David Možný je především autor videí a videoinstalací, působil také jako VJ a tvůrce projekcí pro divadelní představení a scénická čtení. V precizních počítačových animacích skládá skutečnost vycházející z fotografií architektury (Rahova), z ofsetově tištěných záběrů interiérů z časopisů o bytové kultuře (Virtual Soul Vaste) či z archaických slovníkových ilustrací (Pomalu).
Přetvářením urbanistických a sociálních utopií a stylizovaných prostředí komentuje jejich anachroničnost a rozpad a dospívá k zneklidňujícímu katastrofickému efektu. Podobně principům počítačových her vytváří modely prostorů, které působí svým napětím mezi realitou a softwarovou konstruovaností; plynulým pohybem filmových záběrů zároveň vrací časovost do fotografií a kreseb a narušuje jejich statičnost.
Pro Možného videa je podstatná interakce zvuku a obrazu, stopa videa je často přímo mapována na strukturu hudby. V jeho dílech se spojuje zájem o utopické vize zhmotněné v urbanismu a architektuře východního bloku a s tím související prostředí vyčleňující se z logiky reality, vznikající a existující mimo přirozené časové a prostorové rámce.
První z videoinstalací Davida Možného byla simultánní dvojprojekce Heterotopie (2001), v níž pohled z jedoucího vlaku vzbuzuje podobnou závrať jako kamery namířené na regály se zbožím v hypermarketu Tesco ve videu Shopping, jehož dvě protilehlé projekce doplňuje v galerijní instalaci lightbox – „Serotonin“ – se záběrem vylidněného prostoru rozlehlého obchodu: perfektního ztělesnění heterotopického vyčlenění mimo prostor a čas.
V klipu Virtual Soul Vaste pro skupinu Naše věc jsou rozpohybovány fotografie především z rumunských časopisů o architektuře a bydlení ze 70. let. Digitalizované ofsetové tisky vylidněných a sterilních interiérů vyvolávají nostalgii (či ‚ostalgii‘) i pocit postkatastrofické prázdnoty. Zpochybněním dělení na exteriér a interiér bere Možný jistotu z jasně definovaného prostoru a vytváří obraz abstraktního neobyvatelného prostředí.
Jako galerijní instalace i samostatné video vznikla Rahova, vycházející z fascinace stejnojmenným bukurešťským sídlištěm, které Možný z velké části „nascanoval“ s kamerou v ruce a zpětně složil v grafickém programu. Panelové domy procesem rozpadu odkrývají svoji strukturu a jejich pohyb ve videu je v podstatě komentářem tohoto procesu. Pohyby architektury, symbioticky napojené na hudbu Michala Mariánka, působí reálně díky precizní práci s hloubkou ostrosti a pohybem virtuální kamery. Architektonické struktury sídliště jsou generativní, stejně jako dekonstruovaná architektura ve videu. Budovy samy obývají prostor sídliště, pohybují se prostorem a nahrazují jeho nepřítomné obyvatele. V galerijní instalaci navazuje trojkanálové video na klaustrofobní vstupní místnost vyplněnou anonymizovanými poštovními schránkami a osvětlenou blikajícími zářivkami, navozující atmosféru stísněných sídlištních interiérů.
Pro píseň brněnského uskupení Vítrholc vzniklo video Pomalu, soustava halucinogenních obrazů převzatých z ilustrovaného rusko-německého slovníku Duden z 50. let. Animované perokresby společně se snovou hudbou a japonskými titulky vytvářejí autonomně surreálný svět.
Účast na festivalech a projekcích:
2011
Big Cartoon Festival, Moskva
INDEX Festival, New York
37. Letní filmová škola Uherské Hradiště
Imaginative Geographies, Atlantis 11, Biennale di Venezia
2010
PAF – Přehlídka animovaného filmu, sekce Jiné vize, Vítězný snímek a Cena diváků, Olomouc
2009
Internationales Trickfilm Festival – International Festival of Animated Film, Stuttgart
2006
Rencontres internationales Paris/Berlin, Centre Georges Pompidou, Paris
2005
Out Video Festival, 30 sec. movies for outdoor screens, Jekatěrinburg
2004
Onedotzero, ICA, London
Bitfilm, Hamburg, 1. cena
Animago, Stuttgart, 2. cena
Kaleidoskop, Barcelona
FACT, Liverpool
2002
COOP 02, Kalinderu Media Lab, Museum of Contemporary Art, Bucharest