Fotografka Dagmar Hochová patří mezi významné české humanisticky orientované fotografy. Ústředním tématem jejích fotografií je člověk a vztahy mezi lidmi. Vytváří snímky, které ukazují především výraz konkrétního člověka, zachycují reálné momenty, gesta, tváře. Fotografka se vyznačuje autorskou skromností a do dění nezasahuje. Nemanipuluje, nevyvolává záměrně fotogenické situace, nechce po fotografovaných, aby opakovali svoje konání. Soustředí se, pozoruje a zachycuje autentickou lidskost (jak sama říká: „nedráždit a počkat na vhodný okamžik“). Nepoužívá teleobjektivy ani blesk, protože by tím narušila atmosféru a světlo, které vytvářejí specifické prostředí. Na prvním místě je vždy autentický výraz, a až na druhém technická a formální dokonalost snímku. Fotografie Dagmar Hochové vynikají svojí bezprostředností, momentkovostí a autentičností.
Po studiu na Státní grafické škole pod vedením Jaromíra Funkeho a Josefa Ehma byla Dagmar Hochová nějaký čas zaměstnána jako fotografka u firmy Illek a Paul. Z Barrandova, kde pracovala na konci 2. světové války ve filmových laboratořích, se znala s Jánem Šmokem a ten ji pak zlákal ke studiu na AMU. Po škole fotografovala pro časopisy (Vlasta, Literární noviny), věnovala se knižním ilustracím a ve spolupráci s nakladatelstvím Albatros dělala fotografie pro výstavy do zahraničí.
Dagmar Hochová sleduje ve svých cyklech několik témat, které spojuje hluboký zájem o poznávání člověka: Děti, Cesty, Síla Věku, Svátky a slavnosti, Dvojice. Na dětech Hochovou přitahovala jejich bezprostřednost – byla to „za totáče jediná svoboda, která tady existovala.“ Některé fotografie rozdováděných dětí lze chápat jako metaforou této svobody: nejlépe to vystihuje snímek „Proti zdi“ (1959), ukazující kluky, které v rozletu zastavila zeď, nebo fotografie dětí hrajících si na srpen 68. Fotografka, která se odjakživa ráda směje „všemu, všem a nejvíc sobě“, našla v dětech klíčové téma. V roce 1961 odjela spolu s Václavem Chocholou na tříměsíční stipendium do Vietnamu, odkud přivezla první soubor z cest, na který navázaly další, například z Ruska. Podobně jako děti Hochovou přitahovala to, co se ocitlo mimo oficiální život společnosti. Z fotografií starých lidí, pořizovaných na tradičním venkově, ve starobincích, v ústavech sociální péče v pohraničí, nebo na pravidelných akcích legionářů, vznikl soubor nazvaný Síla věku. I přes svůj pokročilý věk zůstávají tito lidé na fotografiích Dagmar Hochové důstojnými osobnostmi. Od konce šedesátých let Hochová systematicky portrétovala spisovatele (Vaculík, Váchal, Reynek, Kliment, Hiršal, Grögerová, Prošková, Havel, atd.) a v průběhu života dokumentovala československé poválečné dějiny: mimo jiné srpen 1968, události kolem Palachova pohřbu a Sametovou revoluci. V poslední době fotografka znovu prochází archiv a postupně vydává jednotlivé cykly jako knižní publikace.
Vzdělání:
1947-1953 studium filmové fotografie na AMU
1942-1946 studium na Státní grafické škole v Praze (Jaromír Funke, Josef Ehm)
Zaměstnání:
1990-1992 poslankyně České národní rady
Ceny:
2001 Medaile za zásluhy, za vynikající umělecké výsledky
Knižní ilustrace:
Jan Neruda, Vším jsem byl rád, Československý spisovatel, Praha 1965
Miroslav Ivanov: Nejen černé uniformy, Naše vojsko a Svaz protifašistických bojovníků, Praha 1963
Adolf Barnald, Ztráty a nálezy, Československý spisovatel, Praha 1961
Alexandr Kliment, Marie, Československý spisovatel, Praha 1960
František Hrubín, Hrajte si s námi, SNDK, Praha 1960
Dagmar Hochová: Fotografie, [text Dalibor Plichta], katalog výstavy, Praha 1959
Dagmar Hochová, Vladimír Rocman, [text Anna Fárová a Alexej Klusák], katalog výstavy, Praha 1963
Dagmar Hochová: Cykly: Gesta, Dvojice, Vietnam. Volné fotografie z let 1958 – 1964, [text Anna Fárová], katalog výstavy, Praha 1964
Dagmar Hochová: Dětem, ke 150. výročí vynálezu fotografie, [text Marie Judlová], katalog výstavy, Praha 1984
Dagmar Hochová: fotografie (1958-1988), [text Marie Judlová], katalog výstavy, Praha 1989
Dagmar Hochová, [úvod Jaromír Zemina], katalog výstavy v Galerii Klatovy-Klenová, 1991
Dagmar Hochová: Síla věku, katalog výstavy, Kladno 1992
Dagmar Hochová: Řád věcí a života, [text: Yvonna Boháčová], katalog výstavy, Olomouc 1992
Dagmar Hochová: Fotografie , [text Jana Vránová], katalog výstavy, Dům umění města Brna, Brno 1993
Dagmar Hochová: Deset, dvacet, třicet, už jdu, [text Dagmar Hochová, Marie Judlová], Praha 1994
Dagmar Hochová: Čas oponou trhnul, [text Hana Prošková, Dagmar Hochová], Praha 1995
Dagmar Hochová: Síla věku, [text Marie Judlová, Dagmar Hochová], Praha 1996
Dagmar Hochová: photographe tchèque, [text Frederic Ripoll], Praha 2000
Dagmar Hochová, Hrnčířství a nakladatelství Michal Jůza & Eva Jůzová, Zlatá ulička 13, Praha 2000/2001
Konec chleba, počátek kamení: fotografie Dagmar Hochové, Praha 2001
Dagmar Hochová: Porta portese, [texty Dagmar Hochová a Sylvie Richterová], Praha 2004
Dagmar Hochová: 1520. Fotografie ze šedesátých let, [text Alexandr Kliment; koncepce knihy a výběr fotografií Dagmar Hochová], Praha 2005
Dagmar Hochová: Mot, hai, ba : fotografie z Vietnamu 1961 = photographs from Vietnam, Praha 2007
Dagmar Hochová: Narodila jsem se za bouřky, Praha 2008
Dagmar Hochová: Zadním východem, katalog výstavy, Praha 2008
Dagmar Hochová/Alexandr Kliment: Hlas nepojmenovaných, Pražské jaro jako pokus o svobodu, Praha 2008
Dagmar Hochová: Fotografie, [text: Dalibor Bednář], katalog výstavy, Ostrava 2009
Dagmar Hochová: Matějská pouť, Praha 2009
Dagmar Hochová: Legionáři, nedatováno
Dagmar Hochová: Aurora 1989, nedatováno
Buláková, Martina: Fotografka Hochová představuje Matějskou z neveselých časů, kultura.idnes.cz/fotografka-Hochová-predstavuje-matejskou-z-neveselych-casu-plq-/vytvarneum.asp
Dvě výstavy, Katolický týdeník, Roč. 13, č. 6, s. 8
Fárová, Anna: Z tvůrčí dílny Dagmar Hochové, [rozhovor], in: Čsl. fotografie 26, 1975, č. 7, s. 304-308; repro in: Anna Fárová: Dvě tváře, Praha 2009, s. 203-206)
Galis, Radek: Před 40 lety vzplála lidská pochodeň: Jan Palach, [foto Dagmar Hochová], Kladenský deník, č. 13, s. 9 13
Hochová, Dagmar: Co je nejdůležitější, chci-li fotografovat děti?, Fotografie Roč. 42, č. 11 (1991), s. 7
Hochová, Dagmar: Jak jsem se dostala v roce 1961 do Vietnamu?, LitN, roč. 10/1999, č. 11, s. 2
Hochová, Dagmar: Leica jenom šeptá, [rozhovor?], Večerník Praha, Roč. 5, č. 198, s. 4
Hochová, Dagmar: Nezapoměňte, štěstí je v nás, [rozhovor], Katolický týdeník 23/2006
Hochová, Dagmar: Třetí oko století: Henri Cartier-Bresson, Lidové noviny, Roč. 17, č. 187, s. 10
Hochová, Dagmar: Země kráterů, gejzírů a sopek, Svět v obrazech, Roč. 48, č. 3, s. 18-19
Homolová, Marie: Černobílý život je pravdivější, Lidové noviny, Roč. 15, č. 22, s. 27
Chmelíček, Jan: Hochová - fotografka posedlá životem, Právo, Roč. 16, č. 75, s. 15
Chuchma, Josef: Hochová má dobrou monografii díky Francii, [recenze], Mladá fronta Dnes Praha, Roč. 12, č. 77, s. 22
Chuchma, Josef: Fotografie, které roznítí skoro všechno, anebo nic, [recenze], Mladá fronta Dnes, Roč. 5, č. 274, s. 19
Chuchma, Josef: Neposednost Dagmar Hochové, Mladá fronta Dnes Praha, Roč. 17, č. 173
Chuchma, Josef: Trochu ledabylá Dagmar Hochová, Mladá fronta Dnes Praha, Roč. 17, č. 89
Janata, Michal: Domovská příchuť cizokrajnosti, Atelier, Roč. 12, č. 10, s. 7
Jirousová, Věra: Verva Dagmar Hochové, Literární noviny, Roč. 12, č. 21, s. 13
Jirousová, Věra: Čas fotografickou spouští trhnul, [recenze], Lidové noviny, Roč. 8, č. 234, s. 9
Jirousová, Věra: Dagmar Hochová - Fotografie 1940-2000, Atelier, Roč. 14, č. 11, s. 6
Judlová, Marie: Dagmar Hochová: Osobnosti, Atelier, Roč. 6, č. 21, s. 6
Mareček, Luboš: Dagmar Hochová: Štěstí nosím v sobě, [rozhovor], Mladá fronta Dnes Praha, Roč. 17, č. 75
Matějů, Věra: Aktuální otázka [rozhovor s D. Hochovou], Fotografie, č. 12 (1992), s. 10
Matějů, Věra: Aktuální otázka. Jakým způsobem vstupuje do Vaší tvorby nutnost přizpůsobit se požadavkům trhu? [rozhovor: Zdeněk Lhoták, Helena Márová, Dagmar Hochová, Petr Župnik, Luboš Kotek, Josef Ptáček, Ivan Pinkava, Jef Kratochvil, Karol Kallay], Fotografie Roč. 42, č. 7 (1991), s. 5
Mazáč, Tomáš: "Deset, dvacet, třicet, už jdu" : dobré světlo Dagmar Hochové, Veronica, Roč. 19, č. 2(2005), s. 22-23
Minstrová, Zuzana: Proslulá autorka konečně v Liberci, Liberecký den, Roč. 13, č. 272 (22. 11. 2005)
Moucha, Josef: Ohlédnutí Dagmar Hochové,[rozhovor], Atelier, Roč. 5, č. 14, s. 7
Moucha, Josef: Fotografka Dagmar Hochová promarnila velkou šanci, Mladá fronta Dnes Praha, Roč. 7, č. 71, s. 19
Moucha, Josef: Fotografka z vlastní potřeby: Dagmar Hochová, Host, Roč. 22, č. 2 (2006), s. 41-42
Moucha, Josef: Čas oponou trhnul a ukázal, na co Hochová nemá, [recenze], Mladá fronta Dnes, Roč. 6, č. 249, s. 19
Moucha, Josef: Dagmar Hochová: Deset, dvacet, třicet, už jdu, [recenze], Mladá fronta Dnes, Roč. 5, č. 274, s. 19
Moucha, Josef: Okolapky, A2, Roč. 5, č. 8, s. 14
Nešlehová, Kateřina: Deset, dvacet, třicet, už jdu [rozhovor s D. Hochovou], Denní telegraf, Roč. 3, č. 65, s. 16
Palán, Aleš: Dagmar Hochová - příběh dynama, Host, Roč. 25, č. 6 (2009), s. 38-43
Palán, Aleš: Řev, smrad, bláto, svoboda: rozhovor s fotografkou Dagmar Hochovou, Host, Roč. 25, č. 8 (2009), s. 8-15
Palán, Aleš: Štěstí je v nás, na to nezapomeňte, [rozhovor s D. Hochovou], Katolický týdeník, Roč. 17, č. 23, s. 12
Peňás, Jiří: Vyprávění povídavé fotografky, Divadelní noviny, Roč. 18, č. 4, s. 15
Platzová, Magdalena: Dagmar Hochová: Konec chleba, počátek kamení, Literární noviny, Roč. 13, č. 6 , s. 10-11
Skalická, Vlasta, Dagmar Hochová: Rozhodující okamžik aneb Vietnam viděný - i slyšený, Život, 2, 3, 2006, s. 40-43
Suk, Jan: Síla času v díle Dagmar Hochové, Nové knihy, Roč. 41, č. 7, s. 18
Šícha, Jan: Vlastně jsem se cely život flákala, ale tak poctivě: rozhovor s fotografkou Dagmar Hochovou, Literární noviny, Roč. 19, č. 1, s. 14-15
Šícha, Jan: Lovkyně padajících hvězd?, Literární noviny, Roč. 20, č. 9, s. 13
Teršl, Stanislav: Měla odvahu být svá,[rozhovor s D. Hochovou], Svobodné slovo, Roč. 88, č. 58, s. 9
V hledáčku dítě, Rudé právo, Roč. 2, č. 270, s. 7
Varhaník, Jiří: Výstava Dagmar Hochové je úspěšná: Hasičský dum patří v létě malé veselé dámě s fotoaparátem, Jihlavské listy, Roč. 17, č. 55 (14. 07. 2006), s. 5
Filmové dokumenty
1995 televizní medailon v cyklu Genus: Dagmar Hochová, režie Olga Sommerová
2001 Oči Dagmar Hochové, režie Jan Soukup