Daniel Pitín je malíř, který se přirozeně zařazuje do mezinárodního kontextu současné malby, především z okruhu lipské a klužské školy. Formálně ho lze zařadit k silné generaci autorů, kteří pracují s kvazi figurativními kompozicemi a architekturou. Ostatně architektura samotná je podstatnou složkou Pitínovy tvorby, zpočátku přítomná v samotné kompozici obrazu, později jako nedílná součást dramaturgie výstav; například Muži v zahradě (Galerie Hunt Kastner) nebo Meine Gefangenem (Galerie Charim Ungar Contemporary) v Berlíně. Tvorbu Daniela Pitína provází vztah k filmu, od přejímání jednotlivých filmových scén (Ptáci Alfreda Hitchcocka) po práci se samotným videem (Večeře s Malevičem a další). Propojení architektury a filmu nachází v kulisách, které se stávají jeho důležitým námětem. Konflikt iluze a světa, který je ve skutečnosti za ní, prostupuje většinou jeho pláten. Autor se pohybuje na hranici prostorové abstrakce, která zahrnuje citace nejrůznějších motivů, filmové scény, fragmenty architektury nebo výřezy z maleb starých mistrů. Podprahově se objevuje i téma dekonstrukce samotné malby, Pitín do kompozic začleňuje plátna nebo útržky a fotografie, které používá jako vlastní předlohy. Obecně je pro něj podstatný fragment, nejednoznačnost a nemožnost jasného čtení. Navozuje příběhy, které nemůže divák a možná ani sám autor s jistotou číst. Vytrhává věci z původního scénáře a přenáší je do nové situace, kde vznikají vrstvy několika příběhů, které jsou řazeny k sobě, jako by se na obraze v jednu chvíli odehrávalo několik paralelních dějů.
Jedno z prvních videí se jmenuje Ztracený architekt, vznikalo jako fotomontáž. Jde o zásahy do fotografií architektury, které více či méně působí nepatřičným dojmem; kmen stromu pohozený v obývacím pokoji, rozostřená moucha v dálce jako součást industriálního komplexu nebo hlava opice nasazená na stavební konstrukci Stalinova pomníku apod. Doslovněji vyjádřený střet přírody a čistých geometrických tvarů se později odehrává v malbách inspirovaných vilou Tugendhat, kde se vyznává z obliby funkcionalismu. V autorském komentáři připouští, že čisté a umělé prostory ho zároveň i děsí, proto se je snaží narušit. Pohledy do funkcionalistických prostor vily prostupují popínavé rostliny a divoce rostoucí zahrada. Motiv zahrady se objevuje i ve zmiňované výstavě Muži v zahradě, kde hrají zahradní domky podobnou roli jako filmové kulisy. Zahrada se všemi svými nánosy desek, harampádí a kulis je jakýmsi předobrazem abstrahovaného kolektivního prostoru různých časových vrstev.
„Muži v zahradě jsou pro mne metaforou naší společné paměti. Stojí v (ne)bezpečném prostoru zahrady, kde neustále něco nebo někoho hledají.“
Paměť je také hlavním tématem, které spojuje malíře zmíněné klužské a lipské školy. Daniel Pitín má možná nejblíže k Adrienu Gheniovi, ale i Mattiasi Weitcherovi nebo Martinu Kobeovi. Srovnání se nabízí s britským malířem Justinem Mortimerem, který kromě malby pracuje s formátem na pomezí leporela a fotomontáže. Jde o jakési photoshopové skládanky, kde k sobě řadí ořezané fotografie jednotlivců do bizarních kompozic na hranici přirozenosti. Jsou to lehce surrealné výjevy v něčem připomínající pojetí střihu Juraje Herze ve Spalovači mrtvol, na jehož základě Pitín vytvořil video s názvem Večeře s Malevičem.
Večeře s Malevičem je založená na vyjmuté scéně z filmu, jedná se o příchod pana Kopfrkingla domů. Přináší do bytu několik obrazů a postupně je před rodinou vybaluje. Daniel Pitín do scény zasahuje digitálním zamalováním pláten černou barvou. Postupně kolem rodiny vzniká obrazárna sestavená z černých maleb. Černá prostupuje celým bytem a otevírá plochy, do kterých je možné projektovat divákovi představy a obavy. Z obývacího pokoje se stává meditativní prostor, svého druhu okno do jiného prostoru. Večeře s Malevičem byla mimo jiné vystavená na společné výstavě s Tomášem Svobodou Mrs. Robert is gonna be late (Galerie Charim) ve Vídni.
Daniel Pitín je malíř, který dokáže svoji tvorbu obohatit o přesahy mimo oblast malby, pracuje s časovou linkou a prostorem. Neobejde se bez dramaturgického členění výstavy, pro jehož vystupňování používá právě zmíněnou filmovou zkušenost, video a architekturu.
Studia:
1994-2002 AVU Praha (Z. Beran, M. Šejn)
2001 Studium na Nuova Academia Milano, Itálie
2004-2005 Kulturkontakt Austria
Ceny, stipendia:
1996 Ateliérová cena, AVU Praha
1999 Ateliérová cena, AVU Praha
2002 Diplomová práce
2005 Video, Prix Europa Spot
2004 Hankel cena, Vídeň
2006 Obrazy, Sovereign European Art Prize, 30 finalistů Europské soutěže - Londýn
2007 Cena Mattoni, Prague Biennalle 3
P. Vaňous, Resetting/ Jiné cesty k věcnosti/ Alternative Ways To Objektivity (katalog výstavy), GHMP - Městská knihovna, 21. 12. 2007 - 23. 3. 2008, nestr., Praha 2008
2009
M. Ticháčková, Stipendisté - 4 x jinak, A2 4/09
2008
Protivanská L. - Buláková M.: Kde se dělá umění, Magazín DNES, 5. 6. - 12. 6. 2008, s. 26
J. H. Vitvar, Na hranici reálného a nereálného, Respekt 2/2008
2007
J. Zálešák, Adaptace, Ateliér 2/2007
P. Vaňous, Obraz a mediální prostupy (rozhovor), A2 kulturní týdeník 40/2007
2006
D. Kera, Malba v digitální době, Lidové noviny, 19, 295, s. 20
2004
D. Kera, Výchova starých smyslů k novým médiím, Ateliér 12/2004
Daniel Pitín (1977), anketa Malující umělci, A2 kultuní týdeník 30/ 2007, s. 11