, ale ze stran, tam a zpátky, 7. 7. 2024, samostatná autorská performance ve spolupráci s Jonášem Richterem, v rámci sympózia Čas na špičkách jehličnanů, Písečná v Orlických horách

2023
Momentálně nedostupné, v rámci série Spojené nádoby, Národní galerie v Praze

2020
Pojednání o Anně Pammrové a Laně Del Rey (autorská celovečerní performance ve spolupráci Davidem Feslem
v rámci sympozia Vzdoruj jako les, Písečná v Orlických horách)
Rádio Pokladna (živé vystoupení spolu s Janem Boháčem) na vernisáži výstavy D. Langa v Galerii Roudnice
Založeno na důkazech. Performance ve spolupráci s Barborou Dayef, Sympózium keramiky Bechyně

2019
Galerie, gaffa, galéra. Celovečerní performance. Spolu s Davidem Feslem a studenty středních škol (Galerie PLATO, Ostrava)
Nejkrásnější věc (celovečerní performance spolu s Davidem Feslem, AVU, Praha)
Performativní předávání cen Věry Jirousové (celovečerní performance spolu s Davidem Feslem, v rámci festivalu 4+4 dny v pohybu, Praha)

2017
Odmorište 007. Celovečerní komponovaná performance, spolu s Barborou Dayef. (galerie Prototyp, Praha)

2016
Rozhlasová hra. Celovečerní performance (KGVU, Zlín)

 

Kurátorská činnost (výběr): 

2024
Císař, samostatná výstava Ruslana Vysokikh, Galerie Jelení, Praha

2023
Galerie A2, výběr uměleckých děl studujících českých uměleckých vysokých škol v tištěném periodiku A2 v průběhu roku 2023 (26 dílů)

2021
Štěstí není pro každýho, samostatná výstava Jonáše Richtera, Galerie Jelení, Praha

2020
výběr textů Jana Boháče, Evy Rybářové, Sarah Dubné, Davida Helána pro digitální platformu současné poezie Psí víno
Navazující spolupráce na videích s Janem Boháčem a Bcaa systems a Davidem Helánem pro Psí víno

2017
Slavná spisovatelka. Koordinace a koncept (spolu s Davidem Feslem) skupinové výstavy okruhu Klubu psaní

2016
Noční vidění za bílého dne, promítací pásmo pro festival 4+4 dny v pohybu

2015
ČESKÉ AKČNÍ UMĚNÍ. Filmy a videa, 1956–1989 s Pavlínou Morganovou a Terezií Nekvindovou

2014
8. 3. 2014, For you and for me, 8mm filmy Jiřího Davida, promítání na Ozvěnách Vinyly, Café Sladkovský, Praha, s Terezií Nekvindovou

2013 – dosud
Okno do videoarchivu VVP AVU, Artyčok.tv, s Terezií Nekvindovou

2012
30. 10., Kdo se směje. Umění o světě umění, promítání na festivalu 4+4 dny v pohybu, budova bývalého ÚLUV, Praha, s Terezií Nekvindovou

2011
21. 10., Béčko. Porno – horor – násilí – divnosti – zvrácený sentiment, promítání na festivalu 4+4 dny v pohybu, budova bývalého ÚLUV, Praha, s Terezií Nekvindovou

2010
18. 10., Počátkem může být nula. Videa tematizující prostor, architekturu a urbanismus, promítání na festivalu 4+4 dny v pohybu, budova bývalého ÚLUV, Praha, s Terezií Nekvindovou

Zastoupení ve sbírkách

Zastoupení ve sbírkách:
Sbírka v Galerii Hradci Králové (od r. 2021)

Zastoupení v databázích:
Databáze Artlist (od r. 2009)
Secondary archive (od r. 2021)

Video
Dílo