Patrně nejznámější česká autorka art brut se v mládí vyučila dentistkou a tuto práci provozovala až do narození dětí. Ještě před svatbou se příležitostně věnovala krajinomalbě, která se však nikterak neslučuje s její pozdější tvorbou. K té dospěla až na prahu padesátky, v době kdy její 3 děti odrostly. Tehdy její existence ztratila pevné obrysy, které byly vždy přímo spjaty s rodinou. Vznětlivou, rozladěnou a bytostně nespokojenou, ji přiměli k tvorbě její synové, kteří na půdě objevili obrázky z matčina mládí.
Ve svých prvních temperových malbách se Zemánková snažila zachytit krásu skutečných rostlin, kopírování reality jí ale bylo cizí. Čerpala z vjemů zasunutých ve své paměti, které doplňovala o první fantaskní prvky. Velmi záhy uvolnila svoji mohutnou imaginaci, která vyplavila napovrch obrazy ukryté v podvědomí. I když její květenství se mnohdy transformují do živočišných tvarů, stále respektují základní principy rostlinného světa – odněkud vyrůstají, dávají vzejít květům, rodí plody. V rostlinné podobě jsou zakukleny nejrůznější libé i nelibé pocity, vnitřní poselství autorky.
Začínala tvořit vždy brzy ráno, kdy se z automatických gest rodily prvotní formy budoucího obrazu. Během dne je precizovala a doplňovala o stovky a tisíce repetitivních detailů. V průběhu let začaly být její kresby čím dál více subtilní, éterické, odhmotněné. Její soukvětí připomínají právě rozžehnuté světlice mířící kamsi vzhůru. Jsou metaforou její touhy vymanit se z tíživé tělesnosti, docílit transcendentálního rozměru. „Ze hlubin vzhůru“, tak nazvala jedno ze svých stěžejních děl, a tak lze charakterizovat i celý princip její tvorby.
Volba technik byla u Zemánkové poměrně impulzivní. Často si pomáhala kuchyňským olejem, který jí sloužil pro zprůsvitnění pastelů. Tempery a pastel doplňovala kresbou tuší a kuličkovým perem. Své pozdější práce perforovala, protlačovala, vyšívala, aplikovala do nich háčkované objekty, pracovala s textilní a papírovou koláží, do kreseb začleňovala umělé diamanty, korálky, flitry. Naplnila tak princip brikoláže, který je pro art brut charakteristický. Každý prvek měl svůj symbolický význam, byl dalším krokem směrem k dosažení kýžené krásy a dokonalosti, která měla předčít to, co stvořila příroda. Tvorba se pro Annu Zemánkovou stala magickým rituálem a hlavním smyslem života. Nalezla v ní naprosté uspokojení, díky kterému s vnitřním klidem překonávala i takové rány osudu, jako byla těžká cukrovka a s ní související amputace nohou.
Hrabal, B.: Album deset naivních kreseb, Olomouc, Divadlo hudby 1978
Musgrave, V.; Cardinal R.: Outsiders: an Art Without Precedent of Traditions, London, Arts Council of GB 1979
Konečný, P.: Fantaskní tvorba Anny Zemánkové, Olomouc, Divadlo hudby 1980
Nádvorníková, A.: Labyrinty fantazie, Olomouc, Divadlo hudby 1982
Pohribný, A.: Cahier de l’Art Brut 14, Lausanne, Collection de l‘art brut 1986
Kinley, M.; Willing, V.; McLagan, D.: In Another World: Outsider Art from Europe and America, South Bank Centre 1987
Kinley, M.: Outsider Art from Outsider Archive, Kyoto, Artrandom 1989
Kinley, M.: Outsider Art Exhibition, Tokyo, Alpha Cubic Gallery 1990
Vykoukal, J.: Paní Zemánková, Cheb, GVU 1990
Kříž, J.: Bohumil Zemánek a paní Zemánková, Praha, Špálova galerie 1993
INSITA, Bratislava, SNG 1994
Maizels, J.; Cardinal, R.: Raw creation: Outsider art and beyond, London, Phaidon 1996
Cartin, M.: In pursuit of the invisible: The collection of Mickey Cartin, West Stockbridge 1996
Fiselier S.; Meijer, S.: Collectie Arnulf Rainer, Zwolle, Museum De Stadshof, 1996
INSITA, Bratislava, SNG 1997
Burkhart, K.: Outsider Art: An Exploration of Chicago Collections, Chicago 1997
Monnin, F.: L’art Brut, Paris, Éditions Scala 1997
Nádvorníková, A.: L’art brut: umění v původním (surovém) stavu, Praha, GHMP 1998
Thompson, J.; Ades, D., McConagle, D.; Marshall, C.: Art unsolved: The Musgrave Kinley Outsider Art Collection, Dublin, Irish Museum of Modern Art 1998
Pohribný, A.: Oinirické vize Anny Zemánkové, Muzeum umění Olomouc 1998
Collection Charlotte Zander, Bönningheim, Museum Charlotte Zander 1999
Lommel, M.: L‘Aracine et l‘Art Brut, Z‘éditions 1999
Cardinal, R., Lusardy, M., Eds: Art spirite, médiumnique et visionnaire: Messages d‘autre-monde, Paris: Halle St. Pierre, 1999
INSITA, Bratislava: SNG, 2000
Nádvorníková, A.: Tschechischer Surrealismus und Art Brut zum Ende des Jahrtausends, Vídeň: Prager Kulturatage in Wien, 2000
team of authors: Outsider art, Japan, 2000
team of authors: abcd: une collection d‘art brut, Arles: Actes Sud/abcd, 2000
Colin, R.: Outsider art: Spontaneous Alternatives, London: Thames and Hudson Ltd., 2000
Kallir, J.: The Anthony Petullo Collection of Outsider and Visionary Art, University of Illinois Press, 2001
Konečný, P.: Umělci čistého srdce: Naivní a lidové umění, art brut, Olomouc: MU, 2001
Thévoz, M.; Peiry L.: Collection de l‘art brut, Lausanne: Musées Suisses, 2001
Lusardy, M.; Nádvorníková, A., Eds: L‘Art Brut tchèque, Paris : Halle St. Pierre, 2002
Maizels, J.: Raw vision Outsider Art Sourcebook, Radlett: Raw vision Ltd., 2002
Nádvorníková, A.: Tsjechische L´art brut tchèque, Brusel: Musée d´Art spontané, Centre tchèque, 2003
Zemánková, T.: Anna Zemánková, Praha: abcd, 2003
Carlano, A., Ed: Vernacular visionaires: International Outsider art, Santa Fe: Museum of International Folk Art, 2003
Dryje, Fr., Ed: Syrové umění, sbírka Jana a Evy Švankmajerových, Praha: Arbor vitae, galerie Klatovy/Klenová, 2004
Gille, V., Decharme, B., Eds: A corps perdu. abcd, une collection d’art brut, Paris: Paris musées, 2004
Decharme, B., Ed: Le chant des sirènes, l’automatisme dans l’art brut, Paris: abcd, 2005
Decharme, B., Šafářová, B., Zemánková, T., Eds: abcd, sbírka art brut, Praha: abcd, 2006
Cardinal, R. a kol., Eds: Inner worlds outside, Dublin: Irish Museum of Modern Art, 2006
Čierna, K., Ed: INSITA 2007, Bratislava: SNG, 2007
Pohribný, A.: Svět Anny Zemánkové, In: Výtvarná práce, 1966, č. 7
Pohribný, A.: A time for Longing, In: Universum, 1968, č. 2
anonym: Jak vzniká obraz, In: Zdravotnická pracovnice, 1973
Cardinal, R.: The art of entrancement, In: Raw vision, 1989/90, č. 2
Farb-Hernandez, J.: The drawings of Anna Zemánková, In: Raw vision, 1996, č. 14
Pohribný, A.: Visions oiniriques d’Anna Zemánková, In : Bulletin de l‘Association Les Amis de
Français, OZENDA, No 64, 1999
Pohribný, A.: Interview s Jiřím Vykoukalem: Anna Zemánková, In: Atelier, č. 2, 1999
Pohribný, A.: Nevšední vize Anny Zemánkové, In: Svoboda, 01.1999
Johnson, K.: Anna Zemankova, In: The New York Times, 8.10. 1999,
Kováč, P.: Zemánková, Kupka druhé poloviny století, In: Právo, 16.11.1999
Borum, J.: Anna Zemánková, In: Artforum, No. 4, Vol. 38 prosinec, 1999
Lanoux, J.-L., Entretien avec Terezie Zemánková, In: Création franche, no. 22, prosinec 2002
Zemánková, T.: Anna Zemánková: The flowers of passion, In: Folk Art magazine, zima 2004/2005
Zemánková, T.: Anna Zemánková, Raw vision, no. 55, 2005
Vokolek, V.: Obrazy jiných světů, In: Ateliér, no.2, 2009
Bystrovová, M.: Znepokojivé květiny s „erotikou vesmíru“,In: Lidové noviny,23.1. 2009