Vasil Stanko

1962
Myjava
Praha

Vasil Stanko patří mezi nejvýznamnější fotografy druhé poloviny 20. století. Původem rodák ze slovenské Myjavy, absolvent střední uměleckoprůmyslové školy v Bratislavě, vstoupil v roce 1981 do fotografického ateliéru Jána Šmoka na pražské FAMU a stal se součástí Slovenské nové vlny.
Termín „nová vlna“ se používá především pro určitý typ filmové a scenáristické tvorby z období 60. let 20. století a volně navazuje na tzv. francouzskou novou vlnu kinematografie – tedy hnutí, které nebylo nijak formálně organizované, ale mělo společné tvůrčí tendence. Odmítání tradičních forem i řada experimentů s vizuálním stylem byly projevem všeobecného odporu vůči společenskému konzervatismu. K charakteristickým znakům patřily mimo jiné improvizované dialogy, absurdní humor a snaha o zachycení přirozené lidskosti včetně leckdy krutého vyobrazení pokřivené morálky. Všechny tyto znaky nacházíme právě i  v tvorbě pozoruhodné skupiny fotografů Slovenské nové vlny, s níž je Vasil Stanko spojován.

Nová vlna ve fotografii se zabývá také otázkou inscenace, přičemž v oblasti české a slovenské fotografie se v souvislosti s inscenací hovoří o dvou významných obdobích. V šedesátých a sedmdesátých letech s inscenací pracoval Jan Saudek, Pavel Hudec Ahasver či Taras Kuščynskyj, jejichž tvorbu charakterizovala všudypřítomnost ženy – často ve spojení s oblíbenými rekvizitami nebo na pozadí romantické krajiny. V případě druhého období, tedy v tvorbě z konce sedmdesátých let a dále z let osmdesátých – kam patří výstupy Slovenské nové vlny –  je typický intermediální přesah a erotický akcent. „Markantním rysem fotografií inscenované nové vlny je vedle přítomnosti nahé ženské figury především častý výskyt autoportrétů nebo fotografování autorů navzájem a přítomnost nahého mužského těla. A zatímco generace šedesátých a sedmdesátých let prokazuje úzkou návaznost na symbolismus a expresionismus nebo inspirace malířstvím, Slovenská nová vlna projevuje až překvapující lhostejnost a nepoučenost touto tradicí.“ [1]

Sousloví „nová vlna“ se zprvu používalo pro souhrnné označení autorů vytvářejících výrazně expresivní inscenované snímky inspirované romantismem a secesí. Tuto situaci ale „zkomplikoval“ příchod generace studentů pocházejících ze Slovenska: autory, jako jsou právě Vasil Stanko, Rudo Prekop, Tono Stano, Kamil Varga, Miro Švolík a Peter Župník, spojuje narození kolem roku 1960 a zcela odlišné vnímání a řešení fotografické kompozice a prostoru ve srovnání s ostatními uměleckými fotografy. Slovenská nová vlna se tak stává určitým uměleckým fenoménem. Přes rozdílný přístup fotografů této generace  k jednotlivým námětům, je pro jejich tvorbu charakteristická výrazná stylizace, práce s aktem a hlavně zdánlivé opouštění klasické fotografie. Autoři, jako je Vasil Stanko, se tak například snaží mnoha způsoby nabourat a překročit hranice vnímání a prezentace aktu. Dochází k působivým experimentálním projevům, kdy se tělo či tělesnost posouvá do rovin ryze filosofických. Fotografie se stává určitým prostředkem pro komunikaci mezi vlastním nitrem a tělem jako takovým.

Již v první polovině osmdesátých let se ve Stankově fotografiích objevují značně zneklidňující a existenciální motivy, které se v průběhu jeho tvorby násobí nebo jinak komplikují a skládají do náročnějších kompozic. V jeho tvorbě jsme také svědky nápadného prvku ohraničenosti. „Jistý uzavřený prostor, který naráží na hranice, který můžeme v širším smyslu interpretovat jako vizuální metaforu tehdejší společenské situace – tedy snahu vizualizovat nepropustnost geopolitického akvária… snahu dostat se ze stanovených a zaužívaných pravidel výuky na FAMU.“ [2] Tato idea je dále umocněna čtvercovým formátem, jenž je pro tvorbu Vasila Stanka charakteristický. Je jakýmsi náhledem do umělcovy snové vize či představy, která se po delší dobu utváří v jeho mysli  a které předchází pečlivá příprava v podobě kresebných skic, jež jsou následně uvedeny do reálu. Stanko v této souvislosti  používá pojem „specifikace“, jenž chápe jako rozvádění jisté představy do mnoha podrobností, kdy dochází ke znázornění hlubší niterné vize sahající za obraz nahoty lidské společnosti.

Ve Stankově tvorbě jsme svědky dvou důležitých momentů: v rovině námětové se neustále opakuje téma komunikace v rámci lidské společnosti – jakési „smečky, která se stále rodí“ – a dále je to velmi precizní rovina technická, kdy se Stanko zabývá barevnou fotografií nebo 3D technologií.

Stankovo vizuální myšlení se dlouhodobě manifestuje prostřednictvím cyklů. Např. Pocty osobnostem a jiným událostem (1989), Jak zacházet s domorodci (1989/90) či Co je to (1994) reprezentují kompozičně i myšlenkově velmi náročné děje. Působivý je i umělcův cyklus Nohy (1995), který se zaměřuje jen na interpretaci lidských končetin. Díky jeho precizní práci s fotoaparátem – zejména promyšlenou hrou světla a stínu – dochází k jistému zmatení v divákově vnímání díla. Jak  poznamenala kurátorka Anna Fárová v úvodní řeči na vernisáži v galerii Fotochema v Praze v roce 1989: „Situace na Stankových fotografiích je vizuálně komfortní, ale obsahově dráždivá. Světelná kvalita a kompoziční řád nás uvádějí do estetického zážitku, obsahové sdělení nás uvádí ve zmatek.“ [3]

Vasil Stanko se inscenované fotografii věnuje dlouhodobě: jak již bylo výše uvedeno, od konce 80. let  vytvářel zpočátku jednoduché kompozice, které se postupem času začaly komplikovat. Násobily se postavy, kompoziční schémata i rekvizity.  Ve Stankově mysli se zrcadlí nápad, který autor následně rozpracovává do větší série.  Fotografická scéna se často odehrává v opuštěných historických prostorách, na půdách a v interiérech obecně – ústředním interiérem, který Stanko  od roku 1991 fotografuje opakovaně, je divadelní prostor (divadlo v Nuslích).

Hlavními aktéry jeho působivých kompozic jsou pak herci a tanečníci, díky nimž Stanko může realizovat své přesné vize, a to mnohdy až na hranici tělesné únosnosti. Na jeho fotografiích se téměř bez výjimky setkáváme s aktem: nahé tělo se zde ovšem stává nositelem děje a myšlenky, a tak ztrácí své potenciální sexuální vyznění. Autora více než přímočará tělesnost zajímá určitý rituální charakter aktéry tvořeného výjevu.

Vasil Stanko ve své tvorbě předkládá propracované vizuální hry s prostorem a optikou. V některý cyklech je jeviště rozděleno na více plánů, s  dominantním ústředním motivem v popředí a s dynamickým motivem v pozadí, jež jsou navíc mnohdy násobeny použitím zrcadel. Díky technicky precizně provedenému dílu tak můžeme nahlédnout do velmi komplikovaného vnitřního světa umělce.

Stanko se kromě své volné tvorby věnuje i fotografii reklamní a produktové a dlouhodobě se podílí na tvorbě knih i uměleckých katalogů.

 

———————-

[1] Tomáš Pospěch: Slovenská „stará“ vlna s novým obsahem in: Lucia l. Fišerová, Tomáš Pospěch, Slovenská nová vlna, 80. léta, KANT, 2014, s. 9.
[2] Lucia L. Fišerová: Slovenská nová vlna, 80. léta, KANT, 2014, s. 71.
[3] Anna Fárová: Vasil Stanko, Slovo k výstavě ve Fotochemě 12. 7. 1989, in: Anna Fárová, Dvě tváře, Torst, 2009, s. 688.

2024

Studium:

1981–1986
Akademie múzických umění, Praha, Filmová fakulta, obor fotografie, Ján Šmok

1977–1981
Stredná škola umeleckého priemyslu, Bratislava

 

Praxe:
1991 – do současnosti / zakladatel a ředitel Art-Photo-Fashion

Monografie, katalogy, publikace

2022
Aukční síň Vltavín: 191. aukce (Aukce současného umění, fotografie), Aukční síň Vltavín, Praha

2018
Výtvarné umění / Fotografie – Prague Auctions, Prague auctions, s.r.o., Praha

2017
Moderní a poválečné umění / Modern and post-war art (Současné umění / Fotografie, Contemporary art / Photographs)
Výtvarné umění / Fotografie – Prague Auctions, Prague auctions, s.r.o., Praha
Výtvarné umění, Fotografie / Sbírka československého diplomata (Prague Auctions), Prague auctions, s.r.o., Praha

2016
Etcetera 1½, Etcetera Auctions, s.r.o., Brno 2015
Art Centrum Galerie 4 (30 let Galerie 4), Art Centrum Galerie 4, Cheb
Výtvarné umění / Fotografie – aukční katalog (Prague Auctions), Prague auctions, s.r.o., Praha

2014
Slovenská nová vlna: 80. léta / The Slovak New Wave: The 80s, Galerie hlavního města Prahy, Praha
Dvojexpozice / Double Exposure (Sbírka Pražského domu fotografie v Galerii hlavního města Prahy / Collection of the Prague House of Photography in the Prague City Gallery), Galerie hlavního města Prahy, Praha

2010
Česká fotografie 20. století, Uměleckoprůmyslové museum, Praha

2009
Kunst zur Zeit de kalten Krieges / Umění v době studené války (Kunst und Design 1950-1989 / Umění a design 1950-1989), Výzkumný ústav komunikace v umění (RICA), Brno

2008
Aukce č. 2 (Moderní a poválečné umění, současné umění, fotografie), Galerie 5. patro, Praha

2007
Vasil Stanko: Milenci roku II., Galerie Fiducia (Fotografická galerie Fiducia), Ostrava
Aukce č. 1 (Moderní a poválečné umění, současné umění, fotografie)

2006
Výběr ze sbírky fotografií PPF / Selected Photographs from the PPF Collection, PPF Art, a. s., Praha

2005
Akt v české fotografii / The Nude in Czech Photography, Nakladatelství KANT (Karel Kerlický), Praha

2001
Slovenská fotografia 1925-2000 / Slovak Photography 1925-2000 (Moderna – postmoderna – postfotografia / Modernism – Post-Modernism – Post-Photography), Slovenská národná galéria, Bratislava
Galéria F 1980 – 1990 (Spomienka na režimu nepohodlnú galériu), Muzeum umění a designu Benešov, Benešov

2000
Akt v české fotografii / The Nude in Czech Photography, Uměleckoprůmyslové museum, Praha

1999
Reklama 90 / 99 (Česká fotografie v reklamě a propagaci), Asociace profesionálních fotografů ČR, Praha

1998
Osobnosti současné fotografie v Čechách I., Muzeum umění Benešov, Benešov
4. aukční salon výtvarníků (312 dárců pro konto Bariéry), Nadace Charty 77, Praha

1995
NOX Contemporary Photography, Galerie 4 – Galerie fotografie (Galerie G4), Cheb

1994
Česká fotografie 1989–1994, Nakladatelství Kuklik, Praha

1993
Czech and Slovak Photography from Between the Wars to the Present, Navigator Foundation (F. Murray Forbes), Boston (Massachusetts)
Akt (Asociace fotografů 1993), Asociace fotografů, Praha

1992
Zeitgenössische slowakische Fotografien, Schleswig-Holsteinischen Landtag, Kiel
What’s New: Prague (Contemporary Photography from Czechoslovakia), The Art Institute of Chicago, Chicago (Illinois)

1991
Vasil Stanko: Ako zaobcházať s domorodcami / How to Take Care about Natives, Galerie Benedikta Rejta, Louny

1990
Vasil Stanko, Útvar propagácie SFVU
Vision de l’Homme, Galerie Municipale du Château d’Eau, Toulouse

1989
Tuctová výstava, Dílo – podnik Českého fondu výtvarných umění, Praha
Stretnutie (Slovenskí absolventi FAMU), Zväz slovenských výtvarných umelcov (ZSVU), Bratislava
37 fotografů na Chmelnici
1. mezinárodní festival fotografie, Dům kultury, Žďár nad Sázavou

1988
Vize (Fotografie), Dům umění města Brna, Brno

1987
Fotografie absolventů FAMU, Uměleckoprůmyslové museum, Praha

1986
V čase, Galerie 4 – Galerie fotografie (Galerie G4), Cheb
Tělo v československé fotografii 1900-1986, Muzeum Kroměřížska, Kroměříž

1985
Fotografie absolventů FAMU, Dům umění města Brna, Brno
Fotografia a čas, Obvodné kultúrne a spoločenské stredisko, Bratislava

Články, média, internet

https://kviff.tv/katalog/vlna-vs-breh

Samostatné výstavy

2020
Vasil Stanko, Rodinný portrét, Leica Gallery, Praha

2015
Vasil Stanko, Galerie Baudelaire, Antverpy

2011
Vasil Stanko: Fotografie, Ars Pragensis, Praha

2008
Vasil Stanko: Příběhy pozpátku, Mánes, Praha

2007
Vasil Stanko: Milenci roku II., Galerie Fiducia (Fotografická galerie Fiducia), Ostrava

2003
Vasil Stanko: Příběhy pozpátku, Galerie 4 – Galerie fotografie (Galerie G4), Cheb

2002
Vasil Stanko: Mým přátelům, České centrum fotografie, Praha

2001
Vasil Stanko: Milenci roku II., Divadlo pod Palmovkou, Praha
Vasil Stanko: Milenci roku II., Ateliér Josefa Sudka, Praha

1999
Vasil Stanko: Fotografie / Photographs, Pražský hrad, Nejvyšší purkrabství, Praha
Vasil Stanko: Fotografie / Photographs, Bethlenov dom, Banská Bystrica

1996
Vasil Stanko: Fotografie, Galerie Pecka, Praha

1995
Vasil Stanko: Fotografie, Slovenský inštitút, Praha

1993
Vasil Stanko: Na půl nahoře, na půl dole, Galerie Ambrosiana, Brno

1992
Vasil Stanko: Fotografie, Galerie Luna, Plzeň
Vasil Stanko: Hlavy, Knihkupectví a galerie U Hlavů, Praha
Vasil Stanko: Jak zacházet s domorodci, Pražský dům fotografie (1991-1997), Praha

1991
Vasil Stanko: Jak zacházet s domorodci, Malá výstavní síň, Louny

1990
Vasil Stanko, Galéria a predajňa SFVU Dielo, Praha

Skupinové výstavy

2022
191. aukce: Aukce současného umění, fotografie, Rezidence Ostrovní, Praha

2018
Fotografie (Prague Auctions), Galerie Nová síň, Praha
Almanach III. Tělo jako znak, Malá galerie České spořitelny, Kladno

2017
Moderní a poválečné umění. Současné umění. Fotografie (aukce), Galerie fotografie Louvre, Praha
Fotografie (Prague Auctions), Galerie Nová síň, Praha

2016
Etcetera 1½ (Aukce), Galerie Kvalitář, Praha

2015
Výtvarné umění / Fotografie – Prague Auctions, Galerie Nová síň, Praha
Zo zbierok fotografie, Roman Fecik Gallery, Bratislava
The Prague Five, Czech Centre / České centrum, Rotterdam
Dvojexpozice (Sbírka Pražského domu fotografie v Galerii hlavního města Prahy), Dům fotografie, Praha

2014
Osobnosti české fotografie, České centrum fotografie, Praha
Slovenská nová vlna: 80. léta, Dům fotografie, Praha

2009
Kunst zur Zeit de kalten Krieges, Barockschloss Riegersburg, Riegersburg
Prague Photo 2009, Mánes, Praha

2008
Moderní a poválečné umění, současné umění, fotografie, Leica Gallery Prague, Praha

2007
Nová slovenská vlna po 20 letech, Galerie Bazilika, České Budějovice
Moderní a poválečné umění. Současné umění. Fotografie (aukce), Galerie Louvre, Praha

2005
Česká fotografie 20. století / Czech photography of the 20th century, Praha

2004
Akt v české fotografii 1900 – 2000, Dom umenia, Bratislava
Akt v české fotografii 1900 – 2000, Dům umění, Opava

2002
Fabulous!, Galerie Baudelaire, Antverpy
Slovenská fotografie 1925-2000, Městská knihovna Praha, Praha

2001
Slovenská fotografia 1925-2000: Moderna – postmoderna – postfotografia / Slovak Photography 1925-2000: Modernism – Post-Modernism – Post-Photography, Esterházyho palác, Bratislava

2000
Akt v české fotografii / The Nude in Czech Photography, Pražský hrad, Císařská konírna, Praha
Fotografie v Mánesu, Mánes, Praha
Współczesna fotografia słowacka, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Varšava

1999
Czech and Slovak Staged Photography, Czech Centre New York (České centrum New York), New York City
Rudo Prekop, Miro Švolík, Vasil Stanko, Kamil Varga: Výtvarná fotografie, Dům umění, Opava

1998
Osobnosti současné fotografie v Čechách I., Muzeum umění Benešov, Benešov
4. aukční salon výtvarníků, 312 dárců pro konto Bariéry, aukce, Česká spořitelna, Praha

1995
Prodejní výstava fotografií NOX, Galerie 4 – Galerie fotografie (Galerie G4), Cheb

1994
Česká fotografie 1989–1994, Mánes, Praha

1993
Akt, Národní technické muzeum, Praha
Slovenská inscenovaná fotografia, Mikkeli
Slovenská inscenovaná fotografia, Mykyalka Gallery, Tampere

1992
What’s New: Prague (Contemporary Photography from Czechoslovakia), The Art Institute of Chicago, Chicago
Zeitgenössische slowakische Fotografien, Landeshaus, Kiel
Vasil Stanko (ČSFR), Richard Bato (Francie)
Galerie 4 – Galerie fotografie (Galerie G4), Cheb
Slovenská inscenovaná fotografia, Velvyslanectví ČSFR, Helsinky

1991
Slovenská inscenovaná fotografia, Stockholm

1990
Vision de l’Homme / Vidění člověka, Galerie Municipale du Château d’Eau, Toulouse
Cesty k postmoderně. Průzkum osmdesátých let, Uměleckoprůmyslové museum, Praha

1989
Stretnutie: Slovenskí absolventi FAMU, Výstavná sieň ZSVU (Gorkého ulica), Bratislava
37 fotografů na Chmelnici, Junior klub Na chmelnici, Praha
Tuctová výstava, Galerie na Můstku, Praha

1988
Vize – Fotografie, Dům umění města Brna, Brno
Vize – Fotografie, Malá výstavní síň, Liberec
Vize, Galerie 4 – Galerie fotografie (Galerie G4), Cheb

1987
Fotografie absolventů FAMU, Uměleckoprůmyslové museum, Praha

1986
V čase, Výstavní síň Fotochema, Praha
V čase, Galerie 4 – Galerie fotografie (Galerie G4), Cheb
Tělo v československé fotografii 1900-1986, Muzeum Kroměřížska, Kroměříž

1985
V čase – Fotografia a čas, Výstavná sieň Spoločenského domu Trnávka, Bratislava
Fotografie absolventů FAMU, Kabinet fotografie Jaromíra Funka, Brno

1984
Fotografie? Ročníková výstava studentů FAMU, Výstavní síň Fotochema, Praha

Zastoupení ve sbírkách

Galerie Benedikta Rejta, Louny
Moravská galerie v Brně, Brno
Musée de l’Elysée, Lausanne
Severočeské muzeum, Liberec
Slovenská národná galéria, Bratislava

Dílo