Umělecká osobnost Davida Helána se vyznačuje především intuitivní návazností na dědictví konceptuálních tendencí druhé půle 20. století. Helánovy umělecké výstupy, performance nebo projekty jsou prostoupeny jak tělesným zacházením s realitou, tak i volnou manipulací s okolím a jeho nenápadností. Mnohé se odehrává na základním fyzikálním principu akce a reakce, což způsobuje jistou míru napětí. Pokud je přítomen vtip, pak má zpravidla povahu bezprostředního aktéra potencionálního obsahu díla. Nakažlivý smích nemá plnit úlohu prvoplánové zábavy, ale je nedílnou součástí konkrétního záměru, kterým je umělec zaujat a baví se jeho uskutečněním (například Stomach Ultraphoniatry). Některé performance, které inicioval už za svých studií na pražské AVU, nesly právě zmíněné znaky. Například „Havárie horkovodu“, „Odtažení total“ nebo objekty tří proděravělých židlí s názvem „Liposuction“, či kresba mrazem na ploše skla čajového stolku a další.
David Helán ovšem používá i materiálnějších přístupů. A to jak exteriérových možností krajiny, to je „landartových“ a sochařských intervencí (například Důkaz kruhem v Květné zahradě v Kroměříži a Útěchově), nebo běžných předmětů, textů a slovních hesel (Diplomní práce). Hranici mezi sochařským gestem a video performancí stírají jeho videozáznamy s názvem „Fatamontáže“ z pobytu na newyorské Cooper Union v roce 2008-2009. Video je tady nástrojem pro zachycení určité akce a současně je obraz videa manipulován do polohy klamu (zastavení zavírajících se dveří výtahu vlastní hlavou, „falešné“ hejno hmyzu, apod.). Sochařský charakter některých Helánových děl je mnohdy srovnatelný s nenápadnou citlivostí v práci Jiřího Kovandy. Podobnosti v jejich tvorbě lze nalézt zejména v používání fyzické osobnosti jako materiální součásti uměleckého bytí. Vlastní médium performance je chvilkové, jediným důkazem je fotografie. Ta nabízí čtení spíše obrazu performance, nežli performance jako přítomného činu. Helán počítá s přítomností fotografie, a proto se nezdráhá její výsledný obraz v některých momentech manipulovat dále, stejně jako tomu je u některých jeho videí. Citlivost tzv. „nenápadné tendence“ je brána spíše kriticky a nezřídka se zdravou mírou sarkasmu. Dochází tak spíše k jejímu „znecitlivění“.
David Helán otevřeně polemizuje se samotným uměleckým provozem. V autorském složení David Helán - David Hřivňacký vznikají performance povětšinou v galerijních prostorách, v nichž se dvojice umělců snaží demonstrovat konkrétní situaci (zpravidla výstavu a artefakty na výstavě přítomné). Jako příklad lze uvést ohledávání jednoho z děl Jiřího Kovandy (Horské jízdní kolo zapuštěné řidítky do stěny galerie). Stejně jako při několika předešlých, i při této performanci vystupují autoři v roli pseudo-vědátorů nebo lidských tvorů budoucnosti. Pomocí 3D světelného rozhraní a barevných brýlí virtuálně zhmotňují již jednou hmotné (viz zmíněné kolo Jiřího Kovandy). Dadaistická bezprostřednost a abstraktní míra racionalismu je pro společnou práci Helána a Hřivňackého signifikantní. Obsahem se zdá být především otázka umění samotného: tázání se po hranici umělecké skutečnosti či naopak jejího klamu. K demonstativnímu kladení těchto a jiných otázek je použito zcela praktických až polopatických nástrojů (baterky, světla, odrazky, metr, laser ad.) Práce ve dvojici je v jistém smyslu určitým druhem současného uměleckého trendu. Charakter práce Davida Helána – ať při spolupráci či samostatné tvorbě – se však tolik neliší: vždy je zde přítomna určitá míra experimentu, improvizace, vtipu, a nakonec i spolehlivý výsledek. Z určitého odstupu se však umělecké postupy a postoje Davida Helána stávají obsahově zatížené a, i přes přimrzlý úsměv, závažné. Umělec užívá okolního světa jako otevřené dílny, kde je možné se její transformací osvobodit z křeče normality či stagnace.
Vzdělání:
2004-2010 Akademie výtvarných umění Praha, ateliér konceptuální tvorby, Prof. Miloš Šejn
2000-2001 Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, obor Krajinné inženýrství
1994-1999 Gymnázium Tišnov
Stipendia:
2011 „Zaneprázdniny“, Egon Schiele Centum. Český Krumlov
2009 Stáž Cooper Union New York
2008 Stáž ateliér Intermédia, prof. Milan Knížák
2008 stáž na Middlesex University London
2007 Stáž Šalounův ateliér hostujícího pedagoga, prof. Anton Čierny
Ceny:
2010 Finalista Start Point, Mezinárodní kolo-Henkel Art.Award
2008 Třetí cena kategorie amatér festival amatérského filmu Aerokraťas
2006 Ateliérová cena
Samostatný projekt:
2008 Něco se děje, benzínka Slaný
2006 Účast na výmalbě mostu na Malé Straně
Presentace videí:
2007 Famufest, Praha, Festival studentských filmů Ostrava
Presentace textu:
2011 Book the Book, knižní veletrh, Galerie Školská, Praha
Poetry Night, Synagoga Český Krumlov
Performance na výstavách:
2011
Vysvětlování, s Davidem Hřivňackým, Galerie 207, VŠUP, Praha
Ortesa, OFF Intersection (Quadrienalle of Unqulified), s Milošem Šejnem, Galerie Trafačka Praha
Studio Camerata, s Davidem Hřivňackým, vernisáž výstavy „Sochy v zahradách, Květná zahrada Kroměříž
David Bowie 3D, s Davidem Hřivňackým, DOX, Praha
2010
Telepaties, performance s Davidem Hřivňackým pro BTV při komentované prohlídce v Galerii Aula, Favu Brno
performance „Zateplení Global“, výstava „PHA X OVA“ Galerie Aula, Favu Brno
performativní presentace textu vernisáž výstavy „Vlhko nebo zázrak“, Galerie Půda, Jihlava
neohlášená performance „Sem se rozšoup se šerošou“, výstava Roboondra, Galerie Trafačka, Praha, 2010
Performance Malého triku a dlouhého vyprávění, s Milošem Šejnem, výstava Kantorský rodokmen, Mendelovo muzeum, Brno
2006
performativní presetace generovaných falešných diplomek, výstava Jemný řez, Galerie Akademie výtvarných umění, Praha
2005
klauzury intermedia-koncert skupiny Věřící
vernisáž výstavy Míši Petrů se skupinou Věřící, galerie Via Art, Praha
2011
ČT2, Kultura.cz, „Sochy v zahradách II“
2010
Telepaties, záznam performance pro Btv, upoutávka k výstavě PHA X OVA
2009
ČT 2, pořad „Kultura.cz“, portrét „ Konceptuální umělec David Helán“
Časopis Ateliér 1/ 2009 , „Cargo 2008 - ve veřejném prostoru zahraničních měst“