Daniel Hanzlík, ač původem vystudovaný sklář v ateliéru Vladimíra Kopeckého, se ve své tvorbě už od počátku orientuje na různá jiná média. V jeho práci nalézáme malované obrazy, fotografii, site-specifické instalace, audiovizuální performance. Zásadní roli v jeho projektech hrají nová média a téměř ve všech nalezneme světlo, které se objevuje jako téma či jako technický nebo výrazový prostředek.
Mnohé Hanzlíkovy práce jsou poznamenány zájmem o urbánní prostor: ať už jde o site-specifické instalace či fotografie, zejména s tématem reklam – jako zdroje světla i jako symbolu moderní postindustriální civilizace: agresivní vizualita přehršle reklam neguje sebe sama, nejsme už schopni jednotlivé reklamy vnímat. A tak je Hanzlík z vymezených ploch vymazává, jako třeba v práci Time Square in White. Prázdné plochy nemají žádné sdělení, zrovna tak jako invaze reklam, proti nimž se stáváme imunní a vnímáme je jen jako scenerii.
V díle Silenced vyrobil Hanzlík billboardovou konstrukci ozářenou seshora světly. Vše by bylo pořádku, jen to, že chybí informační plocha a světlo ozařuje prázdný prostor. Podobně jako v práci Time Square in White jde o ztrátu schopnosti unést informaci. Podobné sdělení má i práce LXIV. Jde o sběr městských světelných zdrojů, které ovlivňují vzezření prostředí: ve dne si uvědomujeme historickou hodnotu místa z hlediska architektury či jeho dobového charakteru, zatímco večer jej – díky světelným informacím – vnímáme zcela odlišně.
Cyklus Lokální vesmír byl ovlivněn fraktály a teorií chaosu. Máme před sebou tři fotografie: jedna je fotografií vesmíru z Hubbleova teleskopu, druhá zpodobňuje město a jeho světla v noci, a třetí zachycuje panelák s rozsvícenými okny. Jinou skupinu tvoří světelné objekty, v nichž Hanzlík na žaluzie upevňuje zářivky: ty zde představují akronymy, jež denně používáme v jazyce SMS nebo třeba na chatu. Například zářivková písmena ISYAW znamenají I see you anywhere nebo MYOB je Mind your own business.
K site-specifickým projektům se řadí dílo Rekonstrukce. Originální barokní sochu z Karlova mostu, uloženou v lapidáriu, opatřil Hanzlík billboardem s fotkou situace a reálným zvukem z Karlova mostu naplněného turistickým ruchem. Projekt Zahrada byl vytvořen pro specifický prostor Galerie die Aktualität des Schönen v Liberci. Jedná se o dvě instalace inspirovaných modifikovanými a reinterpretovanými prvky konkrétní reklamy.
Primární vlastností reklamy je upoutat pozornost a působit na smysly potenciálního zákazníka. Tuto primární funkci Hanzlík aktivoval v op-artově laděné instalaci z černých a bílých lepících pásek umístěných na podlaze a pilířích místnosti. Docílil tak intenzivního optického účinku pozměněného prostředí na diváka. V další instalaci použil motiv reklamy převedený do videoinstalace tak, aby informace o reklamě byla utajena a vnímána pouze detailem projekce, který se v horizontálním a vertikálním směru pohybuje po stěně a postupně skenuje celou projekční plochu. Tím potlačuje či dokonce zcela ruší původní informaci, která je pro něj vlastně nepodstatná. Součástí videoprojekce je konstrukce billboardu zbaveného desky určené pro výlep. Socha významově neguje funkci billboardu a stává se pouhou vyprázdněnou konstrukcí.
Další okruh Hanzlíkových prací tvoří malby. Na první pohled se jedná o geometrickou abstrakci, jež snad připomene minimalismus 60. let, její východisko je však vždy konkrétní. Malby – akryly na plátně - vycházejí z elektronických obrazů (např. PC obrazovka zvětšená do makrostruktury) nebo z obrazů zářivek. Výchozí obraz je volně interpretován a zpodobuje určitý výsek a detail. Informace je přítomná, ale je nečitelná. Hanzlíka zajímá i to, že světlo může mít spirituální, transcendentní přesahy: divák je zasažen emanující světelnou energií.
Zvláštní kapitolu Hanzlíkovy tvorby pak představuje jeho spolupráce s Pavlem Mrkusem. Společně vytvořili projekt s názvem BOOT_audiovisual, který je platformou pro audiovizuální performance, elektronickou hudbu, digitální umění a site-specifické instalace. BOOT_audiovisual se podílí na realizaci audiovizuálních a interaktivních expozic. Audiovizuální produkce je vytvářena na místě v reálném čase, není připravena předem. Jde o vzájemně se ovlivňující produkci, v níž zvuk reaguje na obraz a opačně. Zvuk není jen doprovodem obrazů. Před realizací vytvoří aktéři několik typových souborů zvuků a obrazů, které jsou dále naživo mixovány. Zvuk je generován počítačem. Nejde o melodii, ale o zvukovou modulaci, v níž Hanzlík pracuje s frekvencemi, které pokřivuje, natahuje, vrství či rytmizuje. Obraz je tvořen výstupy z generované grafiky anebo z reálných videí. Rytmus střídání obrazových ploch přímo koresponduje se zvukovou formou ambientních struktur a dohromady vytváří kompaktní audiovizuální proud.
Vzdělání:
1989-1995 Vysoká škola uměleckoprůmyslová Praha
1984-1988 Střední uměleckoprůmyslová škola sklářská, Železný Brod
Ceny:
2001 Purchase Award of Primorsko – goranska County (15th international triennial of drawings, Modern Gallery in Rijeka, Chorvatsko)
1996 Corning Prize, Corning Museum, USA
Stipendia:
2001 Mezinárodní kulturní centrum Egona Schieleho, Český Krumlov
1996 Pilchuck Glass School, Seattle, USA
Audiovizuální performance (s P. Mrkusem):
2011
A.M.2011. Obecní dům, Praha
2010
Graycode. Motorenhalle, Dresden, Galerie současného umění, Ostrava
Barocode. Nosticův palác, Praha, St. Leonardo church, Venice, Itálie
Recovery. Dům umění, České Budějovice
2009
Exit. Galerie E. Filly, Ústí nad Labem
(A)VOID Gallery, Praha
Minimaraton elektronické hudby. GVU, Ostrava
Transmissionscheibe II. Ekotechnické muzeum, Praha
Landschaft. Národní galerie, Klášter Sv. Jiří, Pražský hrad
Transmissionscheibe I. Motorenhalle, Dresden
2008
Deartisation. Národní Galerie, Veletržní palác, Praha
Realizace:
2009
Neuron. Fakulta umění a designu, Ústí nad Labem
2011
Indikátor. Český statistický úřad, Praha
Vartecká, Anna: Daniel Hanzlík, Galerie die Aktualität des Schönen, Flash Art No.5, 2007
Machalický, Jiří: Kontrast křehkosti a agrese, Lidové noviny, 1. března 2007
Koleček, Michal: Daniel Hanzlík: Zahrada, Reflex - EX č.6 / 2007
Malá, Olga: Perfect Tense - Malba dnes, text katalogu výstavy
Pospiszyl, Tomáš: Daniel Hanzlík: City Light, časopis Týden, 2003
Valoch, Jiří: Světelné město Daniela Hanzlíka, Ateliér 16-17/2003