fotografická dokumentace performance, variabilní rozměry
Průchod grafitovým dolem s kanárkem společně s Davidem Landou.
(autorský popis)
V raném, ještě za studia na AVU vytvořeném díle Kanárek se už nachází pro Sterce typická práce s fenomény z jiných oblastí vědění a s uměleckým výzkumem. Autor se ve své tvorbě často inspiruje mezioborovým bádáním, jehož výsledky potom kreativně aplikuje na vizuální tvorbu. V performanci Kanárek tak apropriuje praxi nošení kanárka do práce důlními horníky používanou ještě ve 20. století. Při vyšší koncentraci důlních, životu nebezpečných plynů, jako je např. metan, začnou malátní kanárci v klecích klimbat, což bylo pro horníky znamení k opuštění dolů, protože lidé přítomnost těchto plynů nerozpoznají. Akce Kanárek je tak vytržením jistého zvyku z jeho běžného kontextu a přenesením do jiného, v tomto případě coby dokumentace a exponování aktu jako uměleckého díla. Stercův Kanárek v prvním plánu zůstává „průchodem grafitovým dolem s kanárkem“, v plánu druhém však implikuje nejenom problematiku důlní těžby, ale hlavně bezohledné, mechanistické pojetí přírody, kdy se ke kanárovi nepřistupuje jako k živému stvoření, ale jako k technologii sloužící lidským potřebám.