O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Bez názvu

Autor
Milan Knížák
Rok
1962
Technika a rozměry

Kombinovaná technika na plátně

75 x 55 cm

O díle

Obraz je kompozicí barevných ploch. Z šedomodrého pozadí se vyděluje zjednodušený a mírně geometrizující útvar. Z tmavšího pozadí jeho plochy vystupují žluté a rzivé tóny. Celkově je kladen důraz především na materiálové zpracování. Na podklad jsou nalepována různě strukturovaná plátna, plocha je střídavě přemalovávána, proškrabávána, někde barva tvoří až mírný reliéf. Milan Knížák používá barvy s různou dobou schnutí (např. nitroemail a olejový email). Spodní vrstvy tvoří barvy pomalu schnoucí, horní vrstvy rychle schnoucí barvy. Lití barvy do nezaschlého podkladu vytváří osobité struktury. Spontánnost a impulsivnost zpracování se v díle pojí s jistou formou kultivovanosti a až dekorativnosti.

Dílo vzniklo v souvislostech české informelní malby (Beran, Koblasa, Tomalík, Veselý a další). Tento způsob a styl malby byl u Milana Knížáka jen epizodní, bez dalšího rozvíjení. Zůstal však teoretický a osobní zájem, jenž jej vedl, jak píše ve svém textu Informelní aspekty v malířském díle Milana Knížáka (Praha, 1991), k sepsání dokumentace díla předčasně zemřelého Antonína Tomalíka.

 

Text z podrobné dokumentace pro Sorosovo centrum současného umění, Mgr. Kamil Nábělek, Praha, 1996

 

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu