O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Alena Foustková

Jméno
Alena
Příjmení
Foustková
Narozen/a
1957
Místo narození
Karviná
Působiště
Černošice, Praha
Web
www.alenafoustkova.com
https://alenafoustkova.wordpress.com
Klíčová slova
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Alena Foustková na sebe upozornila v roce 2010 v pražské Galerii kritiků tím, jak nově reflektovala povahu jazyka a textu v naší skutečné současné komunikaci; na to, co jsme před dvěma či třemi desetiletími vnímali jako novou estetickou informaci – ať v podobě kolážových zásahů do textů, uplatnění písma či různou podobu autorských knih – se stále více dostává do rozporu se „světem kolem nás“, s tím, jak nás přehlcuje svět reklam a zbytečných pseudoinformací.

 

V Blansku (duben 2011) se v první části výstavní kolekce věnovala fenoménu, jenž shledává z hlediska současného světa jako příkladně ambivalentní pro tuto naši situaci: čárové kódy. Umožňují zviditelnit mnohé z onoho stále více nás zahlcujícího světa konzumu - symptomaticky nejdříve vyšlapala zvolený „kód“ v blízkosti svého pražského bydliště, jež je vnímáno jako místo dnešních úspěšných a tak rozehrála jemnou konceptuální pochybnost či (sebe)ironii. Postupně různými způsoby zviditelňovala celou onu velkou ambivalentnost čárového kódu: je to krásná, ryze geometrická struktura, vlastně minimalistická, ovšem právě její uplatnění je nesmírně ambivalentní … V každé podobě sestav linií objevíme jistě evidentní kvality estetické, ovšem její utilitární funkce je naprosto jiná: ještě více rozšiřovat onen svět konzumu do nových sfér a teritorií, ať v zeměpisném prostoru nebo v nově zvolené oblasti. Někdy je konfrontuje s malbou, jindy je sestavuje z několika knížek na malé poličce, nejmonumentálnější podobu dostávají v prostorové skulptuře sui generis, vytvořené z kartónových obdélníkových boxů … Jejich nové sémantické i estetické kvality se ukáží jedinečně při jejich mnohonásobném plošném převrstvení, což je tématem monumentální čelní realizace z fólie v prvním sálu. Tak vnesla Alena Foustková čárový kód jako nový, aktuální, ale především nesmírně ambivalentní fenomén do naší současné výtvarné kultury. V druhé místnosti rozehrává ještě dál možnosti vlastnoručně artikulovaných autorských knih – do podoby knihy svázané bílé papíry někdy vytrhává, mačká, jindy je jen propojuje jedinou linií. Hlavním exponátem tady je ovšem instalace v čele: umělkyně ve skoro meditativní (nebo skoro vězeňské ?) klauzuře vystřihovala ze všech typů novin, které nás obklopují, příslušné formy a vlastnoručně z nich lepila papírové pytlíky (!!!), zavěšené na háčky opět do jakési minimalistické struktury … Ovšem tady je interakce s divákem ještě podstatnější : všichni jsme také byli vyzváni, abychom si uvědomili nejen estetické kvality, ale především sémantiku zvolené sekvence sdělení:

a potom jsme to, které nás nejvíce popudilo či překvapilo, svým dechem nafoukli a pořádně s ním práskli … Již brzy po vernisáži začaly přibývat tyto destruované podoby původní struktury. Umělkyně tak nyní vnesla do našeho umění zase ambivalentní povahu oněch informací, jež nedokážeme ignorovat, a dovolila nám rozehrát alespoň systémem pars pro toto možnost, některou z nich násilně destruovat … Brzy po úvodním programu vernisáže se začalo ozývat toto bouchání - takže i tady evidentně umělkyně sáhla na jeden z citlivých fenoménů světa kolem nás. Tak postupně objevuje Alena Foustková nové fenomény, které vždy měly i svou estetickou a komunikační kvalitu, ale stále více se stávají ambivalentními či vysloveně nepříjemnými našemu obyčejnému zdravému občanskému povědomí.

 

Jiří Valoch

Profesní životopis

Vzdělání a stipendia:

1976-1982 Akademie výtvarných umění v Praze, ateliér grafiky, profesor Čepelák

1985 George Brown College, Toronto Kanada

 

Ceny:

2006 New York Festival-Print Finalist

2005 Cresta New York Awards-Print Finalist

2005 Golden Effie

2004 Golden Drum-Silver-Print

 

Zaměstnání:

2013 Anglo American University, Prague, Czech Republic

2011-present ESC - Empire State College, New York, lecturer

2009-present University of New York in Prague, UNYP, Academic Board Representative

2008-2009 Associated Creative Director, JWT Prague

2000-2008 EURO RSCG, Prague, Creative Leader

1995-2000 Saatchi&Saatchi, Prague, Senior Art Director

1990-1995 Gingko Group, Toronto, Canada, Senior Art Director

1986-1990 Weiss & Associates, Toronto, Canada, Art Director

Výstavy

Samostatné výstavy
2013
Gallery Sam83, Česká Bříza, Czech Republic

2012
Bohemian National House, BBLA Gallery, New York, USA
University of Tampa, USA, Scarfone/Hartley Gallery

2011
Základní paměť, Vernon projekt
Galerie města Blanska, Blansko, samostatná výstava

2011
Galerie Školská 28, Praha, projekt "Bílý nástěnka" - kinetický objekt

2010
Galerie kritiků, Praha, samostatná výstava

2008
Galerie Kruh, Ostrava, samostatná výstava

2005
Art Canada 5, Výstavní síň Novoměstské radnice, Praha,
společná výstava 5 česko-kanadských výtvarnic

1989
Toronto, Kanada, samostatná výstava

1986/1994
Miniature Art, Toronto, účast na každoročních mezinárodních výstavách

1983
Galerie Dílo, Ostrava, samostatná výstava

1981
Galerie Fronta, Praha, společná výstava absolventů grafiky ateliéru
prof. Čepeláka
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2013
Transgender me, Berlin, Germany

2012
DOX, Centre For Contemporary Art, Prague, Czech Republic

2011
Kit Schulte Gallery, Berlin, Germany
Gallery G, Olomouc, Czech Republic

2005
Art Canada 5, Gallery of New City Hall, Prague, Czech Republic

1981
Gallery Fronta, Prague, Czech Republic
Zastoupení ve sbírkách
Soukromé sbírky v České republice, Švýcarsku, USA a Kanadě.
Další realizace

Ilustrace, grafika

2002 K. Räber, Infusion gegen die Traurigkeit, Švýcarsko - grafická úprava a ilustrace obalky

2000 W. Saroyan, Bláznivost v rodině, Argo - grafická úprava knihy a ilustrace

1982 Jar. Seifert, Pocta Vladimíru Holanovi - originální tisky suché jehly, bibliofilské vydání

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu