Čestmír Kafka začínal svá výtvarná studia v roce 1940 na zlínské Škole umění. Studium přerušil v době totálního nasazení (1942-43). Školu dokončil v roce 1945. Studoval užitou a dekorativní malbu v architektuře a propagaci u Vladimíra Hrocha. Na zlínské škole ale působil také Vincenc Makovský, známý svým příklonem k surrealismu. Tato poloha byla blízká i Kafkovi a posílila jeho orientaci tímto směrem: ve Zlíně vytvořil Kafka množství surreálných kreseb, z nichž mnohé mají povahu deníkových záznamů. Kafka se zajímal také o literaturu, zejména surrealistickou, a též o výtvarnou teorii. Angažoval se i politicky – v tomto smyslu jej poutalo i jeho přátelství k malíři Václavu Chadovi, který byl za svou činnost zastřelen gestapem při útěku v rámci zatýkaní.
V letech 1946 - 1949 studoval Kafka na VŠUP v Praze v ateliéru profesora Emila Filly. Kubistická průprava přinesla umělci do jeho surrealistického světa novou zkušenost. Už dřívější ozvuky díla Picassova (nejen jeho kubistického období) se začaly mísit s racionální organizací kubisticky členěné obrazové plochy. I Čestmír Kafka procházel obdobím nelehkého hledání generačního výrazu, typického pro tehdejší studenty umění. Bylo to v době, kdy válka zpřetrhala přirozený umělecký vývoj a kdy se po roce 1948 přihlásila o slovo diktatura kulturní stalinské ideologie. Většina tehdejších mladých výtvarníků vyhledávala oporu v předválečném vývoji. Takovým je i Kafkův obraz Černé stoly (1946), v němž umělec zužitkoval surrealisticko-kubistickou lekci a v kterém ještě jako by doznívala atmosféra ponuré doby válečné.
Po druhé polovině padesátých let se někteří výtvarníci začali názorově stmelovat v uměleckých skupinách. Čestmír Kafka byl členem skupiny Trasa 54, která vystavila poprvé v roce 1957 a jejímiž členy byli i další absolventi Fillova ateliéru (E. Kmentová, J. Válová, K. Válová, O. Čechová, Z. Fibichová, V. Preclík, K. Vaca, O. Zoubek, Z. Šimek). Programově se tato skupina hlásila k estetice poezie všedního dne. Civilní modernost byla chápána jako reakce na patos klišovitých obrazů a gest socialistického realismu, stojících daleko od života. Obrazy Čestmíra Kafky z té doby jsou výrazově velmi střízlivé a spějí ke konstruktivní skladbě obrazových prvků (Střechy, 1958; Velké střechy, 1960). O slovo se hlásí i poučení z díla Paula Kleea, který stojí za Kafkovými obrazy charakterizovanými znakovitou stylizací až abstraktního vyznění (Italské město, 1962).
V šedesátých letech se Čestmír Kafka přiklonil k materiálové „malbě“. Na plochu nanášel hutné nánosy barev, do nichž mísil další prvky a předměty. Olej, sádra, email, písek, hlína, sklo, papír a jiné nemalířské elementy byly různě vrstveny a jejich povrchy rýpány a škrábány, čímž se zvyšovala emoční složka obrazu. Současně však Kafka dbal na geometrickou organizaci. Ve výsledku je obraz ovládán grafickým znakem (Žlutá nevěsta, 1965). Umělec zde projevil své dvoupolné nadání: byl jednak bytostí vnímající svět citlivě a s poetickou reflexí a zároveň člověkem se sklonem k racionalitě. Ta začala převládat koncem šedesátých let, i když Kafka se nikdy nestal malířem-konstruktivistou v čistém slova smyslu. Za jeho tvorbou jsou vždy jako by vzdáleně existující surrealistické ozvěny počátků jeho cesty. Za vznikem obrazu stojí u Kafky obvykle vzpomínka na osobní život, na krajinu či na něco, co prožil. A snad právě proto často v Kafkových pracích cítíme jakousi tajuplnou šifru (Ovčinec, bílý, 1970).
Imaginárním dojmem působí i obrazy jako Měření (1970), cyklus Rozestupující se krychle (1971) či Nákres k instalaci zařízení (1972). V těchto dílech už není použita materiálovost jako výrazový prostředek, ale linie, jakoby narýsovaná černou barvou na bílý podklad. Zde se Kafka nejvíce oprostil ve smyslu minimalizace prostředků. Je to linie tvorby, která se táhne celými sedmdesátými lety a přesahuje až na počátek let osmdesátých (Okno- Branišov, 1977; Stará zahrada II, 1984-86). Obrazy jsou zachycením atmosféry nekonečného bezčasí, které může být chápáno jako autorovo vyřčení pocitu z doby normalizace. Svět je nebarevný, figury nečitelné, prostory tiché a prázdné. Iluzivně-architektonické obrazy světa bez života nesou stopy existenciálního prožitku a odkazují nás do metafyzické sféry jakožto místa úniku z dobové beznaděje.
Souběžně s těmito díly o filozofii bytí vytvářel Kafka od roku 1973 objekty, do nichž vtělil svou víru ve výrazovou sílu materiálů. Tak vzniká cyklus Prorážení, cyklus Měsíce nebo cyklus O spojování dvou věcí, který přechází až do let osmdesátých a kterým autor familiérně říkal „spojovačky“. Tato díla mají deníkový charakter (opět vazba na surrealismus). Plochu pokrývá autor různými předměty rozmanitě spojovanými. Spojování je pro Kafku téměř rituálním procesem, během něhož si uvědomuje sám sebe. Zbytky šatů, použité obaly či jiné zbytky člověčího světa autor řeže, přehýbá a sešívá či svazuje. Jakoby prosté materiály a obyčejné zacházení s nimi ve výsledku evokovalo duchovní sféru, která Kafku stále přitahovala jako něco, kde lze nalézt smysl života.
V osmdesátých letech se Čestmír Kafka věnuje práci na cyklu Hmoty (1983-84). Zaměřil se na tvorbu asambláží, působících materiálněji a myšlenkově přímočařeji. Na měkký podklad ze skládané vaty autor volně pokládá přírodní materiály (tráva, popel, hlína, kořeny, listí) a vše je pak sevřeno průhlednou plexisklovou deskou.
I když tvorba Čestmíra Kafky byla založena intelektuálně, vyvěrala ze silných osobních pocitů. Zájem o filozofické otázky bytí (zejména v existencionálním smyslu) vyvažoval příklonem k prostým přírodním nebo každodenním materiálům. K vrcholům Kafkovy tvorby patří jeho malované „bílé obrazy“, naplněné étericky konstruktivními prvky, zrovna tak jako cykly asambláží, v nichž se uplatňuje přímý dotyk s materiálem. V obou polohách můžeme spatřovat metaforu Kafkových životních pocitů a postojů, spojujících v sobě osobní emoce, které jsou korigované ratiem, a zároveň prostoupené představami, vyvěrajícími z autorova nevědomí či reflexí o životě.
Vzdělání:
1945-1949 Vysoká škola umělecko-průmyslová, Praha, ateliér malířství, Emil Filla
1940-1945 Škola umění, Zlín,
užitá a dekorativní malba v architektuře a propagaci, Vladimír Hroch
1942-1943 totálně nasazen ve Štýrsku
Monografie – katalogy výstav:
Čestmír Kafka, text: Č. Kafka, V.Brucháčková-Závodná, Galerie Záavodný, Mikulov 2013
Čestmír Kafka: Krajiny možného konání, text: J.Rous, Společnost Topičova salonu v Praze, 2008
Čestmír Kafka: Trojí poslední směřování, text: Č.Kafka, J.Hlaváček, J.Šetlík, SČVU Praha 1989
Č. Kafka, text: J. Zemina, Kulturní středisko Opatov, Praha 1986
Čestmír Kafka, text: J.Hlaváček, Malá galerie Stavoprojektu Brno 1986
Čestmír Kafka: Spojování, text: J.Zemina, Galerie 55, Kladno 1984
Čestmír Kafka: Spojování a asambláže, text: J.Zemina, Foyer Těšínského divadla 1984
Čestmir Kafka, text: L.Vachtová, galeire l´Esacrbot, Švýcarsko 1974
Čestmír Kafka, Obrazy, monotypy, kresby, Text: M. Lamač, Galerie na Karlově nám. Praha 1963
Ostatní literatura (výběr):
Česká koláž, text: J.Machalický, Gallery, spol. s r.o. (Jaroslav Kořán), Praha 2010
Klimešová Marie , Roky ve dnech (České umění 1945-1957), Galerie hlavního města Prahy, Praha, 2010
Hlaváček Josef , Cvičení z estetiky, Gallery, spol. s r.o. (Jaroslav Kořán), Praha, 2007
Šedesátá / The sixties, text: M.Juříková, V.Železný, Galerie Zlatá husa, Praha 2004
Trasa, text: E.Petrová, Výtvarné centrum Chagall, Ostrava 2002
Současná minulost (Česká postmoderní moderna 1960–2000), text: V.Tetiva, AJG, Hluboká n.V. 2000
Umění zrychleného času (Česká výtvarná scéna 1958-1968), text: kol. autorů, ČMVU Praha 1999
Hlaváček Josef , Umění je to, co dělá život zajímavější než umění (jak praví r.f.), Artefact, Praha, 1999
Kafka Čestmír , O tom (texty), Vysoká škola uměleckoprůmyslová (od 1945), Praha, 1997
Nešlehová Mahulena , Poselství jiného výrazu (Pojetí informelu v českém umění 50. a první poloviny 60. let), Artefact, Praha, 1997
Šetlík Jiří , Cesty po ateliérech (1976-1986), Torst, Praha, 1996
Umění frotáže, text: R.drury, E.Petrová, GVU Litoměřice 1995
Ohniska znovuzrození (České umění 1956 - 1963), text: M.Judlová a kol., GHMP 1994
Chalupecký Jindřich , Nové umění v Čechách, Nakladatelství a vydavatelství H&H, s.r.o., Jinočany, 1994
Trasa, text: E.Petrová, GVU Litoměřice 1991
Hlaváček Josef , Výpovědi umění, Severočeské nakladatelství, Ústí nad Labem, 1991
Z nových zisků Národní galerie v Praze (1987 - 1988), text: J.Kotalík, Národní galerie v Praze, 1989
Forum '88, text: kol. autorů, Praha 1988
Grotesknost v českém výtvarném umění 20. století, text: A.Pomajzlová, GHMP 1987
Kroutvor Josef , Internáty (Kresby Čestmíra Kafky z let 1943-45), Uměleckoprůmyslové museum, Praha1985
Netvořice ´81, text: J.Hlaváček, J.kříž, J.Šetlík, samizdat 1981
Bénamou Geneviève , L´art aujourd´hui en Tchecoslovaquie, Geneviève Bénamou, Paříž, 1979
Museum Bochum (Kunstsamlung 1960 - 1970), Museum Bochum 1970
L´art tchéque actuel, text: M.Míčko, Renault Champs - Élysées, Paříž, 12969
Česká krajina, text: kol. autorů, AJG, Hluboká n.V. 1969
Trasa 1969, text: členové skupiny, Mánes, Praha 1969
Počátky generace, text: L.Novák, E.Petrová, ČSVU, Praha 1968
Jarní výstava 1966, text: J.Chalupecký, E.Petrová, J.Zemina, SČVU, Praha 1966
Arte actual Checoslovaco, Ambasáda Čs. Republiky, Mexico City, 1966
Trasa, text: L.Novák, E.Petrová, Galerie V.Špály, Praha 1964
Hlaváček Luboš , Současná československá grafika, Nakladatelství československých výtvarných umělců, Praha, 1964
Rychnov 1963, mtext: J.Padrta, Rychnov n.Kněžnou 1963
Trasa, galerie Československý spisovatel, Praha 1961
Trasa 54, Galerie |Frontas, Praha 1959