Bohdan Holomíček se narodil na Ukrajině do rodiny volyňských Čechů. Do severních Čech se přestěhovali, když mu byly čtyři roky. První fotoaparát Smena dostal ještě jako dítě. Od té doby se fotografii věnuje nepřetržitě. Nevystudoval žádnou fotografickou školu, většinu života pracoval jako elektrikář, montér, údržbář. Výhradně fotografií se živí od devadesátých let.
Dlouhodobě se věnuje divadelní fotografii. Od sedmdesátých let spolupracoval s Divadlem Na tahu, později s Divadlem Na zábradlí, Činoherním klubem, Švandovým divadlem, Divadlem Komedie, Ha Divadlem, divadlem v Ústí nad Labem, v Hradci Králové, v Pardubicích a v neposlední řadě s Národním divadlem, kde dokumentoval i prostředí zákulisí, dílen a provozu divadla.
V souvislosti s jeho tvorbou se často mluví o fotografickém deníku. Množství naexponovaných filmů (bývalo to ročně přes tisíc) poodhaluje způsob jeho práce. V obrovském počtu zachycených okamžiků se rýsuje subjektivní historie nedávných českých dějin. Subjektivní ve smyslu osobního přístupu ke světu a k lidem. Holomíček vypráví a lidé se stávají součástí jeho nekonečného příběhu o minulosti zpřítomňované fotografií.
Nezaměnitelný způsob instalování a popisování fotografií se stal součástí Holomíčkova autorského rukopisu. Díky jeho zvětšeninám dodnes víme, co je obyčejný fotografický papír Dokument. Podobně jako jiní dokumentaristé (Hochová, Štreit) nedělal ze snímků výřezy a nechával fotografii ohraničenou černým rámečkem (někdy zdvojeným rámem okna auta). Do zbývajícího bílého místa na papíru potom vepisoval popisky. Objevuje se na nich vročení, doplněné o krátký přepis toho, co tehdy někdo řekl, často také místo, kde byl snímek pořízen. Někdy není už zpětně jasné, kde a kdy se zachycená událost odehrála. V takových případech se ukazuje, že Holomíček si nejenom neklade nárok na objektivitu, ale že fotografie jsou prostředníkem osobních vzpomínek, třeba už neurčitých: „vím kde, nevím kdy“, „asi 1986“, „kousek od…“, „možná 1990“. Od konce osmdesátých let vystavuje takto nezvětšované a popsané fotografie v řadách vedle sebe a nad sebou. Neprezentuje jednotlivé snímky, ale vytváří množiny obrazů, které fungují jako celky. Jako kdyby se význam vyfotografovaného vytvářel teprve spojením s jinými zachycenými okamžiky. Mozaika fotografií umožňuje pracovat s tím, co se nachází v prostoru mezi. Tento způsob instalace vytváří fotografiím podmínky, ve kterých se rozvíjejí jejich další životy.
Holomíček rád vysílá fotografie zpátky do oběhu – rozdává je lidem, kteří jsou na nich zachyceni. Nebo vytváří a pointuje příběh tím, jak fotografie seřadí v autorských knihách. Zdá se, že jeho hlavním cílem je prostřednictvím fotografií budovat sítě vztahů (a to jak mezi jednotlivými snímky, tak mezi lidmi). Zapadá do toho i jeho oblíbené tvrzení, že není důležitý cíl, ale cesta. Holomíček nafotil nespočet nejrůznějších lidí, od těch úplně obyčejných až po ikony disentu (v sedmdesátých letech se seznámil s Václavem a Olgou Havlovými a stal se dokumentátorem společenských a kulturních událostí na Hrádečku i jinde). K jednomu motivu se ale celý život vrací a je to právě taková obyčejná cesta, vedoucí ze silnice. Ona jedna konkrétní cesta, která ho dodnes přitahuje, zachycená na ohromném množství záběrů v nejrůznějších dobách, odráží jeho myšlení. Někdy se v záběru objeví fotografova ruka, připomínající jeho vlastní přítomnost, jakoby si chtěl sáhnout na okamžik, kdy se přítomnost mění na minulost.
V nekonečné sérii autoportrétů vytváří Holomíček ten nejsubjektivnější dokument o nedávné minulosti a současnosti. Ačkoliv tvrdí, že žádná témata nesleduje, věnuje se svým tématům i po té, co přešel po r. 2003 na digitální technologii. Hledání autorství a cesty spojuje černobílou analogovou minulost s digitální přítomností. Rozsáhlý archiv postupně digitalizuje a v poslední době prezentuje fotografie formou promítání.
Zaměstnání:
od roku 1958 fotograf na volné noze
1968-1969 Trutnovské muzeum
1969-1971 Geoindustria
1971-1995 údržbář výtopny v Jánských Lázních
(výběr)
Birgus, Vladimír – Vojtěchovský, Miroslav: Česká fotografie 90. let, Praha 1998
Dufek, Antonín: Bohdan Holomíček: fotografie, katalog výstavy v Domě umění města Brna, Brno 1983
Dufek, Antonín: Bohdan Holomíček, Praha 2000
Dufek, Antonín: Černobílá fotografie, Praha 1987
Dufek, Antonín: 27 Contemporary Czechoslovak Photographers, katalog výstavy ve Photographers´ Gallery London, Londýn 1985
Dufek, Antonín: Aktuální fotografie II, Okamžik, katalog výstavy v Moravské galerii, Brno; Galerie 4, Cheb; Alšově jihočeské galerii, Bechyně 1987
Fárová, Anna: Bohdan Holomíček: Fotografie, katalog výstavy v Galerii U bílého jednorožce, Klatovy 1995
Fárová, Anna – Dubský, Ivan: Bohdan Holomíček, Praha 1995
Fárová, Anna: 9, katalog výstavy, Praha 1979
Fárová, Anna: 9+9, katalog výstavy, Plasy 1981
Fárová, Anna: 37 fotografů, katalog výstavy v Junior klubu Na Chmelnici, Praha1989
Fárová, Anna: Ursprung und Gegenwart tschechoslowakischer Fotografie, zvl. číslo časopisu Album, Frankfurt am Main 1986
Mrázková Daniela – Remeš, Vladimír: Cesty československé fotografie, Praha 1989
Šolc, Ladislav: Zápisník Bohdana Holomíčka, katalog výstavy v Galerii 4, Cheb 1987
Vitvar, Jan H.: Národní divadlo, sezona 2002/03, Praha 2004
Vorobjov, Vladimír: Zo súčasnej českej fotografie. Bohdan Holomíček – Viktor Kolář, katalog výstavy v komorné Galérii Mestského domu kultúry a osvety v Bratislavě, Bratislava 1983
Zikmund, Jiří (ed.): Bohdan Holomíček, katalog výstavy v Muzeu východních Čech, Hradec Králové 1997
Vybrané články a recenze v časopisech a novinách:
Dvořák, Karel: Fotografie jako dobrodružství života, in: Československá fotografie 25, 1974, č. 6, s. 252
Dvořák, Karel: Mladá fotografie. Bohdan Holomíček, in: Československá fotografie 29, 1978, č. 7, s. 324
Dufek, Antonín: Chvíle Bohdana Holomíčka, in: Revue fotografie 24, 1985, č. 3, s. 41-46
Fárová, Anna: Bohdan Holomíček, in: Ateliér 4, 1991, č. 14, s. 6
Chuchma, Josef: Ručím za to, že to bylo. Fotografický deník Bohdana Holomíčka v nakladatelství Tirst, in: Respekt 6, 1995, č. 44, s. 18
Kuneš, Aleš: A přijde den, kdy všichni poznají mne, in: Ateliér. Roč. 17, č. 5 (2004), s. 7
Moucha, Josef: Bohdan Holomíček (portfolio), in: Fotograf 4, 2004, s. 50-61
Moucha, Josef: Fototorst (reviews), in: Fotograf 1, 2002, s. 106-107
Moucha, Josef: Kapesní zrcadélko osudu, in: Labyrint Revue 7-8, 2000, s. 67
Moucha, Josef: Uchopit neznámou věc : (s Bohdanem Holomíčkem hovoří Josef Moucha), in: Revolver Revue, č. 4 (2004), s. 115-134
Silverio, Robert: Holomíčkův deník, in: Lidové noviny, 21. 9. 1995, s. 12
Zemina, Jaromír: Bohdan Holomíček – Muž, který rád dělá lidem radost, in: Revue fotografie 37, 1993, č. 4, s. 10-15