Na neoficiální scénu českého umění vstoupil Čestmír Suška na konci přelomu sedmdesátých a osmdesátých let. Spolu se svými vrstevníky představoval jakousi konceptuálně orientovanou a ne zcela vyhraněnou mezivrstvu mezi 12.15 a Tvrdohlavými, dvěma uskupeními spjatými s tradičními médii malby a sochy, což ilustruje i skutečnost, že další z jejích výrazných zástupců Ivan Kafka se stal členem 12.15, zatímco ve stejném roce narozený Suška byl nejstarším umělcem ve skupině Tvrdohlaví. Vřazení do historických souvislostí je v jeho případě důležité i proto, že v osmdesátých letech patřil k organizátorům výtvarného života právě této „mezigenerace“: uspořádal např. „pracovní setkání“ ve svém vesnickém domě v Malechově na Klatovsku (1980 a 1981) nebo výstavu Sochy a objekty na malostranských dvorcích (1981), kde byli zastoupeni i umělci o generaci starší. Na obou projektech Suška prezentoval prostorové instalace, založené na existenciálním pocitu. V jeho tehdejší tvorbě se objevují některé divadelní principy. Ostatně v roce 1981 spolu se dvěma přáteli založil Výtvarné divadlo Kolotoč, které spojovalo vizuální prvky (objekty, masky, projekce) s hereckými výstupy a scénickou hudbou. Jedno jejich představení se pak stalo součástí celovečerního filmu Tomáše Vorla Pražská pětka.
Později s příklonem k mladší generaci tvůrců se v jeho tvorbě objevují groteskně zabarvené archetypální náměty, charakteristické pro českou postmodernu. Zprvu připomínají archaickou plastiku (např. kamenné hlavy-idoly) nebo antropomorfizované skály v českých skalních městech, později vycházejí z motivu samorostu, respektive oživlého lesa. V této době také maluje řadu obrazů s obdobnou tématikou (pařezy, uschlé stromy, zasněžené krajiny…). Později v devadesátých letech vytváří sochy z pálené hlíny, stále ještě figurativně cítěné, oživené vnitřním světlem, které ve spojení s jejich materiálem vyvolává dojem zapálené pece. Světlo zároveň zviditelňuje jejich vnitřní konstrukci, kontrastující s hladkým povrchem. Tato konstrukce se o něco později osamostatňuje jako autonomní sochařské téma v podobě geometrické sítě. Tehdy také tvoří sochy vydlabáním kmene stromu, z něhož ponechává jen ornamentálně strukturovaný obvodový skelet (Velký posel). V letech 2002 až 2005 vznikla série plastik z taveného skla, realizovaných ve specializované dílně jeho kolegy z Tvdohlavých Zdeňka Lhotskéo (Studio Pelechov).
Zatímco v letech 1990 – 2005 převažuje v jeho sochařské tvorbě dřevo, při pracovním pobytu v americkém Vermontu (2005) si s novou pracovní metodou objevuje kov. Do nalezených kovových nádob (koulí, polokoulí, válcových cisteren) vyřezává ornamentálně pojaté vzory, pro něž často nachází inspiraci v desénech látek a předmětů běžného života. Později v Čechách takto zpracovává cisterny, vyřazené ze smíchovského pivovaru. Tento způsob práce zachovává (a umocňuje) základní rysy jeho předchozí tvorby: autor v nich rozehrává interakce mezi vnitřním a vnějším prostorem, pracuje s geometricky čistými tvary a s prostorovým dekorem. U těchto nádob ponechává přirozenou patinu materiálu – rez a zbytky barev, která odkazuje na jejich předchozí funkci. Vedle toho pracuje i s „vyřezaným“ odpadem, z něhož na zemi sestavuje plošné instalace, případně ho dále sváří či otiskuje na grafické listy.
I nadále pokračuje ve svých organizačních aktivitách. Inspirován pobytem v Sculpture Space v Utica (NY, USA) zřídil r. 2000 v bývalé skladové hale v Řeporyjích sochařské studio Bubec, které vedle něj využívá celá řada dalších sochařů pracujících ve velkém měřítku. Zároveň zde pořádá výtvarné akce (Art Safari), v jejichž rámci již vznikla celá řada monumentálních soch pro Řeporyje a jejich okolí.
studia:
1971-1973 Střední odborná škola výtvarná, Praha
1974-1980 Akademie výtvarných umění v Praze, ateliér prof. J. Bradáčka
stipendia:
2010 Pollock – Krasner Foundation, New York, USA
2009 Vermont Studio Center, Johnson, VT, USA
2007 Wade Sand and Gravel Co., Birmingham, AL, USA
2006 Vermont Studio Center, Johnson, VT, USA
2005 Vermont Studio Center, Johnson, VT, USA
2005 ArtsLink, New York, USA
1999 Sculpture Space, Utica, USA
1995 - 1996 Stipendium nadace Pollock-Krasner Foundation
granty:
1998 - 1999 Sculpture Space, Utica, USA
ceny:
Urbanita, 1986
Bílá vrána, 1988 (s uměleckou skupinou Tvrdohlaví)
důležité cesty do ciziny:
1997 Casanovalta, Toskánsko, Itálie
Dokumentární filmy:
Michal Baumbruck, Dům, 1980. dokumentární film o sympoziu Malechov '80
Radostné odpoledne, filmový zpravodaj 6.28, Krátký film Praha, 1981, rež.Petr Zrno (o Malostranských dvorcích)
Plné ruce práce (medailon Čestmíra Sušky), rež.Michal Caban, 1987 Krátký dokumentární film o Tvrdohlavých, konec 80.let
Organizační aktivity:
2000-2011 předseda občanského sdružení Bubec, ředitel Sochařského studia Bubec
1994 autor projektu "Bludiště", divadlo Akropolis, Praha
1990 autor výstavy "Sochy a objekty na staroměstských dvorcích", Praha
1986 autor projektu "Mimotočskřed chmelový", Junior klub Na Chmelnici,
1981 autor výstavy "Sochy a objekty na malostranských dvorcích", Praha
1980-1988 zakladatel výtvarného divadla Kolotoč
1980-1981 zakladatel výtvarného sympozia Malechov
Katalogy samostatných výstav:
Název výstavy: Prostorové melouchy
Místo konání: Bruselský pavilon, Praha
Datum: červen 1983, repríza hotel Thermal, Karlovy Vary Autor textu: není
Reprodukce: 26 černobílých: Stíny, Služební jízda, Kuličky, Tvář I, Tvář II, Okno, Sám, Figura v čase, Pocur, Kosti, Kolotoč, Nesmí ven, Lidi, Pater noster, Maska a stín, Člověk v masce, Pletivák.
Název výstavy: Suška : Plastiky a kresby
Místo konání: palác U zlatého melounu, Praha, ČSSR
Datum: 3. - 30/.1987
Autor textu: dr.Marie Judlová Text je pině věnován autorovi.
Reprodukce: 15 černobílých reprodukcí, nestránkováno: Patník, Babylónská věž, Král a královna, Madonamia, Čaroděj, Jeden pán, Maska, Aragorn, Mohyla, Pan Piloun, Skála - obr, velryba a žába, Tirgam, Mohyly na poušti, Samorost
Název výstavy: Čestmír Suška: Plastiky . Kresby . Pastely . Místo konání: Galerie Fronta, Praha
Datum: 1991
Autor textu: Jiří Olič
Text je pině věnován autorovi.
Reprodukce: 1 barevná, 5 černobílých, nestránkováno: Baba, A, 4, Výbojka na výletě, Tichý sen, Vrcholek.
Název výstavy: Čestmír Suška - Vnitřní světlo
Místo konání: Špálova galerie, Praha. Reprízy v Galerii U bílého jednorožce v Klatovech a v Galerii Caesar v Olomouci
Datum: 1. - 18.4.1993 (Praha), 22.4. - 25.5. (Klatovy), 7.7. - 1.8.1993 (Olomouc)
Autor textu: dr.Marie Judlová Text je pině věnován autorovi.
Reprodukce: 11 barevných, nestránkováno: Torzo, Šikmá věž, Stavba
s průhledem, Proměna, Vnitřní klenba, Pomníček, Ryba, Šlépěj, Koule s vnitřními prostory, Stavba, Maják (Stavba s kouli).
Název výstavy: Čestmír Suška - Plastiky
Místo konání: Galerie hl.města Prahy, Křížová chodba a Rytířský sál Staroměstské radnice, Praha
Datum: leden - únor 1995 Autor textu: dr.Marie Judlová Text je pině věnován autorovi.
Reprodukce: 7 černobílých, 4 barevné, nestránkováno: Archa, Kmen s otvory, Dalekohled, Kostka, Rozeta, Žebřík, Skrytá elipsa, Koule s otvory, Kukla, ‘Čočka, Stojan.
Název výstavy: Suška: Dřevěné a bronzové plastiky z let 1995 - 1996 Místo konání: výstavní síň Mánes, Praha
Datum: únor 1997
Autor textu: Magdalena Juříková
Text je pině věnován autorovi.
Reprodukce: 9 černobílých, nestránkováno: Velký posel, Dva kužely, Vřeteno, Velká kukla, Talisman, Spirála, Kluzák, Pouzdro, Křídlo.
Chuchma, Josefi Kruml, Milan, Právě dnes a tady, Mladý svět, 42/1986, str.11 - 15
Dvorský, Jan, Kašpárek z masa a kostí, Československý loutkář, 4/1986, str.84 85
ivs, Mohyly vnitřní síly, Večerní Praha, 9.7.1987
Slibný sochařský talent, Lidová demokracie 11.8.1987, str.5
Kováč, Peter, Nabízejí Tvrdohlaví východisko?, Rudé Právo, prosinec 1987, str.5
Judlová, Marie, Čestmír Suška, Československý architekt, 2/1988, str.8 Tvorba, 9 / 1988, str.14
Grešák, David, Hlas z krajiny možná neznámé, Rudé Právo, 18.5.1989, str.4 Potůčková, Alena, Spory o vlastní tvář, Tvorba, 20/1989, str.8
Dvořák, František, Opět Tvrdohlaví, Lidová demokracie, 13.září 1989
Třeštík, Michael, Bílá vrána 1988 pro deset tvrdohlavých mužů, Mladý svět, 15/1989, str.7 - 12
Kováč, Peter, Tvrdohlaví podruhé, Ateliér 19/1989, 19.9.1989, str.3
Ševčíková, Jana, Ševčík, Jiří, Tvrdohlaví kriticky, Ateliér 19/1989, 19.9.1989, str.3
Vančát, Jaroslav, Podruhé o něčem jiném, Ateliér, 3.9.1990, str.1 Nedoma, Petr, Stále Tvrdohlaví, Ateliér 22/1991, 31.10.1991, str.1 a 4
Vančát, Jaroslav, Národní Tvrdohlaví, Ateliér 22 / 1991, 31.10.1991, str.1 a 4 Volf, Petr, Pro peníze ? Na to kašlu !, Mladý svět, 14 / 1993, str.24 - 25
Volf, Petr, Výstava týdne, PRO, duben 1993, str.46
Volf, Petr, Sochy s vnitřním světlem, MF dnes, 2.4.1993
Vejvodová, Anna, Moc sochy, Telegraf, duben 1993, str.16 Komárková, Jana, Tajemství vnitřních světů, Večerník Praha, 7.4.1993 Erben, Václav, Vnitřní světlo Čestmíra Sušky, Ateliér, 10 / 1993, str.4 Opršal, Petr, Večerník Praha, 18.8.1993
Condon, Elisabeth, Communion, The New Art Examiner, březen 1994, str.47
Pokorný, Marek, Dva prisoneři a dvojitej džajl na Pražským hradě, Ateliér 14 - 15 / 1994, str.5
Kucová, Eva, Sušku nabíjela energií Archa, Blesk, 13.1.1995, str.13 Svobodné Slovo, 14.1.1995, str.3
Hůla, Jiří, rozhovor s Čestmírem Suškou, Program, 13 / 1995
Lindaurová, Lenka, Suškovy sochařské kroky, Lidové noviny, 16.1.1995, str.10 Volf, Petr, Pokušitel možností, Playboy, 2/1995
Volf, Petr, Playboy, květen 1995
Tichá, Jana, Čestmír Suška, Ateliér, 6 / 1995, 16.3.1995, str.5
šv, Týden, 3.2.1997
Volf, Petr, Xantypa, březen 1997
Volf, Petr, Suška: Dřevěné a bronzové plastiky, Reflex, 8 / 1997
Faix, Aleš, Práce, 13.2.,1997
Recenze
Březinová, Dagmar, Vernisáž tvrdohlavého muže z budoucnosti, Mladý svět, únor 1997
Pokorný, Marek, Mánesu vévodí Velký posel Čestmíra Sušky, MF dnes, 6.2.1997, str.19
EPA, Mladý svět, 26.2.1997
KO (Komárková, Jana), Večerník Praha, 7.2.1997
Jirousová, Věra, Velký posel, kukly a ukryté příběhy, Lidové noviny, 6.2.1997 Chwastoviczová, Isabella, Právo, 11.2.1997
Vrbová, Marie, Mohutné sochy Čestmíra Sušky, Slovo, 26.2.1997
Machalický, Jiří, Usměrněná rozmanitost - Čestmír Suška: plastiky z let 1995 - 1996, Ateliér 6, únor. 1997, str.4
Andrejco, Jiří, Rytíř z Řeporyj (volný rozhovor), Telegraf; 1.2.1998, str.VIII