Daniela Baráčková /1981/ je jednou z nejpřesvědčivějších mladých autorek na současné české umělecké scéně. Její tvorba je promyšlená, ale přesto spontánní. Ve svých obrazech pracuje s naivním a v některých případech až surrealistickým tvaroslovím. Její videa jsou pohyblivými výjevy, rekonstrukcí vnitřní paměti, modely a instalace se stávají dialogem s divákem. Nejenom tímto výčtem je tvořen osobitý umělecký projev čerstvé absolventky ateliéru Jiřího Davida na VŠUP, její dílo je kompaktním, někdy až hermetickým celkem, který ale svoji upřímností a otevřeností dokáže vyvolat řetězec vlastních osobních asociací. Již na výstavě kurátora Václava Magida v roce 2006 Věcné stavy zaujala svým videem Tramp (2006), které se dotýká negativního zážitku z minulosti. Převážně malířská byla její prezentace v Nodu (Chtěla jsem namalovat 40 Židů, jak se modlí před odletem) v roce 2007. Tematizovala zde své osobní prožitky transformované do symbolů a symbolických akcí. Video Meč (2007), zde prezentované, je obrazem šermující autorky s fiktivním protivníkem v prostředí nemocniční čekárny oddělené sklem od přicházejících pacientů.
Již v této době začala pracovat s fenoménem, který je identitou jí samé a zároveň významovým znakem: s modelem domu, kulis či baráčku. Provázanost lidských osudů s místem, v němž žijí, je zhmotněna v principu modelu, myšlenky, která může být dokonalá a naplánovaná pro to, aby se uskutečnila, anebo ponechána ve stavu nechtěné otevřenosti a nedosažitelné představy. V Karlín studios (Vyrobit houpačku z pneumatiky rockovým ďáblem - 2008) Baráčková vystavěla kulis hned několik, a to nejenom budov, ale i hracích hřišť. Všechny své výstavy pojímá jako celistvé dílo, od povrchu stěn až po vnitřní strukturu instalace, jedna práce podává klíč ke čtení k další části, a naopak. Její diplomová práce Situace, Černá Hora (2009) je kombinací kauzy kolem budovy základní školy Bohuslava Fuchse v městečku Černá Hora a autorčiných rodinných událostí. Situace jako převyprávění osobně viděného příběhu a nová realita s jejím rukopisem jsou zde výstavbovými složkami obsahově i vizuálně vrstevnatého díla.
Vzdělání:
2005-2009 Vysoká škola umělecko-průmyslová v Praze, Intermediální konfrontace, atelier Jiřího Davida a Milana Saláka
2007 Akademie výtvarných umění v Praze, Malířství II, atelier Vladimíra Skrepla a Jiřího Kovandy
2007 Willem de Kooning Academy, Hogeschool Rotterdam, Nizozemí, Fine Art
2000-2005 Masarykova univerzita v Brně, Pedagogická fakulta, Výtvarná výchova-Vizuální tvorba
1996-2000 Střední škola uměleckých řemesel, Brno
2013 - finalista Cena Jindřicha Chalupeckého